בננות - בלוגים / / הכאב, המצוקה, העול
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

הכאב, המצוקה, העול

 

שלשום הייתי בערב שאירגנה עמותת אנוש והוצאת ספרא לכבוד צאת האנתולוגיה "עקלקלות". אין ספק שהיו המון יחסי ציבור, וגם כתבה גדולה בתרבות מעריב. וגם הערב הזה, שכולם נטלו בו חלק בהתנדבות, כולל קובי מידן שהנחה והזמר ערן צור, היה משהו כיפי, חגיגי.

 

נורא נחמד שפעם בכמה זמן חוגגים עם נפגעי הנפש, אני לא אומרת שלא, אבל אחר כך נשארים עם הבעיות שלא נפתרות לעולם. עם הכאב. עם המצוקה. עם העול.

 

כשראיינו אותי במעריב על הסיפור שלי שמשתתף באנתולוגיה, ורציתי לקחת את השיחה לכיוון של לדבר על אטימות הממסד הפסיכיאטרי והסוציאלי בארץ לחולי הנפש ומשפחותיהם, סובבה אותי העיתונאית בחזרה לדיבור על מחלות הנפש בראי הספרות. זה קרה בדיוק ככה גם בערב שנערך התיאטרון תמונע. אינני טוענת שזה לא חשוב לדבר על מחלות הנפש בראי הספרות, אני פשוט אומרת שבשביל חולי הנפש ובני משפחותיהם זה בגדר לוקסוס.

 

בשביל אחותי חולת הנפש ובשבילי ובשביל אחותי הנוספת שמטפלות בה, זה לוקסוס. כי בשבילנו זה סבל יומיומי. הסבל הכי קשה הוא הסבל של אחותי הסכיזופרנית, שאותו אני רואה על פניה. סבל נוראי. אני יכולה לומר לכם שבעיניי, חולי הנפש הם האנשים שהכי סובלים ביקום, כי מחלת נפש גרועה ומרה ממחלה גופנית, ואפילו שיש היום תרופות טובות יותר, היא עדיין הגרועה שבמחלות.

 

ואני רוצה לומר לכל השאנטי-באנטי והרוחניקים והניו-אייג"ים למיניהן, שסבורים שמחלת נפש היא לא מחלה אלא סטיגמה חברתית, שזה לא ככה. זו מחלה, וזו מחלה קשה. מחלה איומה יותר מסרטן. והיא הורסת את האדם החולה בה, ומהרסת משפחות.

 

ואין מי שיעזור. "אנוש" עושים ככל יכולתם, אבל גם הם כבולים לשלשלאות הממסד שמצר ידיים. אני אומרת את זה אחרי שנה וחצי של מאבק נואש בממסד, בו לא הצלחנו להשיג דבר לאחותי, חולת נפש בת 60, שבעיני הממסד לא שווה להשקיע בה. לחולי נפש צעירים הם עוזרים קצת יותר, למרות שגם כאן בקשיים רבים, אבל חולי נפש זקנים יכולים מצדם להתפגר בזה הרגע.

 

דיברתי בערב הזה עם אישה נפלאה שגם אחיה המבוגר הוא חולה סכיזופרניה, והמצב במשפחתם זהה. הנטל נופל על המשפחה. אם המשפחות של חולי הנפש הן עשירות, הן יכולות להעסיק מטפלים בשכר. ואם ההורים עדיין חיים ומתפקדים, הם אלה שמטפלים בילדים חולי הנפש. אבל מה קורה כשאין יותר מדי כסף? ומה קורה שההורה שטיפל נפטר או הלך לבית הורים? זה המצב אצלנו, למשל. ואחותי ואני שמטפלות באחותי נפגעת הנפש, בתקציב אפס כמעט, מרגישות חוסר אונים נוראי, וכאילו שהענישו אותנו, כי מבחינת הממסד אנחנו יכולות להתפגר ביחד עם אחותי.

 

אז ערבים נחמדים כאלה זה אחלה, ולקשקש על מחלת הנפש בראי הספרות זה מאוד נחמד, אבל לי ולאחותי זה לא שווה כלום. זה לא מביא כסף, זה לא מביא עזרה.

 

אחרי הערב הזה הלכנו אליענה אלמוג המדהימה שבזכותה ובזכות אילן בלום נוצרה האנתולוגיה הזו, ובן זוגה המקסים והאנושי רוני, ונטלי ברוך הנהדרת, שגם לה יש בלוג כאן וגם היא פעילה חברתית – הלכנו ארבעתנו להירגע מהערב הזה על צלחת פחמימות מנחמת באחת המאפיות בסביבה.

 

ושם נוצר הערב האמיתי. שם דיברנו על האמת. ומהי האמת? כסף. יחס. עזרה ממסדית. רק זה יכול לעזור כאן.

 

אני טחנתי להם את הראש עם הסיפורים על אחותי וגם על בן דודי, שגם הוא חולה סכיזופרניה כמו אחותי. הייתי מתוסכלת מהערב הזה, אז הייתי חייבת לפרוק את ליבי. ורוני הנהדר נתן כדוגמה את גרמניה, ארץ שאני נוטה לתעב, אבל שם לפחות חולי הנפש חיים ברווחה יחסית כי נותנים להן קצבת מחייה נורמלית ותנאי חיים אנושיים. לא כמו פה.

 

אני לא רוצה לתאר בפניכם באילו תנאים חיה אחותי, גם מצנעת הפרט, וגם כי אין בכוונתי לסחוט רחמונעס, רק אומר שלו הקצבה הייתה גדולה יותר, ולא הממסד היה עוזר לנו עם חונך ודיור מוגן וכו", יכולנו לשכן אותה בתנאים הרבה יותר אנושיים.

 

אני יודעת שכולם בארץ סובלים ממחסור בקצבאות נורמליות, כולל זקנים וילדים ומשפחות מעוטות יכולות וחד הוריות ונכים ועוד ועוד. ואני לא מפחיתה מזכותם לחיים הגונים. אבל חולי הנפש אין להן כלום, מעולם לא היה ולעולם לא יהיה. ישנם קשישים שלפחות חיו חיים טובים כל עוד עבדו, אבל לחולי הנפש אפילו את זה לא היה. אף פעם. ישנם ילדים עניים, כשיגדלו יתעשרו וישתקמו. אבל לחולי נפש אפילו את התקווה הזו אין.

 

חולי הנפש הם האזרחים הכי סוג ז" במדינה הזו. להם אין שום קול. אפילו הזקנים התאגדו ועשו לעצמם מפלגה. עבור חולי הנפש אין מי שידבר. ואנחנו, בני משפחותיהם, כל כך תשושים ונואשים, שגם לנו אין קול. וגם כשמדברים, מדברים אל הקיר.

 

 

25 תגובות

  1. רונית בר-לביא

    אוי, יעלה, אני מבינה.

    מבינה המוןןןןן ממה שאת מתארת.

    את יודעת למי במשפחתי אני מתכוונת,
    ולפעמים דווקא האנשים שלא מוגדרים במדוייק כחולי נפש, אבל יש להם בעיות מטורפות שמטריפות את כל מי שסביבם ושסוחפות את כולם לחור השחור הזה במחול של שדים פסיכיים…………
    הם הכי מפגע.

    ובשבועות האחרונים התוודעתי עוד יותר מקרוב לבעיות הסוציאליות במדינה בכלל, ולמצב חוסר האונים הנורא (!!!) כאשר תלויים בך שני הוריך גם יחד, ואתה שסוע בעצמך מחייך שלך, צריך לסחוב על גבך השבור עוד שני אנשים לא מתפקדים.

    נורא.

    ולפחות אנחנו שפויות ויש לנו שכל והמון, ומידי פעם גם פה לדבר או להביע,
    ואנחנו מסוגלות מידי פעם לגייס כסף או עזרה, ואפילו לעזור לאחרים, זרים גמורים אפילו.

    ועוד משהו בהשאלה מיוסף עוזר, יש לנו טפו טפו שתי ידיים ושתי רגליים, וגוף יחסית תקין.

    זה הרבה יעלה, ככה אומרים.

    אני מחבקת אותך חזרה.
    מאד.

    ולא רק אתם ואנחנו, המוני אנשים חיים במצבים כמעט בלתי אפשריים.

    מקווה שישתפר.

  2. היי יעל.
    אני תוהה אם את מקבלת תגובות לאחור על פוסטים ישנים.
    על כל פנים, הפוסט הזה קשה. בעיקר מפני שהוא מפנה לאזלת יד , כאשר נדמה שאותה עמותה (אנוש) ניסתה לשים אותה בצד, לטובת משהו אחר. אזלת היד ביחס לחולי נפש ליוותה את האנושות תמיד, וכנראה תמיד תלווה אותה. הזכרת את המערכת הסוציאלית של גרמניה. אני מפנה אותך למערכת הסוציאלית בחברה הדתית ואפילו החרדית (כן, שאוהבים כל כך לקלס בתקשורת). לא תמצאי שם אנשים חולים ובודדים, בלי מקום לחגוג בו את החג או את השבת. המערכות הסוציאליות הן גם פונקציה של כסף , אך לעניות דעתי פונקציה שולית. זו שאלה של מערכת ערכים המקדשת עזרה לזולת, ופשוט נעדרת מחלקים רבים בעם שלנו.

    אין לי במשפחה חולי סכיזופרניה, אבל סבתי לוקה בדיכאון . ואני יודעת מהיכרות, כמה נפוץ הדיכאון בקרב האוכלוסיה המבוגרת. דברת על היחס הסוציאלי לחולה? זה מתחיל עוד קודם, ביחס לזקן.

    ועדיין, הפוסט הזה עורר תקווה.וכוח.

    אולי בשל כך היה קשה לקרוא את הביקורת (המוצקת כמובן ) שנלוותה ליוזמה. נדמה לי שאירוע כזה יכול להוות פתח לעוד יוזמות, בייחוד כששמות נכבדים קשרו עצמם אליה. בכל זאת מדובר בתהליך.

    • תודה איילה על הדברים ועל התמיכה. ואני מקבלת תגובות על פוסטים ישנים. תיכך אקרא את יתר תגובותייך. נכנסתי לאתרך היפה וקראתי קצת.

  3. יעל קראתי על הערב וחשבתי עליך, על המצוקה הגדולה שצריכה לדבר ספרותי ולהציג"הכל בסדר" למזלי לא חוויתי אישית, אך מה שתארת מובן לי ואני מנסה להזדהות. כמובן שאקנה את הספר, גם כמתנה לחברים{את הקודם צלליות קניתי כמתנות} למזלך חוננת בכשרון ספרותי שנותן לחלקיק קטן ממה שאתה עוברת דרך ליציאה, שתהיה שנה קלה יותר, הלוואי!

  4. יעל, מה אפשר לעשות??? לשלוח את הפוסט לשלי יחימוויץ אולי? לשופטת דורנר?
    יש לצין כי ב24 ו25 לחודש יש כנס ענק בבער שבע על בריאות הנפש של נשים.
    חיבוק.

  5. עצוב וכואב.
    נכנסתי לאתר אנוש כדי לרכוש את הספר.

    • יעלי
      אכן מחלת נפש היא דבר נורא וקשה לסובל ממנה ולסביבתו. העולם קשה. העולם חולה. העולם לא חס על נפגעי נשמה ורגש. הארץ שלנו לוקה בהרבה חסר כלפי יחסה לאזרח הנותן נפשו על מזבחה. ארץ קשה ועצובה. ארץ אוכלת נשמות. ובכל זאת נתנחם שזה לא בנגלדש, או אפגניטסן או אני לא יודעת , איזה מקום אחר קשה ובולעני יותר. אני כרגע בארה"ב מנסה "לשקם את הפגוע של נפשי מפני מציאויות קשות. ואם לי שאני לא סכיופרנית זה קל ביוםיום, אז מה באמת יגיד סכיזופרן, איש תלוי לגמרי בחמלת סביבתו וברחמי האלהים. הסביבה בכל העולם כולו לא התברכה בנאורות, שפרושה לא רק אמפתיה, אלא עשייה למען האיש שקשה לו
      לעמוד בדרישות החיים . אדם בתוך נפשו הוא גר, ונפשו לפעמים היא חבל התלייה היומיומית שלו.
      צר מאוד על המצוקות שאחותך חווה ושאת נושאת בעול הכאב הזה. הלוואי וחבוק ממני היה מושיע. הלוואי ואמפתיה היתה עוזרת במשהו.

      • אמירתי האהובה, דברייך החובקים, מלאי הרגש וההשראה תמיד מהווים בשבילי סוג של נחמה, כמו שירים שלך. מתגעגעת אלייך. נשיקות.

    • תודה יעל יקרה. אני מקווה שהוא יופץ גם בחנויות.

      אגב, בדיוק חשבתי עלייך שלשום, הלוואי שהיית מפרסמת קצת אצלנו.

  6. יעל, אני עדיין בקשר אינטנסיבי עם הבחור שמתכנה "אנג"ל", שקשרת בינו ובין חברים בבלוגים, ואני יודעת מה הוא חווה ביום יום שלו; כתבתי בעבר פוסט ( אני ורעיה – הצער כאורח חיים)שנוגע בנושא מזוית מסויימת ואני מזמינה אותך לקרוא אותו. אני לא רק מהנהנת ראשי למקרא דברייך. אני מנחשת שהספר הוא טיפה בים. על האירוע שאת מספרת שמעתי בגלי צה"ל.

    • לבנה, כן, רציתי לתת דןגמה גם מאנג"ל, אבל בסוף החלטתי שלא. גם הוא סובל רבות, למרות שהוא צעיר, שהרי גם הוא נתקל בדלתות ממסדיות איומות. הרבה אכלנו איתו את זה, כמה אנשים בבלוגיה שהתנדבו לעזור לו.
      אני אכנס לפוסטים על הצער כאורח חיים. תודה.

  7. קשים ונוגעים דברייך, יעל
    אבל גם חולי פיזי עשוי להיות קשה מנשוא, בעיקר כשהוא מלווה כאבים קשים.
    אבי היה חולה בפמפיגוס וולגרי, שעיוותה את מראהו, ונטלה ממנו כל טעם לחיים. גם הוא הושלך החוצה באופן גס. האטימות רווחת במגזרים רבים.

    ביקשתי באתר של אנוש לרכוש את הספר. ממתינה לתשובתם.

    צר לי מאוד שאחותך יודעת חולי ממנו אין תקומה, אין רגעי אור. יודעת כמה חוסר האונים הזה, וחוסר היכולת להושיע, קשים ומתישים.

    • תודה סמדר היקרה. אני מקווה שהם יעלו את הספר לחנויות, שהרבה ירכשו, וזה יביא קצת כסף לעמותה.
      ואת צודקת, סבל הוא סבל הוא סבל.

  8. עדנה גור אריה

    יעל, אני חשה בכאב הגדול שלך. ליבי בוכה איתך.עדנה

  9. יעל, הכאב שלך והסבל של אחותך נוקבים ומטלטלים, קורעים את הנשמה.
    ויחס המוסדות מרתיח.
    אין לי נחמה להגיד, רק אזניים ולב להקשיב.

    • תודה מוישלה. זה הרבה שיש מי שמקשיב. כי בפראפרזה על שיר של יותם ראובני, אפשר לסבול, אבל אי אפשר בלי לדבר על זה.

  10. יעל, ליבי ליבי איתך. מכאיב ומקומם עד בלי די.

  11. מירי פליישר

    יעלה
    תודה על השיתוף והכנות . מתפללת בשבילכם שמישהו יקרא. טוב שיש לך מילים לכתוב. עצוב שאין מי שיקשיב.
    בהצלחה בעתיד

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל