בננות - בלוגים / / גזע עליון
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

גזע עליון

 

 

 הרשימה פורסמה בטור החתולים שלי, ירוק נושך NRG מעריב 

כאשר חבר שלי אמר לי שלחתולים יש זיכרון של אפרוח, כמעט זרקתי אותו מכל המדרגות. חתולים הם מטומטמים? חתולים הם חסרי זיכרון? פחחחח… ושוב פחחחח. לא רק שחתול זוכר, הוא גם זוכר נשכחות, ובשל כך הוא אף נוטר לך. 

   פעם נסעתי לחו"ל לחודשיים תמימים. כאשר חזרתי, עבדה הניח לי לאסוף אותו בזרועותיי בלי שום בעיות, למרות שהוא אחד בדלן, לא נותן לאיש לחבק אותו חוץ ממני. כמובן שהוא לא הסתכל לתוך עיניי במשך יממה שלמה, כדי להעניש אותי על תרגיל ההיעלמות המסריח שהבאתי לו. אבל ידיים נתן גם נתן. לא שכח אותי ולא בטיח. 

   ואיך ישכח? הרי לחתולים יש חוש ריח חד ומחודד. הם יזכרו אתכם גם אם לא תתראו שנתיים. הייתה אצלי בגינה חתולה שחורה, צמרירית ויפהפייה. יום אחד היא נעלמה ואני הצטערתי. כעבור שנתיים הזדמנתי לגינה הציבורית לא רחוק מביתי, ומי צצה אלי מבין השיחים? הגברת השחורה היפה. מרוב התרגשות היא התחככה בי ונתנה לי ללטף אותה שעות. טוב, אני מכירה אתכם. בטח תגידו שהתבלבלתי בינה לבין חתולה דומה. לא ולא, חבובניקים: זו הייתה חתולה מיוחדת במינה, ואני זיהיתי אותה על המקום. הגיע הזמן שתשלימו עם הרעיון שחתולים הם עם חכם, נבון ובעל זיכרון של פיל. 

   מדי יום אני נדהמת מחדש מתבונתם הרבה של צמד חתוליי, שמכירים את כל הליכות הבית, משגעים אותי בתעלולים שובביים, מומחים בכל משחקי החתולים האפשריים, והכי חשוב: מבינים עברית. לפעמים זה הורס אותי. הנה אני, אדם נעלה מגזע ההומו ספיינס, לא מבינה במיל את שפת החתולים שגרים איתי זה שנים. ואילו הם קלטו את שפתי כבר מינקותם. לא הורס? 

   ומה בנוגע לדעה הקדומה הכי נפוצה על חתולים, שהם בוגדניים? "חתולים אוכלים והולכים," אומרים עליהם האנשים בבורות מדהימה, "הם איתך רק כי את מאכילה אותם," ועוד שטויות למכביר. כשאני שומעת את הטענות התפלות האלה, אני מתחרפנת. אם יש ברייה נאמנה ושופעת אהבה, זה דווקא חתול, ולא בנאדם. עבדה ומוטל הם כמו ילדים קטנים. הם קשורים אלי כאילו נתתי להם חיים מרחמי. הם זקוקים להמון אהבה ותשומת לב, וחסר לי שאקפח אותם או אגזול דקה מזמן האיכות שלנו יחד. הם חייבים את היומית שלהם בזרועותיי, את הליטופים הקבועים, ואת מלאכת הסירוק שחסר לי אם אפספס.

   חתול הוא לא פחות נאמן מכלב, הוא פשוט יותר יחסני. אם תאהבו אותו ותתייחסו אליו כמו למלך קטן, הוא יהיה מאוהב בכם לנצח. כן, גם חתול יכול להיות שפוט שלכם, אבל אתם חייבים להיות שפוטים שלו בחזרה. מי שלא מסוגל למערכת יחסים שיווניות, שיאמץ כלב. טוב, עכשיו אתם בטח מתפוצצים מצחוק. מערכת יחסים שיוונית?! עם חתול?! בסדר, לא שיוונית. ברור שהחתול מושל בנו ואנו נתיניו הנאמנים. אבל במסגרת היותנו נתיניו הוא מאציל עלינו מהוד מלכותו טונות של רוך, אכפתיות ואהבה. החתול הוא מלך, אבל הוא מולך באהבה. ואיזה כיף להיות נתינים של מלך כזה. 


   
ונקנח באחת האמונות הטפלות היותר מפגרות על חתולים: שהם קשורים לכישוף ושיש להם תשע נשמות. עדיין יש אנשים שיורקים כשהם רואים חתול שחור, ונמנעים מלאמץ חתול שמא יביא עליהם קללה. נו, באמת. וזה על בעל חיים שיש לו נפש תמימה וברה של תינוק! הרי אם יש יצור שלא מעולל רעה לאיש, הריהו חבילת הפרווה הביתית שלנו, שמגרגרת בנחת על הכורסה ומתחנחנת כשאנחנו לוחשים את שמה.

    הנה כמה עובדות פשוטות על "תשע הנשמות" של החתול ועל קשריו המסתוריים לעולם הכישוף. חתולים הם פשוט שורדים טבעיים. מי שרוצה להתקבל לסדרה "הישרדות" צריך לעבור אצלם קורס. הם מצליחים לשרוד אסונות שבני אדם לא יחלמו לצאת מהם בחיים, כי יש להם מנגנוני נשימה משוכללים. לפני כמה שנים ארע אסון נוראי בבית הסמוך לביתי. משפחה שלמה נחנקה מגז שדלף, ואילו שלושת חתוליהם נשארו בחיים. 

    אחרי די הרבה שעות, כששירותי ההצלה הגיעו, החתולים עדיין נשמו. פשוט מאוד, לחתולים יש מנגנון שמסייע להם לצמצם את צריכת החמצן, וגם לאתר מקומות בהם לא נמצא גז רעיל. כאלה יצורים הם. לא תגידו יצורי-על? ואולי בדיוק בגלל זה כל כך הרבה אנשים עדיין מסתייגים מהם, פשוט כי הם נעלים עלינו בהמון תחומים?  

 

 לטורים הקודמים לחצו כאן.

 

 

 

 

 

 

9 תגובות

  1. מירי פליישר

    כתוב מקסים ובאהבה. כל מילה אמת.
    אבל איך מתמודדים עם העובדה שהם יכולים להחליף בעלים. בתנאי כמובן שיעריצו אותם וייתנו להם כל מחסורם-בעיקר בליטופים וחיבובים. טוב אולי כי הם שורדנים ? הקיצר יצורים מדהימים
    ואני הייתי חובבת כלבים.איפה הם ואיפה החתולים.

  2. תודה מירינקה.

    אני מתה גם על כלבים. חושבת שגם הם מופלאים ונהדרים בדרכם. מטורפת על חתולים, אבל מאוהבת גם בכלבים, ואם היה לי כלב, הייתי נטרפת אחריו גם.

  3. אסתי ג.חיים

    יעל יקרה,
    נעים לחוש את חיבתך ל"גזע" הזה. וכמובן שאת צודקת. בשנים האחרונות פיתחתי מנהג של שיחה עם כל חתול אקראי. אני אוהבת את המבטים הנבונים שהם נועצים בי, את העובדה שהם אינם מפריעים לאיש ועוסקים בענייניהם, דהיינו, רביצה, ואת היכולת שלהם לשמור על ההיבריס, או האצילות, למרות מצבם הקשה והמוזנח לא פעם.

  4. חתולים הם פשוט מדהימים! לא ידעתי עד כמה עד שנחתו אצלי תום וג"רי, שני החתולים שלי. זה פשוט חיה מדהימה ומפנקת, בניגוד למה שחושבים אוהבי הכלבים…

  5. דווקא תמיד רק אהבתי כלבים — זה נתן לי חומר למחשבה ונו נו נו למחשבות הסאריוטיפיות שלי.

  6. החתולים שלי מוסרים לך תודה רבה על ייצוג הולם וחם. 🙂
    אבל ג"ורגי", הכלבלב שלי, דורש טור גם לעצמו!!
    אין מדד גדול יותר לאישיות כמו אהבת בעלי חיים. לפחות בעיני. ולכן, אותי הקסמת.

  7. חברות יקרות,
    אני מסכימה עם כולכן, גם אני משוחחת עם חתולים אסתי, גם אני חושבת שאין כמוהם, שירי, וגם אני, אומי ותמר, מתה על כלבים, ורק מתקשה לעשות את הצעד ולקחת כלב.

    • מירי פליישר

      לא רוצה להפריע לאיזה כלב לקבל בית אבל לאור נסיוני עימם בהשוואה לחתולים הייתי מגדירה את ההתייחסות שלהם אלינו כאל אדוניהם של העבדים.
      אצל החתולים זה ההיפך לדעתי או לפחות התמודדות בין שווים. לכן אני לא יכולה היום לחשוב על כלב שייתרפס לפניי אחרי ההיכרות עם אדוני הבית והחצר.

      • מירי, אומנם לא היה לי אף פעם כלב, אבל יש לי רושם שאם היה לי, הייתי כל כך מפנקת אותו ומתנהגת אליו כמו אלוהים, שמהר מאוד הוא היה שולט בי… חחחח.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל