בננות - בלוגים / / מה עם הילדים שלנו, מה? (וגם מדרש אישי לחטא הקדמון)
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

מה עם הילדים שלנו, מה? (וגם מדרש אישי לחטא הקדמון)

אחד הפוסטים האחרונים של אומי הזכיר לי ידידה שלי. אישה שנולדה וגדלה בדרום אפריקה, בחצי הראשון של המאה העשרים. כמו רוב היהודים שם, משפחתה הייתה אמידה והיו להם משרתים ולה עצמה הייתה אומנת, שגידלה אותה כל שנות ילדותה ונערותה עד שבגרה, והייתה תחליף אם עבורה.

 

למה תחליף אם? כי כמו הרבה ילדים, הוריה לא התייחסו אליה בכלל. אז הייתה לה אותה אומנת שחורה שאהבה אותה וגידלה אותה וחינכה אותה. למעשה, היא הייתה אמה. כי מי שמגדל ואוהב ומחנך הוא ההורה האמיתי, ולאו דווקא ההורה הביולוגי. אותה אישה הושפעה מאוד מהאומנת שלה, שהייתה נוצריה מאמינה מאוד, וכתוצאה מכך היא פיתחה השקפת עולם הומנית, ותמיד דאגה לשחורים בדרום אפריקה, פעלה נגד ההפרטהייד, ובכלל, למען כל מי שהוא קורבן.

 

הסיפור הזה הזכיר לי את ספרו האוטוביוגרפי של הסופר הצרפתי הרווה באזין, "צפע באגרוף", שגדל עם סבתא ואומנת אנגליה אוהבות, מפני שהוריו התעניינו בו ובאחיו כמו קליפת השום, וחיו להם שנים רבות בהודו סין, הרחק מהילדים. כאשר הסבתא מתה, ההורים נאלצו לחזור לצרפת, ומאז היו חייהם של הילדים גיהינום. האם שלא סבלה אותם התעללה בהם נוראות, משום שהרגישה שכעת נכפה עליה לגדל אותם. כבר יותר טוב שההורים היו נשארים במזרח הרחוק ונותנים לאומנת לגדל את ילדיהם.

 

וזה הזכיר לי סיפור אחר, על טורי ספלינג, יורשת המילונים של אביה אהרון ספלינג, איל הטלוויזיה הנודע, שלא ברור, גם לה, מדוע אביה ואמה הביאו אותה לעולם אם לא התייחסו אליה בכלל, ומי שאהב וגידל אותה הייתה אומנת פורטוריקנית, שהייתה לה כאם. אחרי מותה של האומנת, שהיה לה קשה מאוד, ממש כאילו איבדה אם ביולוגית אוהבת, מצאה טורי גבר שגדל גם הוא עם אומנת, והם התחתנו. ועד היום היא ובעלה זוכרים לאומנותיהם חסד הורות.

 

כרגיל, כל הסיפורים האלה, המוני סיפורים, גורמים לי לחשוב למה המון אנשים מביאים ילדים שאין להם טיפת עניין בהם. כתבתי על כך מהזווית האישית במאמר בשם "לא מהמרת על חיים של ילד", שיראה אור בקרוב באנתולוגיה על החיים המודרניים, שערך בועז גאון להוצאת עם עובד.

 

עד שהספר ייצא, אני רוצה להעניק כאן תובנה שלי על הורות והחטא הקדמון, וכל ענייני הטוב ורע שהעסיקו את הבלוגייה השבוע.

 

הדיכוטומיה בין טוב לרע, כאשר האכילה מעץ הדעת מסמל את הרע, אינה ברורה לי מאליה. כלל אינני בטוחה שעץ הדעת היה מאכל ממנו אסור היה לאדם וחווה לאכול באופן כללי. לי נראה שאלוהים אסר עליהם לאכול מהעץ רק באותה עת, כי זה היה מוקדם מדי בעבורם לקבל את הדעת. 

 

לדעתי, אדם וחווה היו אז לא יותר מבני נוער, ממש בראשית גיל ההתבגרות. נניח בני 12, לא יותר. ותודעתם, בהתאם. הם עדיין לא היו בוגרים נפשית, שכלית וגופנית, ופיצוץ ההורמונים והדברים האחרים שהיו בעץ הדעת, היו "מעבירים אותם על דעתם".  לדעת את מה שצפן בעץ הדעת בשלב הזה, היה הורס את כל תוכנית אלוהים עבורם.

 

זה פשוט היה מוקדם מדי, זה הכול. 

 

גם כיום, כאשר גיל הבשלות המינית הולך ויורד, ובני נוער קופצים למיטה בגיל אפס, זה מוקדם מדי, והתוצאות לפנינו. על אחת כמה וכמה אדם וחווה שהיו עדיין עולליו של אלוהים. כך הוא רצה אותם, תינוקות קטנים שלו, שלא יעזבו עדיין, שייהנה מהם כמה שאפשר, כי בכלל לא היה אז בדעתו לשחרר אותם ממנו. אחרי הכול הוא היה הורה, אפשר להבין את זה. הוא רצה עוד כמה שנים נעימות עם ילדיו הקטנים. והורמונים ומודעות ותודעה לא היו אז בתכנון שלו לגביהם באותה עת.

 

היה עליהם להבשיל ולחכות לזמן המתאים, הווה אומר להוראת אלוהים, כדי לקבל את הדעת במועד הנכון, כאשר היו בוגרים ומוכנים לכך. 

 

עץ הדעת והאכילה ממנו לא היו רעים, רק העיתוי היה רע. רע, משום שהיה מוקדם מדי.

 

כמו כל ילד שעושה ההפך, רק אמר אלוהים שאסור, ישר רצו הילדים לאכול מכך יותר ויותר. האמת, לדעתי לא היה צריך שום נחש כדי לפתותם. הנחש הוא האיסור שבפנים. האיסור גורם לנו לרצות יותר, זה הכול. הנחש הזה הרי בתוכנו. אומרים לנו לא, עכשיו בטוח נעבור על האיסור. אין אפס.

 

אבל מהו בעצם עץ הדעת? ומדוע האיסור הנוראי לאכול ממנו? ומהו החטא הקדמון, תוצאתה המרה של האכילה?

 

החטא הקדמון הוא בעיני ההורות. הורות מוקדמת מדי, בוסרית, בטרם עת. הורות שבאה מוקדם מדי, שלא לפי תכנון-העל של אלוהים. מפני שנגיסה מעץ הדעת שהובילה למודעות ולפרץ ההורמונים, הובילה להתבגרות בטרם עת. זה כמו ילדים בני 14 שמזדיינים והופכים להורים. מה לעזאזל הם יעשו עכשיו עם ההורות הזו, כשהם ילדים בעצמם? כאשר נפשית הם עדיין נורא אנוכיים, נורא מרוכזים בעצמם, נורא נזקקים עדיין להורה בעצמם?

 

זה היה מצבם של אדם חווה, שני ילדים, עדיין מאוד ילדותיים ותלותיים, עדיין זקוקים להדרכת ההורים (ממלכת השמיים). ילדים שלא יודעים מימינים לשמאלם. פתאום קיבלו בום של הורמונים ומודעות טרם זמנם, ומה יעשו עם כל זה עכשיו, מה? והרי הגוף רוצה את שלו. יש זיון, יש ילדים. יש ילדים, נגמרה הילדות.

 

אלא שלא, נפשית הם עדיין ילדים. נפשית הם זקוקים לכל הזמן שבעולם לעצמם. הם עדיין משחקים, מכל בחינה. איך יעמדו עכשיו אדם וחווה בעול הגדול מכול, בתפקיד הקשה מכול: גידול ילדים?

 

והנה התוצאה המרה של אדם וחווה: כל הילדים שהוריהם לא מתייחסים אליהם בכלל, כל הילדים שלא אוהבים אותם, כל הילדים שמזניחים אותם, שמתעללים בהם. ווי ווי, הרשימה ארוכה. וכמובן, גם כל ההורים שנורא רוצים לעשות טוב, באמת רוצים, אבל מה לעשות והם בעצמם עדיין ילדים. ואיך ילדים יגדלו ילדים? איך, תגידו לי? 

 

 

 

14 תגובות

  1. מצוין! כתבת בחוכמה רבה!!!
    והנוער של היום, חלק מהם אפילו מזדיינים למטה מגיל 14, ואחר-כך משלמים מחיר יקר מאוד.

  2. אני מסכימה אתך.
    אני רואה עכשיו את ההנאה שלי מההורות שבאה בזמן הנכון, וברור לי שכמה שנים לפני כן זה היה נראה אחרת לגמרי.

  3. יעל היקרה
    כמה את צודקת.
    מענין, כבר כמה ימים מסתובב לי בראש לכתוב כאן פוסט על התזמון של הבאת ילדים לעולם ונזכרתי גם ב: sweet child in time של deep purple וחשבתי לצטט משם והנה את באה וכותבת את הדברים. אני מתבונן באימרי שלי, עכשיו על ירכי, חמוד מתמיד בשעות הבוקר, ויודע שאם היה נולד לפני שנתיים שלוש, היה מקבל זוג הורים כל כך לא מוכן. זה לא רק ענין המוכנות האישית – הרגשית, אלא גם ובעיקר המוכנות הזוגית. עד כמה למדתנו לחיות כזוג לפני שהוא נולד. הילד סופג מאיתנו הכל: גם אהבה אבל גם רעלים.

  4. לגבי ההורות – את מאוד צודקת,
    אבל דווקא עם השנים הגיל היחסי של ההורים גבוה יותר בעולם המערבי, כולל ישראל, למרות שקיממים יחסי מין מוקדם.
    אני מדבר על ממוצע ולא מקרים חריגים של הורות בגיל העשרה.
    אני לא משוכנע שאחרי גיל 25, גיל ההורים קובע, הבשלות, החוסן הנפשי, ההכנה, המצב הכלכלי, הרבה יותר.

  5. קשה הורות בכל גיל וגיל . למרות שאצלי היא הגיעה בגיל 30 זה היה מוקדם מידי. הרבה קש אכלנו הם ואני . אם רק הבשלים באמת היו יולדים ילדים חוששני שרמת הילודה היתה יורדת לרמה נמוכה מידי. תמהתני.מעניין שסבים וסבתות לפעמים עושים עבודה טובה.

  6. יעל, לפי מה שאת כותבת, החטא הקדמון הוא בחוסר הבשלות של ההורים של אדם וחווה- כלומר אלוהים בכבודו ובעצמו.
    צעיר ואנרגטי, שיחק בקוביות של איינשטיין והצליח לו- נולדו לו שני ילדים…חסרי ניסיון הפכו להיות הורים בעצמם.. דיי קל ואופטימי לחשוב שכל הרע מתנקז לסיפור שכזה.. לא?
    אם את משתמשת כמטפורה במושג "החטא הקדמון"- חטא של הורים כלפי ילדיהם- אני מסכימה איתך שההסבר יכול להיות גם חוסר בשלות, אבל יש עוד המון סיבות… לא?

  7. משה יצחקי

    יעל, לפני 20 שנים נולד בני השלישי, הייתי בחדר הלידה, לאחר חיתוך חבל הטבור, ניקוי וחיתול היא נתנה אותו לי, החזקתי אותו ראשון, צמוד לחזה. חוויה מכוננת לכל החיים.כבר היה לי ניסיון כאבא, תפקיד ומהות שאין אף בית ספר שיכול להכשיר להורות טובה.
    עשיתי ודאי הרבה טעויות למרות שאני מחשיב עצמי לאבא טוב.
    עכשיו הוא בצבא.
    סייימתי לקרוא את "אשה בורחת מבשורה" של גרוסמן, קראתי אותו במשך למעלה מחודש, לא יכולתי לעמוד בעומס הרגשי.
    האם יש גיל מתאים להורות? כנראה שבעידן שלנו עם הארכת גיל הנעורים, הגיל המתאים הוא זה שאפשר להיות בו סבא. אבל זה גם עניין של אופי, מבנה אישיות ועוד.
    לא יודע מה רציתי להגיד, וישמני האל מהאנלוגיות בין החיים לספרות. רק שהפוסט שלך עורר אצלי מערבולת של רגשות, בעניין הורות וילדים

