בננות - בלוגים / / עוד לא הכרתי אישה שיודעת מה היא עושה
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

עוד לא הכרתי אישה שיודעת מה היא עושה

 

ביום שבו הוכרז שם הזוכה בפרס נובל לכימיה, פרופ' יונת, האישה הראשונה בארץ שזכתה בפרס נובל, נזכרתי בדברים מעצבנים שאמר לי פעם רופא בחדר מיון: "עוד לא הכרתי אישה שיודעת מה היא עושה."

בעצם נזכרתי בכך כבר אתמול, כשבמקרה התגלגלתי למוקד רפואה דחופה, שהוא המקבילה השפויה והיעילה יותר לחדר מיון בבית חולים. שם כמו נזכרתי פבלובית בכל הפעמים בחיי שבהן התגלגלתי לחדר מיון.

 

הפעם הראשונה הייתה הכי טראומטית. הייתי בת 16, וזה היה בימים הקשים ההם בבית שלנו, שעליהם כתבתי כאן לא אחת. השנים שבהן אחותי נכת הנפש חיה איתנו, אני טיפלתי בתינוקת שלה, והוריי איבדו לגמרי את הצפון מרוב בלבול ומועקה.

 

באותן שנים נאלצתי לתפקד כמין הורה להורים שלי, בנוסף לטיפול בתינוקת ולהתמודדות עם ההתפרצויות של אחותי חולת הסכיזופרניה. אמי, שמאוד התקשתה במצב, התעלפת לפעמים, כנראה מרוב מתח. בדרך כלל היא התעוררה מיד, כששפכנו עליה קצת מים קרים. אבל פעם אחת ההתמוטטת הייתה חזקה יותר, אולי מין התמוטטות עצבים קטנה, ואחרי שהתעוררה מהעילפון החלה לרעוד מאוד וחשה כאבים בחזה.

 

אבי כבר היה באותן שנים אדם תשוש בן מעל לשישים, וממילא מחלות תמיד הבהילו אותו, ובמצב כזה הוא היה נהפך לכתם. לכן אני נאלצתי להחליט מה לעשות. מיד הזמנתי לאימי אמבולנס ולקחתי אותה למיון באיכילוב.

 

השעה הייתה 11 בלילה. יצאנו משם רק בארבע בבוקר. כשהכניסו אותה, אני נשארתי במסדרון לבד. עד ששיחררו אותה נאלצתי לראות שלושה נפגעי תאונות דרכים ונפגע דקירה אחד. הדם זרם שם כמים והמראה היה מזעזע. נחלי דם, והאחיות מתנהלות ליד הפצועים באיטיות, מורות לסניטרים את מי להכניס ומי יכול לחכות, "כי הפציעה שלו לא דחופה". להיות נערה צעירה ולשבת ליד פצוע מדמם, זה בטח לא שיעור מלבב לחיים.

 

בשנים שלאחר מכן לקחתי את אימי עוד פעמיים לאיכילוב, בהתקפי חרדה כאלה. היום יכולנו להשתמש במוקד של הרפואה הדחופה, אבל אז שלחו את כולם למחלקות הטראומה. שם כבר התרגלתי לדם ולמראות הקשים ולאדישות ולגסות של הצוות הרפואי ולהתנהלות האיטית שלהם, כאילו שום דבר לא בוער, כאילו אף אחד לא גוסס להם מול העיניים. בפעם השלישית זה כבר היה פחות מזעזע. ככה זה, כנראה.

 

אבל אז נכון לי הזעזוע הבא. בהיותי בצבא, גיסתי עברה הפלה טבעית. אחי היה בחו"ל בנסיעת עסקים, ומאחר שגיסתי הייתה חברתי הטובה ביותר, אני היא זו שנסעה איתה למיון יולדת-הקריה. כאן לא נראו נפגעי אלימות ולא היה דם, אבל האדישות של הרופאים והאחיות הייתה אפילו עזה ומזעזעת יותר.

 

"תחכי לגוש הלבן!" נבחה האחות על גיסתי, אירוע שלימים נכנס לאחד מסיפורי בספרי הראשון, "יצאתי לחפש מחסה", עם עובד, 1993 – הסיפור "פתוחה" שעוסק בהתבגרות נשיית.

 

אז אולי שאבתי מכך משהו שלימים עֻבַּד לספרות, אבל להיות שם ולראות כיצד מתנהגים לנשים היולדות והמפילות, איך לרופאים לא אכפת שום דבר כי הם רואים את משחק הגמר של מכבי תל אביב, ולמחרת להיווכח כיצד מזניחים את היולדות, היה זעזוע עמוק בשבילי.

 

למחרת בבוקר ביקשתי חופשה מהצבא ובאתי לבקר את גיסתי. לפנות בוקר השלימו לה את הגרידה, ועכשיו היא שכבה במחלקת היולדות, מוקפת ביולדות מאושרות, והייתה לבנה כסיד. היה לי ברור שהיא עומדת להתעלף. היא רצתה לשירותים, אבל פחדה ליפול בדרך. מיד רצתי לבקש סיר לילה מהאחיות, והן הורו לי בחוסר סבלנות לחפש אחד כזה במחלקה. גם לו חיפשתי עד מחר, לא הייתי מוצאת. ובינתיים גיסתי כבר לא יכלה להתאפק, אז אמרתי לה שאני אעזור לה ונצעד ביחד לשירותים. קצת לפני השירותים היא התעלפה. מובן שאף אחות לא באה.

 

הפעם כבר רצתי לאחיות והתחלתי לצעוק בהיסטריה, אז איזו אחות משועממת עשתה טובה, עזבה את עדת חברותיה האחיות, איתן הייתה מקשקשת, ובאה איתי בגרירת רגליים. כשראתה את גיסתי שרועה על הרצפה בפתח השירותים, נזפה בי: "למה לא באת לבקש סיר לילה?"

 

אחר כך, במחלקה, היה איזה מוכר "שירותי קודש" עבדקן, שניגש למיטת גיסתי והתחיל להציק לה, ניסה לדחוף לה ליד פתק של מוהל. ניסיתי להסביר לו שגיסתי אינה יולדת ושהיא במצב קשה, והוא בשלו. אז גיסתי, שתמיד היה לה פה גדול, נבחה לו חצי מטושטשת: "אין ילד! לא נולד ילד!" ורק אז הוא עזב אותנו לנפשנו, מבועת עד עמקי נשמתו.

 

ואז באה הפעם האחרונה שלי בחדר המיון, ואינשאלה, גם האחרונה בחיי. הייתי בת 23 והיתה לי עצירות מוזרה וכאב בטן שנמשך ארבעה ימים בלי הפסקה. שום תרופה לא עזרה, אז רופאת המשפחה נבהלה ושלחה אותי עם טופס 17 למיון בהדסה (זוכרים אותו? היה ברחוב בלפור, נהרס לפני 15 שנה בערך).

 

למזלי, אימי ובת אחותי התלוו אלי, אז לא הייתי לבד, ולא נאלצתי להתמודד עם המראות הקשים והלחץ של חדר מיון לבדי. כעבור שעתיים הגיע תורי. שלחו אותי לשכב באחת המיטות, ואיזה רופא זחוח ומדושן עונג ניגש אלי בעצלתיים, קרא את האמנזה ברישול, מישש קצת את הבטן שלי ושאל: "את לא בהריון במקרה?"

 

אמרתי לו שלא. ואז הוא שאל בלעג: "איך את יודעת?" אז אמרתי לו נחרצות, שכן ידעתי שאינני בהריון: "אני יודעת מה שאני עושה!" ואז הוא פלט את המשפט הגאוני הבא: "עוד לא הכרתי אישה שיודעת מה שהיא עושה."

 

לולא כאב הבטן שהציק לי, הייתי שוטפת אותו בהרצאה פמיניסטית על הסקסיזם שלו – אז עוד הייתי פמיניסטית מאוד מאוד לוחמנית – אבל לא היה לי כוח, אז הבטתי בו בקור והלכתי הביתה. כאב הבטן עבר כעבור כמה שעות, אחרי שהקיבה סוף סוף התרוקנה. כנראה שהכעס שלי על הרופא הסקסיסט הפעיל אותה מחדש.

 

27 תגובות

  1. יעל רוזן-בר שם

    מוכר לי, מוכר לי, כל מה שסיפרת.

    אני כמובן לא מאחלת לאף אחד להתאשפז, אך קקליינטת קבוע של בית החולים, אני מעדיפה את הארץ על פני פריז.

    מה שסיפרת פה, תתארי לעצמך פי שלוש יותר גועל נפש בחו"ל. תתארי לעצמך, בחדר התאוששות יד אחת עם אינפוזיה והשנייה משותקת מהטיפול, החזה שלי חשוף לכולם ולאף אחד לא איכפת. ולגבי החדרים, שהשם ירחם. אין וילונות הפרדה, לא מנקים את החדרים, לא פותחים חלונות. ולמי בעצם איכפת.

  2. מצחיק: הכעס על הרופט השוביניסט שהפעיל את הקיבה מחדש.יופי של פוסט, כמו כל האחרונים שלך, וגם בכלל.

  3. יעלה, כתיבה חזקה ומצליפה
    כמו תמיד

    • אז למה להיכנס, למה? אם הגעת למסקנה שהגיגיי לא מעניינים, למה להיכנס? כבר הסברתי מאה פעם: בלוג הוא יומן רשת אישי, זה מה שזה. כל אחד יכול לכתוב בלוג, אפילו את/אתה. גם לפאקצ'ות בנות 13 יש בלוג, גם לרואי חשבון יש בלוג, גם לסופרים ועיתונאים וזמרים וחשפניות. זה פשוט כמו שזה נשמע. ומי שלא אוהב כתיבתו של מישהו, אל נא ייכנס. מה, קנית עיתון וצורב לך שבזבזת מכספך הדל? לא. אז בשביל מה לבלבל במוח?

      ושוב אני מזכירה שאת בננות פתחנו שירלי ואני מתוך מטרה שסופרים ומשורריפ יפתחו בלוגים ויכתבו בהם את הגיגיהם. הרוב מעדיפים לפרסם מיצירתן, וגם היא לפעמים מייגעת, לא? אני רואה פה המון התנפלות על בלוגרים שמפרסמיפם משירתם ופרוזתם. אז כנראה שגם זה לא בסדר.

      ואולי, כמו שנדמה לי, את/ה אחד מאלה ששירלי ואני לא קיבלנו בבלוגיה? יכול להיות?….

      ובקיצור, בנאדם, אין לך חיים? צא/י לי מהווריד. את/ה משעמם? וצא לי מהבלוג, כמובן. אני משמעמת, אחלה בננה. קישטה, לא להיכנס יותר.

      התגובות הבאות כבר יימחקו.

      • תגובה כדורבנות, יעל.

        אני מאלה שאוהבים לקרוא על חייך.

        • עדיף הגיגיים אישיים משירה נלעגת וירודה שמתפרסמת פה בכמויות מסחריות. ובוודאי שעדיף פי כמה הגיגים אישיים מהתנכליות אישיות וממריבות בין "אנשי ספרות", ראה אחד גיורא לשם. העלה פוסט שמקומו במזבלה העירונית.

          • יעל, את אומרת שהקמת את הבלוגיה כדי שיוצרים יכתבו מהגיגיהם, ולא ידעת מה עוללת: אנשים פה יורדים מהפסים, מלכלכים זה על זה, והחזון שלך הפך למדמנה. תיתן במה ליוצרים מתוסכלים כמו גיורא לשם, זה מה שתקבל. ולא ששמואלוף עדיף. אותו אני קורא ברשימות וגם שם בא לי להקיא.

            • קבל הסבר: הקמנו את הבלוגיה בשביל על הדברים האלה: גם הגיגים, גם מעין בית קפה וירטואלי שבון יוכלו הבלוגרים לעשות בדיוק את מה שעשה גיורא, לפתח דיון בנושא ספרותי, זה בדיוק המקוןם לזה, ודם אם לפעמים זה מדרדר להטחת עלבונות, שמוע שמעתי שגם ב"נסיף הקטן" מעליביפ ורבים.

              זו בדיוק המשמעוןת של בלוגיה: מקןם חי ונושם ובוןעט ודן בכל דבר, ונכון שאני אישית לא חובבת מריבות, אבל מי שרוצה בזה, זו זכותו המלאה. זו בדיוק המשמעות של בלוג. זכותו של הבלוגר לעשות בו מה שהוא רוצה, מצדי שיעשה גם חשפנות. כל דבר שהוא חוקי מותר לעשות בבלוג.

              המטרה של בלוג היא בדיוק זו: שלא יהיו קובעי טעם, ולא יהיו צנזורים, ואיש הישר בעיניו יעשה, שוב, כל עוד מעשיו חוקיים. כתבתי על זה אןלי עשרים רשימות בבלוגים שלי, אתם מוזמנים לקרוא שת את כל התיאוריות על בלוגים. והעובדה שזו צורה מפותחת של השיח הבית קפאי, כמו שרונן קידר אומר, גם היא נכונה. אז הנה, יש לכם שיח בית קפה, מה אתם מתלוננים? איפה עוד יכולתם לברבר ככה?

              • אז בשביל זה העמסתן כאן את הבלוגיה בגרפומנים? איזה השיג! בנסיך הקטן יש לפחות קפה ועוגה.

              • לא כל דבר כאן בבלוגיה הוא חוקי, יעל. המכתבים שגיורא לשם מפרסם הם הוצאת לשון הרע והוצאת דיבה ואת נותנת לזה פומבי. זוהי עבירה פלילית ושותפות לדבר עבירה. ב"נסיך הקטן" הדברים נאמרים לא נכתבים, ויש בכך הבדל גדול. הכתוב נשאר.

                ראוי למחוק את הפוסטים הנ"ל.

                • סליחה, לא אני נותנת לזה פומבי, אלא בעל הבלוג, גיורא לשם. בכל בלוגיה האחראי על התוכן הוא בעל הבלוג, ולא מנהליו. ככה זה בכל הרשת. בבלוג ניתן לכתוב כל דבר, ואם יש לשון הרע, הנפגע רשאי להגיש תביעת דיבה לבית המשפט. זו הפרוצדורה. מבחינת הנהלת הבלוגיה, זו או אחרת, איננו יכולים להתערב במה שכותבים הבלוגרים, כבר הסברתי את זה מאה פעם. זה לא פורום כאן, וההנהלה לא רשאית למחוק פוסטים או תגובות, רק הבלוגר רשאי לעשות זאת.

                  כשאני אומרת מעשה לא חוקי, הכוונה להסתה לאלימות למשל. דברים שהם בגדר לשון הרע לא מטופליפ על ידי הנהלות בלוגים. כאמור, מי שמרגיש נפגע מדבר שנכתב עליו בבלוג כלשהו, רשאי להגיש תביעת דיבה בבית משפט.

                  ולזה אין שום קשר לדעותיי האישיות. איני מצדדת לא בלשם ולא בשמואלוף. וכמנהלת הבלוג עם שירלי, בכלל אין לי יכולת לעשות דבר נגד פוסט זה או אחר.

                  הדבר היחיד שניתן לעשות לי כמנהלת, הוא לו פנה אלי הנפגע וביקש למחוק, יכולתי לבקש בנימוס מהבלוגר הפושע למחוק, כמו שקרה במקרה ע. פרי ואמיר. בטח אתם זוכרים את המקרה.

                  אבל אנחנו לא משטרה כאן. לו היינו צנזורים, איש לא היה פותח כאן בלוג. או לצורך העניין בכל בלוגייה אחרת.

                  • צ"ל, הבלוגר הפוגע.

                  • משפטית זה אולי נשמע בסדר ונניח לצורך העניין שזה גם לא באחריותכן החוקית, למרות שאני לא משוכנעת בזה, אך מוסרית, זה הופך את המקום הזה שיכול היה להיות מקום נפלא למקום עצוב. מקום אלים.

                    אני חוזרת שוב על דבריי. הפוסטים הנ"ל ראויים להימחק לפי כל אמת מידה אנושית ומוסרית.

                    • זה באמת עצוב, אבל הרשת היא מה שנקרא פלורליסטית, ובעקרון אין צנזורה, ואני אוהבת מקומות שאין בהם צנזורה.

                      אבל נכון שזה עצוב, וגם אני לא אוהבת כשהבלוגיה נעשית כמרקחה. אני מעדיפה מי מנוחות, אבל לא כולם כאלה, ואי אפשר לכפות עליהם להיות אחרת. ואי אפדר למחוק להם דבר. שוב. בלוגיות בן מקום לא מצונזר. בלוג או פוסט יימחקו אן קוראים לרצח, לאלימות , לפדופליה וכו'.

                    • אגב, כדאי להפנים את המשמעות של הרשת: היא מאוד פתוחה ואין צנזורה, וזה פלוס, אבל לכן באמת צומחים בה הרבה דברים שליליים. זו בחירה אישית אם להישאר בה ולספוג את זב שהיא מין הדמוקרטיה האולטימטיבית, על כל יתרונותיה וחסרונותיה, או לא.

  4. אותי זה מענין מאוד.
    תגובות זלזול מרופאים בנשים בעיקר{אך גם בקשישים ובגברים שלא נראים בעלי מעמד..}הם משהו מכאיב מאוד בעיקר כי אתה עדיין צריך אותם, אני חוויתי כאלו הרבה כשהייתי במעמד "נזקקת" להם, לא נשכח שיש כמה צדיקים. אני הכרתי אחד

    • אוי חני, לו כתבתי כאן על יחס של הגניקולוגים לנשים, הייתי מממלאת עשרה פוסטים לפחות. ולא רק של הגניקולוגים, גם של הגניקולוגיות. יכולת לחשוב שבגלל שהם נשים, הן תהיינה יות עדינות ורגישות וקשובות. ולא היה. הן יותר גרועות מרס"ריות. יחס הממסד הרפואי הוא נוראי, גם כלפי חולים סופניים, לפחות כך זה היה במקרה של אבי.

  5. היי יעל
    את כותבת כמו נמרה…
    את פשוט שועטת, החיבורים בין הסיפורים מאוד נכונים, והחיים הם סיפור קודר למדי…
    הרופא הזה בטח כבר חטף
    להתראות טובה

  6. יעל,
    תיאורייך הטראומתיים העירו אצלי שד רדום- ניתוח האפנדציט בגיל תשע. כמה בכיתי כמה. ועשיתי בושות. ברחתי לחנייה כשהרופא הסביר לי שיצטרכו לנתח אותי, ואימא שלי רדפה אחריי…

    אני חושבת שלכל אחד יש את הטראומות שלו מבתי חולים. יפה כתבת את שלך.

    אוהבת לקרוא אותך,

    כרמית

    • כרמית, איזה סיפור! הזכיר לי את אבא שלי שהיה ילד קטן ולקחו אותו לניתוח, והוא פשוט ברח מרוב פחד. מאז שנא בתי חולים ורופאים.

      והוא העביר את זה אלינו בירושה, לילדים, את הפחד והתיעוב מבתי חולים.

      ובסוף, מסכן, מת בבית חולים, יושב על כיסא, חצי עירום, אחרי שגסס מסרטן נוראי חצי שנה.

      בטח היה קורא לזה: אשר יגורתי בא לי. חחח

      העיקר הבריאות!!!!! שלא תחווי את זה שוב.

  7. אין מילים!

  8. מבחיל, בתי חולים. מוכר, לצערי ואמיתי מה שכתבת.
    אחד הפחדים בבואי לבית חולים זה המפגש עם הצוות הטיפולי.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל