בננות - בלוגים / / שומרת על המשמר
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

שומרת על המשמר

לחמוטל ירון גרייף

 

אני רוצה לספר לכם על העיתון בו עבדתי לא מעט שנים, "על המשמר", מעוזו של השמוץ. בשנים שעבדתי בו הוא כבר נחשב עיתון קטן ודי שכוח, אבל היו שנים בהן ידע הרבה יחס וכבוד, בעיקר בשנות החמישים.

 

היום, כל מי שהוא מתחת לגיל 30 לא זוכר אותו, וישנם גם אנשים מבוגרים יותר שלא יודעים כי היה פעם עיתון כזה, בו עברו גם ענקים כמו אברהם שלונסקי ולאה גולדברג. התפיסה הציבורית שלו הייתה כקוריוז, שופר השמאל הקיבוצי, עיתון "מטעם", אבל מה שלא ידעו באמת הוא שהיה זה עיתון איכותי ורציני, בו כתבו טובי העיתונאים בארץ.

 

היה בו הרבה אינטגריטי עיתונאי וחופש יצירתי, והתפיסה הפוליטית השמאלית שלו העניקה לי אישית מרחב התבטאות נרחב, למרות שהתחום שלי היה ביקורת קולנוע. אבל גם כמבקרת קולנוע הביקורות שלי נטו שמאלה, בהקשרים שונים, והללו תמיד מצאו אהדה בעיתון. ובתור מי שעבדה שם די הרבה שנים, אני יכולה להעיד על איכות אנושית ומקצועית שהייתה שם.

 

היו שאמרו שעיתון מגויס לא מתאים יותר לארץ, אבל למעשה "על המשמר" חדל להיות שופרו של השומר הצעיר אולי כבר בשנות השבעים. אבל הוא נשאר עיתון ליברלי מאוד, מעמיק, פתוח, שמאלני. מעולם לא צונזרתי, גם כשכתבתי דעות או דברים חריפים שנגעו בענייני השעה.

 

נהגו אז לומר על "על המשמר" שהוא בית ספר לעיתונאים, מה שהיה נכון מאוד. כולם התחילו בו או עבדו בו באיזה שהוא שלב: רוביק רוזנטל שהיה העורך שלי במוסף "חותם"; מיכל סנונית שאותה לא הכרתי כי עזבה לפני בואי, אבל ערכה גם היא את חותם לפני רוביק; א.ב. יפה, איש רוח ואשכולות שערך את המוסף הספרותי של העיתון במשך שנים רבות, אחרי שלונסקי ולאה גולדברג, והזדמן לי להכירו ממש בראשית עבודתי שם, בשנת 1984 (ועתה הודיעה לי בתו חמוטל שנפטר בחודש שעבר); המשורר והמסאי עמוס לויתן, שירש את יעל לוטן בעריכת מדור הספרות; אבשלום קווה שהיה שנים כתב תיירות, ורק בשנים האחרונות פרץ לקריירה ספרותית; ידידתי עפרה ישועה ליית, שהחלה שם, ועברה לקריירה מפוארת ככתבת חוץ ועורכת המוסף במעריב; וכמובן, סבר פלוצקר שערך אז את העיתון, לפני שעזב כעבור כמה שנים לקריירת פרשן כלכלי בידיעות. כל אלה היו מבוגרים מאיתנו, ומורינו.

 

בדור הצעיר, לפחות אז, בו אנחנו נחשבנו לצעירים (היינו בשנות העשרים לחיינו) עבדו איתי אבי בניהו ושלי יחימוביץ" וורד לוי-ברזילי וחני קים – כולם היו עיתונאי מוסף או כתבים.  והיתה שז, חברתי, שכתבה על תיאטרון ובזכותה הגעתי לעיתון. בעריכה, עבד איתי אילן שיינפלד ידידי, שהיה הסגן של א.ב. יפה ואחר כך של יעל לוטן בעמודי הספרות. והיו לאה איני ותמר משמר שערכו את עמודי מוספי היום. ובמשך השנים הגיעו צבי (צבה) גורן וגיורא לשם שהצטרף לאחרונה לבלוגייתנו, ועוד אחרים שאולי שכחתי. אם אני לא טועה גם טלי ליפקין שחק הזדמנה מתי שהוא לעיתון, ובטח היו עוד המוני עיתונאים אחרים שעברו אחר כך לעיתונים הגדולים.

 

בשבילי, "על המשמר" היה בית שני במשך 11 שנים ארוכות, ועד היום אני מתגעגעת אליו, כי לא יצא לי מאז לעבוד במקום כה ביתי, חמים ומסביר פנים. לימים, אחרי שהעיתון נסגר בשנת 1995, ועבדתי כמעט בכל עיתון בארץ, גיליתי את קופות השרצים שחבריי מבקרי הקולנוע כינו את עיתוניהם.

 

ב"על המשמר" הייתה הרבה פחות תחרותיות ותחושת "אדם לאדם זאב". היה בו משהו נינוח וקיבוצניקי באופיו, אולי בגלל שחלק מהעיתונאים אכן הגיעו מהקיבוץ. בשנים הללו, אני העירונית עד העצם למדתי לחבב את הקיבוצניקים, ואף התכתבתי עם מספר מקוראיי הקבועים שגרו בקיבוץ.

 

אכן, העיתון היה קטן במושגים של העיתונות הישראלית דאז, שנות השמונים עד אמצע שנות התשעים. הוא הודפס בכ-15.000 עותקים, שהיום נחשבים לכמות לא זניחה בכלל. אבל אז, כשידיעות אחרונות משל עם מיליון עותקים, מה נחשב "על המשמר"? לדויד ליד גולית. אבל מה שהכי מצחיק שדווקא "דויד" הדפיס ל"גולית" את העיתון.

 

"על המשמר" סובסד על ידי השומר הצעיר, וכסף לא חסר, ובראשית שנות השמונים, כשהמערכת עברה מבניינה הישן למערכת החדשה והמודרנית ברחוב חומה ומגדל, נבנה שם גם הדפוס החדש, שהיה דפוס המחשב הראשון בארץ בעיתונות הכתובה.

 

למעשה, עד שנת 1992 הדפיסו בו את עיתון ידיעות אחרונות. לא רק זאת, "על המשמר" היה העיתון הראשון בארץ שמיחשב את המערכת שלו, וכולנו קיבלנו מודמים ותוכנת דואר מצחיקה בשם "תמר", שאני ראיתי בהן אוצר משמיים: סוף סוף לא הייתי צריכה להיגרר למערכת ושלחתי את כל כתבותיי בתוכנת הדואר הפרימיטיבית ההיא, אי שם בראשית סוף השמונים, הרבה לפני עידן האימיילים.

 

אבל גם הדפוס החדש שבעצם החזיק ברווחיו הרבים את העיתון, לא עזר מול השינויים הענקיים בעיתונות שחלו בראשית שנות התשעים. הבניין הגדול, המרווח והחדיש ברחוב חומה ומגדל, בו שכן גם הדפוס החדש ומערכת "ספריית הפועלים", אף היא חלק מענק המו"לות של השומר הצעיר בימיו היפים, נמכר במיליוני דולרים כדי לכסות חובות שהצטברו במשך זמן רב, והעיתון נסגר. כמו מה שקרה לקיבוצים, קרה גם לעיתון שלהם: משבר גדול. שנה אחר כך נסגר גם "דבר" של התק"ם, בו עבדתי בשנתו האחרונה.

 

מעניין, אבל למרות "זניחותו" של עיתון "על המשמר" בעיני הציבור הרחב, לא הייתה מהדורת חדשות בכל הערוצים שלא דיווחה על סגירתו של הענק המיתולוגי הקשיש.

 

ואני נשארתי להתגעגע לעיתון שהעניק לי קריירה מהנה מאוד במשך פרק זמן ארוך ומשמעותי בחיי.   

 

 

25 תגובות

  1. חנוך גיסר

    "לציונות, סוציאליזם ואחוות עמים".

  2. לא שקראתי את על המשמר בזמנו, אבל בהחלט הייתי מודע לו, כן זו נוסטלגיה, על המשמר, דבר, ישראל של נות ה-60, ימים אחרים, לא כמו היום.
    טוב שהזכרת.

  3. אני חושב שהייתי ממש ילד באותה תקופה, אבל אאל"ט יצא לי להציץ ב"על המשמר לילדים" שיצא במקביל (או שאני מתבלבל עם "דבר לילדים").

  4. תודה יעל, ציפיתי לרשומה הזו, שלוקחת אותי אחורנית בשעון הזמן (: לרשימה המפוארת שהרכבת יש להוסיף כמובן את אילן שיינפלד שהיה סגן עורך הדף לספרות ואמנות שהיה בנו השלישי (ובתקופות מסויימות אפילו בנו המועדף(: של אבי, א.ב.יפה), ואת אמנון אברמוביץ שהתחיל את הקריירה העיתונאית עשירת המעש שלו בעל המשמר, ובכל פעם שנפגשנו במשך שנים , הרבה אחרי סגירת העיתון היה לוחש לי סודות מהעונג ששרר בחדרי המערכת.

    • היי חמוטל, אכן אני מזכירה את אילן ידידי הותיק.
      את אמנון א. לא הכרתי. כנראה היה לפני זמני.

      ואכן היו אלה ימים מפוארים בדרכם.מקווה שאביך יזכה להספד ראוי ממי שהכירו היטב.

    • חמוטל, גם אני הכרתי קצת את אביך בתחילת ה"קריירה" הספרותית שלי. איש יקר, וצר לי מאוד על אובדנו. תמר

  5. יעל
    את משתפת בפינות של החיים, יש משהו חזק בלהתגעגע, תמיד מתגעגעים,
    דרכך ניזכרתי בגעגועים
    להתראות טובה

    • יעל ישראל

      טובה, כמה את צודקת. באמת יש משהו חוזק בלהתגעגע. המון עוצמה שאפשר להשתמש בה.

  6. ו ו א ו !
    איזה כיף להיזכר.
    בקיבוץ ממש גדלנו על העיתון,ובילדותי
    ממש גדלתי על ברכי "משמר לילדים"..
    "על המשמר" היה פשוט עיתון מעולה.
    מה עוד שאבי שמשון ז"ל היה שנים ארוכות איש הדואר והעיתונים בקיבוץ. בשנים המאוחרות המושמצות-משהו(פאתטיות?) בהסטוריה של העיתון ושל התנועה הקיבוצית,היינו חבורה של כאלה שהמשיכו לשמור אמונים לעיתון ולמוספיו,חותם,ממש היינו מכורים לו.שפוטים שלו.בימי שישי בבוקר החברים היו עטים על אבא עם החבילה של "על המשמר" ,עד שלעיתים היה מאבד את הסבלנות…
    זה היה לחם חוקינו יחד עם הסלט וא" הבוקר כשבאים מהשדה או הרפת והמפעל..קשה להאמין…
    הזכרת,יעל,את כל הרבים והטובים,כרגע עלה לי עוד שם:יעקב רבי,שכתב בעניני היום,וכמדומני היה גם העורך.
    וחיים שור כמובן,העורך.
    "על המשמר" היה בית.
    בית אמיתי לכותביו וקוראיו המסורים.
    אז תודה על הנוסטלגיה,יעל.

  7. ואני עבדתי בעל המשמר לילדים, והיה לי הכבוד להכיר את הסופר שלמה ניצן, איש נהדר, שבנו הוא הבמאי עומרי ניצן מהקמארי. וחני קים, אגב, הייתה מזכירה בעיתון הילדים וחיכתה לשעת כושר כדי לעלות על הבמה, ועלתה.

    • חמוטל גרייף ירון

      שלמה ניצן (אבא של עומרי וגם של אורית שהיא פסיכולוגית , נפטר לפני כשנה.

      • יודעת, הוא היה איש טוב, הגון, צנוע וישר, והשתדל – בעדינות – לא לפגוע בכותבים, ותמיד היו מטרידים את שלמה ניצן השחקן ושואלים, אם זה הוא שכותב את הספרים.

      • יעל ישראל

        אוי, שלמה ניצן נפטר? איש מקסים. ערכתי לו ספר לפני 8 או 9 שנים. היה אז בן שמונים ועדיין צלול מאוד, בקושי היה צריך לערוך אותו. היה עורך את עצמו למשעי. ואיש כה מקסים היה. היה בו משהו מתוק של ילד. זכרו ברוך. אדם עדין מאוד.

  8. יעלה, "וידענו: לעינינו עברו נעורינו" (שורה משיר אהוב עלי של המשורר "תלמידו" של ביאליק, אברהם בן-יצחק). כך אני מרגישה למקרא
    הרשימה היפה הזאת. תודה, מרגש. תמר

  9. עדנה גור אריה

    אמנם את על המשמר לא קראתי אבל את משמר לילדים, קראתי גם קראתי.

  10. ויזכר לטוב גם "משמר לילדים" שממש חיכיתי להופעתו כל שבוע בקיוסק בגבעת עליה.

    (אני הייתי חניכת השומר הצעיר. לא רק חניכה, השומר הצעיר היה בית הגידול שלי. אבל יותר בכיוון של טיולים ואהבת הארץ.)

    • אסתי ג.חיים

      לא קראתיו, אבל ודאי שהוא מוכר. התמזל מזלך לעבוד שם בטרם הפכה העיתונות והתקשורת למה שהיא היום. ותנועת ה"שומר הצעיר" גם היא זקוקה לרענון- שני בני היו חברים בה וכאשר סגרה העירייה את הקן-סתם-כך ואני יצאתי למלחמה עם שאר ההורים, הפגינו אנשי התנועה אימפונטניות מוחלטת ולא עשו דבר. ארבעים ילד נותרו ללא קן וללא תנועה. ואולי זה משהו שמוכיח שהימים אחרים מאלה שהיו.

  11. תודה על המלים היקרות האלה, יעל. לא שחסרו שמה יצרים כמו בכל תא-אנושי (מה שמעלה בי תמיד רגעים מחויכים; זוכרת את קורס המחשבים שהעבירו אותנו על הגג?). אבל כמה רחקנו מהסיסמאות האלה שהיו תלויות מעלינו, אבל שבאמת-באמת כתבנו ועבדנו על מנת ללכת לאורן. ארץ אחרת היום.

    • יעל ישראל

      אוי לאה, קורס המחשבים על הגג! הרגשתי אז כמו ילדה בבית ספר. הזכרת לי.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל