בננות - בלוגים / / יומנו של פטר גינז
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

יומנו של פטר גינז

 

סוף סוף רואה אור יומן נוסף של ילד שנספה בשואה. 

היומן של פטר גינז (הוצאת יד ושם ודביר) שמתאר את השנתיים האחרונות בגטו בפראג לפני שגורש לטרזינשטט, ואחר כך לאשוויץ, הוא לא יומן רומנטי ופיוטי של יומנה של אנה פרנק, אלא הרבה יותר דיווחי וקונדסי.

 

יומן של בן. בן מיוחד, מלא כשרונות כרימון, מלא שאר רוח: שצייר להפליא, כתב 5 רומנים לבני הנעורים בין גיל 8 ל-14, ולבטח היה הופך לעמוד תווך בקהילת האמנים בצ'כיה, לולא נספה בגיל 16.

היומן נתגלה רק בשנים האחרונות בבית בו גר בילדותו, ואחותו רות פרסבורגר עשתה הכול כדי להשיגו ולהוציאו לאור.

 

שום נים בנפש לא נשאר אדיש ליומן הזה, למרות שרובו דיווחי. פטר מספר איזה ספרים קרא ומה עשה. יומן של נער מתבגר. אבל מבעד לדיווח הילדי עולה תמונת הקהילה הכבושה בשנים שלפני הגירוש הסופי למחנות. 

 

איך מתמודדים את דברים שכתב ילד?

 

 "קיבלתי טוב מאוד במבחן," הוא כותב. ומיד אחר כך: "שוב הייתה אזעקה אתמול בלילה." "בבוקר בבית הספר," הוא מדווח, ומיד אחר כך: "18 אנשים נורו כי החביאו אנשים לא רשומים."

 

איך חיי היומיום הבנאליים של ילד, שמנסה לשמור על שגרתו, אפילו על שובבות הנעורים שלו, משתרגת בחיים הנוראיים האלה בצל המוות הקרב?

 

שום מילים בומבסטיות לא יכולות לתאר את ההתרגשות למקרא מהמסך החשוב הזה. פשוט לעלעל, לקרוא, ליהנות מהציורים והרישומים הנפלאים של הנער הכשרוני. והצמרמורת שעוברת בגוף. אי אפשר להתגבר על זה.

  

 

 

 

4 תגובות

  1. שולמית אפפל

    אין לזה סוף. הלב ממשיך להקרע.
    אני כבר וויתרתי. לא נלחמת בזה.

  2. אסתי ג. חיים

    אינסוף מסמכים כאלה ממתינים להקרא. לחיות בנפשנו. כשקיבלתי את יומניו של אבי שהיה בן שלוש-עשרה כמעט כשפרצה המלחמה, התוודעתי פתאום לילדותו, לחיים האלה, בנאליה, בצל במוות, שנהיה גם הוא כמעט בנאלי, התושיה וההשרדות. חובה לקרוא את הדברים האלה. לא רק לדון ביציאת מצריים, המוזכר לא רק בהגדה, אלא גם בקידוש של יום שישי בערב, אלא בזה, בטביעתם של בני אדם חפים מפשע בים השנאה והרשע. לקרוא, לראות את סרטי העדויות, ולא להניח לזה להתפוגג בתודעתם של ילדינו ובני ילדינו.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל