בננות - בלוגים / / על "תפילין" של יונה וולך
אַרְיָה - אשה שהיא אריה
  • ענבל אשל כהנסקי

    נולדה בירושלים ב1977, נושמת ברעננה. בעלת תואר ראשון במדעי ההתנהגות. בוגרת סדנת שירה במכללת עלמא. בוגרת קורס מנחי קבוצות שירה ופרוזה של מתא"ן. בוגרת כיתת השירה 'מזמור 1' של משיב הרוח. פרסמה, בין השאר בדג אנונימי?, חלל, חוטם וYNET המקוונים, וב03, משיב הרוח, כרמל, שבו, דקה והליקון בדפוס. כי היא אוהבת מאד לראות את שיריה דרך עיניים אחרות. כיום ממארגני "אָלף קבוצת משוררים צעירים", העוסקת בעריכת שירים ופיתוח יצירתי של המשתתפים באמצעות סדנאות ודיונים ספרותיים. ערכה הפיקה והשתתפה בסדרת ערבי שירה של קבוצת אָלף גם בשיתוף עם "מרכז קהילתי בית בארבור" בתל אביב. ערכה הפיקה והשתתפה בערבי יצירה בכל הארץ. וגם בפעילות "דג-אנונימי? כתב העת העברי המקוון הראשון לשירה". כחברה ב"קסת- שזה לדיו וכאלה..", קבוצת משוררים שעסקה בעריכת שירים ופיתוח יצירתי של המשתתפים באמצעות סדנאות ודיונים ספרותיים, הפיקה והשתתפה בערב שירה של הקבוצה. Normal 0 MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"טבלה רגילה"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman";} נוצקה ועוצבה חברתית, תוך השתתפות בניהול, הפקה, בימוי ומשחק ברחבי הארץ במסגרת "מופע קולנוע האימים של רוקי". בעלת הוותק הארוך ביותר ב"רוקי" בישראל- 16 שנים ועדיין שם, אך בקצב איטי יותר. משם היא באה ולשם היא חוזרת. ספר שיריה פִּרְאֵי הַיּוֹם יצא לאור בהוצאת "כרמל" הירושלמית. והושק בנסיך הקטן בהשקה שנויה במחלוקת פנימית.    

על "תפילין" של יונה וולך

Normal
0

MicrosoftInternetExplorer4


/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"טבלה רגילה";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";}

על "תפילין"
של יונה וולך

לפני כמה וכמה שנים, כתבתי עבודה לקורס לתואר ראשון במדעי ההתנהגות. הקורס עסק בחברה הישראלית ובחרתי להביא אותה לכאן כפוסט, כי.. טוב, כי נראה לי שזה מתאים.. זה תמיד מתאים. הנה זה בא:

בחרנו לדון ביונה וולך מכיוון שלגבינו, גם לאחר מותה, היא חלק בלתי נפרד מהתרבות הישראלית. בחרנו לדון בשיריה של יונה וולך כיוון שלגבינו הם מבטאים ישראליות במובנים רבים מספור. בחרנו בשירה "תפילין" (מתוך ספרה "אור פרא", 1983), לא כדי להתריס, אלא כדי לחשוף טפח מן הקרע המכאיב בחברה הישראלית בין דתיים לחילונים ובין נשים לגברים, בהקשר ליהדות כדת וכמסורת.

לפי רתוק (1997), בשיר "תפילין" וולך מנכסת, במכוון ובפורנוגרפיות בוטה, אביזר פולחני דתי לצרכים ארוטיים מיניים. כך, היא בעצם משתמשת באביזר לא לה, לפי היהדות- בהיותה אישה אין לה זכות להניח תפילין ומכאן לעסוק בענייניהם של הגברים. אך, וולך כאישה חילונית ישראלית, וכיוצרת פוסט מודרנית עוסקת בקישור והיפוך, במעין יצירת אחדות ניגודים, של חילול הקודש וקידוש הטומאה (רתוק, 1997). לדעתנו, נושא זה רגיש בחברה הישראלית מכיוון שהמתח מחד, והקרבה מאידך, בין חילונים לדתיים מאפיינים קו איזון דקיק במרקם הישראלי. בנוסף, זילברמן (1990) מצטטת את אריה זקס כאומר על יונה וולך- שלנסות לנתח שירים שלה דומה לניסיון לעצור סוס בדהרתו, ולדעתנו הכוונה לעוצמות הטמונות במילים ובשירה של וולך. לפיכך, נמשיך כעת ובזהירות לניתוח השיר עצמו.

בשיר "תפילין" ישנו יסוד פורנוגרפי המועצם באמצעות התיאור, בסוף השיר, של קהל צופים ובמה עליה מתרחש המשגל. לפיכך, זהו מחזה פרברטי שנועד לגרות ולספק את הצופים בו. ניתן להבין מההקשר כי מדובר כאן על קהל של גברים, שיתכן ומקביל לקהל הגברים בבית הכנסת,  הצופה במשחק ההתעללות המיני המשפיל הנכפה על האישה בידי גבר. לדעתנו, ניתן לראות כאן שוולך כאישה חילונית מאשימה בברור את החברה היהודית פטריארכאלית בהשפלת הנשים והפיכתן לכלי שרת בידי הגברים והדת. נציין כי רתוק סבורה שהאישה מתפקדת כאן כקורבן פסיבי ומשתפת פעולה עם הגבר המתעלל בה. אם כך הוא, אזי וולך מאשימה לא רק את הגברים הכופים אלא גם את הנשים הדתיות הממשיכות לשתוק ומוכנות לכן 'להיכפות'.  ואז, חל מהפך על ידי היפוך תפקידים, אולי זו קריאת המרד של וולך. האישה 'לוקחת את המושכות' גם רעיונית וגם בפועל. לפתע היא יוזמת אקטיבית ולא מרחמת. בעזרת התפילין, המכשיר להשפלתה ולסבלה, האשה מייסרת באכזריות מוחצנת וחונקת למוות את הגבר. כלומר, יתכן שוולך מציעה לנשים הדתיות יותר מסתם לנקום בגברים שהשפילו ודיכאו אותן אלא גם לקחת לעצמן חלק בחברה שנישלה אותן מהיכולת לקחת חלק פעיל בעשייה החברתית. לדעתנו, בשיר זה יונה וולך מייצגת את קולן של נשים חילוניות רבות המתמרמרות עם ומול חוסר האונים של הנשים בחברה הדתית בישראל.

נוסיף, שבמפתיע החיבור של וולך בין תפילין למין אינו מקורי. כבר ב"שולחן ערוך" אחת ההנחיות, הניתנות לחתן צעיר על מנת לשכנע את כלתו לאפשר את ביתוק בתוליה, היא לומר לאותה כלה צעירה כי זו מצווה חשובה כמו מצוות הנחת תפילין (יצוין כי יתכן גם שהרמבם או הרשבג אמרו דבר דומה, אולי ב"מורה נבוכים"). ניתן לפרש זאת כקישור בין מעשה ביתוק הבתולין הנכפה על נשים בידי הגברים למצוות הנחת תפילין המנועה מנשים, עקב היותן מה שהנן, על ידי החברה הגברית דתית. בשני המקרים, הנשים מנועות מלבחור ולהחליט בעצמן על גורלן. זו כמובן תפיסה חילונית. כמובן שסביר מאד שבהלכה ובפירושיה ישנם הסברים אחרים ושונים המיישבים את הבעייתיות. אך, נראה שלפי וולך בסיום האלים של השיר "תפילין", הבעיה היא שהפער בין תפיסות העולם החילונית והדתית כמעט ואינו ניתן ליישוב. לדעתנו, אין בכך יצירת יש מאין, יונה וולך רק העלתה על פני השטח מתחים הקיימים בחברה הישראלית מאז ראשיתה.

 

15 תגובות

  1. לפי מה שאני מבינה מהכתוב
    וולך כתבה בכלל מניפסט פוליטי ולא שיר

    • ענבל כהנסקי

      ניתן לקרוא זאת כך.. אין ספק. אבל זכרי שהעבודה נכתבה מתוך אסקלפריה (אני מקווה שאייתתי את המילה נכון) של עבודה ביקורתית במסגרת קורס אקדמי. לכן ההתייחסות הינה ממוקדת לאספקט בו התמקד הקורס ושאליו כיוונו ההנחיות לכתיבת העבודה (אין לי מושג כמובן איפה ההנחיות האלו כיום.. בטח מעלות אבק באחד הקלסרים שלי.. ולא. אין סיכוי שאני מחפשת את הדף הזה!! אני אחטוף כזה התקף שיעול רק מכמויות האבק שיעלו..!!).

  2. ארז, סן פרנסיסקו על המים

    אחותי,
    ימבה זמן מאז שנפגשנו. בינתיים אני מעבר לים. ככה לימדו אותך במזמור? מה עם מובאה של השיר עצמו לפני הניתוח המעמיק? אין לי את הטקסט פה בשלמותו, אז הנה זנב-שיר מתוכו:

    הַנַּח אַתָּה גַּם אֶת הַתְּפִלִּין עֲבוּרִי
    כְּרֹךְ אוֹתָם עַל יָדַי
    שַׂחֵק אוֹתָם בִּי
    הַעֲבֵר אוֹתָם מְעַדְּנוֹת עַל גּוּפִי
    חַכֵּךְ אוֹתָם בִּי הֵיטֵב
    בְּכָל מָקוֹם גֵּרָה אוֹתִי
    עַלֵּף אוֹתִי בִּתְחוּשׁוֹת
    הַעֲבֵר אוֹתָם עַל הַדַּגְדְּגָן שֶׁלִּי
    קְשֹׁר בָּהֶם אֶת מָתְנַי
    כְּדֵי שֶׁאֶגְמֹר מַהֵר.

    אגב, המחאה הייתה כל-כך נרחבת בזמנו, עד שסגנית שר החינוך והתרבות דאז אמרה על וולך שהיא בהמה מיוחמת. בכלל, יונה וולך היא אולי המשוררת האחרונה למשוך תשומת לב ציבורית בקנה מידה לאומי, בניגוד לשירי רחל שמשכו תשומת לב עצומה, ואלתרמן שחיכו למוצא פיו, היום "אחדים אוהבים שירה".
    ואם יורשה לי, וולך כבר לא משכה תשומה לב בזכות כתיבת אתוס לאומי או ציוני כמו הנ"ל, אלא עשתה שימוש באמצעי השיווקי ביותר גם כיום: סקס.
    בואי לבקר לפעמים, עכשיו גם אני כאן במטע.

    • ענבל כהנסקי

      אכן.. מאד!! צודק. אבל לא מצאתי בשום מקום את השיר מוקלד. ואני עצלנית מדי ולקווית למידה מדי כדי להעתיק את השיר הארוך הזה. אבל תודה מאד לך הבאת את המובאה ולכן אפשר להתייחס לשיר בצורה יותר עניינית. וכן הלכלוך מאז עדיין משאיר לי טעם רע בפה. ואז אפילו לא הייתי מודעת לכל הענין.. הייתי ילדה קטנה.
      כך או כך, רחל ואלתרמן כתבו שנים רבות לפני כן כשהיה אתוס לבנות.. יונה וולך כתבה כשהיה אתס לשבור. וזה ההבדל. אבל לא רק. יונה וולך השתמשה במיניות כחלק אינטגרלי ביצירתה. יתכן כיון שיונה וולךך רצתה לחדור להמונים (הו!! איזה משחק מילים מתוחכם יצא לי..) בצורה אפקטיבית. ויכול להיות גם שביטאה את הוויתה בה סכס מהווה חלק מרכזי המניע את החיים. גם אני חשה כך. מאד.

  3. השיר הזה של וולך אף שהוא נועז וחתרני תמיד עורר בי רתיעה.
    אולי באמת קשה לעצור סוסים במרוצם …

  4. ארז (גולדברגר) בן אבו

    בדיבור עכשיווי וולך נתפסת ככוכבת פורנו ביזארי
    אין ספק שהיו לה הנתונים
    חיצונית, גופנית ומראה פנים
    ופנימית, נפש פראית

    יונה מוכרחה היתה להיות זיון עוצמתי

  5. זיונים תמיד היו ויהיו מוקד מוצלח לתפיסת תשומת הלב, פרובוקציה של חלק מרכזי בחיים שלנו שעצם אזכורו מחוץ להקשר הגיוני מעורר פרובוקציה כמו ילדים קטנים וכלבים בהצגות ובצלומים, הם כדימוי תופסים את תשומת הלב לפני כל דבר אחר.

    תתחדשי על הבלוג ענבל, לונג טיים נו סי רק היום גיליתי את הבלוג שלך, ושלום גם לאמא רימונה הנמרצת המגיבה הפעילה, ובהצלחה.

  6. הי ענבל, נהניתי לקרוא את הפרשנות המשכילה שלך לשיר, כשאני קראתי את השיר לא ראיתי בו מעבר לקצת מחשבה קינקית מדליקה ואולי קצת שובבות שנועדה לזעזע. היום שיר כזה היה נטמע ברשת בין שירים שבהם כל כותב שני ורביעי פרצו את כל גבולות המילים אבל כמו בשירים אחרים של יונה וולך שמאוד אוהבת, מציינת לעצמי שבהתחשב בתקופה שבה היא חיה הבחורה לכל הדעות נועזת וחדשנית. (למרות שכתבת שאיננה מקורית, עדיין ביתוק בתולין בכפיפה אחת עם הנחת תפילין נראים לי רק כדגמא למצוות ההגעה לבשלות. אצל הילד כשהוא בן שלוש עשרה ומתחיל להניח תפילין ואצל הבחורה כשהיא נישאת לגבר ואולי פעם היה לזה גיל).

  7. שיר מיוחד. לפעמים נדמה לי שהאינספירציות של וולך היו רוחניות. היא לקחה את התפילין כאמצעי דתי וניכסה אותו. ברגע הזה היא יכלה לעבוד את אלוהים כמו הגבר. אבל דרך הגוף הנשי הערום.
    שיר מעורר מחשבה, ללא ספק.

  8. היי ענבל מאוד מעניין
    דברים שלא ידעתי
    להתראות טובה

© כל הזכויות שמורות לענבל אשל כהנסקי