  8. בדיוק השבוע ראיתי סרט בנושא- בפסטיבל קולנוע דרום בשדרות
    שדרך אגב היה מצוין מכל הבחינות: אוצרותית ואווירתית-
    סרטה של נטלי חזיזה מבוגרות המכללה שהשתתף בתחרות.
    הסרט שנקרא "שיר ערש" סיפר את סיפור ילדותה של נטלי בדרום-אפריקה
    גיבורת הסרט, רבקה, האומנת השחורה שגידלה אותה בילדותה היא
    אשה מדהימה, לא פחות, מלאת אהבה וחזות מרשימה של אמא-אדמה כזאת
    עם קול מרגיע ונעים שנועד להרדים ילדים.
    נטלי היא לה בת, ורואים זאת אפילו שעברו כ"כ הרבה שנים ו"נט" כפי שהיא מכנה אותה כבר גדולה
    וחוזרת לדרום-אפריקה פעם אחרונה כדי להיפרד ממנה
    בסרט היא מתעמתת עם אמה שזנחה אותה אך גם עם בתה של רבקה
    שבעצמה נזנחה ע"י אמה והלכה להתפרנס כאמא בבית זר של לבנים.
    סרט על אמהות ונשיות.
    מעורר מחשבה על עבדות של נשים מהסוג הישן ומהסוג המודרני.
    ובהקשר של דברייך, יעל, במקרה הזה העיתוי היה מושלם פיזית לרבקה
    היא נראית מוכשרת להיות אמא מגיל אפס, הבעיה היא כלכלית, ואמנם היא
    נתנה לילדים אחרים אהבה אבל תמורת כסף לילדיה- האם זאת לא אמהות טובה?
    בקיצור בעיניי העניין הזה מורכב מאוד
    וקשה לי לשפוט
    ונראה לי גם חשוב שילד יוולד ויחווה גם קצת טעויות ולא יותר מידי
    על מצע של מוכנות נפשית וכלכלית- כי אם נמשיך לחכות כל הזמן לרגע המושלם
    בסוף זה יכול להיות מאוחר מידי…לא?
    נטע

    • נטע אני איתך. ילדים אוהבים הורים צעירים. והורות טובה אינה עניין של גיל. בגיל צעיר יש כח ואנרגיות בגיל מבוגר ביסוס כלכלי , אך בעיות אחרות.

      אני שלילדתי ב"ה בכל הגילאים יכולה לומר לך שהיו ילדים שקיפחתי בגלל עומס לחץ, וזה אבעי. בגיל מבוגר הייתי מקפחת בגלל עיפות הגיל.

      אני עצמי מרגישה פספוס איום להיות בת למשפחה בת – 3 ילדים שיעמום טוטאליולילדי ביקשתי יותר מזה.

      הכל עניין של המון דברים ואני לא מסכימה עם המדרש שכתוב יפה.

  9. עדנה גור אריה

    הורות אינה עניין של גיל אלא של בשלות. היום אנחנו רואים הורות קיצונית. או שהם מאד מאד צעירים או שהם הורים מבוגרים מאד. איני יודעת מה טוב יותר. אולי דוקא את נושא ההורות צריך היה ללמד. לא הגיל קובע כאן אלא היכולת לותר ולהתמודד עם ילדים.

    • אסתי ג. חיים

      יעל- דברייך מעוררי מחשבה. איני ידועת אם בשלות היא רק ענין של גיל, ואני מסכימה עם מירי לגבי ירידה חדה בכמות הילודה, לו היינו מניחים להורים בוגרים בלבד להביא ילדים לעולם. לדעתי לעולם אינך בשל, וכל דרך רצופה בטעויות, אבל השאלה היא מהי התחושה הפנימית? ללא ספק הייתי בשלה יותר להורות כשנולד בני השני. אבל, מה לעשות, התחלתי מהראשון…

      • יעל ישראל

        היי אסתי,
        מעניין שאיש לא ירד לסוף דבריי.
        אני התכוונתי שאנחנו לא בשלים בשום גיל. שאדם הוא "ילד", ולכן איך ילד יכול לגדל ילד? כן, אני יודעת שאני חריפה בגישתי, אבל אני רואה את זה כל הזמן.
        האם יש "הורה טוב יחסית"? סביר שיש, אבל זה עולה לו בדמים. אנחנו נשארנו ילדים שזקוקים להמון זמן לעצמנו, והרבה פעמים היחלדים הופכים לנטל. וזה לא קשור לאהבה, גם מי שאוהב את ילדיו רואה בו לא פעם נטל ומתנהג בהתאם ומזניח את הילד שזקוק להמון. לכך התכוונתי. לכך שכולנו , בכל גיל, לא מוכנים להורות, באופו כללי.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל