בננות - בלוגים / / עד שניפגש
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

עד שניפגש

 

ההודעה על מותו נחתה עלי כמו ענן מלא גשם ביום שלישי בחצות. חזרתי מעוד ערב של הקרנות בפסטיבל הסרטים של סלוניקי. נדמה לי שהקרינו את "ספרות זולה" בהקרנת בכורה. היו לי כמה פתקים בקבלה. כולם מדניאל אחייניתי. בכולם כתבו לי שאתקשר מיד בחזרה כשאקבל את ההודעות.

התקשרתי. לדניאל כבר היה אז טלפון סלולרי. היחידה במשפחה שכבר היה לה אחד כזה. זה היה ב-1994. והיא אמרה שטבא (ככה קראנו לאבי מאז שהיא, דניאל, המציאה את הכינוי בינקותה, הכלאה בין אבא וסבא): "טבא מת". באותו היום בבוקר. על הכיסא בבית החולים איכילוב. חצי עירום. האחות שהחליפה לו את המצעים והושיבה אותו על כיסא, שכחה לחזור. והוא מת לו שם על הכיסא. אחי מצא אותו קפוא ונוטה על הידית של הכיסא, כשבא לבקר בתשע בבוקר.

 

לפני שנסעתי לפסטיבל, שוב שאלתי אותו אם זה בסדר שאני נוסעת, והוא אמר בקול ניחר שבטח, הרי הוא יהיה כאן כשאשוב. באותה שנה של גסיסה נוראה מהסרטן בערמונית, שהתפשט לעמוד השדרה, נסעתי כמה פעמים לפסטיבלים לקולנוע באירופה, ובכל פעם שאלתי אותו אם זה בסדר, והוא אמר שכן. ואני עודדתי את עצמי גם באותה פעם שהוא עדיין יחיה כשאני אשוב. כמו בפעמים הקודמות. כאילו שאם אני נוסעת הוא חייב לחכות לי. הוא יחיה עוד קצת. ולמרות שביקשתי מאלוהים שיגאל אותו מייסוריו כי כל כך כאב לו, משהו בפנים רצה להשאיר אותו בחיים, בשבילי.

 

אז נסעתי. האמנתי שגם הפעם, כמו בפעמים הקודמות, אחזור אליו. אולי סתם שכנעתי את עצמי כי רציתי לנסוע, כי המצב באותה השנה היה כל כך קשה, וכמה ימים בפסטיבל מאוד הקלו עלי.

 

והנה באה ההודעה בשלישי בלילה. הלוויה נועדה ליום רביעי בצהריים. לא היה לי סיכוי לחזור. שאלתי למה הם לא דוחים עד שאחזור, ודניאל אמרה שאימא ורמי אחי התייעצו עם הרבנים בחברא קדישא, שאמרו להם שלא נהוג לדחות לוויה בשביל בת. לו הייתי בן שצריך להגיד קדיש, ניחא, אז בוודאי היו דוחים. אבל בשבילי לא דחו.

 

באותו הלילה כבר לא יכולתי לישון. בסופו של דבר מצאתי חברה בלובי (זה גם מופיע בפרק הראשון ברומן בכתובים, שהעליתי פעם לבלוג), וזה עזר קצת לשכך את הכאב. הקדמתי את חזרתי מהפסטיבל ליום חמישי. נחתי בארץ לתוך גשם שוטף. גם בלוויה שלו היה גשם. זה היה כמו עכשיו, יום שלישי, סוף נובמבר, לפני 15 שנים.

 

וזה הרג אותי. הרג אותי שלא הייתי בלוויה שלו. שהם מנעו ממני את הלוויה שלו. ומצד שני, בפנים הייתה גם איזו תחושת הקלה. חששתי שלא אעמוד בלוויה. שזה יהרוג אותי. שאולי טוב שנמנעה ממני, כי אולי הייתי מתמוטטת, ועוד עם קריעת דש הבגד וכל הכרוך בזה. הקריעה האיומה הזו. בשלושים זה כבר היה הרבה יותר קל. רק אנחנו – קומץ ילדיו ואשתו, כלה ונכדים, בלי שאר המשפחה המעצבנת והדביקה.

 

ולמרות הכול, עד היום אני לא מאמינה שלא ראיתי את גופתו נוחתת לתוך הקבר. אני מאמינה שצריך לראות את זה, בעיקר לגבי אנשים מאוד קרובים. אני מאמינה שזה חשוב: יותר לחי מאשר למת. אני מאמינה שהחי זקוק לפרידה המוחשית הזו של לראות את הגופה, לראות אותה בתוך הקבר, לראות אותה מכוסה באדמה. ממש לחוש את זה. 

וממני זה נמנע. אני שואלת את עצמי אם אמי ואחי היו דוחים את הלוויה לולא שמעו בעצם הרבנים. אני מודה שעד היום אני חשה טינה כלפיהם בנוגע לעניין הזה. לא בגלל שפגעו בכבודי על שאיני חשובה מספיק כמו בן, אלא בגלל שמנעו ממני לראות את גופתו בדרכה האחרונה לאדמה.

 

 

19 תגובות

  1. מירי פליישר

    יעלית איזה יחס נורא לאביך שם על הכיסא. הם תמיד לא שם ברגעים האחרונים בבתי החולים. גם מצער שלא חיכו לך. סתם חולשה של המשפחה שלא עמדה בחוקי הרבנים הנוקשים.
    בלוויה שהייתי השבוע בה הובל האבא-סבא המיוחד של שכנתי וילדיה,חויתי היפרדות מאדם שכמעט לא היכרתי אבל ידעתי שאין טוב ממנו. אני בטוחה שאת בחסרונך היית שם יותר מכולם. זה שלנשים אסור לקרוא את הקדיש גם זה נורא בעיני.
    חיבוק אפילו שעבר כל כך הרבה זמן. על הכאב הכפול והמשולש.

  2. יעל היקרה
    דבריך ניכנסו אל ליבי, את בת מיוחדת במינך, אני בטוחה שאביך גאה בך. הוא רצה אותך כמו שאת, נפלאה ונהדרת
    להתראות טובה

  3. רונית בר-לביא

    ליבי איתך, יעלה.
    הדברים קשים,
    וחבל לי מאד עם עניין האחרים האלה שקבעו בשבילכם דבר כל כך בסיסי,
    אבל ככה היה.

    מה שחשוב באמת, על אף שקלישאי, הוא הדברים שבלב, והם אלה שנשארים והם החומר היחיד האמיתי בעולם הזה.

    • את צודקת לגמרי רוניתה. ואבי ידע שאני אוהבת אותו, אז אני בטוחה שאם ידע שלא הייתי בלוויה, לא כעס. אבל רגשות קשה למחוק.. זה עדיין כואב.

  4. יעל את כותבת קורע,. גם באמיתי וגם בבדיוני שהוא אמיתי גמרתי עכשיו את הספר שלך סוף סוף רומן, הכתיבה שלך רגישה ואמיתית ומקורית. אני מאוד נרגשת

  5. ג'וני B גודמן

    אשה יפה נפש נדירה
    כותבת מעולה
    גועל נפש של חוקי דת

  6. הי יעל, אינני יודעת אם את באה ממשפחה דתית, אני לא ובעת הקריאה כאן נזכרתי איך אבא שלי התעקש לקרוא קדשי ולקרוע את החולצה שלו והייתי בשוק מזה. מה לו ולמנהג הזה כשבבית הוא לאיפשר לנו כלום מכלום מהדת. היה כל כך מוזר וכנראה שכשמשהו כזה מתרחש ואנשים ממש במצוקה הם נאחזים במה שהרב אומר ומקווים שזה יקל על הכאב. את סבי מאוד אהבתי אבל להרגשתי לוויות לא מקלות ואת הפרדה עושים בלב ולפעמים לאורך זמן רציני. (אגב, אם אינך באה מבית דתי אז כפי שראיתי אצל אחרים כל שנה ביום השנה מישהו אחר קורא קדיש מעל קבר האב ואפילו הבנות. למה? כי ככה הם רצו, ולי זה נראה בסדר אם זה רצונם כי במחשבה מעמיקה כל מה שמקל הוא נכון ואת המשפחה אולי צריך לשפוט לחומרה כיוון שבעת כאב כמו שכתבתי,לפעמים, מתנהגים מוזר).

    • נשמט לי הלא…לא צריך לשפוט לחומרה, זה מה שהתכוונתי לכתוב כמובן:)

      • היי סיגל, אני באמת מבית דתי, אבל לא בגלל זה אני מרגישה כך. בעיקרון אני נגד טקסים בכל צורה שהיא, וגם אינני עולה לקבר ביום השנה, לא לאבי, לא לאדם ז"ל, ששהיה בן זוגי. אני מאמינה שרוב הפרידה נעשית בלב. אבל מבחינתי לפחות, לראות את הגופה נכנסת לקבר, זה משהו חזק מאוד, שנותן מן סופיות פיזית לקשר במכלול הארצי שלו. כך לפחות אני מרגישה, שכאשר מדובר באדם מאוד קרוב ומאוד אהוב, אני צריכה ממש לראות את זה, לא יודעת אפילו למה. איזה צורך קמאי בוודאי.

        • וסיגל,והנה משהו שכתבתי שקשור לזה, אגב, מהרומן שלי "סוף סוף רומן", שקשור למותו של בן הזוג של הגיבורה:

          "ואיך ידבר אלי גופך. איך יעיד כיצד הגרתי עליו אלף דמעות, והמלחתי אותו עד שחלקלקות העור הדומע התערבבה עם הזיעה. איך ליחכתי אותו בפי וליקקתי את שפתי העליונה, מדמיינת שאני מריחה את העורף הגלוי משיער, את שתיקת העור הרגוע, את ריחו המנומנם של הגוף הישן לצידי.
          העור, העור המשגע שלו. אני נטרפת מהמחשבה הזאת שלפעמים תוקפת אותי, המחשבה המשוגעת הזאת שרודפת אותי, על איך שהעור שלו מתפורר בתוך הקבר, האפידרמיס שלו מתפוצץ, נפצע בקיעים בקיעים, מגיר את נוזליו קילוחים-קילוחים, כמו עור מלא אבעבועות של אינדיאני זקן.
          כאן בא שלב הבכי. הדמעות מתערבבות בריח שלו. הריח החד שהשנים לא הצליחו להשכיח, והוא עדיין קבור איפשהו במערות האף. זה שלב ההתמזגות החולנית עם הזיכרון החי של נוח המת.
          הזכרונות המסריחים האלה. איך זה שהם ממשיכים לחיות, כמו בסרט, בצבעים טבעיים, בגודל טבעי, בזמן שחלקים ממנו בטח כבר התחמצנו מזמן בעפר הבוצי של קריית-שאול, בשכנות לאיזה איגור בומברגר עם מצבת שיש אפורה ותיפורי אותיות מוזהבות?
          כי גוף נחשק הוא יותר מגוף. גוף נחשק הוא אהבה. לא טוב להתייתם מגופך בגיל כה צעיר.
          הקבר של נוח נמצא בגוש ה', שורה שביעית, שלישי משמאל, אחרי איזו גניה כהן ובין שטיגליץ למרגולין. אני משאירה אצלו את מכתב האהבה. רק חסר לי עכשיו שתעבור כאן סיירת-הנייר."

          בקיצור, כנראה שישנם אנשים שחשוב להם העניין הפיזי זה, של ממש לחזות ולחוש את הקבורה, כדי להיפרד סופית. כאילו אחרת, לא יאמינו.

  7. צריך לראות את זה, צריך. זה משקיט.

    "ולמרות שביקשתי מאלוהים שיגאל אותו מייסוריו כי כל כך כאב לו, משהו בפנים רצה להשאיר אותו בחיים, בשבילי", חותמת על כל מילה.

    נוגע מאוד לליבי מה שכתבת.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל