בננות - בלוגים / / כבר סיפרתי על אהבתי לנחום?
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

כבר סיפרתי על אהבתי לנחום?

אין לי אף מילה טובה על בנק הפועלים ומיסיס אריסון, אבל לפרויקט הקריאה שממומן על ידם: עשרה ספרי ילדים מובחרים במחיר עשרה ₪ לספר, אינני יכולה להישאר אדישה.

 

    כל שנה אני רוכשת לי כמה ספרים ברשימה שלא קראתי בילדותי, או שקראתי וזרקתי כי חשבתי ש"אני גדולה", ואז באו הגעגועים עם הגיל, ואני אכלתי לעצמי את הלב על שהוריתי לאימי למסור אותם לילדים אחרים.

 

     השנה קניתי את "פו הדוב" של א.א. מילן, והתענגתי על חרוזי הנוסנס הנפלאים שלו.  הכי אהבתי את הקטע הזה, בו כריסטופר רובין וחבריו ביער מחליטים לקרוא לחזרזיר הארי פוטל. זה קורה אחרי שחזרזיר נכנס לכיס של קנגה במקום תינוקה רו, במזימה קדורנית יחסית לספר המרנין הזה, אותה זוממים חברי היער כדי לטרטר קצת את האזרחית החדשה ובנה הפעוט. למה הארי פוטל, לא יודעת. אבל לחתול שלי קוראים מוטל, ולפעמים אני קוראת לו פוטל, אז די בזה כדי לקנות את ליבי. לחיי הנוסנס.

 

   אבל הספר השני הוא זה שבאמת הרס אותי. האם בשל הגעגועים לספרי הילדות? אני אפילו זוכרת את הכריכה של "החופש הגדול או תעלומת הארגזים" של נחום גוטמן. בדיוק אותה עטיפה כתומה מושכת עין כצבע תפוזי מלאבס הייתה על הספר בילדותי.

 

    נחום גוטמן היה אהוב ליבי בילדותי, וגם היום עודני סבורה שהוא גאון ספרותי, ולא קולטת איך לא זכה לתהילת עולם, כמו א.א.מילן, לואיס קרול, אנדרה מוראוה, הרוזנת דה סגיר, אנטואן דה סנט אכזופרי, ויתר סופרי הילדים שנכנסו לנצח בבימת העולם. מי מכיר את גוטמן מחוץ לארצנו? לא בושה, תגידו לי?

 

    הקריאה מקץ כארבעים שנה בספר הזה, הרנינה את ליבי באחד הלילות האחרונים. אוי הפיוט, אוי החוכמה, ההומור הדק והעוקצני, המעוף הספרותי, הסללומים המפתיעים בטקסט, היכולת המדהימה לגולל עלילה מסיפור לסיפור בכזו וירטואוזיות. ואני כבר לא מדברת על האיורים שמוסיפים קסם וחן לטקסט המפותל והמחודד.

 

    זה לא טקסט תמים בשום פנים ואופן, למרות הדרך הכאילו תמימה שגוטמן מספר אותו כמספר סיפורים מלידה. גוטמן נוקט בו תחבולות מתחבולות שונות, קורץ לקורא מעל ומתחת לטקסט, מסתודד עם הילדים, נוער להם איזו הלצה בין השורות, ובעיקר מטייל בסיפור ובציורים בכזו חירות וחופשיות. הלוואי על כל סופר השיטוט הנהדר וחסר המורא הזה.

 

    גם אם הייתה כאן כוונה חינוכית לעורר את ילדי א"י לציונות ולאהבת ארץ ישראל, בעצם אין זה אלא סיפור הרפתקאות פיוטי וסוריאליסטי למדי, בו מוצאים עצמם שני חמשושים מגימנסיה הרצליה פועלים כתף אל כתף לצד השומרים המיתולגיים של "השומר", או חובצים יין בחביות ענק שהביאו הכורמים של מושבת רחובות.

 

   ואני כבר לא מדברת על הערך המוסף ההיסטורי, מעצם היות הספר הזה תיאור נדיר של פלסטינה בראשית המאה העשרים. איזה עולם. איזה אנשים. זה נראה כמו אגדה. מה, באמת חיו כך? באמת היו כל כך תמימים? וכל הארץ הייתה רק חול וחול? וילד יהודי יכול היה לצעוד בגבעות הכורכר, לפגוש איזה ערבי באוהלו, שאומר מרחבה, ויחד היו יושבים בשקט ואוכלים אבטיח קר, שכם אל שכם? מה אגיד, ליבי פרח בקרבי ומיד נשבר. הזמנים הללו, אם באמת היו כאלה יפים אי פעם, לא יחזרו לעולם.

  

    כסופרת, כשאני רואה טקסט כזה, שכתוב בכזו קלילות ואלגנטיות, ממש זורם מעטו של המחבר, אני חשה קנאה הגובלת בהערצה. אין לי אפשרות אחרת. הייתי מורידה את קסקט הפשתן שלי בפניו, לו היה לי אחד כזה. אני פשוט מאוהבת. עדיין. תמיד. לעולם.

 

  

10 תגובות

  1. את גוטמן הכרתי בעלומיי, באתי לביתו לראיין אותו. האיש היה בן שמונים ומשהו, ילדותי, זך כמו תינוק, תמים, עם חוש הומור ועדינות, כמו הקו הנאיבי של ציוריו ואיוריו; לצידו ישבה גברת נזופה, קפוצת שפתיים, שכעסה עליו נורא ותיקנה את דבריו. באתי במבוכה.
    סתם אנקדוטה מזכרונותיי.

  2. אוי יעל כמה את כותבת יפה על ספר וסופר שאת אוהבת. אכן גס ליבנו לפעמים במורשתנו . איפה משיגים את הספרים נכס צאן ברזל האלה?

    • למירי, הספרים שהוזכרו יצאו במהדורה חדשה בגלל שהשתתפו במצעד הספרים של משרד החינוך, וניתן להשיגם בסטימצקי.

  3. תודה יעל

    את באמת יודעת לעשות אהבה

  4. יש פעמים, אף כי נדירות הן, של ערך מוסף חיובי
    בקפיטליזם נוסח מיסיס אריסון ושות".

    נו – ונחום גוטמן, צנוע שבצנועים – אהובם של ילדי הדורות ההם (כלומר – אנחנו…)!

    תודה, יעל, על אזכור חלומי של תקופה חלומית ותמימה.

  5. כן, אין כמו ספרי הילידם, הם עיצבו אותנו. חבל שלמרות כל המבצעים הללו,
    זה לא חוזר.

  6. הספר האהוב עלי של גוטמן היה "הרפתקאות חמור שכולו תכלת". קראתי אותו אולי מאה פעם, ואני לא מגזיםץ היה משהו מדהים בסוריאליזם הפיוטי שלו (כמובן שאז לא ידעתי מה זה סוריאליזם פיוטי). באמת מדהים שהוא לא ממש חצה את גבולות ישראל.

  7. יעל
    הדבקת אותי בסבלנות שלך לעין בספר הזה, את מדבקת סקרנות, דוקא יצא לי לראות אותו, אבל לא פתחתי.
    בזכותך אקרא שוב.
    לי יש דוקא בזכרון את שביל התפוזים.
    להתראות טובה

  8. עדנה גור אריה

    נהניתי. אולי משום שאני מאד אוהבת לקרוא את סיפורי הילדות האלהץ כל שנה אני קונה ספרי ילדים במבצע. יש לי תירוץ נפלא, אני מקריאה או קוראת אותם עם נכדי וכך יש לי גם הזדמנות לספר להם על חוויות ילדותי. זה נפלא. את מתארת את הדברים כך שכשאני קוראת אותם אני חושבת, כמה חבל שאיני יכולה לתאר אותם בצורה כל כך מופלאה.
    תודה לך על החוויה לה זכיתי כעת.

    • יעל, מפעל יפה מאוד הקמת כאן בבננות. שיהיה בהצלחה. אני מאוד מתפעלת מהאנשים ומהכשרונות הרבים.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל