בננות - בלוגים / / כמו בובות קטיפה
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

כמו בובות קטיפה

 

היא עומדת בסנדלי היהלומים המזויפים, עם השיזוף המלאכותי ממכונת השיזוף, עם הטייטס השחורים ההדוקים והפנים המתוחות שלא מסתירות את הגיל, עומדת ושותה בצימאון את המחמאות שכל הנוכחים בחדר ההמתנה נותנים לכלב שלה, והוא באמת מקסים, אין מה לדבר, יפה ומתוק כמו שכלב פודל גזעי יכול להיות, אבל רואים עליה שלא סתם יש לה כלב כזה, יש לה כלב כזה כדי לקבל דרכו תשומת לב, יחס, התפעלות, אהבה.

 

למחרת אני שוב באה למרפאה, ושוב יש שם אישה כזאת, שוב עם פודל שעיר דומה, עם אותה תספורת מפונפנת, ושוב היא עומדת ומשתוקקת ליחס, אבל הפעם זאת אישה אחרת בסנדלי יהלומים אחרים ומיני שחור, אולי קצת יותר צעירה, מחכה שהמחמאות לכלב שלה ישטפו את אוזניה, ייתנו משמעות לחייה, לקיומה.

 

עוד אחת ועוד אחת הן נכנסות למרפאה, כולן צמאות להתייחסות אל הכלב שלהן. ולא רק במרפאה הווטרינרית, גם בגינה הציבורית, גם סתם ברחוב. הנה השכן שלי מלמטה, שבגיל חמישים פלוס, אחרי שיצא לפנסיה מוקדמת, קנה לעצמו כלב קטן. יותר מאשר שיאהב אותו וישעשע אותו, קנה את הברייה הקטנה כדי ללכת איתה ברחוב ולקבל מחמאות, כדי שמישהו ידבר איתו, יתייחס לקיומו, יתפעל מהכלב, ובכך כאילו התפעל ממנו, מן הבעלים.

 

יש לי כלב, משמע אני קיים. זה קצת כמו להיות בהיריון, כי אולי ידברו איתך, אולי יתייחסו אליך, לא תלך בודד ברחוב. את המחמאות שייתנו לכלב תאמץ מיד לעצמך, כאילו אותך שיבחו, ממך התפעלו, לך אמרו כמה אתה יפה, נבון, תוסס.

 

מבחוץ זה נראה פאתטי, מבפנים זה אולי כורח המציאות של האנשים הללו שלא מוצאים ביטחון בקיומם וזקוקים לאישור הזה לכלב שלהם. כמה הם צמאים להתפעלות של הבריות מן הכלב. ובכל פעם, למרות שאני מבינה את מה שמסתתר מאחורי הצורך הנפשי הזה, אני נדהמת מחדש.

 

זה הצורך הכוסס שממלא חללים ריקים, שגורם להרבה אנשים לקנות בעלי חיים גזעיים, להציג אותם בתערוכות, לקחת אותם לתחרויות, לזכות בגביעים, כאילו הכלב או החתול הוא הם עצמם. וכשהחיית המחמד מקבלת מחמאה ברור להם שהם-הם קיבלו את המחמאה, והם שותים אותה בצמא נוראי, כמו מישהו שגווע בצמא באמצע המדבר, כמו מישהו שבולע לתוכו חופנים חופנים של מזון, ברעב בלתי נשלט לתשומת לב ואהבה.

 

אלמלא הוביל הדבר לכל מיני ניצולים ציניים של חיות מחמד, זה היה נוגע ללב – הצורך האנושי הנואש הזה בתשומת לב. כשזו אינה ניתנת עוד, כי התבגרת, כי אינך בשר טרי עוד, כי עוברים לידך ברחוב כאילו את/ה אוויר, אתה משתמש בחיות כאילו היו בובות קטיפה, ודרכן תקבל את מבוקשך.

 

6 תגובות

  1. הי יעל, לא חשבתי על זה כך. חשבתי יותר על כלבים כעל ילדים וכמו שאמא נהנית לשמוע דברים טובים על ילדיה אז אולי גם בעל הכלב. עניין תשומת הלב עלתה בי יותר כשראיתי איש עם בז קוף תוכי או נחש על הכתף. כי כלבים, הם כמו ילדים…בעצם מחזה מוכר ורגיל בנוף.
    עניין התחרויות והסיפור המחריד על החתולה שלך זה כבר סיפור אחר עצוב ומקומם נורא.

  2. מעולם לא חשבתי על זה כך. תמיד חשבתי להתייחס לכלב של מישהו, זה נידנוד. עכשו אנדנד יותר.

    • הצמא לקשר ולתשומת לב הוא צורך בסיסי ועם ההתבגרות והזקנה זה הופך יותר ויותר אובססיבי, יש שעושים זאת באמצעות מחלות שהם מפתחים על רקע פסיכוסומטי ,ויש שעושים זאת באמצעות חיות המחמד שלהם. כך או כך זה מעיד על כך שאנו כה שבירים ורעבים למגע אנושי חם, והחמלה האנושית היא המרפא לכל חוליינו ובראש ובראשונה חולי הבדידות. עצוב.

  3. אכן כואב הלב על הבדידות הקיומית הזאת. אבל חבל גם על התחרויות לבעלי חיים ועל השוויץ שעושים אנשים שקונים חיות מחמד גזעיות. זה לא פחות כואב.

  4. חשבתי לא פעם על זה. ובמיוחד עכשיו כשכלבתי החדשה לא מרשימה במיוחד, לא מסתדרת עם כלבים אחרים, נבחנית, פחדנית. חשבתי על זה שאני בעצמי בטח נראית לא נחמדה לבעלי הכלבים האחרים. וזה הצחיק אותי.
    אבל מאחר ואני לא זקוקה לה כדי שהם יאהבו אותי, אני אוהבת אותה בכל ליבי.
    הייתה תקופה, כשכבר לא דחפתי עגלות ילדים לפניי שהרגשתי שאני שקופה. אחרי כל כך הרבה שנים שמתייחסים אליך דרך הילדים, לוקח זמן לראות עצמך.
    את שואלת כאן מעבר לדאגה לכלבים (שבגלל הסיבות האלה הלא נכונות, נזרקים כשלא ממלאים אחר הציפיות האלה) עוד שאלה חשובה והיא מה בונה את הנפח שלי.
    זה מזכיר לי את הסרט "סיפורים בזיגזג" בו אחת הדמויות מתלוננת שהוא לא מופיע אף פעם בצילומים. לאורך הסרט ה"אני" שלו גודל, ולקראת סיום הסרט הוא מאושר מזה שעכשיו יוצא בתמונות, אמנם רק בשחור לבן, אבל זו התקדמות…

  5. טובה גרטנר

    היי יעל
    בתקופות שהייתי בודדה חשבתי שכלב זה פיתרון, שאנשים יהיה להם מה להתחיל לדבר איתי…
    מסכימה איתך , אנשים גם קונים באמ ווה בגלל זה, אולי כלב יותר זול
    להתראות טובה

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל