בננות - בלוגים / / אז של מי החיים האלה, לעזאזל? של מי???
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

אז של מי החיים האלה, לעזאזל? של מי???

 

לא פעם ולא פעמיים כתבתי על כך שהארכת החיים באמצעות כל הטכנולוגיות הרפואיות החדשות והתרופות מאריכות החיים, היא חרב פיפיות איומה ונוראה.

מצד אחד, יופי טופי. כל שנה מודיעים לנו שתוחלת החיים הממוצעת עולה. עכשיו היא עומדת על 80  שנים לגברים ו-83 לנשים.

 

הנה, אימי אפילו "מצליחה" להביס את הממוצע. היא מתקרבת לשנתה ה-84. היא זו שהצליחה, באמת? או שהכדורים שמלעיטים אותה הצליחו בהארכת חייה חסרי ההנאה והטעם?

 

פעם סיפר לי ידיד על אמו שכמעט מתה, הייתה בתרדמת וכו', אבל פתאום התעוררה, ואז שתתה את המרק שנתנו לה בתאווה עצומה. ואמר לי: "הנה תראי, אם היא נהנית מהמרק, אז מגיע לה להמשיך לחיות."

 

ואני טוענת שזה בדיוק המדד. כל עוד האדם נהנה ממשהו, שיחיה. כל עוד אינו סובל סבל תופת, שיחיה. אבל כשכבר אין שום איכות חיים, אז בשביל מה החיים?

 

על פניה של אימי אני רואה רק סבל זה כמה שנים. אבי גסס נוראות מהסרטן במשך כשלושת רבעי שנה, וחייו הוארכו על ידי הרפואה. בלעדיה, היה מת ולא סובל ככה.  אימה של חברתי לא זיהתה אותה ואת אחותה במשך עשור, ולא ידעה איפה היא חיה, בגלל מחלת האלצהיימר. היא חיה כמו גוש בשר. אימי קרובה לשם. היא עדיין מתקשרת, אבל לא נהנית מכלום. לפני חודשיים הבאנו אותה לביתו של אחי ליום ההולדת של הנין שלה, הבן של בת אחי, וכל השעות האלה ראינו את הכאב והסבל על פניה.

 

אז מה יוצא לנו מהתרופות מאריכות החיים? יש חיים, יש נשמה באף, הלב פועם, אבל אין מינימום של איכות חיים.

 

האם אני בעד המתת חסד? כן, אבל רק במקרים קשים מאוד מאוד של מחלות ניווניות, בהן זה גם מה שהחולה רוצה; במקרה כזה שאם לא נעניק המתת חסד, האדם ימשיך לחיות, גם אם יורידו אותו מהטיפול הרפואי.

 

אבל בעיקרון אני חושבת שבדרך כלל אין שום צורך בהמתת חסד. הטבע יכול לעשות את שלו. ויש אנשים שיש להם את האומץ לעשות את זה.

 

חבר יקר שלי התבקש על ידי אביו המאוד חולה להוציא אותו מבית האבות הסיעודי, לקחת אותו הביתה, ופשוט מאוד להוריד אותו מכל התרופות שמחזיקות אותו בחיים. הבן עשה כבקשתו. אביו מת כעבור חמישה ימים. מוות טבעי. ללא התרופות נגד לחץ הדם, הסוכרת, מדללי הדם וכו' וכו' וכו', הוא פשוט מת מוות טבעי.

 

לזה אני קוראת ללכת עם הטבע. 

ואילו לקחת תרופות עד בלי די, כשכבר אין איכות חיים, והן רק מאריכות חיים רבי סבל ונטולי הנאה, זה הדבר הלא טבעי.  

 
אז שלי מי החיים האלה, לעזאזל? שלנו, או של הרפואה שהולכת ומאריכה חיים נטולי חיים? 

15 תגובות

  1. יעל רוזן-בר שם

    היי יעל.

    אדם חולה שבאמת סובל הוא היחד יודע את גבול הסבילות שלו, מוותר על החיים או ממשיך להילחם כדי להישאר בחיים. ההחלטה לקחת תרופות או לא לקחת תלויה באם הוא נלחם או מוותר.

    נושא לדיון מצויין לקראת יום הכיפורים.

    חתימה טובה.

    • יעל, את צודקת לגמרי כשמדובר באדם צלול, למשל אדם צעיר.

      אבל מה לגבי הדמנטים? השרויים בתרדמת? חסרי שיקול הדעת? אלה שכבר לא יכולים להחליט כלום על חייהם, והמערכת הרפואית מחזיקה אותה בחיים סתם?

      • לו לפחות נתנו את ההחלטה לבני המשפחה, אבל גן זה שווה הרבה, וממילא זה היה כרוך במשםטים קשים, כי גם בין בני המשפחה יש חילוקי דעות כידוע, למשל אצלנו. יש שרוצים להאריך עד בלי די, רק שההורה לא ימות, כי הם לא חושבים עליו, רק על עצמם.

        • יעל רוזן-בר שם

          אני מסכימה איתך, יעל. איך ישנו חוק מבית המשפט לגבי אילו בתרדמה. כל עוד שורש המוח פועל, אוסר על הרופאים להמליץ על ניתוק מכשירי הנשמה. וצריך להשאיר את החולה כמות שהוא, כלומר: לא חי ולא מת.
          ואין לזה כל קשר עם הרפואה.

          • יעל רוזן-בר שם

            סליחה, בתרדמה או בכל בעיה אחרת.

            אריק שרון, אם כדומני, עדיין שוכב צמח בבית החולים. וכך ישכב כל עוד שורש המוח יפעל.

            • היי יעל,
              בעיני החזקת אנשים, בעיקר זקנים, בתרדמת, זה דבר נורא, והוא גם מנוגד לדעתי למה שאלוהים רוצה.

              מילא אדם צעיר בתרדמת, אולי יתעורר, ויהיו לו עוד חיים ארוכים וטובים. אבל לזקן, מה? אם שרון יתעורר עוד כמה שנים ויחיה עוד כמה חודשיחם ער, זה שווה הסבל שסבל בתרדמת? בעיני זו אכזריות אנושית שאין כדוגמתה, ובה אנחנו משרתים את אדוני הרפואה, ולא את אלוהים. אלוהים העניק לנו בזקנה מוות טבעי, ולא שנתוחזק עד בלי די באמצעות טכנולוגיות ורפואות דור חדש. זה שיש טכנולוגיה, לא אומר שצריך להשתמש בה. זה כמו פצצת אטום.

              מות זה זקן ממחלות זה דבר טבעי. להאריך את חייו בכוח על ידי תרופות וטכנולוגיות חדישות, זה הדבר הלא טבעי, לא מוסרי, מרושע, ונגד אלוהים.

              לגבי המתת חסד, כאן יש לי רגשות מעורבים. כי מצד אחד, אם לא אמית את האדם, הוא לא ימות מעצמו. וזה כמו רצח. מצד שני, לו עמדתי בפני דבר כזה ורציתי מאוד לעזור לאדם שמבקש המתת חסד, אני מניחה שהייתי מבצעת את זה, ומקווה שאלוהים יסלח לי, ואני מאמינה שהיה סולח שכן הינו כחום וחנון, ולא דוגמטי כמו אנשי הדת.

              לגבי המשפחות. תני דעתך לזה שהרבה פעמים הקשיש בכלל לא רוצה להמשיך לחיות, אבל מי שלא נותן לו ללכת זה בני המשפחה. הם משאירים אותו בחיים, והוא קשיש וחולה ואין לו כוח להתנגד. זה מה שקרה אצלי עם אבי, שלא רצה שימשיכו לענות אותו בטיפוליפ, כי רצה למות, אבל אחי ואמי לא יכלו לאבד אותו, אז מתוך אנוכיות השאירו אותו בחיים. זה לא אהבה, זו אנוכיות. אני אהבתי את אבי יותר מכל, אבל כשראיתי את הסבל שלו יתפללתי שימות מהר, כי למרות שלי קשה לאבד אותו, ידעתי שלוט עדיף למות כדי לט להמשיך לסבול..

              כך שאת צריכה להבין שהדברים מורכבים יותר. יאני רואה את זה בהרבה משפחות, ומה שהרפואה המודרנית שהפכנו עבד לה מעוללת, זה זוועה איומה. ורוב המשפחות משתמשות בה ומשאירות את ההורה בחיים כמו בן ערובה, אפילו שהוא כבר רוצה למות. וכמובן, לפעמים ההורה עצמו פוחד מהמוות, ולמרות הסבל לא רוצה למות. את זה אני עוד מבינה. אבל יש הרבה זקנים שכבר רוצים למות. גם אמי רצתה כשעברה את האירוע המוחי. היא אמרה שהיא כבר רוצה למות. אבל אחי שלא מסוגל לשאת את זה בגלל חרדת הנטישה שלו והאנוכיות שלו, לא הניח לה, והפך עולמות כדי שישקמו אותה. אחרת, כבר היתה מתה אז, ואני בטוחה שבזה היא רצתה ואלוהים רצה. ללכת בדרך טבעית. אבל אחי לא נתן לה.

              • יעל היקרה !
                מתה על הפוסטים שלך!

                לגבי שרון,את פשוט לא מאמינה , אבל מי שמחזיק אותו בכוח בחיים אלו הילדים שלו שמקבלים כל חודש קיצבת פנסיה של 100,000 שקל!!!!!!

                הם לא מוכנים לותר על קיצבת הפנסיה השמנה, ולכן מחזיקים אותו בחיים!

              • יעל רוזן-בר שם

                יעלי היקרה

                את בהחלט צודקת, אין לי שום התנגדות למה שאת כותבת, אדרבא. קראתי אותך בעיון, והענין כפי שכתבת הוא בהחלט מורכב ולא הוגן לגבי אותם הסובלים.

                הסבל הוא דבר נורא, ואת יודעת שאני מדברת מתוך ניסיון. והטכנולוגיה לא מסייעת לאותם אלה כשהיא מעריכה להם את החיים, כלומר: הסבל. זו כנראה הסיבה, שהדתיים ההדוקים לא פונים לרפואה המודרנית. אבל אני כדתייה מתנגדת למתת חסד וניתוק מכשירים. לצערינו, זהו רצח.

                מה שמעודד אותי להחזיק מעמד בחיים האלה היא המחשבה, שאם אנחנו חיים בעולם זה של טכנולוגיה מפותחת וכמה אכזרית היא, כפי שכתבת, ואני מסכימה איתך, ישנה סיבה טובה, סיבה סמויה בינינו לבין הקב"ה, ואת הסיבה הזו אולי לא נדע מעולם.

                ואנחנו יכולים רק להתפלל לאותם האנשים שסובלים סבל תופת, שהקב"ה יביא להם נחת רוח. אמן ואמן.

                גמר חתימה טובה. ותודה הפוסט שהענקת לנו, לי זה מסייע לחשבון נפש.

  2. מסכימה אתך לגמרי יעל
    הרפואה במקרים רבים חוטאת לתפקידה ולייעודה המקוריים ומאריכה את סבלם של אנשים.
    (במקרים אחרים *גורמת* סבל גדול ובלתי הפיך על ידי פשלות ממינים ומסוגים שונים).
    שנהיה בריאים עד הרגע האחרון ולא נזדקק לשירותי המקצוע הזה.

    שניכתב וניחתם לחיים טובים ולשלום. אמן!
    ואינשאללה יקרה נס ויימצא מזור לכל החולים והסובלים.

  3. ארז, סן פרנסיסקו על המים

    הגם שחיי מתמקדים במחקר (ואלצהיימר היה כל מה שנשמתי-חלמתי בשוכבי ובקומי במשך שנים), דעתי כדעתך. אם טרם הזדמן לך, רוצי לקרוא את המסה "למות מיתה מודרנית" של ז'קלין (שוחט) כהנוב, בו היא מתארת את תהליך האשפוז והדעיכה של אביה. המסה מעוררת מחשבה וראוייה לכל עת, קל וחומר במצבך הנוכחי. אני חושב שהיא נכתבה במקור באנגלית, אבל התרגומים של אהרן אמיר ב"קשת" מעולים.

    נ.ב. אני חייב לך תשובה באימייל, וזה יקרה בקרוב מאד

  4. עדנה גור אריה

    הדברים שכתבת מאד נכונים, אך מי שקובע אלה הם האנשים עצמם. יום אחד ישבתי עם אמי וראיתי על פניה שהיא סובלת. שאלתי אותה מה קורה? והיא ענתה: קשה לי.
    שאלתי מה קשה? והיא ענתה: החיים.
    ואז היא אמרה שהיא מפחדת מהמוות.

    • עדנה, את צודקת. מי שעדיין רוצה, גם כי הוא פוחד, שיחיה. אבל רבים רוצים, ולא מניחים להם למות, לא בני המשפחה, ולא הרפואה. תראי למעלה את תשוןבתי ליעל בר שם.

  5. גם אני 'גידלתי' אמא דמנטית עד גיל 90 ובעיני לא היה טעם בשנים האחרונות בחייה. אך זה היה בעיני ולא נתן, לא לי ולא לאף אחד אחר, זכות להחליט לקצר את חייה או לא להאריכם באמצעות הפסקת תרופות . מצד שני נראה לי שראוי ליצור פרוצדורה חוקית עם קריטריונים ברורים לפיהם יוכל כל אדם בר דעת להחליט בדעה צלולה, מראש וללא השפעה, באילו נסיבות הוא מבקש שלא להאריך את חייו ואולי אפילו לקצרם באופן הומני וללא כאבים

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל