בננות - בלוגים / / עגמת נפש
היישר מן הגלות/ הבלוג של בוריס גֶרוּס
  • בוריס גרוס

    בוריס גֶרוּס (Boris Gerus), מתרגם, סופר, מסאי, משורר, חוקר תרבות, מוסיקולוג.   יליד 1978, אודסה, אוקראינה. בארץ מ-1991, בוגר המגמה למוסיקה בתיכון עירוני א' בתל-אביב. שני תארים בהצטיינות באקדמיה למוסיקה והחוג למוסיקולוגיה, אוניברסיטת תל-אביב. עתה משלים עבודת דוקטורט בחוג למוסיקולוגיה, אונ' ת"א. מתרגם ספרות פולנית, רוסית אוקראינית וביילורוסית. זכה למוניטין כמתרגם מוביל מפולנית בשל תרגומיו שהתפרסמו בשנים האחרונות בכתבי העת השונים (מטען, עמדה, עתון 77), וכן בהוצאות הספרים הגדולות (הרומן "ללה" מאת הסופר הפולני הצעיר יאצק דנל בתרגומו התפרסם בפברואר 2009 וזכה לתהודה יוצאת דופן ולשבחים על התרגום בעתונות). בין תרגומיו שירה ופרוזה של: יוליאן טובים, אדם זגאייבסקי, זביגנייב הרברט, אווה ליפסקה, רוברט קולשה, יאקוב מנשטיין, סטאניסלאב לם, מארק חלאסקו,  משוררים פולנים צעירים, דניאיל חארמס (מרוסית) זמיצר ווישיוב (מביילורוסית) ואח'. הוצאת כתר תוציא בזמן הקרוב את ספרו הסופר הפולני מארק קרייבסקי "Festung Breslau") בתרגומו. תרגומו ל"שעת העקרבים" מאת קרייבסקי ראה אור ב-2010 ב"כתר" בספטמבר 2008 הוזמן כמלגאי על ידי שר התרבות והמורשת הלאומית של פולין וכן על ידי מכון הספר בקרקוב לסדנת יצירה למתרגמים ב-Villa Decius בקרקוב על הישגיו בתחום תרגום הספרות הפולנית. זכה במלגות מחקר בינלאומיות יוקרתיות. הרצה באוניברסיטאות פולניות, ביניהן אונ' וורשה, היאגלונית בקרקוב, אונ' וורוצלאב. ב-2006 לימד ספרות ישראלית במחלקה ללמודי היהדות באוניברסיטת וורשה. לימד קורס בתרבות וספרות ישראלית בחוג ללמודי המזרח התיכון, האוניברסיטה היאגלונית, קרקוב. באוקטובר 2011 ממשלת פולין קיבלה החלטה להעניק לו את עיטור ה-BENE MERITO על השגים יוצאי דופן בתחום התרבות וחיזוק מעמדה הבינלאומי של פולין.

עגמת נפש

מלחמות ישראל בתרבות – כרוניקת המחדל

מאת בוריס גֶרוּס

           

מצבו העגום של החינוך בישראל איננו בגדר סוד. למעשה, בשנים האחרונות מרבים לערוך דיונים על היביטים שונים של המצב הזה ועל דרכים אפשריות לתיקונו, וגם פעילותו המוצהרת של משרד החינוך, העורך "רפורמות" חינוכיות לסוגיהן חדשות לבקרים, "רפורמות" שמסתכמות לרוב בצמצום התכנים הנלמדים והורדת רמת הבחינות, מעוררת אשליה של עשייה והתמודדות עם מכלול השאלות – בין אם בתכניות הזויות פרי הימין של עמידת-דום במסדרי בוקר לצלילי "התקווה" כתרופת פלא שתבריא את החינוך הגווע, ובין עם בפרץ היצירתיות החדש של משרד החינוך בדבר "הגברת היצירתיות אצל תלמידי ישראל" על ידי – כמה לא מפתיע! – קיצוץ נוסף בתכני הלמוד הדלים שאין בהם ממה לקצץ בלאו הכי. כאמור, נסיון השנים האחרונות מוכיח שאין זה אלא אחיזת עיניים, משום שמצבו המייאש של החינוך בישראל נובע משילוב של גורמים מגוונים, הנוגעים לשאלות קרדינליות במבנה החברה והמדינה בישראל, ומשקפים את השינוי המתמיד לרעה במבנה זה.

העתונות והפובליציסטיקה מציגה לרוב מכלול של שיקולים טכניים, העשויים להשפיע במידת מה על היווצרות המצב המדובר: בעיקר גורמים הקשורים לחוסר תקצוב מתאים של המערכת, השכר הנמוך והתגמול המביש שמקבלים המורים והמחנכים בישראל, וכן התחלופה המטאורית של השרים, הנובעת מאי-היציבות הפוליטית בארץ. אולם גם אם דברים אלה נכונים, הרי שמדובר בבעיה עמוקה הרבה יותר, הנעוצה בשורשיה במכלול רחב ביותר של סיבות, שלא יבואו על פתרונן רק על ידי הגדלת התקצוב – למרות שהיא חיונית ביותר, בעיקר בכל הנוגע לשכר המורים המביש – על מכלול זה ממעטים לדבר, אם בכלל.

מספר מדינות במרכז ובמזרח אירופה, בנות הגוש הסוציאליסטי לשעבר, כמו פולין וצ'כיה, ומדינות המרחב האירופי של ברית המועצות לשעבר – מקיימות כולן מערכות חינוך מצטיינות והישיגיות על כל שלביו – מהחינוך היסודי ועד הגבוה, כאשר התקציבים העומדים לרשותן לתלמיד בודד הם קטנים לאין שעור מאלה הניתנים בישראל. למרות הקיצוצים התקציביים הרחבים של תחילת שנות התשעים, שפגעו בלא ספק במערכות החינוך במדינות האמורות, בעתות משבר שפקד את כל הכלכלות של המדינות הסוציאליסטיות לשעבר, הן הצליחו לשמור על מערכות החינוך שלהן ברמה בינלאומית שמאפשרת התמודדות תחרותית מאין כמוה של בוגריה בשווקי התעסוקה ובחינוך הגבוה בכל רחבי העולם, בכל שטחי הידע – החל מהמדעים המדוייקים כלה בלמודי האמנות והתרבות. כבר עתה ברור כי מערכת החינוך בישראל – בעיקר זו הבית-ספרית – אינה עומדת בשום סטנדרט  לא מבחינת הקניית הידע הנדרש, לא מבחינת הענקת הכלים להתמודדות עם אתגרי העולם המודרני, לא מבחינת הקניית הידע התרבותי והחינוך לערכים הומניסטים. קברניטי המערכת, האחראים על מצבה המזעזע של המערכת בוחרים שלא להתמודד בשום שלב עם בעיותיה האקוטיות והקריטיות, אלא להתאים את המציאות ואת רמת הלמודים למצב הידיעות המזויע של התלמיד הישראלי הממוצע, על ידי הורדה שיטתית וארוכת טווח של רמת הבחינות וצמצום דרמטי של תחומי הידע הנלמד, עד מיגור וחיסול מלא של תחומי ידע רבים – בלמודי התרבות, האמנויות והמדעים המדוייקים, כפי שציינתי, בבחינת הקביעה "המחוננים יצליחו ויעלו גם כך".

היות שמדיניות קלוקלת זו – של היעדר מדיניות למעשה והתעלמות מכוונת מן הבעיות – נמשכת מזה כמה עשורים בישראל, צמחו כאן דורות של תלמידים, שיצאים מכתלי בתי הספר התיכוניים בהיעדר מוחלט של ידיעות בסיסיות בתחומי הידע הנחוצים, שלא לדבר על היעדר כלים לבירור העיקר מהתפל, היעדר כמעט מוחלט של כישורי כתיבה והבנת הנקרא הלקויה ביותר, אשר הופכת לבעיה של ממש גם בחיים הלא אקדמיים וגם תוך כדי הלמודים האקדמיים, אליהם מגיע רק חלק קטן ביותר ממסיימי בתי הספר התיכוניים בישראל. קבלת תעודת הבגרות – גם זו "המקוצצת", הנטולת משקל וחסרת הסטנדרטים הנאותים המוענקת בישראל – היא עדיין נחלתם של מטי מעט – יחסית למספרם במרכז ומזרח אירופה – מבוגרי מערכת החינוך הישראלית., למרות המאמצים הנואשים הפתטיים והמסוכנים של משרד החינוך להוריד את רמת הדרישות על מנת להגדיל את מספר הזכאים.

מצבו העגום של החינוך איננו מקרי בעליל – הוא פרי של מדיניות ברורה ומכוונת שהתקיימה לאורך כל שנות קיומה של המדינה, פעם במסווה, ובעשור האחרון – בגלוי, מדיניות של הצרת צעדי הידע, התרבות, החינוך – והפיכתם כלי פוליטי להעמקת השליטה של האינטרסים הפוליטיים הצרים, קצרי הרואי, שבאופן ודאי אינם משרתים את האינטרס החברתי הכולל, אלא פוגעים בו פגיעה מערכתית, מתמשכת ואנושה.

כל הנסיונות של קברניטי מערכת החינוך לטעון כי המערכת עליה הם מופקדים נמצאת בחיפוש הדרכים לשיפור מצבה ושינוי הסטנדרטים הנהוגים בה – אינם עומדים במבחן המציאות. מזה יותר משלושה עשורים מערכת החינוך בישראל נמצאת במשבר מתמשך שמוסווה תחת סיסמאות נבובות על הצורך ב"פיתוח היצירתיות" אצל התלמיד, תוך כדי "העמקת הזיקה לציונות" ו"הקלת עומס החומר הנלמד" – שאין ביניהן לבין המציאות דבר וחצי דבר, והן משמשות הסחת דעת פלאקאטית מהבעיות האקוטיות של החינוך בישראל: הפלגנות, חיסול מתמיד של מקצעות הקשורים במדעי הרוח והאמנויות, תוך טיעונים פסבדו-כלכליים מבית מדרשו של הטאצ'ריזם הדרוויניסטי הישראלי על חוסר חשיבות כביכול של מקצעות אלה, צמצום מביש בהוראת המדעים המדוייקים, על ידי הפיכת רובם ל"מקצעות בחירה" לבגרות (דבר המבטיח שרוב התלמידים ידירו את רגליהם ממקצעות אלה), הזלזול המופגן והגזעני בהוראת השפה הערבית, שאמורה להיות נחלתם של כל תלמידי ישראל (השפה הרשמית השנייה, שבלא ידיעתה אין סיכוי לדיאלוג ישיר יהודי-ערבי בנושאים הבוערים), חוסר יכולתה של המערכת להתמודד עם בעיית האלימות הגואה במוסדות החינוך היסודי והעל יסודי, חוסר נכונותה לנסות ולהתמודד עם בעיות התנהגות ומוסר קשות שהפכו למציאות יומיומית בין כתלי מוסדות החינוך, חוסר התמודדות עם בעיית הגזענות והשנאה הגואה הן בחברה הישראלית והן במוסדות החינוך שלה, והקניית ידיעות שאינן עומדות בשום סטנדרט אקדמי – דבר המוליד בעיות שורשיות בעולם ההשכלה הגבוהה בישראל, הנאלץ להתמודד ולהתפשר עם כל הבעיות הללו תוך כדי קבלת הסטודנטים החדשים שרמת הידיעות שלהם שואפת לאפס בסטנדרטים בינלאומיים – כי תעודת הבגרות ורמתה הירודה אינה מעידה בשום אופן על מוכנות ללמודים אקדמיים, כפי שהיא מתפקדת בארצות אירופה. כיצד פרץ משבר זה ומהם מקורותיו השורשיים?

החברה בישראל הגיעה בעשור האחרון לשיא הפילוג בכל תחומי החיים, הפילוג הפוליטי החד המתקיים במדינה הוא רק סממן אחד מני רבים לפלגנות זו. שורשיו של פילוג זה גם הם עמוקים ומובנים בתוך מערכת החנוך, המבנה הפוליטי והאידיאולוגי של ישראל. בשנותיה הראשונות של המדינה הממסד הציוני עשה מאמץ לבנות תבנית של "היהודי החדש" על כל המשמעיות החריפות של המושג – תחת מטרייתו של "כור ההיתוך" שהיה אמור להגשים את חזון האימים של "היהודי החדש" נעשו פעולות דרמטיות לקטיעת שורשים של העם היהודי, ניתוקו מעברו ה"גלותי" שנחשב מגונה – ותוך כדי כך הכרזת מלחמה על התרבות היהודית "הגלותית" ועל עקרונות ההומאניזם האירופי, שרבים ממקימי החברה החדשה באו עמו ונאלצו להמירו בתבנית אידיאולוגית גזענית ביסודה שלא יכלה מלכתחילה להחליף את הסביבה התרבותית שנבנתה אלפי שנים – על כל מורכבותה ורבגוניותה, אלא שהחברה הישראלית שבויה שוב ושוב בהגברת הקיצוניות, האלימות והגזענות, החורגת חריגה דרמטית מכל קנה מידה אפשרי – המשטר ובעלי השררה מצליחים הצלחה מאלפת בהטיית דעת הקהל לחישובים גזעניים מכל הסוגים, ושיסויה פעם בעולי ברית המועצות, פעם בעולי אתיופיה ופעם בכל קבוצה אחרת. החברה הישראלית המורכבת מהעולים היהודים עברה תהליך סירוס אכזרי וכפוי – החלפה כפויה של שמות פרטיים ושמות משפחה ("עברות") שהיו אמורים למחוק את הזיקה ל"גלות", ויתור תחת לחץ על סממני התרבות של מקום הלידה – השכחה מכוונת של שפות המקור על רבגוניותן – קרי השכחת התרבות – מלחמת עולם שהוכרזה במדינה על היידיש, הפולנית, הרוסית, הרומנית ההונגרית – שלא במטרה לתרום ללמוד מהיר יותר של העברית אלא לאותו ניתוק מכוון מתרבות המקור, נתק הכרחי ודרמטי הרבה יותר מהרגיל בין הדורות השונים – כל אלה היו פעולות הרסניות ופוגעניות, פעולות של מחיקת זהות כפויה ונטולת רסן, והחברה הישראלית רק מתחילה לשלם את המחיר האיום שהן ממשיכות לגבות.  צעד מכריע בחומרתו לעבר הפלגנות והקרע החברתי העמוק הנעוץ בעמקה של ההוויה הישראלית נעשה כאשר הממסד הציוני המקומי החליט החלטה אסטרטגית להקים ארבע מערכות חינוך נפרדות זו מזו – החינוך העצמאי-חרדי, הממלכתי-דתי, הממלכתי והערבי – הנפרדות לא רק בהפרדה רעיונית-תוכנית, תקציבית ארגונית וטכנית, אלא בחומות של הפרדה חברתית, המלאה בדעות קדומות שנאה וגזענות מושרשת של כל צד כלפי רעהו. מקימי המערכות האמורות רדפו מטרות צרות של הבטחת קיומם הנפרד וה"מטוהר" ככל האפשר מנוכחות הצד האחר – ובכך הנציחו הנצחה נפשעת של הפרדה בין החלקים השונים של החברה לאורך שנים, הפרדה שלא מאפשרת לעולם ולא תאפשר קיום של חברה מתוקנת, מפני שמטבעה הפרדה שכזו מעודדת יצירת קיצוניות, גזענות וחוסר סבלנות שמסכנים את המשך קיומה של המדינה סכנה ממשית. ארבעת מערכות החינוך הנפרדות, הנלחמות עד חורמה על עצמאות כמעט מוחלטת מכל פיקוח, מכל נסיון להכנסת תכנים משותפים לכל המערכות, ומשיגות תוצאות מעולות במירוץ הישראלי לפלגנות נוסח אפרטהייד – יצירת מספר חברות עוינות זו את זו, אשר אינן משלימות עם קיומן של האחרות ומשתדלות בכל לשון של השתדלות להתבדל ולהדגיש את השוני מהקבוצה היריבה. בתנאים אלה קיום חברה בעלת יכולת השרדות איננו בגדר אפשרי, ונסיון הממסד הציוני לטעון כי הפרדה שכזו לא תורמת באופן הישיר ביותר לתהליכי הפירוק של החברה בישראל הוא נסיון סרק שהמציאות טופחת על פניו שוב ושוב.

בהיעדר נוסחה של הישענות על ערכי התרבות, ולמעשה מדיניות מתמדת להצרת צעדיה של התרבות בחברה ומחיקתה מלקסיקון המושגים ומאגר ההתייחסות של מרבית העם, ירידת ערכה המתמיד של התרבות וערך השכלת-אמת בחברה הישראלית, והחלפת אלה ב"ערכים" של "צמיחה כלכלית" –במרכאות, כזו שמתנערת מכל ערך חברתי-תרבותי אמיתי, ורואה את החברה והמדינה כלים בלבד להשגת רווחי עתק מקסימליים, הפרדה זו וגורמים נוספים הביאו עמם כמה רעות חולות בתור "עסקת חבילה": הישענות-יתר על "ערכי הצבא" העמומים – כגורם חשוב וכמעט בלעדי במה שמכונה "אחדות" בהיעדר אלטרנטיבות בחברה מפולגת מלאת עוינות הדדית – וליצירת מערכת מבעיתה של "זהות לאומית יהודית חדשה" המבוססת כולה – לא, לא על ערכי ההומאניזם, לא על ערכי התרבות! – אלא על מיליטריזם, טיפוח תחושת נרדפות מתמדת, יצירת דמות האויב החיצוני ("הגוי האנטישמי") על ידי המסורת החדשה של המסעות למחנות ההשמדה שאינם תורמים לזכרון הלאומי הקולקטיבי של קורבנות השואה אלא לטיפוח הקסנופוביה והגזענות על גילוייה המקומיים (תחת הסיסמא "כולם באים עלינו לכלותינו") וטיפוח של ערכי הניאו-ליברליזם ההרסני תחת המטריה של ההפרטה בכל מחיר.

כל המגמות הללו הופכות את מושג המדינה המעשי לכלי-דיכוי רב עוצמה כלפי האזרחים, שאין בינו לבין דמוקרטיה מהותית דבר וחצי דבר. האידיאולוגיה המבוססת על ערכים מסולפים של הניאו-ליברליזם והשיקולים הבלתי מוגבלים של רווח והפסד כלפי כל גילוי של תרבות וחברה, והכפפתם של אלה לשיקולים האמורים, המיליטריזם המעורב בגזענות – זו כלפי הלא יהודים וזו הנהוגה בין יהודים לבין עצמם, טיפוח של צרות אופקים ובורות על ידי המערכות המרכזיות של החברה (הרואה יותר ויותר בבורות הישג שיש להתפאר בו, בבחינת סימן היכר להצלחה מסחרית) – אלה מאפשרים לכל משטר בישראל, בלא תלות בהרכבי הקואליציה השונים, לטפח מערך נוח לשליטה, שפגיעה מערכתית בזכויות אדם מהותיות, שיסוי קבוצות אוכלוסיה שונות אלה באלה, עידוד רשמי במסרים השונים הטמונים בתקשורת ובחינוך של השנאה הגזענית וההפרדה המגזרית והמעמדית, היעדר מערכת חוקית איתנה שתגן על זכויות האזרח והמיעוטים – בדמות היעדר חוקה – מניעת הגישה להשכלה על ידי יצירת מכשולים כלכליים והשכלתיים בדמות מערכת חינוך כושלת ושסועה – כל אלה מהווים יסוד ומהות בצורת הממשל הנהוג בישראל, שעל ידי יצירת ועידוד התופעות האמורות דואג רק להישארותו הרגעית והנקודתית ליד הגה השלטון, שהחזקתו בכל מחיר חברתי קשה הפכה מזמן לדגלו של כל שלטון בישראל, ולא מהווה כאמור סממן לחולשה רגעית של המערכת אלא סימן אזעקה על רקבונה המלא. מובן מאליו שבמציאות פוליטית זו הפתח לשחיתות והפרה שיטתית של זכויות האזרח יהיו ללחם חוקו של כל שלטון בישראל הנשען על מערך-הדיכוי והבורות שתואר לעיל. הפיכתה של המדינה לחברה בע"מ הדואגת לרווחיות התעשייה והעסקים הגדולים בשלל "מענקי עידוד" ו"שיפוי המעסיקים" הידועים לשמצה, הנתמכים בתורם בהקלות מס נדיבות, הסתלקותה מכל מחויבות חברתית בטווח הקצר והארוך גם יחד – התמוטטות מדינת הרווחה – והפגיעה המערכתית בתרבות במובנה הרחב ביותר ובהשכלה ויצירת דמות אויב פנימית וחיצונית תוך הפחדה מתמדת של האזרחים בקטסטרופות לאומיות הבאות להתרגש עליו – הגוררים אחריהם חיסול של כל נסיון ליצירת שוויון הזדמנויות אמיתי, והמונעים בהצלחה יתירה כל שיח חברתי-פוליטי-תרבותי מעמיק במדינה, תוך החלפתו ברדידות להמונים, הממלאית תפקיד של סתימת פיות יוצרים מערכת שלטונית וחברתית מבעיתה ומקוממת, לא ראויה לחיי אדם ואשר אינה יכולה או זכאית להיקרא "דמוקרטיה" במובן המהותי של מושג זה. נסיונו המשטר בישראל לשמור על מראית עין של התנהלות דמוקרטית לא עומדת במבחן המציאות מלאת העוולות, שכן אי אפשר לקרוא לחופש ביטוי יחסי – שנראה כי אין בקיומו שום גורם מתקן או מרסן שימנע את שירוש העוולות המעוגנים במבנה החברתי-פוליטי בישראל (בבחינת "הכלבים נובחים והשיירה עוברת") וכן לעצם קיומן של בחירות מעת לעת בשם "דמוקרטיה מהותית", ולאור העוולות, השחיתות, הנפוטיזם והיעדר ההגנה המינימלית על זכויות-אזרח בסיסיות  ראוי להודות בכשלון הדמוקרטיה הישראלית ולהפיכתה למבנה ממלכתי המזכיר יותר את המערכת הפיאודלית-שבטית המפולגת, זו השייכת לעולם המושגים של ימי הביניים. כשלון זה, הקשור בעידוד כל סוגי העוולות ומניעת המודעות האזרחית-חברתית ממרבית האזרחים – דבר שמונע מהם להגן אפקטיבית על זכויותיהם הבסיסיות אל מול שרירותיות השלטון, כשלון רב-מערכתי ועצום מימדים, הוא הוא שמהווה את הסכנה הקיומית המרכזית שמאיימת על שלימותה ועצם המשך קיומה של ישראל, שכן מערכת החינוך איננה מעודדת כלל את המעורבות החברתית במובנה הרחב ולא את יצירת המודעות האזרחית-חברתית. נכון להיום האזרח הישראלי הוא למעשה נתין-צמית, הנתון כולו בידי מערכת-דיכוי אינטרסנטית, המקיימת והמכוננת כל פעם מחדש את מערך העוולות עליו דברתי, המפרידה מחדש בין דם לדם, על מנת לחזק את מעמדה, נתין שאין בידו שום כלים לשינוי מצבו העגום, משום שהמערכת עצמה מונעת ביעילות אידיולוגית את כינון המוסדות האזרחיים-חברתיים שיוכלו להביא לשינוי הקיבעון הניאו-ליברלי והמושחת ולתמורות קרדינליות הכה דרושות לעצם הישרדותה של החברה הישראלית השסועה.

מערכת החינוך שלנו, הסובלת מאבדן-דרך כללית, זו המוכנה לקפוץ בחדווה על עגלת הקידום של המערכת הניאו-ליברלית ולהתמסר בתאווה לבעלי ההון הפורסים בה את משנתם – ראה את קידום מפעלה של שרי אריסון בידי בתי ספר ממלכתיים – זו הנוטלת מהלקסיקון שלה כל התייחסות לערכי האדם והשוויון, המוותרת במפגיע ממסירת הישגי התרבות האנושית, המעוגנים בעיון לעומק בספרות, הגות, מוסיקה והאמנויות השונות, המעודדת ברובה ראיה חד צדדית ושטחית ביותר של המציאות, זו שמחליפה את ההתמודדות האמיתית עם שאלות העומק של הקיום האנושי בגיבובי הבלים בדבר "המהפיכה הטכנולוגית" ו"דור האינטרנט" ומחליפה באלה את המטרה באמצעים, מנציחה את המבוי הסתום אליו נקלעה החברה הישראלית, בהפיכת המדינה לגוף שמטרתו רווח בלבד, המשליך מעצמו את המחויבויות המוסריות ואת ההתניות התרבותיות אל האשפה – ערעור של יחסי עובד מעביד ושיעבוד העובדים בכל הרמות הוא רק סממן בודד של המערכת שנוצרה כאן בהכוונה משטרית ברורה תוך סיוע של מערכת החינוך הרפה והלא מתפקדת.

בוגר התיכון הישראלי הממוצע יוצא לעולם מצוייד לרוב ב"ערכת ההישרדות" של הווי הג'ונגל הניאו-ליברלי, שאין בו מקום לחמלה, לערך האדם – נמנע ממנו החינוך לערכי ההומניזם, המודעות החברתית, והוא מקבל על עצמו בלא עוררין את כללי מירוץ העכברושים בדרך אל ההצלחה ההונית המיוחלת, אלא שברוב המקרים הוא ימצא את עצמו בצד המפסיד ב"חגיגת החיים" הגדולה הזו – הצד הנרמס והמשועבד, זה הנטול קול וזכויות.

חסידי הניאו-ליברליזם המקומי, משרתיו הנאמנים של "השוק החופשי" שהפכו את ישראל לשוק- עבדים נטולי קול וזכויות,  משכנעים את הצבור השכם והערב באמתלות וטיעונים שונים ומשונים בכך שעקרונות רמיסת התרבות, האמנות והחברה שהם מנהיגים כאן בדרך לגן העדן הבורסאי פרי דמיונם הם עקרונות מקובלים בעולם המפותח, זה שזכה ל"שוק חופשי" מאורגן היטב.

האמנם כך הדבר?

דובר כבר רבות על מדיניות "הדרך השלישית" של הציר המרכזי במדינות אירופה – גרמניה, צרפת, איטליה, הולנד ואחרות, הרואות בחינוך המשלב את האמנות והתרבות ערך חשוב ביותר, חלק מהמורשת הלאומית, חלק מהיציבות הפנימית ומערכי המדינה המובילים. כאן אתרכז במספר דוגמאות ממדינות אחרות דווקא, שאינן ידועות למרבית הצבור בארץ.

אחת הדוגמאות הבולטות להפרכת הטיעונים הניאו-ליברליים על חוסר הנחיצות המעשית של האמנות והתרבות בחיי החברה והכלכלה טמונה במדיניותה של פינלנד בתחום זה.

הרפובליקה הפינית נקלעה למיתון קשה ולמשבר כלכלי-חברתי לא קל בעקבותיו בראשית שנות השמונים של המאה העשרים. את המשבר הזה ליוו כל הסממנים המוכרים בישראל: צמצום הייצור והתפוקה, האבטלה ותופעות חברתיות-כלכליות חמורות אחרות, כולל עלייה דרמטית במפלס האלימות, בעיקר בין בני הנוער והצעירים.

הממשלה הפינית הגיבה על המשבר בנקיטת צעדים מיידיים, חלקם צעדים שנועדו לשיפור המצב בטווח הארוך. אחד הצעדים המרכזיים שננקטו היה שינוי דרמטי במדיניות החינוך – במקום ליישם מדיניות של פיטורים המוניים בחינוך ובמוסדות התרבות – זו המיושמת ביעילות כאן, בישראל – הוחלט להעסיק מורים למוסיקה מדרגה מעולה, וכן מורים למגוון תחומי האמנויות ולהפוך את החינוך לאמנות – ובעיקר המוסיקה – לחלק חשוב ואינטגרלי ממערכת החינוך הכללית בפינלנד. צעד זה נבע הן משיקולים פרקטיים של מניעת הפיטורים ההמוניים בתחומי האמנות והתרבות, שבדרך כלל נפגעים ראשונים, יחד עם המערכת הסוציאלית במערך הפוליטיקה הקפיטליסטית הרגילה. צדו השני של המטבע היה הנסיון לבחון את המידע העולה מהמחקרים שנעשו באותה התקופה, שסברו כי החינוך הכולל בתוכו השכלה יסודית ורחבה במוסיקה ובאמנויות משפר באופן ניכר את היכולות הקוגנטיביות של התלמיד, מעניק לו שלל יכולות ומיומנויות אישיות ופרקטיות שיכולות לשמש אותו גם מחוץ לפעילות האמנותית – בכל תחומי החיים. החדרת המקצעות המוסיקליים למערכת החינוך הפינית נעשתה ביסודיות ראויה לציון – לא היו אלה שיעורים כלליים בשירה בציבור, אלא מערך שלם של השכלה מוסיקלית יסודית, הכוללת שלל מקצעות המוסיקה השונים – נגינה, שירת מקהלה, הכרת יסודות המיומנויות המוסיקליות, המקצעות התיאורטיים (יסודות ההרמוניה ופיתוח שמיעה מוסיקלית), שהוענקו לכלל התלמידים הפינים, גם אלה שלא חשבו לבחור בדרך של מוסיקאים מקצועיים בעתיד. פינלנד לא חסכה מאמצים – דרך מערך מובנה של שעורים ברמה אקדמית-חינוכית גבוהה ביותר, התלמידים הפינים נחשפו למכלול ההישגים המרשימים ביותר של האמנות המוסיקלית המערבית, ודרכבה נחשפו לעולם התרבות במובנו הנעלה ביותר – לספרות, ואמנויות הבמה האחרות.

התכנית של משרד החינוך ומשרד התרבות הפיני לא רק השיגה עבור המדינה הפינית את התפעלות המדינות האירופיות מרמת החינוך המוסיקלי, רמת ההרכבים המבצעים והמקהלות של המדינה הפינית שהפכה את החינוך המוסיקלי והאמנותי לנחלת הכלל, אלא שבתוך שנים ספורות פינלנד התגברה על המיתון, וההערכה הכללית היא שמדיניות החינוך המוסיקלי הרחב הוכיחה את עצמה מעבר לכל דרגת הצלחה משוערת – לא זו בלבד ששיעורי פשיעת הנוער והאלימות ירדו פלאים, המיומנויות המורכבות והייחודיות שנרכשו על ידי התלמידים בלמודי המוסיקה והאמנות הזניקו את רמתו הכללית של החינוך בפינלנד ואת רמת המוכנות של בוגרי החינוך הפיני להתמודדות תחרותית בשוק העבודה – ועתה, יותר מעשרים שנה אחרי תחילת הפרוייקט, פינלנד היא אחת המדינות העשירות ביותר של האיחוד האירופי, וכלכלתה היא התחרותית והצומחת ביותר באיחוד – השקעה מסיבית בתרבות הניבה אם כן פירות כלכליים ברורים שאין להתכחש להם. למותר לציין כי חלק נכבד מההוצאה הלאומית של פינלנד מוצא על שמירת רשת הביטחון הסוציאלית – היא לא מכירה תופעות של הזנחה פושעת של נוער במצוקה או של אוכלוסיות מבוגרות חסרות כל – וכן רמה נאותה ביותר של תמיכה ממלכתית במוסדות תרבות, אמנות וחינוך, משום שזו נחשבת לתנאי בסיסי לשמירה על האנטרס הלאומי הכולל, גם זה הכלכלי.

כאן יש לציין גם כי מדינות הגוש הסוציאליסטי לשעבר – פולין, צ'כיה, רוסיה ואוקראינה למרות המשבר הכלכלי החמור שפקד אותן בתחילת שנות התשעים של המאה שעברה לא זנחו – כל אחת בתנאיה המיוחדים לה – את תחומי התרבות והאמנות – במדינות אלה המשטרים לא עסקו בארגון מסעות-הסתה נגד התרבות והאמנות כתופעות אליטיסטיות שראויות לקיצוצים דרסטיים בתמיכות או למיגור בדרך אחרת, כפי שהדבר נעשה בישראל לעתים מזומנות כחלק ממדיניות כוללת בנושאים אלה.

עובדה היא שעולם התרבות והאמנות בארצות שהזכרתי מהמם בהיצע המגוון והאיכותי שבו, בתכניו העמוקים – ואף על פי שרבים מאזרחי פולין או צ'כיה יאמרו כי ישנה הרעה מסויימת – לדעתם – ברמת השמירה על עולם זה וטיפוח התרבות, הרי שבהשוואה פשוטה מקומה של ישראל על מפה זו לא יצא לתפארת – אם לנקוט לשון עדינה –  אך העובדות מדברות בעד עצמן: תזמורות קלאסיות לא נחשבות שם לחריג בידורי הזכאי לתמיכות בחסד, מוסדות התרבות המרכזיים לא זוחלים על רצפות חדרי הפקידות על מנת לקבל עצמות-תקציב משולחן המדינה, שילובה של התרבות והאמנות בחינוך העל יסודי הוא עובדה שאין מערערים עליה – ואין נסיונות סגירה או קיצוצים דרמטיים בתקציבן של פקולטות למדעי רוח ולאמנויות משיקולים פסבדו-כלכליים במסגרת המלחמה שמדינת ישראל מנהלת עם התרבות.

הנוער הישראלי, המנותק מכל מה שאפשר להגדיר כשורשים תרבותיים במובן ההומאניסטי הרחב, נוער שגם הוא אבוד במערכת המתהווה הרצופה עוולות ממלא את החלל הריק שנוצר אצלו בחיפושים נואשים אחרי משמעות הקיום – שהמערכת המקומית לעולם לא תוכל לספק לו – במקומות מרוחקים מאד, מבלי לדעת שמשמעות הקיום מצויה ממש תחת רגליו, בתרבות ואמנות שמשך זמן כה רב נעשה נסיון למנוע ממנו את מתנת-עושרה. לאור העובדות שתיארתי לעיל, האם מפתיעה העובדה כי "בריחת המוחות" המתרחשת בחברה הישראלית נעשתה מזמן לתופעה רחבה ומוכרת? האם מפתיע הדבר שבני הדור הצעיר נושאים לרוב את עיניהם לכיוונים אחרים מחוץ לגבולות ישראל, כי מרביתם לא רואים בה את עתידם? 

אספקטים חשובים אלה חייבים לעורר דאגה אצל כל אזרח בישראל – בלא קשר לרמת מעורבותו בתחומי התרבות והאמנות – מפני שיצירת חברה אזרחית אמיתית, בעלת משמעות, השומרת על חירויות הפרט בלא התניות של מוצא ושיקולים זרים אחרים, יצירת מערכת שתבטיח גישה רחבה אל מקורות הידע והשכלת-עומק בכל תחומי הידע, הרוח והאמנויות הם אינטרס אזרחי מן המעלה הראשונה, שבלעדיו האזרח הישראלי יוותר במעמד של נתין חסר זכויות במדינת-עבדות עויינת, שהולכת ומתהווה לנגד עינינו המבועתות, ומשילה מעליה יחד עם ערכי התרבות את המשמעות העמוקה ביותר של קיומה.

 

58 תגובות

  1. בוריס, יפה גרסת, כל מילה בסלע. אתה מצביע באופן חד ונוקב את חולאיה של מערכת החינוך הממלכתית. האחריות לכך מוטלת על החברה הישראלית כולה, אשר מאבדת במהירות את כל מרכזי הערכים שלה.
    בתי הספר היחידים אולי שהם שונים הם המגזריים, הקיבוציים ואלה של החינוך הדתי לאומי, וגם בבתי הספר הפרטיים. 12 שנים בהן ניתן לעצב לטפח דורות ערכיים, מחויבים והומניסטיים מבלי לשלול הישגים לימודיים מבוזבזות על חינוך חלול. חינכתי כמה שנים בבית ספר תיכון ושנים אני עוסק בחינוך ובהכשרת מורים והאמן לי אני פוגש את מה שאתה מתאר באופן יומיומי. אני גם פוגש גם ניסים מהלכים שהצליחו להתגבר על כישלון המערכת וזה מעורר איזו שהיא תקווה.
    אבל בוריס יקר, שים לב מיטב האנשים, כולל אותך, שהיו יכולים אולי ללמד אחרת, להוות את אותו כוח המצליח לשנות את השיטה, לא נמצא בתוך המערכת.

  2. בוריס הזדהיתי עם דבריך בדבר יצירת יהודי חדש, לכן מי שלא רצה להתחדש כיהודי יצר לו מערכת לימוד משלו, ומי שאהב את היהודי החדש הזה הלך לפלג השונה.
    איני יודעת איך מגשרים על הפילוג הזה שלא מתאחה כלל.
    באמת כל המגיע לארץ, נשללת ממנו תרבותו , כך חשים גם האתיופים וכתבתי על זה, אשלח לך תכף קישור, והחרדים שדוחים אותם, אך מאידך לא מסכימים לוותר על הבעל שם- טוב והגאון מווילנא , רבי חיים מבריסק ועוד דמויות נדחות בשולי מערכת החינוך הממלכתית.

    גןם אני כמורה לדרמה, במאית ועוד זועקת על הקיצוץ המאסיבי בתחומים

    הללו ודווקא בבתי ספר פלוראליסטים לכאורה.
    הילדים יכולים לומר לך, סתם מקצוע, מה נעשה עם הציון?

    וכך בחיפוש אחרי ציון( לרוב מועתק מהשכן) ובהפרעות הם מכלים את ימיהם.
    ומה הפתרון?
    לבסוף תהיה הפרטה וכל אחד ילמד ויתוקצב בזרם בו הוא מאמין.

    כל הדרכים האחרות כבר חסומות.

    http://blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=10072&blogID=161

  3. בוריס, לא נותר לי אלא להנהן אחר רובם ועיקרם של דבריך.
    מעבודתי עם משוררים צעירים בשפה הערבית אני יכול רק להוסיף ש"הזלזול המופגן בהוראת השפה הערבית" חל גם על… החינוך הממלכתי הערבי באופן עוד יותר חמור מש"הזלזול המופגן בהוראת השפה העברית" חל על החינוך הממלכתי הכללי.
    אשר ל'כור ההיתוך' ולממלכתיות העברית, זה די שייך לתקופה אחרת שבה העבריות היתה עדיין משאת נפש, ושקשה לשפוט מכאן. הזרמים השונים בחינוך דווקא בוטלו בשמם, ואולי גם בעניין זה הייתה נחוצה דרך שלישית, דרך ביניים. מדינות כמו דנמרק או צרפת שלא דאגו כלל להתערות לשונית ותרבותית של מהגרים ובניהם בשם הרב תרבותיות קצרו בעיות קשות (להבדיל למשל מגרמניה, שנקטה מין דרך שלישית כזו).
    ועוד דבר לא נזכר כאן: שיטת הבחירות (פריימריז סגורים), שהיא אם כל ייאוש, ומונעת מהאזרח ליצור שינוי.
    השחיתות בכל שדרות החברה גם היא כמדומה החלה מן הראש. כמו בעניין הערכים ההומניים ורוחב ההשכלה, לא די בשיעורי אזרחות ואתיקה אלא בדוגמה מגבוה. גם בזה חוזרים לשיטת השלטון הקלוקלת, שלא ברור מה יכול לשנות אותה, כי המופקדים על השמנת הם החתולים.

  4. לבוריס,
    ברוך הבא לדמוקרטיית ה"בננות".
    באשר לחינוך הישראלי, כנראה שצריך לסגור את כל המוסדות ולהגלות לארץ גזרה את כל ראשי המשרד.

    • שלום בוריס.לאיור התיזה הרשה לי לספר
      לך סיפור קטן בשני המשכים שהיה ומשל היה גם יחד.
      לפני עשרים וחמש שנים,ואני אז אחד מעורכיו של כתב עת ספרותי מרכזי
      וידוע,שתקציביו עוכבו .עלינו לירושלים,העורך הראשי ואנוכי למפגש עם מנהל התרבות.במשרדו של ראש מנהל
      התרבות החביב וכפול הסנטר ישב פקיד עכברי ומאובק למראה שהוצג לפנינו כממונה הראשי על הספרות .עיין העכבר
      המקומח ארוכות במסמכי התקציב ופתאום אורו עיניו – הוא הצביע באצבע ארוכה ורזה על סעיף ההכנסה העצמית,וטען שזו,
      דלה מדיי לטעמו.לכתב העת אין ביקוש,ולפיכך,התמיכה הממשלתית בו צריכה עיון מחדש.
      בשלב זה נזכרתי פתאום שראיתי את שמו
      של הפקיד באיזה מקום.אימוץ קל של הזיכרון הוביל למסקנה שהפקיד הנ"ל חתום על שירים שהתפרסמו בכתב עת ספרותי אחר,שלא היו לו מעולם בעיות תמיכה ותקצוב.ברכתיו עמוקות על הפרסום
      ושאלתיו אם לכתב העת שבו הוא פירסם,ההכנסה העצמית השביעה את רצונו.הפקיד האפיר והחל מגמגם,ובשלב הזה הפסיק הממונה כפול הסנטר את הדיון,הבטיח עיון אוהד בספר התקציב וזירוז התמיכה.ירדנו לתל אביב,ושם השיג אותנו מכתב זריז שבו כתוב לאמור שהתקציב בכל זאת צריך עיון,וההכנסה העצמית ממכירות ופרסום
      נמוכה,וכולי.
      חלפו חודשים,ושום תמיכה או מסקנות מהעיון לא הגיעו.בשלב זה איימתי שאפרסם בפומבי את כל העניין,הודיע הפקיד הממונה בתגובה שהוא ובנותיו הקטנות חשות מאוימות מאיומנו,ולפיכך הוא מנער חצנו מהעיסוק בענייננו ומוסר את העניין לפקיד א ח ר.פקיד אחר לא נמצא
      ובסוף השנה הגיע איזה סכום סכום עלוב,
      שערכו עקב האינפלאציה דאז היא בערך
      חצי מהתמיכה המקורית שהיתה מגיעה לנו על פי דין.
      המשך יבוא….

      • חלפו השנים,ואני נפטרתי גם מן העריכה וגם משקלא וטריא עם פקידי התרבות.והנה,בוקר אחד,אני פותח וקורא פה בבלוג היקר והחביב הזה שגוף ספרותי החליט
        לתמוך בגאווה של הגאים והלהט"בים,
        והריהו מכריז על ערב ספרותי שיתקיים
        בגינה ציבורית תל אביבית מסויימת,ובה
        יקראו משוררים משיריהם לאות הזדהות עם
        עם הקהיליה שאיבדה שניים מצעירי בניה.
        עיון קל במשוררים המייצגים העלה ממצא מפתיע: גראפומאן ממין נקבה,שאת שיריו המודפסים לא הייתי נותן לכלבי כמצע לצרכיו,גראפומאן שהיה בעצמו פקיד תרבותי ממונה,הוא אחד הקוראים
        המרכזיים באותו ערב הזדהות שיזם הגוף הספרותי (המתוקצב ביד נדיבה- זאת אין שום צורך להדגיש) .אותו פקיד ממונה ממין נקבה עלה על מורו ורבו העכברי גם בכתיבת גראפומניה עבשה ומבישה ותוקפנית סגנון מצח אשה זונה וגם בתקיעת מקלות בגלגלי הספרות העברית המתוקצבת-
        ללמדנו שמה שהיה הוא שהווה ומה שהווה הוא שיהיה והיה וסחור סחור שונרא וכיוצא בזה ואידך זיל גמור.
        אבל מה שכתוב כאן זה אגדה ואפילו לא משל היה.לא נרצחו,לא הוכרז ערב לכבודם ולזכרם,משוררים לא קראו,פקידות
        התרבות ניצבת כארי לסייע לספרותנו בתקציבי עתק,ואין לה שום שיקולים זרים.הכל אגדות על זאבים ביערות פולין
        המעטירה.
        לילה טוב,בוריס.

        • בוקר טוב.קראתי בעיון ונזכרתי בקובץ המסות המופלא של אוסיפ מנדלשטאם ('שאון הזמן') שתורגם לעברית לפני עשרים שנה.אלה מסות מדהימות במקוריותן
          וברצף האסוציאטיבי שלהן.המסה הדהימה
          ביותר מוקדשת למורה שלו לספרות בתיכון
          -אישיות מופרעת לחלוטין,בעצמו משורר
          סימבוליסט מדרג ג',עני כעכבר ומתגורר
          ב'דירה מערה,דירה מאורה'ישן בלי הרף על ספה בצורת עביט שופכין,עליה מוטלים כתבי עת ספרותיים.אבל כשהמורה
          יוצא החוצה הוא מתנהג כאציל,לובש מעיל פרווה וצורח על העגלונים,משום שהוא חש שהוא אזרח מכובד,אצילי,בממלכת הספרות.'ממורי זה למדתי את מלאכת השטנה הספרותית' מודה
          מנדלשטאם ומספר איך המורה הזה היה מצטט שורות של משוררים טובים ממנו בשנאה,מצטט,מתפעל ושונא.לועג להם (את כל גדולי השירה הרוסית הסימבוליסטית הוא הכיר אישית) ומתפעל תוך חריקת שיניים.מנדלשטאם טוען שאת כל הספרות שהוא יודע,מהמורה הזה למד – וכל מה שהספיק אחרי המורה הזה זה רק לקרוא קצת,פה ושם.מנדלשטאם הנער היה ממוגנט מהמורה הזה ובא לביתו כל אימת שיכול כדי לחוות איך נראית ה ס פ ר ו ת.
          כן,ומי כאן יכול לספר סיפור כזה על מורה לספרות כאן? הרי מזמן היו מעיפים אותו ומעמידים תחתיו סמינריסטית בורה (כי זה יותר זול)
          בית הספר התיכון חופף את השנים הפורמאטיביות ביותר בחייו של נער עול
          ימים.התדרדרותו של המוסד הזה ברצף החיים שלנו הוא טראגי.
          (א.נ.)

          • אחד שקצת יודע

            למשורר שהיה המורה לגימנסיה הפטרבורגית של מנדלשטאם קראו גיפיוס,
            והוא לא היה משורר מדרג ד' בכלל.

            והיו לו אפילו ילדים שאחד מהם הכרתי
            במוסקווה.

          • מתנצל אם לא דייקתי בעניין גיפיוס,מורהו של מנדלשטאם בגימנסיה טנישב בפטרבורג.ספר המסות אינו תחת ידי – נאלצתי להפרד ממנו כמו מרוב רובה של ספרייתי בנסיבות לא מתוקצבות
            בעליל.

            ציטטתי מתוך הזיכרון

            סליחה אם לא דייקתי בקוצו של יוד
            (א.נ)

          • יופי אז עכשיו תתחיל לבקש סליחה מכל האנשים שלכלכת להם את הבלוג, א.נ.

          • שנינו יודעים שהתנצלויות ולכלוכים בבלוג זה שטויות שאין בהן כדי לעוור
            אפילו את עיניו של סומא.אשדות התקציב
            הזורמות לכיוון מסויים הוא העניין.היתר – עשן בעיני בלוגריסטים
            מסוממי וטמומי מילים.

          • הקורא אולי אנונימוס אילם, אך לא טיפש להבין את רישעותך חסרת הרסן, א.נ.

      • "משה" (או שמא בניזרי?) לקח ממינהל התרבות שמונים אלף ש"ח עבור שתי חוברות עכשיו שמעולם לא יצאו. מאז הופסקו תקציביו.
        אותו תרגיל על מאה אלף ש"ח עשה הגנב הקטן לעיריית ירושלים על כתב העת האנגלי שלו שלא הוציאו כלל.
        הוסף מה שגנב מ"גנזים" ותקבל סיכום ביניים של 550 אלף ש"ח.

        אפשר לפזר שקרים בכל מקום אבל לא בבית המשפט. מי שהורשע על זיוף, מרמה וגנבת כספים מהספרות מנסה גם לגנוב פה את דעתה 🙂 עלוב.

        • גנבים,שודדי—יים,גנבים גנבו להליקון
          את הכישרון

          שודדיייים,גנביייים – גנבים גנבו להליקון את היכולת לכתוב שירה (כמו ולך,כמו אבידן,כמו ויזלטיר)

          גנביייים,ג-נביייים,השארו ולא גנבו
          את זמירי זר,קופה,שולמית השונמית וטימה פחחחחח (ועל זאת באמת אין סליחה ומחילה!)

          שודדים – שודדים,השאירו להליקון את כל
          הכסף – ושום דבר מלבדו ומהעיסוק בו.

          שודדים ,גנביייים – גנבו להליקון את הספרות והשאירו לה את העיסוק בבילוש
          (דורי בן זאב)
          כולם גנבים ושודדים.ועדיין כל הגנבות
          גם אם היו,לא מגיעות לקרסולי התקציב השנתי של גוף מסויים,שאין לו שום צורך
          לגנוב.הכסף הממשלתי זורם אליו בצינורות.

          ודרישת שלום למשוררת הדגולה דיטי רונן.
          קוקו!

          • אתה זקוק לטיפול בכפיה! לא נותר בלוג שלא זיהמת בחירחוריך הפאתטיים.
            הקנאה שלך באמיר אור העבירה אותך על דעתך.

          • ומה בדיוק יהיה העונש על הקנאה בשירת
            דיטי רונן?

          • תשובה לשאלה

            שלושת רבעי מיליון ש"ח בקירוב לשנה

            כשרים למהדרין עם חותמת גלאט כושר.

            והזכות לשמוע את שירתה בערבי השירה

            שאתה מפיק.

            (אז תשיר הזמרת אודרי מספריים
            ואזני הקהל שותתות דם.
            הסדרן משה והסדרן אפריים
            לא יפתחו את הדלתות לעולם.
            גם הקופאי סגר את הקופה
            מרעיד אצבעותיו בעצב וחרפה
            – חנוך לוין)

          • אחות רחמניה

            רטיות השטרות על פצעי הגרפומאן
            צרי לא מביאות
            עורם אותם ערימות ערימות
            אך במקום שירה הן גלד מעלות(השטרות)
            אין ענבים בגפן ואין תאנים בתאנה
            אך במשרד החלקאות(אולי השירה)
            נוספה לפקידים עוד קומה.
            מוכן לביקורת של מר א.נ החריף

          • אחות רחמניה, זה לא נכון וגם לא יפה. למרות השטרות הגנובים הגנב פרסם פה ושם גם קצת דברים שלא היו ממש ממש גרפומניה.

          • אחות רחמניה

            בנוסף לכל דא
            למגיבי הבלוג בעיה בהבנת הנקרא
            וזו הסיבה שהעלמה(נניח)רונן וכל תולענא
            מתאספים יחד לערב שאליו השירה לא מגיעה.
            נא להשתמש באמצעי מניעה(הרופאים)
            או להמנע ממגע

          • אויה,רחמניה,רחמי!

            הבעייה היא לא בית משפט השלום בתל אביב – ירושלים,אלא משפט על ערכה של השירה.

            וכאן,גם תקציב שנתי של שלושת רבעי מיליון לא יהיה לעזר.

            גראפומאן נשאר גראפומאן,גם אם הוא
            נקי וזך,וגם אם אלף מעריצות ישאוהו על כפיים,ימשחו בשרו בשמן המור,יכתבו עבודות דוקטוראט על הפילוגניה של התרד המופיע (במקרה)בספר שיריו השביעי,יעטרו
            תלתליו בזמורות וזר,ישוררו גדול הוא דגול הוא,יעטוהו טוגה של משוררים – כמו הברווז,הוא מסוגל להגיד רק קוואק קוואק.

          • ועל הקנאה החולנית שלך המרוחה כאן כמו בננה רקובה לאורך הבלוגיה.
            לדעתי, לא לכבודו של משורר כמו אמיר אור להגיב לאנשים כמוך. כולם יודעים אלו משוררים הוציא ההר הזה (הליקון) ורק עכבר כמוך יכול לעמוד ולצעוק לשמים והשמים לא יטו אליך אוזן. יודע למה? כי כולנו מכירים את מיטב השירה והמשוררים שיצאו משם(הליקון), ולמרות שאין זה מטבעי לעמוד ולהעמיד אדם על שקריו ורשעותו, חוסר הצדק והאמת כמו גם הזלזול ועיוות העובדות פשוט נמאסו עלי שלא לדבר שאיך שלא תסתיר את עצמך אתה עירום ורואים לך. לך להתלבש או לישון רק לך מפה, נמאסת!

          • תגובה נכונה

            את פויה קקה!

            (נכדך הפואטי וירטואלי)

  5. -מה יש לך על השולחן
    הו, איש קטן?
    מה יש לך על השולחן?
    קבלות?
    -כן, קבלות של נסיעות
    של נסיעות במוניות.
    הנה, המון אלפי שקלים,
    חמש ועוד חמש ועוד חמש ועוד חמש
    אספור אספור לא אתיאש
    פשוט מכור למוניות
    ומחלותיי הן כרוניות.
    הנה תפרתי לי כסוי
    אפילו אם הוא די הזוי.
    הניחו לי אני זקן
    הניחו לי ואתבכיין.

    • אחות רחמניה

      אישתי אמרה שאני בכתיבה חלש
      אז עשיתי א פרש
      פנסיה תקציבית לא אקבל
      אז את תלתליה אמולל
      ביי סבא

    • הפואטיקה של שטרסלר

      מה יש לך על השולחן,
      הו משורר איוני מתוסכל?
      חבילות
      חבילות?
      של שטרות.
      חבילות כשרות?
      כשרות ברננה (דיטי)
      ומה תעשה בחבילות,
      הו משוררי המתולתל והמתוסכל?
      במקדשי אשב,
      בבלוגים אככב,
      מעריצות לפי התור
      יובילוני אל החור.
      שירים אשרבט
      הלשנות אכתוב
      תלונות לרוב
      עם הממונות במשרד התרבות
      רומבה אחולל
      את השירה אמהל ואחלל
      מתאבדות סדרתיות בשמי יקראו הלל
      בטיסת נדנדות בזזזזז יחלפו טימות
      ו(תמות)-את גבורת אוני מי ימלל
      גבורות משרד התרבות של ישראל
      ואת שטרותיו מי ימנה,
      הן בכל דור יקום המשורר הגיבור
      גואל העם –
      כי עניים יש רק בקוריאה.פה הכל מושלם.

      • הצילו!
        אתה מתעדן לך במעדני פולין וכאן
        בבלוג השלך משתוללים ונתלים על הלוסטרות,מלכלכים את הקירות,מכתימים
        את הספות!

        רני! איפה אתה? יאלה בלגן!

        • בוריס, בקצב הזה תזדקק לשיפוץ יסודי של הפוסט…יש כאן וואנדאליזם ישראלי טיפוסי…:)

    • לראות את אפולו זהוב התלתלים מלשין על
      פוסידון הזקן שחטאו הוא שימוש יתר בהסעה ציבורית.

      וכבר כתב פעם המשורר הדגול ק.א. ברתיני,מזקני אגודת הסופרים:

      על אולימפוס שוכנים אלים –
      כף סופר לנו פעם,
      מי גנב את נצחם הפצוע
      מקוצים שבשביל החלב?

      ובאמת,מי אכל לאפולו את הדייסה שלו?

      • שפעת החזירים

        הויה, ואלף שלנו הלשינה על קצב שאנס אותה…פויה לה. (אפשר עיסקת טיעון?)
        ואלף שלנו הלשין על הרשזון ועל בניזרי ועל… ועל… ועל!(אפשר עסקת טיעון?)
        מה קרה לנו שגידלנו מלשנים מה? העולם רוצה להתנקות ???..אבוי(דמעות) החזירו לי את ערמת הרפש!!!
        אוינק, אוינק.(אפשר עסקת טיעון?)

        • מצב לא פשוט

          יש מי ששוכב לישון עם קבלות מונית

          ויש מי ששוכב לישון עם זמירים וזרים

          וקם עם קרציות ערווה בבלוג

          על מי להלשין קודם?

          ושאלת מיליון הדולאר:
          מי ירק לדייסה של אפולו?

          ובאה על החתום:
          דיטי שירותי מימון ובילוש ספרותי
          מיסודו של משרד התרבות,קוריאה הצפונית.

          • בוריס גֶרוּס

            רבותיי,
            רק הלכתי והשתהיתי לרגע, יצאתי להטיל את מימיי בויסלה, ואתם הפכתם את הבלוג שלי למחראה, שאריות קנאת סופרים מפוזרות לכל עבר, ואתם עוסקים בזריקת רפש איש על רעהו…
            אגב, תודה ל-א.נ. על תגובתו המעניינת – הוא תמיד כותב דברים של טעם – ולגיורא לשם, ולכל המגיבים העניינים.
            גם אם תגררו אותי בכח, לא אכנס לתגרה מסביב לאמיר אור או גבריאל מוקד. אצא בהבעת דעה רק במקרה דחוף, שבו אחשוב ואניח שדעתי משנה משהו. אגב, בכל הויכוח הזה תוכלו לראות את תגובותיי המפורטות בבלוג של רני יגיל, שכולכם מכירים.
            בעוד כמה ימים אמקם כאן פוסט מעניין נוסף….
            ואני עוקבכ אחר התגובות, אל תדאגו…

          • בוריס גֶרוּס

            רבותיי,
            רק הלכתי והשתהיתי לרגע, יצאתי להטיל את מימיי בויסלה, ואתם הפכתם את הבלוג שלי למחראה, שאריות קנאת סופרים מפוזרות לכל עבר, ואתם עוסקים בזריקת רפש איש על רעהו…
            אגב, תודה ל-א.נ. על תגובתו המעניינת – הוא תמיד כותב דברים של טעם – ולגיורא לשם, ולכל המגיבים העניינים.
            גם אם תגררו אותי בכח, לא אכנס לתגרה מסביב לאמיר אור או גבריאל מוקד. אצא בהבעת דעה רק במקרה דחוף, שבו אחשוב ואניח שדעתי משנה משהו. אגב, בכל הויכוח הזה תוכלו לראות את תגובותיי המפורטות בבלוג של רני יגיל, שכולכם מכירים.
            בעוד כמה ימים אמקם כאן פוסט מעניין נוסף….
            ואני עוקבכ אחר התגובות, אל תדאגו…

          • ברשותך,אחלוק עליך.
            הדיון שייך מאוד לעניין שהעלית במאמרך
            פה למעלה.
            כי הבעייה היא לא טיב הקבלות שהוגשו
            על שכירת סוסים למרכב באתונה המעטירה
            או בתל הביב הספרותי המצחין ממזימות!

            הבעיה היא האנומאליה המהותית,במזיד ובכוונה תחילה,שיוצרים הגופים המממנים
            כביכול את התרבות ב ת ו ך התרבות והספרות,ושיתוף הפעולה המלא של גורמים
            מתוך הספרות,שהמימסד מטפח,באנומאליה הזאת.
            פה,במרכז הביב,ברחוב שמשון,התפגר מרעב
            משורר חד פעמי בתולדות הספרות העברית
            כי לא עצר כוח להתמודד עם נסיבות חייו
            העלובות ועם החובות (הזעירים ביחס) שצבר.
            ומידיעה אישית – האיש הזה היה תם לגווע שנים מוקדם יותר,אלמלא תמכה בו ישירות,מכספה,אישיות מסויימת שהואשמה אחר כך בצבירת קבלות נסיעה בתחבורה ציבורית!

            המימסד,התיקשורת,לא נקפו אצבע,כמובן,
            נהפוך הוא,שרת התרבות דאז,אשת השמאל הדגולה הגברת פורצובה פתחה את הג'ורה שלה כהוגן וחיוותה דעה על מידת האחריות שאין לה למצבם של כל מיני ארחי פרחי.

            וזה האיש שכתב שירה מהפכנית ('אהבה וגטאטיבית' וכן עשרות נכסים ודאיים
            באופן מוחלט של שהירה העברית),כמובן,המימסד לא טרח ולא שלח אפילו פרוטה אחת לא למשורר באורח ישיר ולא לכתב העת בו השתתף.אותו מימסד אחר כך האשים שלא יצאו חוברות
            שעליהן שלח תמיכה,בעוד כתב העת מתבוסס
            בחובות על עשרות חוברות קודמות שלא זכו לשום תמיכה (המגיעה,כמובן,כחוק.אתה שומע בוריס? כחוק!)

            מן הצד הנגדי,משרד התרבות תומך בסכומים עצומים יחסית בגוף אפיגוני
            שבמקרה הטוב,מצליח להוציא מיידי פעם קובץ שירים זעיר בורגניים לא טובים
            ולא גרועים במיוחד- גוף שלא הוכיח שום
            הישג למעט שפע יחסי ציבור עצמיים לעורכו בבלוג 'בננות' ועיקר עיסוקו בטיפוח שירתו התורעת והמנופחת אוויר וחשיבות עצמית של העורך בכבודו ובעצמו.
            אין צורך לחזור ולהזכיר,שגופים העוסקים בצד הקשיח של התרבות,כגון
            מתא'ן או תזמורות שונות (על הבארוקאדה
            שמעת?!)לא זוכים אפילו לשליש מהסכום
            לו זוכה העורך הדגול של שירת יוון והמיתוסים הקדומים – וגם הסכומים העלובים האלה מגיעים באיחור כה רב,
            עד שהם משקיעים את הגופים האלה ביוון מצולה כלכלית.

            סיכום : אז העניין הוא לא טיב הקבלות
            או מריבות בבלוג בננות מי העליב את מי ראשון וכמה גבוה הוא הר המילים של
            הליקון.העניין הוא אנומאליה תרבותית
            (לדעתי מתוכננת מגבוה,במזיד ובכוונה תחילה)ממדרגה ראשונה.העניין הוא אפילו לא מי הואשם
            ומי הורשע באי סדרים,ומי עניניו סדורים ומפוקחים על ידי מיטב רואי החשבון (התקציב פשוט מאפשר אותם!),אלא המעורבות ושיתוף הפעולה של
            גורמים בתוך הספרות המשתפים פעולה עם
            פקידים במשרד התרבות.והלא דיי לתת מבט אחד באישיות התרבותית העומדת בראש
            המשרד הזה,ולהבין ביידי מי בדיוק נפלה
            הספרות והתרבות העברית.הלא הפורצובה מתקופת אבידן היא חלום רטוב אל מול הממונה הנוכחית על התרבות !אני הייתי מציע
            לכולנו ללבוש שק ואפר.

            יותר מזה,בוריס,העניין הוא אפילו לא בצע כסף,אלא ניסיון חוזר ונשנה מתוך הספרות למוטט גופים יריבים או יריבים כביכול (כי איזו יריבות יכולה להיות בין גוף שחנך את דור המדינה המרכזי בשירה העברית לבין גוף שעיקר עיסוקו בהשגותיהן של שירית קופה וחוה זמירי על שירת הכהן הקדוש של מקדש אפולו?) באמצעים אדמיניסטראטיביים ודה לגיטימציה,סגנון,תפשו אותך גונב תפוחים בשוק – אסור לך להדפיס מהדורה של שירת יונה וולך כיוון שגנב אתה'
            וכו'.כאן,האמצעים הסטאליניסטיים הבדוקים של הלשנות,גילויים חמים מחדרי החקירות,הם הנשק הספרותי המרכזי.אז מי בדיוק יכול להציג כאן קבלות? והאם הקבלות יוכרו על ידי מינהל התרבות? שאלה!

            אם לסכם בוריס,למרות הטחות הבוץ ,הדיון כאן הוא עקרוני ומשוייך כולו לנושא הדיון ותחום בהגדרותיו.

          • קראתי.מה זה או מי זה פורצבה?
            שגיאת הקלדה?

            ומסכים עם רוב הדברים.אבל מי שהורשע ונידון-הורשע ונידון.עם עובדות לא מתווכחים.

          • למי זאת פורצבה

            גם אני לא מתווכח על עצם ההרשעה

            אני כן מתווכח על המשמעות שמבקשים לתת
            לה בהקשרים רחבים יותר,נניח,מצב הספרות,מצב השירה,מצב התרבות הישראלית
            ואופן התפקוד של הפונקציונרים שלה
            הם ומשרתיהם ועושי דבריהם.

            (נטליה?) פורצובה היתה שרת התרבות בפוליטבירו של חרושצ'וב.במקורה היתה יצאנית מוסקוואית שעשתה את דרכה דרך חדרי המיטות של פונקציונרים בממסד הסובייטי עד שהגיעה בעצמה לראש הפירמידה,כתב אל כתף עם הללו שביקרוה בלילות.עקב גסות רוחה ובורותה התחולל ויכוח בין סוביטולוגים במערב,האם מינויה לתפקיד הוא איתות ברור שחרושצ'וב,שלא כסטאלין,לא מייחס שום חשיבות לתרבות ולספרות.הויכוח לא הוכרע,והיצאנית הזקנה ,שריד מתקופת הסטאליניזם,רדפה קשות סופרים ואמנים
            כגון בלה אחמדולינה,אנדריי סינאבסקי ויולי דניאל,(ועוד רבים אחרים) ולשיאה הגיעה כשאישרה לאסור את המשורר
            יוסיף ברודסקי בעוון טפילות (הוא ישב בבית וכתב שירים במקום לעבוד).היא היתה אם השיטה שבמסגרתה כלאו סופרים ואמנים במוסדות פסיכאטריים סגורים והענקת טיפול הולם בתרופות פסיכוטיות חריפות.
            כל אנאלוגיה בינה לבין שרי ושרות התרבות בארץ היא על אחריות הקורא.
            ולהקורא ינעם.

          • גם עם שקרים לא מתווכחים בטח לא עם פגר ספרותי שמסריח כבר עשרים שנה

          • לטעמך ד ו ד אבידן הוא פגר ספרותי שמסריח עשרים שנה.

            ועל כך נאמר,על טעם ועל ריח –
            אין מה להתווכח.

            תמיד עדיף איזה משוררת צעירה וטריית חמוקים לתפקיד כוהנת במקדש אפולו.

          • פגר ספרותי שמסריח פה כבר עשרים שנה זה לא אבידן, זה אתה. ואל תערבב פה את חוש הטעם שלנו. ייחסס
            וגם לא את החלומות שלך על משוררות צעירות. ייחחססס

          • גם צעירות מזדקנות

            וזה עיקר התקלה.
            משוררת צעירה,לאחר ארבע או חמש שנות (כהונה (כהונה! מילא) נמאסות כהוגן על הכוהן הגדול לממשלת הגראפומאניה העברית איונית
            והוא מסלק אותן מעליו

            והן חוזרות ב ג ד ו ל בבלוג ועושות לו
            בהההה,מסבירות לו שהן יודעות הכל יותר טוב, ומציגות לפעמים תואר מתקדם מאוד
            בספרות,נוזפות בחברותיהן לשירות במקדש
            הבעל היווני ממוצא פולני,מטיפות מוסר,
            מאיימות בהתאבדות פומבית אם הכוהן הגדול לא נותן להן די תשומת לב (צ'ומי
            בלע"ז) וירטואלית.כאן,התקציב השמן מטעם משרד התרבות לא יהיה לעזר.
            והקשר של הבן עם אביו,רוח הקודש?

            בקיצור,החלום על משוררות צעירות שונה מפשרו עד מאוד.

            אז אל תלמד אותנו דבר חדש על ריח פגרים,בבקשה!יודעים להריח לבד!

          • משעשעים הטיעונים שלך.

            מי אשם באנומאליה?

            מי שעושה ועושה ולא מפסיק לעשות למען תרבות ויודע ולא מתביש לקבץ נדבות, מהממסד כשצריך?
            או מי שגנב לצל ירח ולא ידע לדבר בזמן ובמקומות המתאימים?

            אם אתה הק.ג.ב של הספרות העברית אז אתה מבין את ההבדל!

            אולי אתה תגלה את האבידן הבא?.

            אולי אתה סתם נגן מתוסכל בתיזמורת?.

            אולי תבקש שיפתחו למענך בלוג בבנות,
            ממילא אתה כאן.

          • טוב שיש מי שמשתעשע

            1.עושה,עושה,ומה יוצא? חוה זמירי?
            2.ככל הזכור לי לא הלשנתי על איש
            ולא הבאתי בבלוג פרוטוקולים מחקירות בחדרי חדרים,כך שאני לא ק.ג.ב..חפש
            במקום אחר,עוטה הוד קדומים מיתולוגי.
            3.לא גיליתי שום אבידן – לא ביקשתי תקציב ממשרד החינוך,ולא אקח אחריות על גויעתו העתידית בהמתנה לסיוע הגואל
            של משרד התרבות,פונקציונרים מטעמו או
            עמיתים חביבים מתולתלי שיער,שהם ילדי הירח,ילדים יפים!(לפחות היו,היום הם משרתי הממסד ותומכי השטרסלריזם הניאו
            קפיטליסטי הנאור)
            5.לא מנגן בשום כלי,מעולם לא הייתי בתזמורת ואפילו תווים לא יודע לקרוא
            6.בלוג בבננות בלי חוה זמירי,שולמית השלשולית,טימה בז ושירית קופה? הרי השיעמום יהרוג אותי.
            וגם אני רוצה להשתעשע

          • אין זה נכון שהממסד לא סייע לאבידן.
            חלק מחובותיו של אבידן נבע ממשחקיו בבורסה, בעוד שהוא לא הבין כלל בכסף ואף בזבז לא מעט ממה שהיה לו.
            צרתו הגדולה של אבידן היתה חוסר יכולתו להתפרנס. לא היה לו שום כישרון לעבודה של ממש. בזה הוא לא היה שונה, למשל, מדליה רביקוביץ.
            אינני כותב את הדברים האלה לחובתו של אבידן, אלא רק כדי לדייק בעובדות הנוגעות בנסיבות חייו של המשורר הגדול.

          • ערב טוב לגיורא

            סייעו – מילא.המבחן הוא למרבה הצער והיגון מ ב ח ן ה ת ו צ א ה.(ולא ההוצאה)

            סיפרו לי שבאחד הבתים ששכר מוצרט בוינה הוקם מוזיאון לזיכרו,והמדריך מסביר לכל מי שרוצה לשמוע,שמוצרט היה מיליונר,והכנסתו החודשית ההמוצעת בכסף של היום – 15000 יורו לחודש.
            כשגווע מוצרט,היה כל רכושו במזומנים
            וטובין 150 יורו.אבל לוינאים מאז ועד היום יש מצפון נקי
            וגם לשרת התרבות פורצובה.
            וגם לשרת התרבות בימי אבידן שהודיעה שאין זה מתפקידה לדאוג לכל ארכי פרחי חסר אחריות פיננסית (והיא לא התכוונה למוצרט,אגב)
            וגם לראשי הישוב היהודי בימי ברנר.
            וגם לשרת התרבות דהיום.
            וגם לפאדייב,ראש אגודת הסופרים הכל סובייטית.
            וגם לגורוב,אלמוני ששפט את מנדלשטם
            החולה לחמש שנים מחנה ריכוז בגין פעילות אנטי מהפכנית.
            וגם לממשיכי הסטאליניזם המנטאלי
            פה בבלוג (למרות שהם אנשי ימין קריפטו שטרסלרי)
            כולם,כווווולם היו הווים ויהיו אזרחים שומרי חוק,לא ימצא בידיהם פרוטה לא חוקית,אבל מאות אלפים חוקיים וכשרים – ימצאו גם ימצאו.כולם יזהרו אלף זהיריות שלא לעבור על החוק,יש להם בבית מברשת
            זיפי חזיר צפופה,בה הם מקרצפים את עצמם,שחס וחלילה לא ידבק בהם רבב.

            ורק בלילה,שכל העולם ישן הס,נם תפוח
            נס אגס,יכתבו להם איזה משרץ מילים גראפומאניות וישגרוהו בצירוף סובסידיה כשרה למהדרין – לעורך המתאים.כי מה שאבידן יכול,הם יכולים אפילו יותר טוב.אינך מאמין? לך לערב שירה מסויים והטה אוזנך לשמוע.

            ויכול להיות כמובן שאני טועה – הם קיבלו את התוצאה לה ציפו,וזה נחמד ומצחיק לקרוא את ההשגות הפואטיות של הזמרירית הרוננות בבלוג המתאים,אבל גורלה של השירה העברית מה יהיה?

        • לאדון שפעת החזירים

          עם כל הכבוד,לא מסכים!
          שחיתות אינה מצב שבו פלוני ניצול שואה
          נוהג להסתיר באופן אובססיבי (גם מעצמו) מזון,קבלות ומסמכים

          שחיתות היא מה שמתקיים בכסות חוקית
          למהדרין.
          נניח: פלוני העורך המקורב לפקיד הממונה על התרבות,נותן לפקיד טובות הנאה שאינן מגיעות לו,כגון הזכות לקרוא משיריו בערב ספרותי מרכזי,או
          נותן פרסום לגראפומאניה של הפקיד,ובתמורה,זורמים אל העורך אשדות ונהרות של תקציב משלתי כשר למהדרין,בעוד שגופי תרבות רציניים וערכיים גוועים מהיעדר מימון,מדחיות
          חוזרות ונשנות בהגעת הכספים.

          וכשתבוא עלינו המגיפה,המקורבים יקבלו
          חיסון ראשונים,ולא הללו שמגיע להם – זקנים וחולים כרוניים,ניצולי שואה
          – או אז יגה האור על מוחך,ותבין שחיתות מהי!

          ובדברים האלה איני רומז על דמויות
          ספיציפיות,אני רק מעלה דוגמאות בעלמא.

          • רואים שאתה בונה על זה שלא מכירים אותך ועלולים להאמין לך כמו שאתה מאמין לשקרים של עצמך אבל לא ילך לך
            לא! לא! לא!

          • יאללה בסדר.אמרת – אמרת.נבחת – נבחת.
            ביידי מי הקולר שעל צווארך?

          • לקיקו,ללם,לדוק וצב

            כי הציפור,לא יכולה לעשות הה
            יש לה מקור!

            בעגמת נפש
            נטול ריס לצרכי הה

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לבוריס גרוס