בננות - בלוגים / / סינדרום המדרכה ממול
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

סינדרום המדרכה ממול

Normal
0

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4


/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"טבלה רגילה";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ansi-language:#0400;
mso-fareast-language:#0400;
mso-bidi-language:#0400;}

במשך הרבה שנים הייתי נמלטת למדרכה ממול כשראיתי לפני חבורת בחורים שעומדים או באים מולי. ממה פחדתי? הרי לא היו תופסים אותי, לוקחים אותי אל מאחורי השיחים ואונסים אותי. לא לאור היום ברחוב. אבל לעבור ליד בחורים שמביטים בך מלמעלה למטה, שורקים לך ואומרים לי מילות "חיבוב" גסות, תמיד גרם לי להרגיש חרא. ולא רק להרגיש רע, גם להרגיש מאוימת משהו, למרות שידעתי שכלום לא יכול לקרות לי. ולכן הייתי נוקטת בשיטת ההימנעות: במקום לעבור לידם בגאון ושיתפוצצו, הייתי חומקת כמו עכבר אל המדרכה ממול.

 

ובכל פעם שאלתי את עצמי למה אני עושה את זה, למה אני מכופפת את קיומי, מוחקת את עצמי. מה אני, פושעת שצריכה להסתתר מאחורי צללי העצים ולחמוק ברחוב כמו צל? למה? מה עשיתי? הלוא זה הם המגעילים, הם המטרידנים. ובכל זאת לא יכולתי להתגבר על התחושה שאין לי חשק להתמודד עם זה. אני פשוט אמנע. אנקוט בשיטת ההימנעות, שגורמת לרבות מאיתנו לא לעשות כל מיני דברים בגלל הפחד מתגובה גברית או מאקט גברי. הלוא אין לי חשק להתעמת איתם, לקלל אותם בתמורה לדבריהם הגסים. אז עדיף לעבור למדרכה ממול: כך הם לא יציקו לי, ואני לא ארגיש רע, וגם לא אאלץ להיקלע איתם לריב מילולי. וכך מחקתי את עצמי. חמקתי כגנבת. פעם אחר פעם אחר פעם.

 

באיזה שהוא שלב החלטתי שנמאס לי להתנהג כמו גנבת ברחוב, מול גברים, כאילו עלי להסתיר את עצמי. וגם כשהפעימות הלב התגברו כשראיתי חמישים מטרים לפני חבורת בחורים עומדים ומקשקשים, הייתי ממשיכה לצעוד בגאון ועוברת ביניהם כמו טיל שלוח. מביטה בנקודה באופק וחוצה את המחסום הגופני שלהם כמו דוקרן קרח. קרה, אסרטיבית, פלדה ממש. והם היו מנסים את השטיקים שלהם, ואני הייתי נרעדת בתוכי, ולחץ הדם היה עולה, אבל הייתי עושה את זה. אני לא אמשיך לחיות בהימנעות. אני לא אחיה כמו עכבר.

 

אני רוצה לומר לכל גבר שעדיין מאמין שמחמיא לנו שמתחילים איתנו בגסות, שלא רק שזה מפחיד אותנו וגורם לנו דחייה כלפי מי שמתנהג כך, זה גם לא גורם לנו להרגיש סקסיות ונחשקות, ואנחנו לא נהנות מההטרדות האלה. להפך. זה גורם לנו להרגיש מבוזות, נאנסות רגשית, מחוללות, זולות מגעילות. זה לא גורם לנו להרגיש מיוחדות, נערצות, נחשקות, אלא להרגיש כמו זבל. ולא רק על התחלות גסות ברחוב אני מדברת, אלא על כל התחלה לא רצויה מצד גבר לא רצוי. כשגבר שאנו נדחות ממנו מתחיל איתנו, אנחנו מרגישות גועל, לא מרגישות מוחמאות. אנחנו מרגישות כאילו טינפו אותנו. ואם ישנן נשים שלא מרגישות ככה, ואני מדברת בכוללנות בשמן, סלחנה לי. אבל מיותר מדי נשים שמעתי שזה בדיוק מה שהן מרגישות: גועל, חוסר ערך, ההפך מנחשקת וסקסית.  

 

קראתי פעם פרשנות על ההבדל בין קזנובה לדון ז'ואן. למרות אהובותיו הרבות, דון ז'ואן המעודן והרומנטי גורם לכל אישה להרגיש שהיא הכי הכי, מיוחדת במינה, נהדרת, יפה ונחשקת, ובכך תורם לחיזוק האגו שלה ונותן לה להרגיש נהדר. ואילו אספן הנשים, קזנובה הגס, שנוהג באישה בזלזול יצחק לאורי, גורם לאישה להרגיש כמו זבל.

 

ואני נזכרת בפעם אחת שכן מאוד הוחמאתי. הייתי בת 15 בסך הכול, אבל כבר נערה מפותחת. ועברתי ברחוב לבושה בשמלה חשופת גב. ושני גברים בני כשלושים וחמש, נאים מאוד, אחד ממש יפה תואר ברמות, אמרו לי משהו נורא יפה על איך שאני נראית. והרגשתי נהדר, מלכה ממש, הכי יפה בעולם. ולא הרגשתי כמו זבל או כמו זונה של חמישים לירות. ולא הרגשתי את הפחד מתחיל לזחול בתוכי בזיעה קרה. להפך. יכולתי לשמוע את זה עוד ועוד. כי כשגברים נאים וחתיכים אמרו לי בשיא העדינות מחמאה יפה, ואפילו לא נעצרו כדי להתחיל איתי, אלא המשיכו בדרכם, סתם בא להם להחמיא לנערה שמצאה חן ביניהם – זה כן החמיא לי. בגדול החמיא לי. אבל רוב הגברים לא מבינים את זה. כמה עצוב הַקֶּצֶר בין שני המינים, כמה עצוב.

36 תגובות

  1. הנה עוד תגובה גברית גסה. אנחנו מנסות להגיד לכם מה אנחנו מרגישות, וזו התגובה. כיתה א' רגשית. כל הכבוד. ויה קון דיוס.

  2. התגובה שלך היא לא רק הטרדה, היא גם אלימה וגסת רוח.

  3. תודה, הנה רשימת המטפלים שלי:
    ד"ר דוד רודי ז"ל.
    בנו, שכחתי את שמו.
    אחר כל היתה עוד אחת.
    ואחר כך ד"ר אוסנת פרידמן – מטפלת יונגיאנית מוסמכץ שלמדה בשוודיה. אני בוגרת של 6 שנות טיפול יונגיאני משובח אצלה.
    אנא,
    את תחלונתך עלי הפנה אליהם. רוצה מספרי טלפון? גם של רודי, בגיהינום?

    • ובעצם, הנה הצעה יעילה לך, מניסיון. תעלה על "רסיטל" או "ציפרלקס" שירגיע אותך, ואולי תתחיל לקרוא פוסט בסבלנות ולהבין מה אני בעצם אומרת.

      ואם לא הבנת, אז הנה: ברגע שישנם גברים אלימים ומטרידים בחברה, זה משליך על כל הגברים כולם, לצערם. כי אם הטרידו אותי בחורים כמה פעמים ברחוב, טבעי שאנסה להימנע מזה מעתה והלאה, גם אם חלק בכלל לא יטרידו. אבל אני כבר פוחדת מזה.

      לכן, זה צריך להיות באינטרס של גברים לא אלימים, לא מטרידים, להצטרף לקול המחאה הנשיי, זה הרי כבר לא קול, זה בכי, זה קינה, ולהבין שיש משהו במה שאנחנו אומרת, יש מטרידים,זה לא כולם, אבל המטרידים והאלימים עושים צל גדול על הגברים החיוביים.

      • ואגב, היום כבר אף אחד לא מטריד אותי. מי מטריד אותי? אני קשישה עם רגל בקבר. אבל למען הדורות הבאים, שלא ייאלצו לעבור מה שאנחנו עברנו.

        • עוד משהו "למטפל" הוירטואלי שלי: נזכרתי בעוד משהו. דווקא בעקבות הטיפול הצלחתי להתחיל לצעוד ברחוב בגאון, בגאווה נשיית, ורק אז הרגשתי מספיק חוזק וביטחון לשים פס על המטרידים. אבל אז כבר הייתי בת 30 פלוס. ויותר מדי שנים העברתי בפחד "האל תעברי לבד ילדה ברחוב" הזה שמוטבע ברבות מאיתנו.

        • אני אשה. לא מרגישה בדיוק כמוך, אבל צר לי מאוד על הקיום האנושי בו מחמאה מגבר יפה מתקבלת ככזו ומגבר פחות יפה מתקבלת בצורה הפוכה.

          • אני מניחה שגם אם הם היו לא יפים, אבל היו אומרים זאת בנעימות, הייתי נהנית.
            אבל כבת 15, ברור שמאוד נהניתי מזה שהם יפים. מה לעשות. הייתי בת 15. ילדה.

            • ועוד משהו,
              תראי, אני מנסה לדבר דוגרי. בלי להיות פי.סי. אני חושבת שכל אדם צריך לעשות זאת, אם אנחנו אותם רוצים לקדם את השיח בין גברים לנשים.

              לכן, אבולוציונית, הנקבה היא הבוחרת. אבלוציונית, היא רוצה את הגבר הכי משובח. מזה נגזר היתר. אני מניחה שגם את היית מאוד מתנפחת אם גבר חתיך היה מתחיל איתך בנועם רומנטי. כאלה אנחנו הנשים, שטחיות. אבל זה הכורח הגנטי, ההורמונלי, האבולוציוני. נקבה רוצה להתרבות מזכר שווה, ואילו זכה רוצה להרביע כמה שיותר. ציני, אבל האמת, לא? אם מסירים את כל הטולים מהנושא הכאוב הזה.

            • אבל כתבת "כשגבר שאנו נדחות ממנו מתחיל אתנו, אנו מרגישות גועל…" וזה עניין עקרוני ולא אירוע חד פעמי בגיל 15.

              איך ידע גבר אם הוא דחוי? מה ירגיש למקרא דברים כאלה?

              מה שקובע בעיני הוא תמיד האיך. גם לגבר שאינו מושך כלל ואינו מושך אותי יש זכות לנסות להתחיל אתי. כל ימי (וגם כיום אף על פי שנעורי הם כבר עבר לא קרוב) אני משתדלת לסרב מבלי לפגוע. אינני בטוחה שאני אכן יודעת איך לעשות זאת. אדרבא, אשמח לשמוע מגברים כאן עצות בנידון.

              בקצרה, ה'איך' משני הצדדים הוא הקובע בעיני.

              • האיך הוא הניואנסים. הרגש לצד השני. אפשר לקלוט בקלות שהצד השני לא מעוניין, ולהניח לו.

                וכשאני אומרת "נדחית", זכותנו להידחות. זה לא שגבר חייב להיות יפה, אבל הוא חייב למשוך אותנו כדי שנענה לו. לא קשה להבין את זה. מישהו התחיל, לא מוצא חן בעיננו, אנחנו רומזות לו. הגבר הקשוב יבין מיד וייסוג. הגבר המטריד ימשיך הלאה. ראי מקרה לאור, מקרה הנשיא לשעבר. וכו'. אנחנו לא חייבות להיענות לחיזור של מי שלא מושך אותנו. וגבר שחושב ההפך הוא בריון.

                • ועוד משהו,
                  תראי, אני מנסה לדבר דוגרי. בלי להיות פי.סי. אני חושבת שכל אדם צריך לעשות זאת, אם אנחנו אותם רוצים לקדם את השיח בין גברים לנשים.

                  לכן, אבולוציונית, הנקבה היא הבוחרת. אבלוציונית, היא רוצה את הגבר הכי משובח. מזה נגזר היתר. אני מניחה שגם את היית מאוד מתנפחת אם גבר חתיך היה מתחיל איתך בנועם רומנטי. כאלה אנחנו הנשים, שטחיות. אבל זה הכורח הגנטי, ההורמונלי, האבולוציוני. נקבה רוצה להתרבות מזכר שווה, ואילו זכה רוצה להרביע כמה שיותר. ציני, אבל האמת, לא? אם מסירים את כל הטולים מהנושא הכאוב הזה.

              • גם אני מנסה לדבר דוגרי . כשגבר חתיך מתחיל אתי זה מחמיא מאד. בהחלט. אני לא יודעת איך לומר זאת מבלי להתהדר, אבל יש לי ניסיון לא מועט גם בכך. גם כיום. כבר בבית הספר הייתי חברתו של הנער החתיך היפה והמבוקש בנערי אותו בית ספר. ואני לא יפהפיית הדור.

                אז מה? לא חשתי גועל מפני אלה שהתחילו אתי אבל לא רציתי בהם כלל וכלל. שוב אני אומרת, מה שקובע בעיני הוא האיך. כן, גם כשיש כאלה שלא פוסקים מבקשותיהם והטרדותיהם משך שנים! ואלה כן נמאסים עלי גם אם הם יפים, וגם אם הם לא מתחילים בגסות, כי כמה פעמים אפשר לסרב עד שהם יקלטו סוף סוף??

                מה יעשה לדעתך גבר שאינו יפה כ"כ ואינו אסרטיבי כ"כ? לא יתחיל עם נשים אף פעם? כיצד, לאור דברייך, יקנה לעצמו אסרטיביות?

                • ועוד תוספת קטנה
                  אין לי 'טענות' כלפייך כי את מרגישה מה שאת מרגישה, אבל כמו שכתבתי צר לי שזהו הקיום האנושי.

                • כשאני אומרת נקבה מחפשת זכר שווה, אני מתכוונת לגבר שווה לפי דעתה הספציפית של אותה אישה. הוא יכול להיות אולי מכוער אבל עשיר, אולי זה מה שקונה אותה. אולי היא מחפשת גבר חכם מאוד. אבל מבחינתה הוא ההכי שווה האבולוציוני שלה, ההורמונלי שלה. ואותו היא רוצה, והיא נענית לחיזורו.

                  את נתפסת למקרה הספציפי שכתבתי בסוף, כן, הייתי צעירה, הם היו יפים, זה החמיא לי. מאז לא רק אל המראה החיצוני נמשכתי, אלא למשהו שבא מבפנים. לכן כשאני אומרת גבר שאנחנו נדחות ממנו, זה אומר גבר שאנחנו לא נמשכות אליו, יהיה מי שיהיה, ואנחנו רומזות לו את זה. אינני חושבת שיש גברים שאסור להם לנסות לפלררט, לכולם מותר, אבל תלוי איך, כמו שאמרת, ותלוי מאוד מה התגובה שהם מקבלים מאיתנו. אם זה לא ברור או אפילו מרומז, יש לקחת שני צעדים אחורה. אשר להטרדות ברחוב, כאן באמת תלוי האיך. מחמאה יפה מחמיאה לכל אישה. ואגב, כותב כאן רונן בחוכמה רבה, שברחוב זה מפני שחבורה גברית נעשית אלימה לפעמים, וזה הבדל חשוב.

                  • תראי, אנחנו לא שונים הרבה מהחיות. אני צופה קבוע על חתולי החצר, וצר לי לומר שאנחנו דומים להם יותר ממה שנעים לנו לחשוב, בטח בעניינים ש"בינו לבינה". זה מצב האנושות.

  4. זה שכתב "סליחה שאני אומר" – אתה חלאה אלימה!
    (הסובלנות כלפיך מאפשרת את המשך האלימות)

  5. דבר אחד שאני יכול להגיד:

    כשאני רואה חבורה של גברים צעירים הולכת יחד ברחוב, גם *אני* עובר למדרכה ממול – בייחוד אם הם קולניים או נראים שיכורים. כי מי יודע אם הם ישאלו אותי מה השעה, לא יהיו מרוצים מתשובתי וישלפו סכין. או סתם ידחפו, יקללו, יצחקו.

    נדמה לי שהדבר שפועל כאן הוא איזו התנהגות 'עדרית' שנובעת מקודים עתיקים של התנהגות ב'חבורת גברים'. כוחה של 'חבורה' כזו קשור בכך שכל אחד מחבריה מחפה על האחרים וכולם יחד נדחקים להתנהגות יותר ויותר גסה ופראית.

    • אתה צודק. רונן. זה בדיוק מה שקורה בארץ היום. בעבר הנשים נפגעו יותר מחבורות גבריות כאלה, והיום גם גברים הפכו מטרה.

      • בעודי מאד צעירה –
        חיקיתי בכיליון עיניים לזקנה
        עבדתי על טשטוש הנשיות שלי
        במלוא המרץ. המלתחה שלי נעה
        בין אפור לשחור. איפור – לא בא
        בחשבון, בקיצור – עיצבתי לי דמות
        נזירית – שברירית פרח קיר סמוק
        פנים – ומבט שאומר: נא לא להתקרב
        אני לא סימפטית. זה היה דיכוי שנבע
        מאינסטינקט לא מודע ושמר עלי; מגיל
        מאד צעיר פיתחתי מנגנון הגנה שאמנם
        הגן אבל דיכא את הצמיחה הטבעית שלי,
        לקראת נשיות בוגרת.
        ניצני שדי הראו רק רמז דק שאני לא בן
        אלא בת וכבר החלה התרחשות סביבתית
        סביבי, ולא הבנתי על מה. כי לא הייתי
        סוג של יפיפייה מהממת, אבל היה משהו
        שלא הבנתי ומשך בנים אלי –
        זה התחיל במבטים או בנגיעה כאילו אקראית
        שגרמו לי להתקבץ בתוך עצמי. נרתעתי
        מאנשים וככה הפכתי לתולעת ספרים –
        רציתי לדעת על החיים ואיך צריך לחיות
        אותם. וכשהגעתי להיות אם צעירה ובהריון
        מתקדם עם בני השני, השכנה שגרה מולי
        אמרה : יורם 'זה בעלה' אמר לה שאני סקסית
        ושהוא נמשלך אלי. איך זה יכול להיות -אני בהריון – עניתי.
        אחרי שבני השני נולד – הלכתי ללמוד תיאטרון.
        כאן התחיל פרק חדש ושונה לגמרי – ה 'אני'
        הנכון שלי פרץ החוצה בעוצמה שדי הבהילה
        לא רק אותי אלא גם את הקרובים לי –
        כל הזעם שצברתי פרץ דרך חיצים לעבר כל מי
        שהיעז ברמיזה שאינה לטעמי. חירותי הפנימית
        שדוכאה על ידי וגם בעזרת אחרים נולדה מחדש.

        לדעתי מה שצריך להתחיל לעשות בחינוך -זה
        לחזק את הילדה בתובנות ישירות ולא ברמזים.
        ומספיק עם הרומנטיקה המוגזמת שהופכת את
        הבנות לצעצוע – להדריך אותן אל חירות פנימית.

        • נכון, טימה, לגמרי. אבל יש לי הרגשה שנשים מאוד מייחלות להכלה הגברית. שגברים יודו בכאב שגרמו לנו, ולהודות זה להכיל, ומשם נוכל להתחיל משהו חדש. את רואה את זה במבול הפוסטים על הנודא הזה בחודש האחרון. ממש כמיהה נשית להכלה גברית של הכאב הנשיי הזה.

          • יעל. זו תמימות לחשוב שגברים בוגרים יבינו אי-פעם
            את הבעיה שלהם. הבנה זו צריכה להגיע אליהם
            מוקדם ככול האפשר בעודם צעירים – רק בוגרים
            יחידי סגולה יכולים לשלוט ביצר שלהם. אצל כל
            האחרים זה כבר אבוד.
            נערות מגיל מאד צעיר חייבות ללמוד איך להגן
            על עצמן – וזאת בעזרת הדרכה של אם או סבתא.
            כל אישיות סמכותית שמבינה ורואה.
            אותה הדרכה אמורה להגיע לאוזני הבנים בעודם
            רכים. הדעת לא סובלת את מה שקורה בארץ בנושא כאוב זה.

  6. האי יעל. זוכרת לפני שנים הייתי חילונית ולבשתי שמלת ערב שחורה באמצע היום. וגבר אחד הוציא ראש מהמכונית ואמר לי: איזה כייף לראות אותך ככה אישה, זה עושה טוב, תודה!"

    זאת המחמאה הכי נעימה שקבלתי אי פעם.

    אבל בגדול, לפעמים את רואה אישה עולה לאוטבוס במדרגה המכנס כבר יורד וחושף ישבן גלוי. אז בסדר לא להעיר לה.. אבל היא מורידה את עצמה בפני מי שמביט בה. זאת עובדה. תאמיני לי שנהגי מוניות שגם הם גברים ועוד כל מיני גברים אמרו לי את זה מפורשות.

    גם הפרסומות. בעלי טוען שקסטרו יצאו בפרסומות דוחות, אני די תקועה בעירי לאחרונה אז בכלל לא ראיתי. משהו על גבר שידיו שלוחות אל הביציים הרעבתניות. והנשים לא מגיבות או נלחמות בכך שהופכים אותן לאוביקט. ההפך כאילו יש סוג של הכנעה מול זה. שיתוף פעולה שקט. זה מותר בשם הדמוקרטיה. אך קחי נער בגיל ההתבגרות זה מחלחל אליו. ויש לי בן בגיל הזה ואני יודעת על מה מדובר. חינוך תורני או לא. יש לו יצריים. ואנו מנהלים שיחות רבות על הנושא.
    נו אז בגיל מסוים, איז הערות הוא יזרוק לאישה.
    איזה מין דיאלוג יצמח שם?

    • אביטל, תראי, לא מעטו מאיתנו לא לובשות נורא חשוף ומתגרה, ובכל זאת "זוכות" לקריאות השוק הללו. את הולכת סתם בג'ינס וטי שירט, וגם אז עושים לך את זה.

      עכשיו לגבינו, הנשים, את צודקת שאנחנו חייבות להפסיק לשתף פעולה עם מכבש המיניות והמראה המושלם שהמערב מנסה להלביש על נשים. זה בטוח.

      אבל ישנם גברים שתמיד יטרידו, בלי קשר לאיך את נראית. סתם כי את נקבה.

    • ההערות אינן של בני שהוא אחד הבישניים שאני מכירה. אני מתכוונת בגדול.

  7. ממליצה לך לקרוא את הפוסט הזה שלי על אהוב ליבי ז"ל. הוא היה גבר אמפטי מאוד, לא נטול בעיות, אבל אמפטי. אז לא צריך להקיש מיד מסקנות חפוזות על מצבי בחיים או מצבי הנפשי. ויש אצלי גם פוסטים למכביר על אבי האהוב.
    http://blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=13994&blogID=23

    אם זה מעניין אותך. לא תמיד התחושה הזו באה בשל גברים מתעללים.

    בנוסף, אצלנו דווקא אמי היתה היותר קשה, ואבי הרך והאוהב. קורה, אה? העולם מפתיע, אה?

    ועוד משהו, ממליצה לך לשים לב לפוסטים האחרונים שלי בנושא, שפורסמו יום אחרי יום, ממש השבוע. האם אני לא מסבירה את עצמי בלי סוף שאין הכוונה לעולם הגברים כולו?

    אדרבא.

    אני אכתוב לך כאן, את מה שכתבתי למישהו קןודם, תקרא טוב טוב ותנסה להפנים שלא מתנפלות פה על גברים, רק מנסות לגרום לכם להבין משהו:

    ואם לא הבנת, אז הנה: ברגע שישנם גברים אלימים ומטרידים בחברה, זה משליך על כל הגברים כולם, לצערם. כי אם הטרידו אותי בחורים כמה פעמים ברחוב, טבעי שאנסה להימנע מזה מעתה והלאה, גם אם חלק בכלל לא יטרידו. אבל אני כבר פוחדת מזה.

    לכן, זה צריך להיות באינטרס של גברים לא אלימים, לא מטרידים, להצטרף לקול המחאה הנשיי, זה הרי כבר לא קול, זה בכי, זה קינה, ולהבין שיש משהו במה שאנחנו אומרת, יש מטרידים,זה לא כולם, אבל המטרידים והאלימים עושים צל גדול על הגברים החיוביים.

  8. ואני אמרתי שזה תמיד ככה? אני לא מסבירה פעם אחר פעם שיש כאלה ויש כאלה?

    אבל תביני'תבין את זה:

    ברגע שישנם גברים אלימים ומטרידים בחברה, זה משליך על כל הגברים כולם, לצערם. כי אם הטרידו אותי בחורים כמה פעמים ברחוב, טבעי שאנסה להימנע מזה מעתה והלאה, גם אם חלק בכלל לא יטרידו. אבל אני כבר פוחדת מזה.

    לכן, זה צריך להיות באינטרס של גברים לא אלימים, לא מטרידים, להצטרף לקול המחאה הנשיי, זה הרי כבר לא קול, זה בכי, זה קינה, ולהבין שיש משהו במה שאנחנו אומרת, יש מטרידים,זה לא כולם, אבל המטרידים והאלימים עושים צל גדול על הגברים החיוביים.

  9. תודה יעל. טוב שאת כותבת את הדברים האלה.

  10. סליחה, אני רק הערה.
    כן, אני אישה צעירה ואסתטית (לפחות על פי קנה המידה המקובל). מעולם לא הוטרדתי, אני לא מכירה ולא הכרתי את המציאות שאת ורבות כל כך מתארות בשבועיים האחרונים.
    אין לי אלא לייחס זאת להטעמה של המאבק הפמיניסטי בקודים המקובלים בחברה. כיום, הטרדות מיניות הן כבר לא הנורמה. לא שאינן קיימות, אבל זו לא הנורמה. ואם תשימו לב תראו שאת המהומה ופרץ העדויות לאחריה עוררו נשים בוגרות יותר בגילן, שחוו את הדברים לפני עשרים שנה או חמש עשרה.

    מה הנקודה? שיש נקודת אור. יש התפתחות, המאבק לא לחינם. אבל הטון שלך יעל, קצת צורם לי. גם אני חיה בישראל עובדת ובאה במגע עם גברים. מצטערת, הנסיון לתאר את כולם כחיות אחוזות טסטוסטרון לא מתיישב לי עם מציאות חיי. אז תסייגי. תגידי – פעם. תגידי – לפעמים. אל תכלילי ואל תגררו להתלהמות.

    יש דור אחר של גברים. אמת, גם הוא בעייתי בדרכו (למשל כיום גברים צעירים בורחים ממחוייבות בצורה עזה יותר כי אין מוסכמות חברתיות שכופות עליהם כמעט כלום), אבל הוא כן גדל לאמהות עובדות אקדמאיות , ראה בטלוויזיה אישה זוכה בנובל למדע, ואישה מכהנת בבית המשפט העליון.
    קצת נחת .

    • אשריך שלא חווית אלימות והטרדה מינית.
      אבל את עוד צעירה, ואת יודעת, זה עוד עלול לקרות לך.
      כל דיבור הוא דיבור כללי וברור שאינו חל על כולם. יעל ודאי לא מדברת על כ ל הגברים. גם אין לאף אחד שום אפשרות מעשית להכיר את כולם. מיותר להגיד את זה.

    • לאקראית,
      אני מאוד מקווה כך, מאוד מקווה. אם זה כך, אני שמחה שמשהו השתנה לטובה. אבל קחי למשל את מקרה צחאור, אומנםן הוא מהדור "הזקן", בן 60 פלוס כמדומני, אבל, רק לפני שנתיים הוא הטריד מילולית תלמידות שלו בבית הסםר לקולנוע בירושלים.
      אני מקווה שהגברים הצעירים הם כבר באמת פמיניסטים. מאוד מקווה. זה אומר שהמאבק שעשינו בדור שלנו (אני בת 50), בעקבות הדור שמעלינו (דור הפמיניסיטות הראשונות של שנות ה070-), עבד. וזה משמח אותי.

      וא צודקת, רוב הכותבות והמתלוננות בגל הזה הן בנות 40-50, הדור שלי, ואנחנו באמת סבלנו מזה, וכנראה שזה עדיין כואב לנו ואנחנו צריכות לפרןק.

      אבל אני שמחה שלכן טוב יותר. אן זה אכן כך, אז באמת אין דבר משמח יותר מזה.

  11. הייתי בת 15. חזרתי הביתה מחוג ריקודי עם. השעה היתה 7 בערב. הייתי במרחק 5 מטר מהבית. אם מישהו היה עומד על המרפסת הוא היה יכול לראות אותי, ואולי זאת הסיבה שלא עברתי לצד השני של הכביש כשראיתי את 2 הנערים פוסעים מולי. הכרתי אותם. למדנו יחד באותה שכבה בבית הספר. גם הם הכירו אותי. ברגע הראשון הם חייכו אלי חיוך של זהוי, אבל שניה אחר כך משהו השתנה. לא יודעת להגדיר מה בדיוק קרה אבל התחלתי לפחד. אחר כך הצטערתי שלא צעקתי לאבא שלי. אולי הוא לא היה שומע, אבל עצם הקריאה היתה מבהילה את השניים. הם התקרבו אלי בגיחוך, ושלחו ידיים אל השדיים שלי. הם מיששו אותי כאילו הייתי עגבניה.
    כל העניין ארך אולי 10 שניות. שליחת ידיים, משמוש, הסתלקות תוך כדי צחוקים סוערים.
    לא סיפרתי לאיש. גם לא להורים שלי. התביישתי נורא. כשפגשתי את הנערים ההם בבית ספר הם התעלמו ממני כאילו כלום לא קרה, וזה התאים לי מאד. בשבועות שבאו אחר כך לא הסכמתי ללכת יותר לחוג אלא אם אחד מהורי יבוא לאסוף אותי כשהחוג יסתיים, ואחר כך העזתי ללכת שוב לבדי ברחוב, אבל מאז אני עוברת למדרכה ממול כל פעם כשאני רואה חבורה (שניים או יותר) של נערים או גברים צעירים שבאים מולי. כי לפעמים נערים הם כמו כלבים: מתוקים ועדינים כשהם לבד, וחיות טרף כשהם בחבורה.

    • מעניין חגית לי קרה מקרה דומה בגיל 13 וזה היה ערבי וסביבו חבורה והם צחקו מאד.

      העניין הזה של לפחד מהם חרה לי מאד .
      הרבה מאד שנים.

      למרות שלפני שנתיים ערבי הציל אותי ואת בני הקטן מנפילה לבור באמצע המדרכה.

      אבל הרבה פעמים כשאני רואה אותם אני כל כך נזהרת שזה מוגזם.

      בשכונות אלימות גם נזהרתי תמיד מכל איש.

      בלב העיר פחות.

      • בתיכון שלנו היו מורידים לבנות מכנסים. זה היה מן משחק משוגע כזה ואני זוכרת אותו הייטב. היו עוד מספר משחקים דוחים. אני זוכרת שלמסיבתת סיום הגעתי עם שמלה לבנה ופתאום אחד הבנים שרצה בי בעבר הרים לי אותה . זה הייה לשנייה אבל הרגיש דוחה. והיו עוד מיני הטרדות מטופשות שככל שאני נזכרת בהן נעשה לי רע. כאילו בנים שרצו בי ונחו תמיד חיפשו נקמה קטנה.
        כשלמדתי כבוגרת ראיתי שכלום לא השתנה.

        פשוט מקרה מזכיר לי מקרה.

        זאת באמת הייתה סיבה שהתחלתי להאמין בהפרדה, עם כל השלכותיה.

        • כשלימדתי כבוגרת._ הפכתי לבמאית ומורה) לימדתי בתיכונים הכוונה וגם בחטיבות וראיתי את הסבל של הנערות. ודווחתי אפילו ליועצת על בת רוסיה שבן אחד מתגרה בה וההופך אותה לסוג של שפחת מין מילולית. והעלימו עין. או צלעו.
          ופעמיים כשביימתי , והייתי במאית אורחת, תלמידים אלמונים צרחו לי מהחלון" יא כוסית".
          וכשהתלוננתי להנהלה הם לא עשו כלום.

          הו יש לי בטן מלאה.עדיף שלא אפתח את זה. ממש לא.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל