בננות - בלוגים / / כבוד לכריות הפרווה
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

כבוד לכריות הפרווה

 

 

 

 סוף סוף עושים כבוד לחתולים. בתערוכת החתולים במוזיאון ארץ ישראל יש תמונות, ספרים, פסלים וסרטים על חתולים: אושר לכל חתולאי מהבטן והזנב. רק חבל שבחוץ נתקלים בישראלי המכוער, שבועט בחתולים הנקרים על דרכו. הרשימה פורסמה  בירוק נושך NRG מעריב.

לרשימה שפורסמה היום, "תשרפו אותי וזהו", ירוך נושך NRG מעריב                                       

 

החתול שהיה פעם אימי ותמיד אימי

החתול שהיה תמיד חתול ופעם אימי

החתול שהיה פעם אימי ופעם חתול

החתול שהיה פעם חתול ותמיד חתול.

 

החתול שהיה פעם אימי ותמיד חתול נדרס

החתול שהיה תמיד חתול ותמיד אימי נרמס

החתול שהיה הרבה חתול ומעט אימי הובס

החתול שהיה מעט חתול והרבה אימי גסס.

 

את השיר הנפלא הזה, "מעט חתול" של אפרת מישורי, שלא הכרתי קודם, מצאתי על אחד הקירות בתערוכה "על חתולים, אנשים ומה שביניהם", המוצגת בימים אלה במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב. רק שמעתי על התערוכה מפי שפרה הורן, ידידתי וחתולאית מדופלמת בפני עצמה (שגם כתבה את הטקסט המתוק והנוגע לקטלוג), ישר רצתי למוזיאון. לא נראה לי שיש בנמצא חתולאי שיפספס את האירוע: סוף סוף מעלים על נס את אהובי ליבנו ומעניקים להם את הכבוד הראוי למעמדם הרם, לא נרוץ בהמונינו?  

   בחלל קטן מוצגות תמונות של סוגי חתולים, קצת היסטוריה על הזן הפלאי, דוגמאות מחתולים מפורסמים בספרות ובקולנוע (פריץ החתול, היתקליף, חתול הצ'שייר, החתול במגפיים, גארפילד, החתול שמיל – אם להזכיר את הסלבים שביניהם), לצד ספרים, שירים ועבודות אמנות המוקדשות כולן לחתולים. וכמובן, איך לא, אוספי ענק של בובות חתולים מכל החומרים והסוגים, שנידבו כמה אספניות נלהבות מכל רחבי הארץ. 

   מה אגיד, הרחיב את ליבי לראות שיש הרבה אנשים כמוני בעולם, שמקדישים חלק נכבד מחייהם להערצת "הגזע העליון". אישית, התרגשתי מאוד מן הסרט הדוקומנטרי של ירדן גת, שנעשה במיוחד למען התערוכה. הסרט עוקב אחר שישה מאכילי חתולים ברחבי הארץ, ומוכיח שמאכילי החתולים הם לא רק "קשישות אכצנטריות" אלא חבורה מגוונת ביותר. יש בהם כוסיות תל אביביות, נשים פלסטינאיות, גברים, ואפילו ילדים שטרם סיימו לינוק. את ההצגה גנבה הלל, זאטוטה מקסימה בת שנתיים, שמאכילה קבוע את חתולי גינתה. ואני אומרת: זה חינוך זה. 

    רק חבל שבתא ההקרנה הקטן נכנסו ויצאו צבא אימהות עם ילדים, שבמקום ליהנות מהסרט מחמם הלב מילמלו השמצות על חתולים ומאכיליהם. "איזה גועל, בואי נצא," לחשה אימא אחת לילדיה, וילדה קטנה אחרת, בקושי בת חמש, צווחה שמשעמם אותה לראות חתולים. את זה לא הבנתי: בשביל מה לשלם על תערוכת חתולים אם אתם שונאים את כריות הפרווה המלבבות? מישהו מוכן להסביר לי את התופעה המשונה? 

    על כרזת התערוכה מופיע הציור הדגול מרבבה של הילה חבקין: "חתול ישן על כדור הארץ", שמבחינתי מסמל את קיומו הרגוע, המרגיע ושוחר הטובות של החתול בעולמנו. בשביל זה הומצאו החתולים: ללמדנו שבעולם צריך להתנהל באיזי. אין בשביל מה לרוץ. גם נחום גוטמן, עם שפע ציוריו וסיפוריו על חתולים, הצליח לתמצת את האופי החתולי המורכב והנאצל: חמקמק אך גם מלא רגש, נכלולי אך גם אצילי. אהבתי במיוחד את עבודתה של אביבה רז: מיצב של חתולים מעיסת נייר, המטפסים על שקיות האיזבל הכתומות של העירייה. עבודה אורבנית מאוד, מאתגרת ועוקצנית, הנוגעת בלב ובקישקעס.

    נורא חבל לי שבארץ אין הרבה עבודות אמנות על חתולים, ויותר מכך, שהאוצרת דנה תגר לא הביאה עבודות אמנות רבות יותר מרחבי העולם. מיפן למשל, הסתפקו בזוג נעליים מוטרפות בצורת חתול ,מהאוסף הפרטי של שפרה הורן, אבל התעלמו לחלוטין מהאמנות היפנית, שמעניקה מקום של כבוד לחתול בשירי הייקו ובציורים. 

   התערוכה לא מספיק מקיפה לטעמי, והשאירה בי טעם עז של עוד, אבל כחתולאית סובבתי בתוכה כסהרורית במשך שעתיים של עונג צרוף, ממתינה לרגע בו אגיע הביתה, ואחבק בסחף של אהבה משוגעת את צמד המופלאים שלי.

    אלא שבחוץ ציפתה לי חוויה שוברת לב. ליד השירותים הסתובבו שתי חתולות יפיפיות אך מזות רעב. ממש עור ועצמות. מיד שלפתי את שקית הסְפר של אוכל החתולים שאני נושאת איתי לכל מקום, ופיזרתי מלוא את תכולתה. השתיים, עדיין לא בנות שנה, בלעו את האוכל היבש, כאילו לא ראו מזון זה עשר שנים. ואז בא השיא: עובד של המוזיאון חלף שם, מקשקש בפלאפונו, רק ראה אותן, מייד בעט באחת החתולות שעמדה על דרכו ואכלה בשקט ובנימוס. וכל זה מטרים ספורים מתערוכה המפארת את קיומו של החתול…   

 

 לטורי החתולים הקודמים

 

 

4 תגובות

  1. יש לי הרבה כבוד ליצורים האלה. אני בעד חתולים… חבל שאמנות ותרבות וסביבה לא תמיד מתחברים. חבל שאנשים מוצאים בהם מטרה לבעיטות והתעללויות. החתול אגב מופיע המון גם אצל מאיירים, בסיפורי ילדים ובכלל… יש להם תכונות מיסטיות משהו. ובהזדמנות זו, תודה יעל על התיווך בשידוך הגורים שהיו לנו – כולם מצאו בתים טובים וג"ינג"י אחד קטן נשאר אצלנו, בנוסף לג"ינג"י הותיק שלנו.

  2. הייתי בתערוכה וגם אני קצת התאכזבתי כי היא לא מקיפה יותר.
    ואני הייתי מתלוננת על הבועט המסריח הזה.

  3. אביגיל לאפין

    תמונה מקסימה!

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל