בננות - בלוגים / / הרעש הפרטי שלי
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

הרעש הפרטי שלי

 

 

טוב, כמה דברים. קודם כל לספר שהייתי נורא עסוקה ולא יצא לי כל כך לקרוא בבנניה (ובשעה טובה, סיימתי לערוך את ספרה הנפלא של נולי, שייקרא מעתה ביני לביני "עיין ערך נולי", על פי הצעתו של י. וקסמן המופלא). וסיימתי עוד כמה עבודות דחופות, תודה לאל, אז עכשיו עשיתי לי שעת בנניה וכל כך נהניתי לקרוא את הפוסטים, וחשבתי לי איזה כיף שיש לנו את המקום הקטן הזה שלנו עם המון חברים נהדרים שאני אוהבת.

וחוץ מזה, בעקבות אומי ומרטין של אבא שלה, אני חושבת על אתי של אימא שלי. אתי של אימא שלי באה לאימי כל יום כדי לשבת איתה אחר הצהריים בבית האבות. כולנו עסוקים וטרודים וחיינו עמוסים, ואחותי המשוגעת גם היא כמעט שלא באה לבקר את אימא שלי, אולי כי היא פוחדת מהמוות האורב שם, אולי כי היא מתחילה לוותר על הסימביוזה, שזה דווקא טוב. אבל יוצא שאימא שלי לבדה, הבנות שלה לא באות, הבן שלה לא בא, אז שלחנו לה בת של מישהי אחרת שתבוא אליה.

 

והיא, אתי שמשמשת בת מחליפה לאימי, גם לה יש אימא, והיא שוכרת לאימא שלה מטפלת שתבוא אליה כמה פעמים בשבוע במקומה!! טירוף. אבסורד. כן, זה נכון. ואנחנו גם דור שונה לגמרי, עולם שונה מפעם. אין חמולות יותר. אין מקום לזקנים בעולם שלנו. ומה עשינו? הארכנו את תוחלת החיים עוד ועוד. הרי אימי חיה רק בזכות התרופות שמלעיטים אותה, אבל לנו, שלוש בנותיה ובנה, אין כוח נפשי אליה, פשוט אין, אז אנחנו שוכרים בת מחליפה. והבת המחליפה הזו שוכרת לאימה בת מחליפה. וחוזר חלילה.

 

מה שמזכיר לי סרט יפני נפלא בשם "סתיו מאוחר", שבו הילדים הטרודים שוכרים להורים ילדים מחליפים. סרט שובר לב.

 

כן, אנחנו דור אחר. כמו שכותבת שולמית גבע בפוסט היפה שלה. דור של רעש, של התעסקות עצמית אובססיבית (ותראו את ציורי האובססיה של אילנה גרף). אין לנו כוח לכלום, לא נפשי, לא פיזי. אין לנו כוח לזקנים, אין לנו כוח לחלשים. התקשרה אלי השבוע עיתונאית כדי לראיין אותי לקראת צאת האנתולוגיה "עקלקלות", שיזמה עמותת אנוש, ומוקדשת לסיפורים על חולי נפש, וגם סיפור שלי מופיע בה. שאלה העיתונאית איך מרגישה אחותי הסכיזופרנית לגבי תגובות הסביבה כלפיה. אמרתי לה, אני לא יודעת, צריך לשאול אותה. ואז התברר לי שאני באמת לא יודעת, אף פעם לא שאלתי אותה מה היא מרגישה לגבי תגובות הסביבה. אין לי שום כוח נפשי לשאול אותה. אני כנראה לא רוצה לדעת. די לי בכאב הפרטי שלי על זה שאני אחות לאישה סכיזופרנית, אין לי כוח לשמוע גם ממנה. יש לי את הרעש הפרטי שלי. אנחנו דור של התעסקות עצמית אובססיבית. ומה יעשו הזקנים והחלשים, מה?

 

 

 

25 תגובות

  1. מאוד בנפשי מה שאת מעלה פה, יעל. נכון, קשה ועצוב.

  2. אם כך מה דעתך על
    http://www.kidsourcing.com/
    שרותי הורות בהשכרה

  3. יעל,
    הכנות והאומץ לחשוף ולומר מרגשים מאוד.

  4. יעל, אוהב את הכתיבה החשופה, הכואבת והכנה. נוגע מאד

  5. דברים קשים יעל, מנוגד לכל מה שחינכו אותנו (מי "שזכה" לחינוך כמובן) ובגלל רגשות האשם אולי אנחנו תולים תקוות בכדורים שיסדרו לנו את החיים ויתנו לנו כוח, אבן אין כוח, במיוחד לאנשים יוצרים ואובססיבים אין הרבה מקום לנתינה.
    אישית, תרגלתי נתינה ללא ציפיה לתמורה (כביכול) בעשר השנים האחרונות (קרמה יוגה) ולעשר השנים הבאות, כך אני מרגישה כרגע, נגמר לי כל הכח 🙂 please

  6. אני אוהבת, את יודעת, את הכתיבה שלך

  7. הוצאת לי את המילים מהפה. וזה מה שנורא כל כך…

  8. יעלה, באמת נעלמת קצת וטוב שחזרת לנו.
    ההבחנה שלך פה נכונה, אבל יש לזה גם צדדים טובים. זה לא רק מאגואיזם, אלא כמו שציינת מחיים הרבה יותר פרטיים ופחות חמולתיים, ברוך השם.

  9. עדנה גור אריה

    את מעלה נושא כל כך כואב. נכון שאנו שוכרים מישהו שיהיה ויטפל בהורינו, פעם זה לא היה כך ומספר דורות חיו באותו הבית וההורה הזקן היה מטופל על ידי בני משפחתו. היום האריכו את החיים וגם אנו הבנים של הורים אלה הולכים ומתבגרים ולעיתים זקוקים גם לעזרה. מי אמר שהחיים פשוטים?

  10. שלום יעל
    לצערי הורי נפטרו כשהיו יחסית צעירים כך שלא הייתי צריך לעמוד בניסיון שאת עומדת בו, אם כי למשמע סיפוריהם של חברים לא יכולתי שלא להזכר בסיפורו של שלום עליכם "אשרי יתום אני".
    חמותי גרה לידינו. אשה נפלאה שאנחנו חייבים לה המון ואני שמח שבני רואים כיצד אנחנו מטפלים בה . כך יש סכוי שנזכה גם אנחנו.
    מה שהטריד אותי בסיפור שלך היה עניין אחר: איך אנחנו לא נהיה לזקנים מטרידים שבנינו ירצו לשכור מישהו אחר כדי לארח לנו לחברה. ואולי כל העניין נובע בכלל ממקום אחר: כמו שקשה לנו לחשוב על הורינו מקיימים יחסי מין כך קשה לנו לראות את הורינו סלע קיומנו- מתפוררים.
    תודה
    גיורא

    • כתיבה כנה ואמיצה נגעת בכאב של החיים ,ושאלת את שאלת השאלות מה יהיה עם החלשים והזקנים, מה יהיה אתנו, קשה להזדקן בחברה הסוגדת לצעירים ולנעורים

  11. מירי פליישר

    נכון מאוד. וגם הילדים לא מקשיבים ולא מעוניינים. אז מה נשאר לזקנים?
    לחיות חיים מלאים ולא תלותיים בצעירים. תארי לעצמך יעל שעם הכנה והתמודדות נכונים , כולם יוצאים לחופשי . וזה הצד המואר של הירח.

    • יעל, מזל טוב לנולי, ולך ושיצא בשעה מוצלחת, ההחלפות האלה בשמירה על ההורים יש בזה הגיון, וזה גאוני, לטפל, לשוחח עם הזיקנה הזקנה בלי מטעני עבר, זה מה שאנחנו צריכים והורינו. גאוני.

  12. אני גם תוהה, לעיתים, על האובססיה שמרחיקה אותי מהאחר. ואם אהיה זקן וחלש, אולי האובססיה תשמש לי הגנה מהמוות הקרב.

  13. אכן סוגייה קשה וכבדה, והאמת שאני חושב שלעולם עדיין אין תשובה. אם בכלל, המציאות היא זו שתענה. ואולי זה הצעד הראשון לאפוקליפסה?

  14. הייתה לי פגישת מחזור עם בוגרי בית- צבי ובינהם צופית גרנט שראיינה את אחיה הסכיזופרן והיום היא נשיאת אנוש.

    אני לא חושבת שכולם אנוכים כאלה, אני כתבתי על יולי תמיר שמתעללת בתלמידי החינוך המיוחד בקושי היו כניסות אבל איני מתכוונת להתייאש.

    אני חשה הפוך ממך, ככל שאני מתבגרת , כך אכפת לי יותר מאלה שסביבי, זה תהליך איטי כואב אך מפרה.

    • איפה מידת הצניעות, גברת חוזרת בתשובה?

      • באמת…… מזמן רציתי לשאול למה אספנית המצוות מנופפת לנו תמיד בהתנדבויות שלה ובלבה הטוב והרחמן. לתומי חשבתי שדתיים עושים לשם שמים, לא לשם הכבוד…

        וליעל, פוסט אמיץ וכנה.

  15. יעל את כל כך כנה ואמיתית עד כאב, חזרתי היום מבקור אצל אמי בת ה88, הפיליפינית שלה בחופש, וכל הדרך חזרה בכיתי כי גיליתי בעצמי את חוסר הסובלנות שלי כלפיה, והיא במלוא חושיה, וכמו שכתבת אני לא שואלת שאלות ממשיות כי אין לי כוח לקבל תשובה, אכן כל אחד ברעש הפרטי שלו,,
    וחוצמזה בהצלחה לך ולנולי על הספר!

  16. חשוב מה שאת כותבת כאן, ומאוד נכון לחשוף את הדברים האלה.

  17. אני לא כל הזמן מתעסקת באובססיות שלי רק לפעמים 🙂

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל