בננות - בלוגים / / הראשון שלי
איתי בן-אליעזר
  • איתי בן אליעזר

    יליד ניו יורק, 1977. גדלתי בתל אביב ובארצות הברית. כיום גר בהרצליה עם אשתי ובני. עובד ככתב ועורך תוכן במלכ"ר העוסק בספורט וחינוך. בעבר עבדתי ככתב באתר האינטרנט "נענע 10". בוגר תואר ראשון בפילוסופיה וסוציולוגיה, אונ' תל אביב. כיום מסטרנט לסוציולוגיה, אונ' בר אילן. מחבר הרומן "על אודות יונתן" (הוצאת כרמל, 2007), זוכה פרס שר המדע התרבות והספורט לספר ביכורים תשס"ח.

הראשון שלי

שלום לכולם,

 

שמי איתי בן-אליעזר וזהו הפוסט הראשון שלי. לפני שנה וארבעה חודשים יצא לאור ספרי הראשון (והיחיד עד כה), "על אודות יונתן", בהוצאת כרמל. בזמנו, כשהספר יצא, לא חשבתי לנסות ולהגיע לקהל קוראים רחב יותר דרך רשתות חברתיות כאלו ואחרות, בלוגים וכו'. לא ידעתי איך לאכול את המדיום הזה. ועדיין אינני יודע.

 

למען האמת, מדובר בפוסט הראשון שלי אי פעם. מעולם לא ניהלתי בלוג, לא הגבתי ולא טיקבקטי, וזאת למרות שבשנים האחרונות כתבתי לא מעט מאמרים וכתבות עבור גופים כאלו ואחרים באינטרנט. שנים רבות פחדתי מהאינטרנט ומכל התפתחות טכנולוגית שמאיימת על ההיטמעות הנוחה בתוך היומיומי המוכר – כולל בלוגים. אני עדיין נרתע מהמהירות והאינטנסיביות שבה אני מוצא את עצמי מתנהל לפעמים מבוקר עד ערב – מבטי מזגזג בין מסך מחשב לצג הסלולארי ואצבעותיי מתקתקות ללא הרף. לא מזמן צפיתי בסרט עתיר טכנולוגיות לואו-טק משנת 1973 בשם "השיחה" (ג'ין הקמן במיטבו). זעקתי לחבר שישב לידי: "הדברים היו הרבה יותר פשוטים פעם. בשביל מה אנחנו צריכים את כל ההתפתחויות הטכנולוגיות הללו?"

 

ובכל זאת, אני כאן. איני יודע למה לצפות – ויש בכך גם מן ההתרגשות. מה שמוביל אותי לנושא שמלכתחילה חפצתי לכתוב על אודותיו בבלוג ראשון זה: מה אני מרגיש כשאני כותב?

 

החוויות החזקות ביותר שלי מכתיבה עדיין קשורות לתהליכים שעברתי בזמן כתיבת הרומן הראשון שלי: אותן תחושות מהוות עבורי סוג של ברומטר ומקום מבטחים ממנו אני מרשה לעצמי לצמוח כיום ככותב (ואף בבוא העת, למרוד בכותב שהנני). כשכתבתי את "על אודות יונתן", רצתי עם הדמויות שבדיתי במשך שנה וחצי של כתיבה, ולאחר מכן בעריכה, בעימוד, אפילו בעיצוב העטיפה ועד לחנויות ותגובות הקוראים. בשלב מסוים בתהליך הכתיבה נתקלתי בציטוט של הסופרת אליס ווקר, בו היא מודה לדמויות של ספרה "הצבע ארגמן" על שהזמינו את עצמם אליה והואילו לאכלס את הרומן שכתבה (לא בטוח שכך התנסחה במדויק; כך אני זוכר את זה, בכל אופן). הציטוט של ווקר נגע בי. באותה תקופה של כתיבה אינטנסיבית הרגשתי שאני כותב ממקום אחר מאשר בו כתבתי בעבר – מקום יותר כן ונכון עבורי. ווקר גרמה לי להבין שבאותו תהליך ספציפי של כתיבה – ובניגוד לחלק גדול מכתיבתי בעבר – נמנעתי מלשפוט את הדמויות שלי, אפשרתי להן להתפתח ולחיות את עצמן. עטפתי אותן אז בחום, על כל מה שהן היו וייצגו, ואהבתי כל אחד ואחת מהן. בסוף היום רציתי לומר להן, כמו שאמרה ווקר, תודה שהגעתן. כיום אני משתדל לכתוב מהמקום הזה, שמעניק לי את היכולת לאהוב, להשעות כל שיפוט, ולראות לאן כל זה יוביל. לפעמים הרבה יותר קל לכתוב כך מאשר לחיות כך.

 

מה שמוביל אותי לנקודה הבאה: כתיבת פרוזה עלולה להיות קשה, מתישה, לעיתים המוזות משתתקות ולא תמיד קל לגייס את "הישבן" לישיבה ממושמעת ופשוט לירוק את כל המחשבות שמתרוצצות בראש אל הדף הלבן. אבל כשזה עובד – כשהמלים, שמצטברות לכדי משפטים, שמצטברים לפסקאות, שהופכות לעמודים – משהו בבטן מתחיל לזוז. ונהימה רכה של גיטרה חשמלית א-לה ניל יאנג מתהפכת בתוך הקרביים. אני זוכר (וזה לא דבר שהתרחש בתדירות גבוהה) שאחרי משפט או פסקה מסוימת הייתי מתרומם מהכיסא ומרגיש את זה – קראתי לזה תחושת הרוקנ'רול. אולי בגלל שאני לא מנגן ותמיד קצת קינאתי בנגנים – אבל לפעמים הרגשתי שאותו משפט/פסקה/פרק הוא כמו ריף על גבי גיטרה פנימית, ולרגע יכולתי לומר שאני חווה את מה שהם, הנגנים, חווים. אומרים שהעט חזק מן החרב: עבורי הוא שווה ערך, בימיו הטובים, לגיטרה חשמלית ומערכת תופים.     

 

כמובן שקשת הרגשות שצפות ועולות במהלך הכתיבה רחבות הרבה יותר; חלק ניכר מהקסם הנו האקט הלא-מודע שבכל העניין. הניסיון להגדרה נוגע ברגש, אך חוטא במניע לרגש. כי לפעמים לא אדע אם אני הוא הכותב את הספר/סיפור/פסקה/משפט, או אולי המילים הן אשר כותבות אותי. האם האקורדים של הגיטרה הפנימית פורצים החוצה ומלמדים אותי לנגן? בתקווה שהכתיבה כאן, בבלוג, תפרום ותחבר את כל המלים מחדש.

 

24 תגובות

  1. יופי שהגעת איתי עם האקורדים שלך האהבה שלך וההקשבה שלך לדמויותיך
    ברוך הבא !

  2. ברוך הבא, איתי.

    מזל טוב לרגל צאת "על אודות יהונתן".
    טיפה באיחור, אבל עדיין טרי, נכון?

    ותביא לנו הרבה נהימות רכות של גיטרה חשמלית א-לה ניל יאנג.

    🙂

    • תודה שחר

      "על אודות יונתן" יצא לאור לפני יותר משנה אבל בעצם, מעולם לא מאוחר מדי לקבל איחולים וברכות, אז תודה.

      בקשר לנהימות הגיטרה הרכות, אני מניח שעוד אתפייט על מוזיקה, ולא רק על ניל יאנג (המלך).

  3. ברוך הבא, איתי, ונחכה לצלילי הגיטרה 🙂

  4. ברוך הבא איתי, מענין לקרוא אותך, גם אני מרגישה לפעמים כמו"זמרת רוק של השתיקה" כתבתי שיר כזה, זו הקנאה הגדולה שלי,

  5. אוי איתי, חשבתי שנעלמת בתהום הנשייה מאז ששלחתי לך ססמה. ברוך הבא.

    • ברוך הבא ,איתי, מזדהה עם מה שכתבת, אכן קל יותר לכתוב כך מאשר לחיות כך עטוף באהבה ., יפה ההשוואה בעיני בין הכתיבה לנגינה נשמח לשמוע את נגינתך כאן במטע ושוב ברוך הבא

    • יעל

      תודה על הסבלנות – אני בחור איטי לפעמים. אבל לא ויתרתי לעצמי ויצא משתלם.

  6. ברוך בואך איתי, ואל תחשוש

    הטכנולוגיה רק נועדה להקל, לא להכביד. קח הכל בקלות.

  7. הגעת, וזה טוב, ודאי יעזור לך להסיר הרבה קורים מהסגירות שהיא מנת חלקם של כותבי פרוזה, ולאפשר לעוד אנשים להכנס בינך ובין דמויותיך, אם תתיר. הראשון הוא מבחן, אבל הוא גם אבן ראשונה בחומת החוסן.

  8. איתי ברוך הבא, ובהצלחה עם כל מילה במשפט, בפיסקה, בסיפור, בספר..

  9. תלמה פרויד

    ברוך הבא איתי, מטכנופובית ותיקה ומצטרפת חדשה ל'בננות'. כל כך מוכרים לי חבלי הכניעה לטכנולוגיה (המנצחת).
    (ההוכחה: התגובה הקודמת שכתבתי לך נבלעה אי שם וזו משוחזרת).
    יפה כתבת, המשך.

  10. איתי ברוך הבא.
    אני מזדהה בעיקר עם שתי נקודות שהעלת: ראשית, לדמויות חיים משל עצמן, צריך לתת להן להיות, רק אולי לשים להן גבולות במסגרת הדף והספר, כמו ילדים – הם גדלים מאליהם, לא צריך לגדל אותם, רק להסביר להם שיש גבולות, כשצריך.
    שנית, אני גם מזדהה עם נקודת המניע לרגש שציינת בסוף. זהו למעשה אותו עניין – המילים קיימות, רק צריך לתת להן להתרחש, לא להפריע. את הגבולות אתה מעצב עבורן מכוחן שלהן ומכורח המציאות וצרכיה השונים.
    מי ייתן ושהותך כאן תנעם, תפתֵחַ, תצמיח ותפריח. חן.

  11. הי אליעזר
    ברוך הבא
    מעניין שגם הפוסט הראשון שלי עסק במוסיקה וברוק. אתה מוזמן לקרוא:
    http://blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=64&blogID=53
    כשאני כותב את הרומן שאני כותב כבר שנתיים, לאטי, אני חי בתוך הדמות שלי. אני מרגיש מה שהיא רוצה ומרגישה וחושבת. אני חי בתוכה והיא בתוכי.
    אני לא מאגיש שאני מזמין אותה. היא ואני מצויים בתוך מין חפיפה מלאה. לעתים היא משתלטת עלי ולעתים אני עליה.

  12. יהונדב פרלמן

    בוקר טוב איתי.
    פיספסתי את הפוסט "הראשון" שלך כשהוא עלה לאוויר ובכל זאת, ברוך הבא. גם אני שייך לאחוות ניל יאנג. . .

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאיתי בן אליעזר