בננות - בלוגים / / איך נעשיתי "שמאלית יפת נפש עוכרת ישראל"
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

איך נעשיתי "שמאלית יפת נפש עוכרת ישראל"

 

תתפלאו, אבל אני, שמותקפת לעתים בתואר הנ"ל כשאני מעזה להגיד את אשר על ליבי – וזה הרי תמיד מתנגד לקונצנזוס, הייתי בנעוריי ימנית קיצונית. אפילו לי קשה להאמין בכך כשאני נזכרת כיצד ניהלתי שיחות חורמה עם אבי איש "חירות", ליכודניק שרוף, שאז היה לדעתי יוני מדי בדעותיו.

אני גדלתי בבית "ציוני כללי". זו התנועה שאבי השתייך אליה בשנות החמישים-שישים, אולי מכורח. הוא לא היה פועל כמו שהמדינה עודדה אז, אלא "קפיטליסט מסריח", בעל עסק והון קטן, ולכן לא יכול היה להירשם ולרשום גם אותנו לקופת החולים של ההסתדרות. מדהים לחשוב כמה מסוגרת ועוינת הייתה אז תנועת העבודה כלפי מי שלא השתייך לפלג "העובד". אז אנחנו הצטרפנו לקופת החולים של הציונים הכלליים (כיום קופ"ח מאוחדת).

 

כך קרה שהוא גם הצטרף לתנועה מבחינה פוליטית, עד שבשנות השישים היא התאחדה עם "חירות" בראשות מנחם בגין. אבי היה ליכודניק נאמן, ובבחירות נהג תמיד לשבת בראש ועדת הקלפי באזור מגורנו, כי ראה בזה חובה אזרחית ותנועתית.

 

ואילו אני, בנעוריי בקעה מתוכי מפלצת ימנית מפחידה ביותר. היו אלה ימי פינוי ימית, השלום עם מצרים ועוד, ואני שרק שנה הייתה ביני ובין גיל 18 הנכסף, לא יכולתי לצערי הרב להצביע בבחירות המהפך של 1977. לו הצבעתי, מי יודע אולי הייתי מצביעה הכי ימין שאפשר. אולי לרב לווינגר.

 

הייתי מתווכחת עם אבי החירותניק שהמדיניות של הליכוד איננה מספיק חזקה, עם הערבים הרי צריך רק יד חזקה, ואפילו אבי שלא האמין בערבים כי טען שחבריו הערבים תקעו לו סכין בגב כששרפו את חנותו במרכז המסחרי בירושלים, אפילו הוא היה מתון ממני, וחשב שלמרות הכול, למרות האיבה ההדדית, יש לחתור לשלום.

 

אבל אני לא יכולתי להשתלט על רגשות השנאה שהיו בי כלפי אויבנו. פעם יצאתי לדייט עם בחור שהכרתי בטלפון, והוא נבהל כשבמשך כל הפגישה הרצתי לו בלהט על מה צריך לעשות עם הערבים. ההוא רצה למזמז אותי, ואני נשאתי נאומי שטנה חוצבי להבות למרבה אימתו.

 

אני לא ממש זוכרת מתי ואיך חל המפנה, כיצד עשיתי מהפך של 180 מעלות בדעותיי הפוליטיות. אני חושבת שזה קרה בצבא, כשבעקבות מחשבות רבות פתאום עלתה בי חמלה על הצד השני.

 

פתאום הבנתי, לא יודעת אפילו איך זה קרה, שלמרות האיבה, ודווקא בגלל השנאה, עלינו לעשות שלום. בעוד שלפני כן ראיתי בערבים רק אויבים שיש להשמיד, אנשים נטולי פנים, פתאום התחלתי להרגיש שגם הם, הפלא ופלא, בני אדם, וגם להם יש זכויות. ונכון, חלקם ממש לא אוהבים אותנו בלשון המעטה, אבל אין בררה, אם רוצים לחיות כאן הרבה שנים ולא שהאחרון שימות שיכבה את האור, חייבים לחתור לשלום בכל דרך.

 

אני חושבת שמשהו התרכך בגישה האנושית שלי כלפי אנשים אחרים. בכלל, משהו השתנה בגישה שלי לבני אדם באופן כללי, ועם השנים אני הולכת ומתרככת במקום להתקשות ולהסתאב ולהתנוון. איני רואה בזה יפיופיות נפש, אלא צורך אנושי, אפילו יותר מחובה אנושית, לגלות רחמים כלפי העולם, גם כלפי אנשים שמפניהם אני פוחדת, כמו אויבנו הערבים.

 

וכעבור שנים ספורות מן המהפך הפוליטי הזה, כאשר התחלתי להאמין באלוהים,  גישתי אפילו התרככה עוד יותר, וגם אם לעולם לא אוכל להגיע לרף הנשגב שהציב ישוע, לתת את הלחי השנייה, כי איני אלא בנאדם, וככזו אין לי את היכולות הנשגבות לעשות זאת – אני מנסה תמיד לזכור, גם כשבא לי להעיף איזו פצצת הירושימה על הערבים יען כי הם מכאיבים לנו – אני מנסה לזכור שהם מרגישים בדיוק אותו הדבר כמוני, ושאם נמשיך בכך, רק נכחיד זה את זה.

 

ומה שהכי מתמיה אותי, כיצד זה אנשים שמאמינים באלוהים כמוני, לא מבינים שיש לבטוח באלוהים ולא בחרב. כיצד זה דווקא אלה שטוענים שהם מאמינים באלוהים, הם תמיד הכי קיצוניים, הכי לוחמניים, לא רק אצלנו, אלא בכל הדתות כולן.  במקום שנשים מבטחנו באלוהים, אנחנו נוטלים את גורלנו בידינו ונלחמים עד זוב דם. זה דבר שאיני מבינה: איך אהבת האל לא מולידה אהבה לבני אדם.

 

ולא, איני רואה בעצמי יפת נפש, או נעלה על אחרים יען כי יש בי חמלה גם כפי אויביי, כי פעמים רבות גם אני כועסת ורוצה להחריב את האויב. אבל רגע לאחר מכן אני נזכרת שאין דבר כזה אויב, ואין דבר כזה זר או אחר, כי אלוהים ברא את כולנו, ואנחנו כולנו ילדיו. ואם אני נשמעת נמלצת או רכרוכית או מתקתקה או "דתית" חלילה, זה רק משום שאין לי דרך אחרת לומר שאי אפשר להמשיך ככה.

 

וכן, גם אני ראיתי את "וירדיאנה" של בונואל, על הצעירה היפה והמאמינה ומלאת אהבת האל שנותנת מחסה בביתה לחבורת נוודים בהמיים, וסופה שנאנסת ונרצחת על ידם, שאינו אלא משל ציני וכואב מאוד של הגאון הספרדי על תורת ישוע, ואיני טוענת או מתיימרת שניתן את צווארנו לשחיטה, אבל יש הבדל בין ללכת כצאן לטבח לבין לחתור לשיחות שלום. הבדל ענקי ממש.

 

תיזכרו בשנות השמונים בבקשה, כשמי שדיבר עם ערפאת נחשב עוכר ישראל ואפילו הואשם בדין. הייתה לי אז חברה, הסופרת, המתרגמת, העיתונאית והמבקרת יעל לוטן, אישה יקרה וחכמה ביותר, עימה עבדתי כמה שנים בעיתון "על המשמר" (היא הייתה עורכת הספרות הראשונה שלי בעולם העיתונות).

 

לא אשכח כיצד בתחילתן, במהלכן וגם אחרי שיחות השלום שהיא הובילה עם הפת"ח ברומניה, היא הותקפה נוראות על ידי הימין הקיצוני. היא קיבלה בקביעות שיחות טלפון מאיימות ביותר בו איימו לרצוח אותה, לאנוס אותה, להצית את ביתה, לרצוח את בתה. למרות שהחליפה מספר והפכה אותו לחסוי, תמיד הגיעו אליה האויבים הללו. ואילו אויבים? בני עמה! כמו ב"ווירדיאנה", אבל בהפוך, דווקא בני עמה איימו לרצוח אותה ולאנוס אותה ולחלל אותה. לא אויבי ישראל עשו זאת, אלא בני עמה, עצמה ובשרה.

 

אז אם כבר מדברים, המקום הראשון שבו צריך לעשות שלום הוא בינינו, כי השטנה בין הימין לשמאל קשה מדי, וכבר אמרו מליון פעם למה נחרב בית המקדש. שנאת חינם הזו לא תוביל אותנו לשום מקום, רק לקבר.

 

17 תגובות

  1. טובה גרטנר

    היי יעל
    מה שלומך?
    מקוה שאת נושמת
    זה מאוד מדבר אלימה שכתבת.
    עש לי שיר- כמה קל להרוס וכמה קל ליפגוע
    ושלא יגידו שכל זה לא יגמר
    להתראות
    טובה

  2. מירי פליישר

    מילים כדורבנות יעל.

    זה היה אצלי בגרמניה. נסענו אחותי ואני לקבורת אימנו באדמה הזרה ההיא, למרות שהיתה ישראלית כי כך רצה אבינו, אחר כך העלינו עצמותיה לכאן. אבל בלוויה היו חברים של הורי -גרמנים,דרוזי ומוסלמי . הרגשתי ממש פיזית ללא הסבר נראה לעין צורך לדבר ולעמוד ליד הדרוזי והמוסלמי וש ו ם קשר כזה לגרמנים. למרות שכולם הביעו צער. אז ידעתי שבני דודים אנחנו ולא יעזור כלום. הורי אגב היגרו לגרמניה לנהל בתי אבות שם כשהיו בני 50 . עבדו עשו כסף ואימי מתה בודדה מבנותיה ומותשת מעבודה. אבל זה כבר סיפור אחר.

  3. אתם באמת יושבים ורוצים ללקק דם ערבי, ולא רק ערבי, גם יהודי. הנה שלל המלחמה שלכם מזה יומיים של פעולה קרקעית: 85 פצועים, מתוכם כעשרה קשה ועוד הרוג. הנה שלל המלחמה הנהדרת שלכם..

    • ככה זה יהודים – אוהבים דם, מה לעשות.
      וימניים בכלל – שום אנטישמי לא יכול היה לנסח את זה מדויק ממך.
      לכן התריעו נגד אוסלו – בטענה שהמחיר יהיה כבד מדי, שיהרגו אזרחים וחיילים – ולמה התריעו? – בגלל אהבת הדם הידועה של היהודים.
      הייתי מכבדת ואפילו מעריכה את ההתנגדות למלחמה אם במשך שבע השנים האחרונות היו כל הזועקים עכשיו מארגנים הפגנות כנגד הירי על ילדי שדרות – היו מביאים דגלי פלשתין וישראל ומנפנפים וזועקים.
      אבל לא שמענו ולא ראינו.
      אם מישהו העז להעלות את זה מיד אמרו לו בפבלוביות קלאסית שישראל אשמה, שכמובן שמזדהים עם הדרום אבל בוא נסתכל על הפלשתינאים וחוזר חלילה.
      לא ראיתי המוני אנשי שמאל יורדים למבצעי הקניות בימי שישי בשדרות – אולי כי מגיע לנו? ואולי כי זה לא ממש הזיז למשהו?
      מוסריות היא הכרעה כואבת בין ערכים מתוך הכרה שאלו ערכים – נניח – חיי וחיי האויב שלי.
      חוסר מוסריות הוא חוסר נכונות לראות שיש בכלל הכרעה שצריך להכריע ודבקות קיצונית בערך אחד.
      יש לי הרושם רגינה שאינך מסוגלת להבין את הטיעון הזה ולכן את מוזמנת להשאר במוסריותך הטהורה ולרחוץ אותנו בדם. זה בטח הרבה יותר פשוט.

      • גם הרבה יותר פשוט לשכוח שהימין ולא השמאל רצח ראש ממשלה בישראל, אם כבר מדברים על רצחניות ותוקפנות. מחרחרי מלחמה לא יכולים להבין שיש גם דרך אחרת, הידברות למשל, כי הם חיים בפחד נוראי שמיתרגם לתוקפנות. במילה: לכו לטיפול.

  4. מסכימה למשפט האחרון שלך, כשאני כתבתי כאן על סיוע הומניטרי למפוני הגוש שום ציפור לא צייצה .
    שנאה יכולה לחיות בשקט, להרעיב את האויב הימני עד מוות ולומר ידיי לא שפכו את הדם הזה.

    למרות שגם בימין יש גורמים אלימים ויש להענישם.
    רק ששנאה היא דבר מתוחכם מאד.
    שנאה שקטה מתעלמת ושנאה רועשת ומפחידה שתיהן זהות בעיניי.

    אולי לפני הכל הימין והשמאל צריכים להדבר ולפסיק להאשים כמו בגן, זה הוא התחיל, כי זה שיא האנפנטיליות בעיניי.

  5. "יפת נפש" זה אומר שנפשך יפה. שאת (כמו שאומרים הילדים) "יפה מבפנים".
    לא יודעת איך בדיוק הפך הביטוי היפהפה הזה לגנאי.
    אני רוצה לחשוב שגם אני יפת נפש, או לפחות שואפת להיות יפת נפש, ואם מישהו רוצה לקלל אותי, שיתכבד ויקרא לי כך.

    כנראה שזה גם יגיע לי כי גם אני שמאלנית עוכרת ישראל…

  6. לקראת הבחירות, אפשר למדוד את העמדות הפוליטיות האוטומטיות שלכם במבחן מיוחד באתר של אוניברסיטת הרווארד:
    https://implicit.harvard.edu/implicit/israel/research.jsp

    עד עכשיו, בעיקר גברים בדקו את המבחן הזה. אני מקווה שיותר ויותר נשים גם תתעניינה.

  7. אהבתי את מה שכתבת על יעל לוטן. עשתה הרבה למען השלום.

  8. "איך אהבת האל לא מולידה אהבה לבני אדם"?
    יעל יקרה, בעיניי יש לנו שתי משימות כעם בארצו:
    1. רדיפת שלום וביטחון
    2. פיתוח מנהיגות רוחנית חדשה בשני הצדדים אשר אינה מבדילה בין אהבת האל ואהבת האדם.

    אלה משימות אדירות שתיהן ואנחנו אפילו לא מתקרבים להבנות אלה, במיוחד בסעיף 2 הנ"ל. בכלל, לעולם המערבי, וגם לנו בעצם, אין מסורת יישומית ממשית של אחדות הבריאה ולפעמים נראים אנחנו כאדם הקדמון ממש.
    אבל, יש מסורת במזרח וגם אלמנטים נסתרים כמעט ביהדות, יש בסיס פילוסופי-דתי-תפישתי, יש הכל.
    אז מה חסר?
    מנוע.
    מנהיגים(ות) רוחניים נכונים בשני הצדדים. שם צריך לשקיע. זה לא בורסה. לא חברת ביטוח. זה לא נופל.

  9. עוד פעם יעל ישראל את ממחזרת את השורות שלך, מדברת על עצמיך, על ביתך. את לא מדברת על מולדתייך. את לא קמה לעשות מעשה. למשל לגייס את חברותייך בבלוג להגיע לשדרות, לאשכלון ולתרום, לעזור להרגיע. את יושבת כאן אחרי שאת מתעוררת אחר הצהרים, מפסטוית רואה ומגלה מה היה כשישנת, וממהרת שוב לבקש אהבה, שוב מדברת על עצמיך. את לא רואה את עצמיך. ? לא! רק את עצמיך את יודעת למחזר, וזה ברור שאת מתעבת את המזרחיים, ואת הימניים, ומה אכפת לך משדרות העיקר לקנות את ליבם של סוחרי הספרות ועוד כמה בנות מטופשות שחושבותש הן קיימות ונסחפו לכתוב כאן בבלוג. אהבה מזוייפת את וכולכן. !

    • יעל ישראל

      חחחח אלמוני, לפי מידת הכרותיך עם חיי (ישנה עד אחרי הצהריים וכו") הייתי מצפה שתדע שאני מזרחית לגמרי, ואפילו מזרחית גאה. אבא פרסי, אימא תרכיה. יש יותר מזרחי מזה?

      ואתה יודע, אם אני כל כך מרגיזה ומשעממת אותך, אתה יודע איפה הדלת. לא מוכרחים להיכנס לכל בלוג….

  10. אבל, יעל, במקרה הספציפי של עזה עכשו– מה לא עשינו כדי שיהיה שקט? איזה ניתוח נורא ביצענו כדי להתרחק משם! לי יש קרובים שעדיין מלקקים את הפצעים . ומה עושים אם הם יורים ומתחילים לזלזל בנו?! מה עושים? נותנים לתושבים לעזוב? וחיים רק בתל אביב? מה לעשות שלא הכל תלוי בנו?

    • יעל ישראל

      סבינה, זוכרת שפעם פחדו לדבר עם ערפאת ואז ראו שהשד לא נורא כל כך? אז כם, חמאס הרבה יותר פונדמנטליסטים ממנו, אבל חייבים לנסות להידבר. אחרת, כמה שנים נוכל להמשיך ככה?

  11. מה אומר לך יעל? איבדתי כל אנרגיה לנושא. כן יפי נפש לא יפי נפש, מה זה משנה? אם אפילו לכל מילה הכי יפה שנראית לאחד יפה, קמים כמה כותבים ששונאים איזה סכוי יש למצוא פתרונות לשני עולמות כל כך רווים בהסטוריה?
    הבת שלי רוצה לארח נוער מהדרום במסגרת מבצע בית ספרי ואני בקושי מצליחה להתמודד עם בעיות היומיום של ביתי ושומעת את עצמי אומרת לה: "טוב. אם את רוצה. זה חשוב." לא מתוך יפוּת נפש, מתוך יאוש ונסיון לעשות את המעט הזה בשביל האחר. בשביל הדוגמא האישית לילדי. בשביל לתרום את גרגר היכולת שלי לעשות משהו. אין בי ימין או שמאל רק חיל וחיל, רעד ויאוש.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל