בננות - בלוגים / / פרס ספיר שלי
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

פרס ספיר שלי

 

המהומה בפרס ספיר הזכירה לי תמונה אחת שיש לי בבית, של פנחס ספיר, אז שר המסחר והתעשייה, לוחץ את ידו את אבא שלי בדוכן שלו ביריד המזרח בתל אביב, ומעניק לו את אות היצואן המצטיין בתחום התעשייה הקלה, וזה, תבינו, עוד בימים שהסוחרים נחשבו לקפיטליסטים מסריחים, ונדחו החוצה בבושה מההסתדרות ומקופת החולים הכללית, "כי לא היו צווארון כחול".

 

כן, היו כאלה ימים בארץ, של מוסר כפול, שבהם הסתכלו עקום על מי שהתפרנס מלופטגשפטן, כי הכי הכי היה להיות חלק מאצולת היישוב העובד.

 

בימים האלה, אותו ספיר ז"ל, ניסה קצת לדחוף את התעשייה והמסחר בארץ, ואחת הדרכים הייתה באותו יריד מיתולוגי בגני התערוכה הישנים בתל אביב, מה שהיום הפך לרצועת הבילוי של העיר.

 

התמונה הזו, שלצערי הרב לא יכולתי להעלות אותה כי אין לי סורק (מטעמי סלידה ובעתה טכנולוגית מסוימת), הורסת אותי עד היום. איזה חיוך מרוח על הפנים של אבא שלי, חצי פנים חיוך, כשהוא לוחץ לשר הקירח את היד הפולנית הרוטטת.

 

הנה, אבי הפרענק, שהצליח בפחות מעשור לפרוח כלכלית עם עסקי החרוזים שלו, מקבל אות הצטיינות מִשְלוּחַם של המפלגות הסוציאליסטיות, שנואות נפשם של הציונים הכלליים, או שלהפך. לא ידוע מי שנא קודם את מי, הקפיטליסטים של הציונים הכלליים את תנועת העבודה, או להפך. וגם זה כבר נרקב בדפי ההיסטוריה.

 

אבל אז, בשנת 1962, זה היה הפסגה שאליה שאף אבי. העסק שלו, "תכשיטי ציון" מבית רומנו, היה "אכספורט אימפורט" של תכשיטים מלאכותיים. מאצולת "סברובסקי" הוא ייבא אבנים מזויפות, מיפן פנינים מלאכותיות, וממילאנו כל מיני אכססוריס מפלסטיק, ולגויים הוא ייצא חרוזי חברון. ראיתם את היופי? את השלמות הפואטית? יהודי פרסי מישראל מוכר חרוזי חברון של ערבים לגויי אירופה. צדק פואטי או לא צדק פואטי?

 

וכך, עד היום אני נושאת עמי את התמונה החגיגית הזו, פרי הצלמנייה של אחד מר מוצקין מרחוב בן יהודה,  שחור לבן חד ומדויק של הדוכן של אבי ביריד המזרח, שמנציחה את הרגע הכי היסטורי בחייו המסחריים של אבי: לחיצת הידיים הבומבסטית. אצולת היישוב האשכנזי, ברוני הארץ, לוחצת ידיים לפרענק "שעלה לגדולה". איזה נתח של ישראליות היסטורית שהולכת ונעלמת, הולכת ונשכחת. אח, אלה עוד היו להם איזשהם אידיאלים, אולי גנבו פה ושם את הקופה הקטנה (ברוני המשק של ההסתדרות, אחרי התה של הבוקר עם הפֶּתי בֶּר), אולי העלימו מיסים פה ושם (אבי ודומיו, הסוחרים הקטנים), אבל אינטגריטי עוד היה שם.

 

והיום, השם הזה של ספיר מונצח בפרס ספרותי מגוחך, ואני מעולם לא הבנתי איך הרוח מתחבר כאן לחומר, מה לכספי הימורים ולפרס שמייצג תרבות. ומצד שני, הלוא אצלנו, גם זה וגם זה כבר ירדו מזמן בנחשולי הניאגרה של בית הכבוד אל השובל הכי מסריח של שפך הירקון. 

 

16 תגובות

  1. עדנה גור אריה

    את מיטיבה לתאר את הדברים. זה אכן היה כך. וכעת הכל מלא אינטריגות והרבה זבל.

  2. טובה גרטנר

    היי יעל
    הסיפור שלך כל כך ישראלי…
    מדבר את החיים כאן, ולחשוב מה אומרת המילה -ספיר- הכל ביחד
    לקחת סנפירים ותפוס מרחק
    להתראות טובה

  3. מירי פליישר

    יעלה נהדר
    יש לי שיטה לעקוף את אופיציית הסורק-אני מצלמת במצלמה הדיגיטאלית שלי,צילום מקורב הווה אומר פונקציית מקרו-עם הפרח בשביל צילומים קרובים בתוספת לפונקציית הפורטרט- ובלי פלש, ומשהתמונה במצלמה אני מעבירה אותה למחשב כמו כל תמונה.
    מתה לראות אותם.
    מירי

  4. חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח….

    מת על מר סיון – איזה איש! אָמָן-אָמָן!

    והבת שתחייה, יודעת לתקוע סיפור או שניים.

    הרבה נשיקות של התרגשות, יוסי

  5. פרטת לי פה על מיתרי הנוסטלגיה, יעלה.
    מה שפתק מספיר היה מזיז אז, לא יזיזו היום גם חמישה שרים ועשר שנים של בתי משפט ופקקים בירוקרטיים.

  6. גיורא לשם

    בסופו של דבר, פנחס ספיר הוא אחד מאבות התעשייה החדשנית בארץ.

  7. זה די לא יאומן, ובכל זאת קיים!

  8. יעל, פוסט חמוד ושנון מאוד. אולי מועצת החכמים העדכנית של מפעל הפיס תתמלא בינה ותיקח את מאות אלפי השקלים שהיא משקיע בפרסום הפרס מדי שנה ותחלק בצורה הוגנת כמאה אלף לכל יוצר ראוי. נאמר תשעה יוצרים: שלושה משוררים ושלושה סופרים, מתרגם אחד, עורך אחד ומבקר אחד. כמובו, זו רק הצעה. הרי אין דבר כזה באמת הספר הטוב ביותר של השנה או של העשור או של המאה. זה מגוחך. אנשים כותבים בסגננות שונים ובאופנים שונים. אנחנו אוהבים הרבה פעמים ספרויות שונות ומנוגדות זו לזו. הייתה שנה שדן צלקה המנוח זכה. זה שימח אותי כי אני מאוד אוהב סופר זה; אבל שמחתי לא הייתה שלמה כי באותה שנה הפסיד את הפרס סופר אהוב אחר – יורם קניוק. בכל אופן, כך היה ראוי, חלוקה יותר הוגנת. ואם לא ינהגו כך -אני חוזר על הצעתי. אפשר להעביר ללאה איני ולך את הסכום כולו ואפשר לקיים את הטקס ביריד המזרח ואולי נצליח להביא גם את פנחס ספיר ז"ל לשאת דברים. שבוע טוב, רני.

    • רני, אתה ממש צודק. הפרס הספרותי
      על שם שר האוצר פנחס ספיר
      ראוי להיות הוקרה ערכית
      ליצירה הישראלית המורכבת
      ולא תחרות על פרס של מפעל הפייס
      שמבוסס על הימורים. אין להמר על הספרות.

  9. הרבה מים ודברים נוספים זרמו מאז בתעלת הירקון
    רשימת אהבה לאבא 🙂

  10. יעל. כמה עלבון וכעס. וכמה צדק יש בדברייך. ורק דבר אחד קטן מתמיה אותי: מה באמת חשב אבא שלך באותו רגע ? ומה חשב לאחר מכן כשתלה את התמונה על הקיר ? האם רק תמימות נרגשת היתה שם ? או שמא היו רבדים נוספים.

  11. יעל. כמה עלבון וכעס. וכמה צדק יש בדברייך. ורק דבר אחד קטן מתמיה אותי: מה באמת חשב אבא שלך באותו רגע ? ומה חשב לאחר מכן כשתלה את התמונה על הקיר ? האם רק תמימות נרגשת היתה שם ? או שמא היו רבדים נוספים.

  12. ואני בהם תוהה מה הקשר בין ספרות לפרסים (פרט לעובדה שמדובר באותן שלוש אותיות שורש, אבל זה קשר קצת רופס, לא?)

  13. פיסת היסטוריה. ואת כותבת נהדר. תענוג גדול לקרוא אותך יעל.

    • יעל ישראל

      תודה, חברים.

      מירינקה, הבעתה הטכנולוגית שלי מגיעה גם למצלמות. אין לי אחת כזו. מי יודע מתי יהיה לי אומץ לקנות ולתפעל אחת כזו.

      ליהונדב, נדמה לי שיש שם גם תחושת ניצחון. "ניצחתי אותם" כזה. ותודה לאל, אבא שלי לא היה עד כדי כך פאתט, על הקיר הוא לא תלה את התמונה. תמיד היתה קבורה באיזה אלבום. לפני כמה שנים מצאתי אותה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל