בננות - בלוגים / / זיכרונות מהחווה החקלאית
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

זיכרונות מהחווה החקלאית

 

בילדותי, בבית ספר "דוגמה", היו לוקחים אותנו בכל שבוע לחווה החקלאית, לשיעור חקלאות. כן, היו דברים כאלה פעם, תתפלאו. חלוציות, עבודת האדמה, סוציאליזם… ומדובר בשנת 1971-1972, לא לפני מאה שנה.

בשבילנו זה היה חופש נהדר מהלימודים ומהכיתה. שלוש-ארבע שעות בשבוע של חופש בטבע, בחווה החקלאית על גבול רמת גן. השבוע נודע לי שהיום החווה פתוחה לכל אדם, אבל אז היא הייתה חוות הלימוד לחקלאות לכל תלמידי בתי הספר העממיים בתל אביב. ולא היה מקום נפלא מזה.

 

אוטובוס היה לוקח אותנו לשם, הכול על חשבון העירייה, אגב, ומחזיר אותנו כעבור ארבע שעות. והמקום עצמו – בעיני הוא היה גן עדן קטן בלב העיר. רק ראיתי את ערוגות הירקות, ישר התרגשתי. ולא פלא,שהרי אני בתו של פרסי שהיה חובב ירקות מושבע.

 

בהתחלה היינו עובדים בערוגות, שותלים או עודרים או משקים. וכאשר הירקות צמחו, היינו קוטפים אותם ומניחים בערמות לפי הגודל: קישואים ומלפפונים גדולים לחוד, בינוניים לחוד, קטנים לחוד.

 

לא אשכח איך כל הילדים האשכנזים היו מתנפלים על הערמות של הירקות הגדולים, ולוקחים לעצמם בשמחה קישואי ענק, שאבא שלי היה קורא להם בצחוק "קוסה בוחטה". הם לא ידעו שהירקות הכי טעימים הם גם הכי קטנים: מלפפונים זעירים שאוכלים עם הקליפה, קישואים קטנים נוצצים שאבא לי היה ממלא בבשר ומבשל ברוטב עגבניות.

 

ובגלל שכולם לקחו את הגדולים והבינוניים, לי נשארו כל הקטנים, אפילו בלי שאצטרך לריב עליהם.  צחקתי בלבי על בורותם של הילדים האלה, שלא ידעו מה זה טוב, ולקחתי לעצמי את הסחורה הכי טובה.  

 

אחר כך, לראות את השמחה בעיניים של אבא שלי, כשהבאתי לו את הקישואים הקטנים שזה עתה נקטפו, רק זה גרם לי אושר עילאי. כמה שמח עליהם, כאילו הבאתי לו אוצר.

 

לפעמים גידלנו גם עגבניות וחסה, בצל ירוק, קולורבי ותפוחי אדמה. אבל אותי משום מה הקישואים והמלפפונים הכי שימחו, כי את זה אבא שלי הכי אהב. אהב לאכול מלפפונים קטנים עם מלח וערק, וכאמור, קישואים היו הירק הכי חביב עליו. אהב למלא אותם בכל מיני צורות ולעשות "קוסה מחשי".

 

בגיל 12 כבר עברתי לחטיבת הביניים ב"גימנסיה הרצליה", ושם, בבית הספר הפרטי שהרים את האף, לא שמעו על סוציאליזם כנראה, כי לא שלחו אותנו לעבוד את האדמה כמו פלאחים. במקום זה לימדו אותנו קולנוע, מחשבים, מוזיקה קלאסית וגא'ז, ועוד כל מיני דברים של לפלפים.

 

ואני נשארתי עם הגעגוע הענקי הזה בלב לחווה החקלאית על גבול רמת גן. אז עכשיו, כששמעתי שהחווה נפתחה לקהל הרחב בתשלום, אני מתכננת ביקור בקרוב. אולי אחזור לעבוד את האדמה פעם בשבוע? גם זה משהו.

 

אגב, הודות לתענוגות החווה החקלאית, אחותי שולמית התגייסה לנח"ל. זאת אומרת שבכל זאת היה משהו טוב במפעל המיוחד הזה, מהימים שעוד היינו קטנים ותמימים, ופחות מושחתים, גאוותניים ותאוותניים. 

13 תגובות

  1. יעל יעל
    גם לי זכורה היטב החווה החקלאית בנווה עוז,
    כשלמדתי בבית הספר ע"ש יואל משה סלומון השומר האגדי מפתח תקווה אם המושבות.
    אז למדו 8 שנים בביה"ס היסודי(ללא חטיבת ביניים) ורק בכתה ט' החל התיכון (ע"ש בן גוריון, אז שיין)
    ל4 שנים נוספות. התיכון היה גם בנווה עוז כמו החווה החוויתית החקלאית, אך בתוכנית הלימודים
    כבר לא למדו חקלאות וחבל. אימי יעל למדה בביה"ס החקלאי בנהלל, כבת מושב בית שערים,ולכן אולי גידלה גינה פורחת על יד הבית שלנו בפתח תקווה.
    הזכרת את גמנסיה הרצליה, יצא -לאחרונה- לאור
    ספר על הגמנסיה לכבוד 100 שנה לתל אביב.
    כנראה שאחותך וגם אחי התגייסו לנח"ל,בשל הזכרון החקלאי החיובי שניטע בביה"ס בחווה.

    • מיכל,
      איזה מדהים! חשבתי שהדבר הזה היה בלעדי לתל אביב. מרתק לדעת שהיו עוד חוות חקלאיות בארץ. הלוואי שהיו מחזירים שיעורי חקלאות לבתי הספר היסודיים. אני חושבת שזה נורא חשוב ונורא מוסיף.

  2. איריס קובליו

    יעלה, זה לא יאומן, בדיוק אתמול העליתי זכרונות עם אחי מהחווה החקלאית שהיינו הולכים בבית הספר היסודי ברמת גן. מסתבר שברמת גן עדיין ממשיכה המסורת הזו.
    גם לי יש סיפורים מהחווה החקלאית המדהימה. אולי הזכרון הטוב ביותר, היחידי מבית הספר היסודי

    • איריסקה, זה מדהים. בטח הלכתם לאותה חווה חקלאית, זו שעל גבול רמ גן, נכון? נפלא שבעיר הזו עדיין ממשיכים עם זה. גדול בעיני.

  3. מירי פליישר

    גם אנחנו בחיפה נסענו לחווה חקלאית וזו היתה חווייה מיוחדת שהזכרת לי עכשיו. תודה.

  4. אה, יעלה, זוכר את החוה ההיא עם הגזרים המתוקים, הקולרבי ושאר ירקות.
    חושב שזו הייתה פעילות לבתי ספר יסודיים בלבד. בכל אופן מחשבים וקולנוע לא למדנו בגימנסיה הרצליה, וכיף לך שאת כבר כן 🙂

    • אמיר,
      לימודי הקולנוע בגימנסיה הם אלה שנטעו בי את האהבה לקולנוע והרצון ללמוד את זה הלאה ולעסוק בכך. היה לנו מורה נהדר.
      אבל אני חושבת שזה קרה רק בשישית, ז"א, בשנת 75-76. זו היתה השנה הראשונה שהתחילו בגימסיה עם השיעורי ההעשרה המיוחדים האלה. נדמה לי שאז כבר "השתחררת" מהגמנסיה.

      לכן זה לא שאני צוחקת על השיעורים האלה, לא באמת. סתם חבל לי שעם הכניסה לחטיבה, נפסקו שיעורי החלקאות.

  5. עבודת אדמה לא היתה קשורה בהכרח בסוציאליזם, אלא בחינוך לעבודה!

  6. מענין לקרוא זכרונות ילדה ערונית מעבודת השדה, אני שאבי היה חקלאי התחמקתי מהעבודה הזו, אבל זכורים לי ריח וטעם הגזרים והצנוניות הקטנים משעור חקלאות..גן עדן

  7. איזה יופי. נדמה לי שנרי ליבנה כותבת על זה מדי פעם?

    • שנה טובה, רות.

      אומי, אין לי מושג. אני לא קוראת עיתונים מזה 25 שנים. ונדמה לי שנרי גרה בירושלים בכלל. אבל מי יודע, אולי היא כותבת על זה. אני שמעתי על פתיחת החווה החקלאית לקהל רק השבוע, באיזה חדשות מקומיות. שווה ביקור ללא ספק.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל