בננות - בלוגים / / לא הגיע הזמן לפתוח את המורסות?
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

לא הגיע הזמן לפתוח את המורסות?

Normal
0

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4


/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"טבלה רגילה";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ansi-language:#0400;
mso-fareast-language:#0400;
mso-bidi-language:#0400;}

כשהתחלתי לכתוב את סדרת הפוסטים "רגעים של פחד ותיעוב", לפני כחצי שנה, עשיתי זאת כדי להתעמת עם מספר סיטואציות שקרו לי בחיים, שהפחידו אותי, או הגעילו אותי, או גרמו לי לרגשות קשים. עשיתי זאת גם כדי להעלות על הנייר את הדברים הללו שחור על גבי לבן – דברים שאנשים לא כותבים עליהם, לא מדברים עליהם, ולפעמים מדחיקים אותם ומעדיפים לא להיזכר. 

 

ואני, בהשוואה לנשים אחרות, בכלל עברתי דברים קלים למדי, ופה ושם גם השמיים באו לעזרתי, ולא נפגעתי. אבל אני מכירה המון נשים שעברו דברים קשים כל כך, שהנייר לא מוכן לספוג, הדעת לא מוכנה לספוג. ואני יודעת שישנם לא מעט גברים שעברו דברים קשים כל כך, שאינם מדברים עליהם, קוברים אותם בתוכם כמה שיותר עמוק.

 

ואני רוצה שאנשים יתחילו לדבר על זה. שידברו יותר. שיחשפו. שיגלו. כי ככול שיגלו וידברו על זה, אולי אולי אולי משהו ישתנה.

 

כבר כמה שנים שאני מתכננת כתבה גדולה שכותרתה: "אני דור שני להתעללות מינית", אבל אני מתקשה להיכנס לתוכה. כל הכתבות האלה ואחרות שכתבתי בשלוש וחצי שנות בלוגריזם, הן מעין הכנה לכתבה הזו. וכבר יש לי אכסניה גדולה ומכובדת לכתבה הזו, שמעוניינת בה, אבל אני עדיין מתקשה להגיע אליה, לכתוב אותה.

 

בקצרה, הטענה שלי היא שכל ילדיהם של נפגעי טראומה מכול סוג שהוא, הם דור שני. ילדים של הורים ניצולי שואה הם דור שני לשואה, ילדים שהם בנים של גברים הלומי קרב הם דור שני, וכן הלאה. גם בנות של נשים שעברו התעללות מינית הן דור שני.

 

אף אחד מאיתנו, ניצולי הדור השני, לא עבר את זה בעצמו, על בשרו: ילדים של ניצולי שואה לא היו בשואה, ילד של הלום קרב לא היה במלחמה, וילדה של ניצולת התעללות מינית לא בהכרח עברה התעללות בעצמה – ובכל זאת כולם ניצולים.

 

וכך גם אני. אני בת של אם שעברה התעללות מינית בילדות. אני עצמי, תודה לאל, לא עברתי התעללות מינית, לא בילדות ולא בבגרות, אבל אני מרגישה את מה שמרגישה אמי: הזדהיתי איתה, ספגתי את פחדיה, ומהבחינה הזו אני דור שני להתעללות מינית. לא אפתח כאן את התיזה שלי, כי היא ארוכה, וכפי שאמרתי, עדיין קשה לי להיכנס אליה בכתיבה ולהסביר אותה, אבל התובנה הזו באה בעקבות שנים ארוכות של מחשבה על הנושא.

 

כדור שני, אני חשה את האימה מתקרבת, אולי יותר משאישה שלא עברה זאת תחוש בהתקרב האימה אליה. אולי בשל כך רגישותי הרבה לנושא, כולל לנשים שעברו סוגים שונים של התעללות. הוסיפו לכך את אחותי שולמית שהיתה אישה מוכה בנישואיה (תוכלו לקרוא על כך בבלוגה, בארכיון), ועוד המוני נשים שפגשתי או שטיפלתי בהן, שעברו תופת משפחתית – אז לא פלא שאני מאוד רגישה לנושא הזה ומרבה לדבר עליו, וגם מאמינה שצריך לדבר ולדבר ולדבר, ולכתוב ולכתוב ולכתוב…

 

מעניין, שמתי לב שכאשר אני כותבת על הנושאים הללו, גברים כמעט שאינם מגיבים. וכשהגיבו פה ושם, חלקם הרגישו שאני תוקפת את עולם הגברים. ואין זה כך בכלל. הרשימות הללו לא באו במטרה להאשים מישהו, לא את הגברים, ולא את אף אחד אחר, אלא במטרה לפתוח משהו. לפתוח את המקום שהרבה נשים פוחדות לפתוח. ואם כבר להאשים, אז להאשים את השתיקה שעדיין אופפת את הנושאים הללו.

 

מי מאיתנו לא עברה הטרדה מינית? מי מאיתנו לא חוותה מגע שלא רצתה בו? מי לא פחדה בסיטואציה מביכה ופולשנית כלשהי בחייה? ואני בטוחה שיש גם גברים לא מעטים שחוו משהו רע, אולי בילדות, אולי בנערות, אולי אפילו בגברותם הבוגרת. נדיר שמישהו מאיתנו לא חווה משהו רע כזה אי פעם בחייו.

 

לכן, זה לא בא בקטע של להאשים. זה בא בקטע של לדבר. זה בא בקטע של ללבן, לחשוף, לפתוח, לכאוב בפרהסיה. כי הגיע הזמן, לא?

 

כאישה, וכבת של אישה שהיתה ניצולה של התעללות מינית בילדות, וכאחות לאישה שעברה תופת בנישואיה, אני מתייחסת כמובן יותר לכאב של הנשים, כי זה מה ששמעתי וראיתי. שמעתי המון עדויות של נשים. לכן אני מתייחסת בעיקר לכאב הנשי, למרות שאיני מתעלמת מהכאב הגברי. אני פשוט מכירה יותר את הכאב הנשי, ולכן אני מתמקדת בו.

 

כל יום אנחנו שומעים על נשים, נערות וילדות שנרצחות, נאנסות, מוכות, מושפלות, נמכרות לזנות. הכרוניקה הפלילית כה עמוסה, ונדמה שהנייר לא עומד עוד במידע הנוראי הזה. וכמו שאמרתי, אני בטוחה שעל כל מה שאני עברתי, יש לנשים אחרות מיליוני סיפורים מצמררים בהרבה משלי לספר ולחשוף.

 

ובכל זאת, לא פעם התגובה אל הפוסטים הללו שלי הייתה חוסר אמון. כרגיל, אומרים לי: "את ממציאה." מעניין, זה גם מה שאמרו הרבנים בבית הדין הרבני לאחותי, כשהתלוננה על האלימות וההשפלה והתוקפנות מצד בעלה. וכמה מחבריה הדתיים, שאומנם האמינו לה, כי ראו סימנים על ראשה וצווארה, אמרו לה: "את חייבת לחזור אליו, הוא בעלך. תלכו לשלום בית." וכשהלכה למשטרה, אמרו לה, "תבואי כשיהיו עלייך סימני דם." טוב, זה היה לפני יותר מ-25 שנים. היום הממסד יותר מבין, יותר מכיר בבעיה, ובכל זאת שום דבר לא השתנה. להפך, יותר נשים נרצחות היום מאי פעם.

 

וכשכתבתי על הפדופיל שיצא לי להכיר, גם כאן כתבו לי שיש לי דמיון פורה ושאני ממציאה. כאילו שאנחנו לא שומעים כל יום בחדשות על פדופיל זה או אחר שחמס את גופותיהם ונשמותיהם של קורבנותיו הפעוטים.

 

נדמה שהפחד הציבורי כה גדול, שלמרות שאנחנו שומעים על הדברים הללו כל יום בחדשות, אנחנו עדיין מסרבים להאמין. כאילו אם נכחיש זאת, אז הדברים לא יקרו, לא יגיעו אלינו.

 

ומה לעשות: אני בעד לדבר ולחשוף. אני בעד לכתוב על הדברים האלה. וככל שירבו בכך, מה טוב. כמה אשמח אם יותר נשים (גם גברים, אני לא מפלה) יפתחו כל מיני מורסות קטנות וגדולות שיש בתוכן, כי רק כך יכול להתחיל איזשהו תהליך של ריפוי.

 

לכל ה"רגעים של פחד ותיעוב":
רשימה 1
רשימה 2
רשימה 3
רשימה 4
רשימה 5
רשימה 6

 

 

19 תגובות

  1. עדנה גור אריה

    הוי יעל,
    אם היית יודעת כמה שנים עברו עד שסיפרתי בפעם הראשונה על ה"חוויה" שלי, פשוט לא היית מאמינה. אפילו אני לא האמנתי כשאמרתי את זה לראשונה.
    זה לא הופך לקל יותר עם השנים. אולי באמת צריך לכתוב על זה.

    • עדנה יקירתי, אימי סיפרה לי את מה שקרה לה הנערותה וילדותה רק בעשור האחרון, כשהגיעה לגיל 75. כל השנים היו רק רמיזות, אבל בעשור האחרון התחילה להיפתח, ודווקט בגלל שהיום יותר מדברים על זה. וזה עזר לה.והיא סיפרה וכתבה את הדברים רק לי, כי ברור לי שהיא רוצה שאתעד אותם באישזהו אופן כי אני סופרת. זה ממש ברור לי.

      • אצל אמי הדברים היו סגורים במסגר עד יום מותה ורק לאחר מותה טיפטף הסוד טיפין טיפין אולי גם היא רצתה שאגע בו
        ואולי לא

  2. הי יעל, קוראת את כל מה שאת כותבת ומתעוררות בי אינסוף מחשבות בעקבות הקריאה. מסכימה שכתיבה היא סוג של התעמתות וטיפול.
    בנושא הזה מוצאת שתמיד חשוב לי משני דברים מרכזיים, האחד החלק הלוקח חלק מהאחריות למה שקורה, כלומר הבדיקה הפנימית של איפה טעיתי ואיך אני יכולה להמנע ממקרה שכזה בפעם הבאה. והחלק האחר הוא ההדברות עם החוזק הנפשי הפנימי שלי, שיהיה שם לעזור עם ההתמודדות, כי לדעתי אלו דברים לא פחות חשובים, אם לא אפילו יותר מעזרה חיצונית המוגשת לנפגעים.

    • היי סיגל, הרבה פעמים זה בכלל לא הטעות של האישה/נערה/ילדה. אם מדובר בילדות ונערות זה ממש לא הטעות שלהן. להן אין כל חלק בכך, שום אחריות. זה דבר נוראי שנעשה להן.

      לגבי נשים בוגרות, גם להן זה לפעמים קורה בכלל בלי שיש להן אחריות לכך.

      ולכן צריך לדבר. דבר ראשון כדי לפרוק. סיפרתי כאן לעדנה שאימי נפתחה רק בעשור האחרון, והיום היא בת 84. ז"א רק בהגיעה לגבורות הצליחה לדבר על כך, ואני חושבת שרווח לה.

      • יעל מסכימה איתך בטענותייך. מי שמתעסק עם נערה חסרת אונים הוא פדופיל מכוער ויש לכלוא אותו, כנ"ל לגבי כל מקרי האונס האכזריים שנשים חוו בכל גיל שהוא. לדבר להתלונן לכתוב ולהוציא מהבטן זה הדבר הכי חשוב אבל אני מפרידה בין זה לבין הטרדה מינית. כמו שאת אומרת אין כמעט אישה שלא חוותה מספר הטרדות מיניות בחייה. אמתך הנאמנה כאן היא אחת מהן כמובן, אבל אולי בהבדל מה. מעולם לא חשתי צורך לדבר או להאשים. תמיד ראיתי כמה הצד המטריד הוא חלש ועלוב. מבחינתי לא אני צריכה טיפול אלא הוא. הפתרון שלי לעצמי היה תמיד לבדוק מה יכולתי לעשות ואיך ניתן למנוע השנות של דבר כזה בחיי בעתיד. למדתי, השכלתי ואני בטוחה שיש לפני עוד דרך לעבור.אבל אני לא אקים קול צעקה. לא אקלקל לאף אדם את המשך חייו, אם אפשר אזהיר אנשים אחרים מפני אדם כזה או אחר, אבל אני לא מזדהה עם סוג זה של מתלוננות. לצערי יוצא שאני מרחמת על אנשים שמנצלים את מעמדם או את כוחם בשביל לגעת בגוף אישה. שום מגע בגופי לא יגע לי בנשמה ולא יהרוס אותה. אני יוצאת החזקה, ואינני מוכנה לכינוי קורבן. על אלו שעברו נגדי עברה אני פשוט מרחמת ועם אלו שמרימות קול צעקה אני לא מזדהה, כי אני רואה בזה סוג של חולשה.
        חיים רמון ניסה לנשק אותך? תגידי לעצמך איכס. תגידי לו מה דעתך עליו. אפילו תרעידי לו ת'פופיק ותאיימי עליו שלהבא את תתלונני עליו ושלא יעז להתקרב אלייך. ודי בזאת לא? החשוב מכל עבורך הוא שתלמדי מזה לא להיות בחדר אחד סגור עם גבר שאין לך משיכה אליו, שאם לא כן, כל נסיון מצידו יחשב להטרדה מינית, ואם הוא בוק שלרגע חושב שיש מצב לסקס לוהט, אז הוא בוק, אבל לא אנס סדרתי, והאחריות שלך מראש עבור עצמך היא להמנע ממצבים כאלה.
        ואותם גברים שאישה בתחילת דרכה כיוצרת מגלה שהם רוצים קודם כל את גופה ורק אולי אחר כך יעזרו לה להתקדם. איך זה קורה שזה קרה בעבר ועדיין קורה בהווה? גם בגלל שיש גברים נצלנים בעולם אבל גם בגלל שיש נשים כאלה בעולם. נשים שמראש מתחילות את דרכם במיטות של גברים כשהן צריכות מהם משהו. זה מרגיל את הגברים. ולנו הנשים שזו איננה דרכנו יש בעיה. הפתרון הוא כמו שאת עשית…ממשיכים הלאה עד שמוצאים אדם שפותח דלת להזדמנות ולא דורש תמורה גופנית.

        • לשמעון, אתה אחד הצדיקים היחידים בסדום. זה מה שאני חושבת. איך זה שאף אחד מהגברים האחרים בבלוגייה לא משתתף בדיונים האלה?
          וסיגל, לא מסכימה איתך בשום פנים ואופן. לא לכולן הכוחות שלך. גם אני חשבתי שאני חזקה עד שהמפקד שלי בצבא הגיע.את חייבת לעשות אבחנה ביןהמתלוננות השונות והמקרים השונים, למרות שכולם שווים בחומרתם.

          • כולם שווים בחומרתם זה נכון ואני לא מתכוונת להתנצל על כך שאני חזקה, לא נולדתי כזאת, החיים לימדו אותי שיש לי שתי אפשרויות לבחור מתוכן: להיות קורבן או להביט למה שקורה לי ישר לתוך העיניים וללמוד ולהתחזק ולהשתדל שלא ליפול למצבים כאלה ואחרים ולקחת אחריות לדברים שקורים בחיי ולא לצאת בהאשמות ולחוות גם עוגמת נפש בעקבות אי הצלחת החוק מול אנשים כוחנים ושקרנים. אני לא מתעסקת באנשים הרעים אני מתעסקת בעצמי ואני לא שונה מאף אישה חלשה אלא בכך שבחרתי להיות חזקה ואני לא מתכוונת לעשות קוצ'י מוצ'י לאף אישה שבחרה אחרת.
            ומה הרדיפה הזאת אחרי גברים שלא מגיבים? זה ברור שהנושא הזה לא מובן להם ולא מוכר להם אלא אם הם חוו הטרדה מינית מצד אישה. ואם הם חוו אז אם אמה של יעל רק בגיל שבעים הצליחה לדבר על מה שהיא עברה יקחו עוד שנות דור עד שגבר יכתוב כאן על הטרדה מינית מצד אישה. האם השתיקה שלהם מתפרשת כהסכמה עם המטרידים או שהם נמנים על המטרידים? חלילה וחס מרמיזות שכאלה שהן בגדר הכתמת שמם של גברים טובים. נסי לתת להם לפחות זיכוי מחמת הספק שהלוא הגיוני שזה נושא של שיח מלב ללב של הנשים ואם מישהו ירצה למשל לתמוך בדעתי היותר "גברית" כאן בפוסט הרי שאם עלי עוד לא קפצו כי בכל זאת אני מספרת שאני מכירה הטרדות על בשרי, ואם הייתי מפרטת אז לא הכל כזה ורוד ופרחים כי אני יכולה לכתוב פוסט שלם על חווית סם האונס ואז כבר זה לא הטרדה מינית אלא אונס אבל מה לעשות שמה שאני אכתוב לא יהיה נעים לאוזן הנשית דווקא? אז תארי לך שגבר יתמוך בדבריי מנקודת מבט גברית ויכתוב את זה כאן. מיד ישנאו אותו ויקראו לו בשמות. מודה שלו אני גבר אזי הייתי חושבת פעמיים לפני שהייתי מגיבה אלא אם התגובה שהיה מעלה בי הפוסט היתה דומה לתגובה של שמעון הצדיק. אני מניחה שהגברים קוראים ובודקים את עצמם ומתבלבלים נורא בין נסיון פלירטוט לבין הטרדה מינית כי הגבולות באמת לא מסומנים ולא תמיד מדובר בגסי רוח חלאתיים אלא ההטרדה יכולה להקרא כן אם אישה מחליטה שניסו להטריד אותה מינית ולא משנה מה באמת קרה עוד לפני שקובעים שאכן הגבר הוא מטריד כבר נדבק בו הרבב. אני לא מרחמת על כל הנשים הטוענות להטרדה באופן גורף אלא חושבת שצריך להתייחס לכל סיפור לגופו, כמו גם שאינני מתייחסת לכל גבר נאשם כאל אשם באופן אוטומטי. בטח ובטח לא מייחלת לתגובות של גברים בנושאים כאלה. למה? כי ברור שהם נגד וברור שאם הם יגיבו טיפה באופן שלא מצפים מהם הם כבר "יחטפו". אז למה להם להגיב?

            • סיגל אני שוב לא מסכימה איתך, כמי שחוותה מעשה מגונה על גופה, בזמן הצבא, כמו שכתבתי, אני לא חושבת שקשה להבין את זה שלא הייתה לי בכלל זכות התנגדות.(זה היה לפני עשר שנים)הייתי צעירה שלא מבינה כלום ואפילו לא הבנתי שזה היה מעשה מגונה.רק היום אני מבינה את התחושה הנוראית שהרגשתי אז, שכמובן הייתה של בושה.
              ובעניין הגברים, הפניה אל הגברים לא הייתה בניסיון להכתים אותם, חס וחלילה, אלא בניסיון לעורר את הרדומים.כי אי אפשר להתווכח עם צלקות. שתמיד הן צלקות נשיות. ולמה שלא יזדהן? למה את פוטרת אותם כל כך מהר?זה כמו שאני אגיד שאם לא שרתתי בשטחים, אני לא יכולה להתנגד לכיבוש.
              אוי ואבוי לנו אם גם הנשים, ועוד אלה שמכירות את המעשים האלה, לא יחזקו את ידי המתלוננות.

              • אי הסכמה זה מצב מצויין להמשך דיון:) בכלל לא ברור לי מצב שבו אין לאישה זכות התנגדות. בצבא ובגיל העשרים התמים אנחנו עדיין לא רובוטים ולכל פקודה גם הכי מקובלת בצבא יש לך אפשרות לסרב פקודה. לא? ובכל גיל יש בתוכנו ידיעה פנימית שדברים לא בסדר. ובכל גיל אנחנו יודעים ויכולים להגיד: לא.
                עכשיו, לא יודעת אם הבהרתי את עצמי אבל אני מפרידה בין הטרדה מינית לבין אונס. אם את נאנסת אז תמצאי אותי הראשונה שתלך איתך יד ביד לתחנת המשטרה הקרובה ותחזק אותך להגיש תלונה. אם ניסו לנשק אותך בכוח או ליטפו לך את הישבן וגם אם אלו האנשים הכי מפורסמים בעולם לא הייתי מציעה לך להפוך את זה לסרט, ובמקום זה הייתי חושבת שהכי טוב זה לעשות מה שאני נוהגת לעשות וזה לאיים בתלונה, כך זה נשאר בינך לבינו ומי שנותר בפחד וחי בצל האיום שתתלונני זה הוא ולא את.
                הבעיה היא לדעתי, שאם מכל פיפס אישה רצה ומתלוננת ושוב אני לא מדברת על המקרה שלך, זה מחליש את האמון של הציבור בקול הנשי. אנחנו נשמעות צעקניות וקטרניות ונקמניות ושקרניות.
                ולגבי הגברים, אני לא פוטרת אותם בכלל, אבל אינני מחפשת את תגובתם כי אין לי צורך מיוחד בה. אם ירצו להגיב יגיבו ואם לא אז מבחינתי ברור לי שהם מסכימים כמו כל בר דעת שאונס זה רע ומעשה מגונה הוא מגונה. כך אגב לגבי כל חברי הבלוגיה בין אם הם נשים לבין אם הם גברים. כמו בכל נושא, כל אחד בוחר להגיב באיזה נושא שבא לו ואם הוא או היא נעדרים מהשיחה זה לא כזה צורם.
                ועוד דבר שנדמה לי שכבר אמרתי, לפעמים בנושא הזה אנחנו הנשים נשמעות כאילו אנו מדברות על כל הגברים בעולם. אז יש מצב שהם מרגישים שכאן עלולים בכלל לתקוף אותם רק בגלל שהם גברים.
                ובנוסף, לפני שתגיבי לנושא הגברים, תנסי לעשות בדיקה קטנה ותדמייני שאת גבר שהולך ברחוב ויודע שברחוב שלו נמצא מועדון נשים נפגעות מינית שיושבות עכשיו ומשוחחות על הפצעים שלהן ומתוכם. היית נכנסת? מודה ומתוודה שאני לא.

  3. שלום יעל,
    התחלתי לקרוא את פוסטך ובעקבותיו עברתי לבלוג של אחותך, ובשרי נעשה חידודין חידודין.
    נראה לי שהדבר שאת שואפת אליו, שדברים לא יישארו במחשכים, שהמורסות תיפתחנה – כל זה קורה. אני חושב שזה תהליך מעגלי: היום אנחנו (כחברה ולא רק) פחות מוכנים לקבל ניצול מיני הן במשפחה והן מחוצה לה, ואותו דבר לגבי אלימות, וחלק גדול מזה נובע מכך שיותר ויותר אנשים ונשים מדברים ומדברות על האירועים האלה בחייהם, וכתוצאה מכך הסובלנות להתנהגויות כאלה פוחתת, וחוזר חלילה.
    אני קורא אותך כדי שלא אוכל לומר "לא ידעתי".

    • שמעון,
      אתה צודק ואתה טועה. לצערי, דווקא בגלל ריבוי העדויות כיום, אנשים כבר לא יכולים לשאת את זה, והרבה לא רוצים לשמוע או מפקפקים או מנסים לרכך את זה. דווקא בגלל שזה בכרוניקה היומימית, נוצר סוג של עליית רף ההתרגשות מהנושאים האלה. ועדיין יש הכחשה, ועדיין יש הדחקה, ועדיין אומרים לא פעם "את ממציאה".
      ואני לא מדברת על הנשים המוכות, אלאט על ההתעללות המינית במשפחה, לגבי ילדים וילדות.

      • ברור שיש עוד מה לעשות. אבל נראה לי שמאז פרויד, שסבר שמדובר בפנטזיות ילדיות, ועד היום עברנו איזושהי דרך.
        צווים חברתיים ודתיים גילוי עריות וכו' באים משום שהדברים האלה קיימים בחברה. אחת הדרכים להיאבק בדבר היא להוקיע את האדם שמתעלל או מנצח מינית. הבעיה היא שפעמים רבות כדי להגן על הקורבן, הידיעה על המעשה והעושה נשארת בדלתיים סגורות.

  4. מירי פליישר

    יעלה את כמובן צודקת אבל…צריך לפעמים להיזהר מהאשמות שוא. זה קרה אפילו בוינה של פרויד שבעצמו לא לגמרי החליט אם כל כך הרבה נערות וינאיות נאנסו, כפי שיצא לאור. האם חשבנו פעם על מקרים שבהם הואשמו אנשים לשוא? בשביל זה יש דין צדק ומשפט. לי עצמי היו זכרונות לא ברורים של מגע לא הכרתי עם אבי שלא היה זהיר ומתחשב מטבע אופיו ושנים חששתי שהיה היה יותר מזה. עם טיפול פסיכולוגי לא מאוזן ודייקני היו יכולים להשתכנע שהיה אינוס .למזלי הפסיכולוג גילה אחריות. מה שכן היה ועל זה אין דין עדיין זה אינוס הרוח ועל זה לא צריך הוכחות.רבים מאיתנו סבלו וסובלים מכך.

    • מירי, כל מקרה לגופו. תשמחי שלך זה לא קרה. אבל להמוני נשים זה קרה גם קרה, והן לא המציאו, ושום פסיכולוג לא תשל להן את זה בראש. עבדתי עם הרבה נשים שהיה ברור לה שזה קרה להן. גם לאימי זה היה ברור. זה לא היה משהו מעורפל בראש, אלא זיכרון מוחשי. האם יש מקרים מעורפלים, גבוליים? אולי. אבל הרוב אילו מקרים אמתיים שקרו, ולכן חבל שבגלל כמה מקרים מעורפליפ, נעמיד פנים שאולי בהרבה מקרים זה לא קורה. זו גישה מסוכנת מאוד. ופרויד טעה, ובגדול. ברובןם המכריע של המקרים הללו, זה קרה גם קרה, קורה גם קורה, יום יום ושעה שעה. וכמו שפרויד לא היה יכול להכיל את זה, גם היום רבים לא יכולים להכיל את זה.

  5. הנה יעלה, פתחתי קצת, בבלוג.

  6. אמיץ וחשוב

  7. חשוב יעל מאוד, אחת הנחמות שלי עם הגיל שההטרדות מתמעטות והולכות, והנה, אני פתאום בן אדם

  8. היי יעל
    כבר מזמן אמרתי לך, ושוב אומר, את נוגעת בחיים
    להתראות טובה

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל