בננות - בלוגים / / ספת אהבה
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

ספת אהבה

 

 

התעוררתי עם פחד גדול מפני מות אימי. הלכתי לשטוף פנים והרגשתי את הפחד בחזה, וניסיתי לשחזר את שרידי החלום: היא בדירתי דווקא, חולה בליבה, אומרת שתלך לשכב על ספת-האהבה בחדר העבודה שלי, שהיה פעם פינת אוכל. אני חושבת לעצמי איזה מין מקום לא נוח לישון בו, ספת-אהבה, ומביאה את המדחום למדוד לה חום. והמדחום סדוק, או בעצם נשבר, והדביקו את שבריו בגסות בדבק.

 

   פתאום אני חושבת על אדם, למה דווקא עליו, למה ברגע זה, ואז נזכרת שחלמתי גם עליו, כנראה קרעים מחלום אחר, שהתערבב בזה האחרון, שעימו הקצתי עם אותו לחץ חד בחזה.

   אני מנסה לברר לעצמי את סיבת פחד המוות שאפף אותי. הרי זה לא בלתי סביר אצלי, פחד מוות, מכרים ותיקים אנחנו. אני מכירה אותו מכל הכיוונים, לפני ולפנים, ערכתי איתו הכרה כבר לפני שנים רבות מספור. עודי תינוקת בכיסא גבוה מול חלון המפיץ אור יום חיוור, כנראה בחורף, ואני זוכרת את תחושת המוות, הלבד שבמוות, פחד מוות מוצק ומוכר כמו זה שאיתו קמתי עכשיו.

 

    משחזרת עוד פיסה מאותו חלום אחר, אולי זה שלפני האחרון – בזמן האחרון אני מקיצה בשנתי יותר מדי, מקיצה ונרדמת שוב, לא תמיד מיד, סממן של שנת זקנים, האם התחלתי את העידן הזה בחיי? אני משחזרת בחלום את עצמי בקליפורניה, הולכת למצוא שם את אדם שנעלם. אני יודעת טוב מאוד שהוא לא נעלם, סתם מת לו, וכבר לפני שנים רבות, אבל בחלום אני נוסעת לשם במיוחד כדי למצוא אותו. לשם מה, כדי להשכיב גם אותו על ספת האהבה שלי?

 

   שום ניסיון להפיג את הכאב בחזה לא צולח: לא מים קרים, לא ניסיונותיי הנואשים לחבר פיסות חלומות לתובנה מודעת, לא התרפקות על פרוות החתול. זה ישן בתוך הכיור, מכורבל כמו בייגל'ה, פוקח עין אחת כדי להביט בי ושב לנחור בשנתו.

 

   ואני על ספת-האהבה, חושבת עליה, צונחת עליה, הולכת לישון עליה בצורה עקומה כמו אימי הגוססת בחלום, כמו החתול המצמצם את אבריו עד כדי גיחוך, בכיור הקטן שבשירותים, שהוא הרבה יותר זעיר ממידותיו, אבל החתול יודע להסתדר בכל מצב, מגדיל ומגמד את אבריו בפקודה אחת קטנה למוח, ואילו אני מצניחה את גופי הגדול על ספת האהבה ומנסה לצמצם את עצמי בלי הצלחה. 

  

   

  

"ספת אהבה" הוא סיפור קצרצר, מתוך סדרת סיפורים קצרצרים שלי, שטרם ראתה אור.
 
כל הזכויות שמורות למחברת.

 

 

7 תגובות

  1. מרגש.
    בחירה מעניינת לגלות לנו שזה סיפור רק בסוף.

  2. מירי פליישר

    נוגע ללב
    מלא תמיהה
    מתאר נכוחה את אי ההבנה בפרוס החלום מחד ואי היכולת וגם הרצון לשמר את חלקיו לימים אחרים של תובנות.
    נסיון ללמוד מהחתול . אומרים שכל הדמויות בחלומות הן אנחנו . גם החתול.
    כתוב היטב. נקי או מהודק כמו שאוהבים לומר בשפת השיח האמנותי

  3. כתיבה שמשכה אותי פנימה.
    גם מאד הזהתי עם הכאב לב הזה ,ממש כואב, בקשר למוות מתקרבת של ההורי, אם בחלום ואם ביומיום. מחכה לספר!

  4. מרגש כל כך .יכולתי פשוט לדמיין את כל הסיטואציה הפיוטית הזאת. נראה לי שאת צריכה להיות סופרת. אה, את כבר סופרת! מזל. 🙂

  5. וואו, תודה על התגובות המרגשות. איך ריגשתן אותי.

    ולי, כמובן שזה פרוזה אך בה בעת היא מעוגנת ביסודות ביוגפיים, כמו כל פרוזה לדעתי. ובטח שאצלי.

    • ברור.
      נראה לי שעוד ייכתבו מחקרים רבים על "תגובת הקורא" ועל האופן שבו אנחנו קוראים טקסט שמוגדר כסיפור וטקסט שמוגדר כפוסט, ואני לא יכולה להגיד את זה עכשיו מאוד מושכל ומנומק, אבל אני יודעת שקראתי אחרת כי לא "הצהרת" שזה סיפור ולא פוסט "רגיל". אולי עם פחות פילטרים.

      • נכון, זה נורא ענקי ונורא מעניין. כל הזמן שאלתי את עצמי ברשימות, ששם פרסמתי בעיקר חומר "ביוגרפי", לא ספרותי, לגבי תגובת האנשים. שהרי גם פוסטים ביוגרםיים" וגם פיקשן, הם מבחינתי לפחות, אותו הדבר. עצם הכתיבה, כבר הופך כל חומר ביוגרפי לפיקשן.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל