בננות - בלוגים / / המקצוע הכי כפוי טובה בעולם (פרק ראשון)
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

המקצוע הכי כפוי טובה בעולם (פרק ראשון)

 

לאורה ניזר היקרה

 אוי אוי אוי, שנים אני רוצה לכתוב את דעתי המרה על הוראה ומורים, שנים! בעיקר מתוך ניסיוני כתלמידה, וקצת מתוך ניסיוני הדל כמורה.

 

מצחיק, אבל אני, שכל כך שונאת את המקצוע הזה ומסתייגת ממנו, נאלצתי ללמוד הוראה, הוראת אמנות ליתר דיוק, כשלמדתי במדרשה לאמנות ברמת השרון לפני איזה מאה שנה. כולנו למדנו שם כדי להיות ציירים ופסלים (מה שלא יצא ממני ממילא), אבל הכריחו אותנו ללמוד גם לימודי הוראה, כדי שנהיה אי פעם מורים לאמנות. גם זה לא יצא ממני. מה כן יצא? שלימדתי שנה הוראת אמנות כסימינריסטית.

 

היינו קבוצה של שלוש בנות, אני, ורד קלפטר ועוד מישהי ששכחתי את שמה. נשלחנו מדי שבוע לבית ספר יסודי ברחוב אוסישקין שברמת השרון.  כיתה ג', שלושים וחמישה תלמידים, צפונים רובם אבל היו ביניהם גם כמה "צ'חים" משכונת מורשה. ולמה אני אומרת "צ'חים"? לא כדי להעליב, רק כדי לציין שהם אלה שעשו לנו הכי הרבה בעיות.

 

הייתה ביניהן ילדה אחת טרבל מייקרית מקצועית, שלשונה חדה כתער. פלפלית כזו, אימת המורות. מה אמרה לי המחנכת בשיעור הראשון? "תעזבי את זאת. אל תתייחסי אליה. סתם עושה צרות. מטומטמת. פשוט אל תתייחסי אליה."

 

אני, רק אומרים לי משהו, ישר עושה ההפך. או יותר נכון, אני, כשמצביעים לי על מישהו ועושים ממנו "אנדר דוג", ישר רוצה לעזור לו, לעטוף אותו באהבתי. אז ישר "אימצתי" את הילדה הזו.

 

היא הייתה ממורשה, מזרחית, כאילו לא מחונכת, אבל ווי ווי, איזה שכל חד! ישר התאהבתי בה, למרות שזה היה קשה כי היא הביעה התנגדות, פרפרה מול התמיכה והאהבה שלי, כאשר כל מה שהיא רגילה לו זה יחס גס ומזלזל מצד המורות. 

האמת, נורא הזדעזעתי מיחסה הגס והמזלזל של המורה לילדה הזו. היא עצמה גם לא נראתה לי משהו, המורה, יותר מסוג "מחזור יחס", כך כינינו את הבנות בצבא שהיו "מאותגרות שכלית", יעני קצת נחשלנות, רפות שכל, כאלה שלא יודעות לקשור שרוך נעל. אני יודעת על מה אני מדברת, היו איתי כמה כאלה בטירונות.

 

אז המורה הזו, שכל כך זלזלה בתלמידה "השחורה" ממורשה ה"פרימיטיבית", לא נראתה לי יותר טובה מהילדה המסכנה הזו, שצוינה בכיתה בפי כל כ"מאותגרת" כל מיני דברים.

 

אז אני ישר לקחתי לי כפרויקט את הילדה הזו. הענקתי לה תשומת לב אישית לוחצת, ודי מהר התקלפו ממנה ההתנגדויות. היא הפכה לתלמידה הכי טובה שלי. הכי משתתפת, הכי פעילה, הכי ממוקדת. היא ממש האירה. פשוט פרחה בתוך מעגל תשומת הלב שהענקתי לה.

 

ואני חשבתי לי כמה עצוב שמורים מסמנים ילדים כ"טרבל מייקרים" או כ"מפגרים" רק כי אין להם חשק או כוח להתמודד עם ילד שצריך קצת יותר תשומת לב. שכל מה שהם רוצים זה שקט תעשייתי. לא אכפת להם באמת מהילדים. ואם אכפת, האכפתיות הזו היא קצרת מועד. השחיקה עושה את שלה. וגם למי שיש לב לילדים, ויש לו רצון להעניק וללמד מהלב, שלא על אוטומט, נכבה מהר מאוד והופך מורה רובוט.

 

בפרק הבא: מורה רובוט

 

  

 

 

23 תגובות

  1. רונית בר-לביא

    איזה יופי,
    זה מרחיב את הלב ומרגש אותי.

    הרי כולנו טעוני טיפוח,
    ואני כמוך, גם כן, תמיד נדלקת עם הילדים האלה, שהכי זקוקים.

    איזה מקסים שעטפת אותה ככה בכל תשומת הלב הזו, וזה שהיא הצליחה לוותר ולהצליח לקבל ולפרוח.

    אין על אהבה ורכות.

  2. המורות האלה מזכירות לי את "מטילדה" של רואלד דאל. טוב שאת שם. אלה התלמידים הכי שווים כמובן.

    • יעל ישראל

      אני לא שם כבר שנים רבות, אמיר ורונית.
      זו היתה שנה אחת לפני 25 שנה!!!! אני לא מורה, שונאת את ההוראה.

      ומה שווה השנה הזו עבור הילדה הזו, רונית, בשתים עשרה שנות התעלמות או התעמרות מורים??????

      והרי לו נעשיתי מורה , הייתי נעשית מהר מאוד נרגנת כמו כל המורים.

      עוד אספר עיל נסיוני השנה בהוראת כתיבה לתלמידים בני עשרים פלוס בקמרה אובסקורה. לא יותר טוב.

      • אני אוהב ללמד, אבל היו לי גם התנסויות מתסכלות. תלוי במסגרת הלימוד.

      • רונית בר-לביא

        אני מתפלאת עלייך
        שאת שואלת מה שווה השנה הזו אם 12 שנה אחרות התעמרו בה.

        מי כמוך יודעת שכל טיפה של אור יכולה לתת כוח שיכול גם לעזור להחיות בנאדם.

        עבדתי חצי שנה בויצ"ו עם ילדים בגיל הרך.
        ממשפחות מאד מאד בעייתיות.
        הם היו מקסימים.
        כל כך לא מפונקים כמו רוב ילדי המסטיק של היום, כל כך זקוקים לכמויות אדירות של אהבה ורוך. והיה לי את זה בשפע לתת להם.
        והם נתנו לי לפחות מה שאני להם.
        ואחרי חצי שנה נאלצתי לעזוב, וילדה אחת נכנסה מזה לטראומה לדעתי.
        היה לי עצוב דמעות ממנה.
        אבל אני יודעת שגם אם הייתי טיפה קטנה של טוב בכל ים החרא, זה שווה.

        ואם לא,
        אפשר גם לומר מה שווים כל החיים האלה, ולהחליט למות בו במקום.

        • יעל ישראל

          אפסס רונית, אני לא מדברת על עצמי או על המנקרה הספציפי הזה. הבאתי את זה כדוגמה כדי להראות את היחס של המערכת ושל רוב המורים ואולי כולם לילדים. זו מערכת דפןקה, בלתי אפשרית בכלל, וגם מורה שרוצה נורא להיות טוב, המקצוע נעשה חרב פיפיות עבורו. זה באמת מקצוע כפוי טובה, כי המורה מקבל זין בפנים. מצד שני, גם התלמידים מקבלים זין בפנים.

          היוצאים מן הכלל, מה שאני מספרת, מה שאורה ניזר מספרת, רק מעידים על דלות ועליבות הכלל.

          • רונית בר-לביא

            שתלך לעזאזל המערכת,
            שיילך לעזאזל גם כל החרא בעולם.

            נמאס לי לקחת את השיט על עצמי
            ולהתבאס מזה שמסביב חשיכה.

            לא מספיקה לנו החשיכה עצמה עוד נדוש בה ?

            עזבי, אני בדאון ולא מפסיקה לבכות ..

            • יעל ישראל

              את צודקת בהרגשה דארלינג. צריך לראות את החצי הכוס המלאה. אבל אני מאוד גרועה הזה. החצי הריקה תמיד קורצת לי.

              הרבה נשיקות. בכי זה טוב. אחר כ מרגישים הרבה יותר טוב.

              • רונית בר-לביא

                בכי זה באמת טוב.

                אחר כך מרגישים מעולה עד שהמניאק הבא רע אליך …

                והיפה בכל זה הוא שהכל באשמתנו גם, או: באחריותנו.
                אני מתה על המלה הזו.

  3. הרשימה שלך דווקא עושה לי חשק לחזור וללמד אחרי שהחלטתי לשים את הסוגיה על HOLD ולחכות כמה שנים.

  4. טוב, נו, אני מורה את יודעת.
    עברתי מורים נוראיים כמובן, מוזר, אבל הכי לרעה אני זוכרת את אלה של ההבעה והסיפרות. אולי לכן אין לי בגרות בתחום, למרות שנולדתי עם ספר ביד.
    כשהחלטתי שאני עושה הסבה לחינוך מיוחד חיפשתי עבודה מהלב, ואכן מצאתי. אני אוהבת את מה שאני עושה, ואני מוצאת מורות מיוחדות בתחום.
    מה ששוחק מורים זה גודל הכיתות, כמעט בלתי אפשרי לתקשר עם 41 ילדים באופן תקין, עומס העבודה, כמויות החומר שיש להעביר, שאין פרופורציה הגיונית בינן לשעות הלימוד המוקצות, וכמובן השכר.
    אדם שיורקים לו פברצוף פעם בחודש כשהוא מקבל תלוש חארטה, הופך לאדם מריר. וכבר דיברתי כאן על שכר המורים.
    אבל לא כולם בהמות, ואולי אנחנו נוטים לזכור את המורים שהיו כן טובים וזוכרים רק את הנוראים. ואל תשכחי שגם קבוצת התלמידים מזהה את המורה כאוייב, במיוחד אצלנו בישראל, את צריכה לראות איך הורים מתנהגים לפעמים, גרוע מילדיהם, וזה מקצין עם השנים, ולפעמים כשאת שומעת את הצד של המורה בסיפור מצטייר משהו אחר.
    אבל המקצוע כפוי טובה כי מדינת ישראל הופכת אותו לכזה, אישית אני מאוד אוהבת את התלמידים שלי, הייתי שמחה להיות פחות עניה כמורה בישראל.

    • ברח לי לפני שהגהתי, אבל הבנת את הרעיון..

      • אורה ניזר

        יעל יקירה, אותי באופן אישי לא עניינה המערכת, כשאני ניכנסתי לכתה שלי לילדים שלי אני הייתי איתם והם איתי, והמנהלת יכולה היתה להיות מה שהיא רוצה, וגם המפקחת,. שמרתי על יחסים טובים איתם קצת הומור… אבל הילדים שלי היו כמו הילדים שלי. דוקא הילדים שהיו שוליים בלימודים… או בחברה הם היו האתגר הגדול, הילדים האגרסיבים, הכעסניים הם אתגר, הם לא איימו עלי הם היו הילדים שהיו זקוקים להכי הרבה הקשבה ואהבה. אני בטוחה שהילדה שדיברת עליה לא תשכח אותך עד קץ הימים, ככה זה, ותגידי, שהיא לא מלאה ועדין ממלאת את ליבך אהבה הערכה לעצמך, ודאי שממלאת, וזה סוד העבודה הזו עם ילדים הם ממלאים אותך אהבה את לומדת המון על עצמך גם כשאת ניכשלת, לא פועלת נכון, פוגעת משהו במישהו מהם כי לא שמת לב, כי היית קיצרת רוח ברגע מסויים, ממש כמו עם הילדים שלך, ומה שטוב הוא שתמיד את יכולה להתנצל בפני הפגוע, ולתקן, אני נישחקתי כמובן ועזבתי רגע לפני שיהיה מאוחר מדי, מורה שמרגיש שחוק צריך לאפשר לו לצאת לא רק כדי שלא יפגע בתלמידיו אלא כדי שלא יפגע בעצמו. אני אהבתי ואוהבת עדין את תלמידי שמהם למדתי המון. יש לי המון מה לומר על זה. את המסטר שלי עשיתי על העבודה הזו הדיסרטציה שלי עוסקת בזה, אני הייתי בפנים ועמוק.

        • מירי פליישר

          אני לימדתי קרמיקה בחטיבת הביניים שנתיים אחר כך ברחתי לסטודיו ושם אני מלמדת 33 שנה.
          בשנתיים האלה כשמערכת החינוך עוד הכילה שעורים באמנות לפני הקיצוצים של זבולון המר יצא לי למזלי לעבוד בעיקר עם הילדים שעשו בעיות במקומות אחרים . פרט ללחץ של 15 ילדים שצריכים את עזרתי – בגלל זה ברחתי ומאז אין לי בקבוצת לומדים יותר מ5 תלמידים וגם הם מבוגרים , אז למרות הלחץ זו היתה חויה מופלאה של תרומה לילדים נהדרים שכמו שתארת יעל ברמת השרון עם האינטגרציה הפכו אותם לשחורים . שנים רבות אחר כך פגשתי אותם והם זכרו אותי ואני אותם . אותם העיניים… שניים נעשו פושעים אבל אצלי הם היו מקסימים . אחד אפילו נהרג בטעות מיריות שוטרים . מאיר . ילד יפה . עצוב לי כשאני נזכרת בו.
          לא רציתי להיות מורה . והפכתי לכזו כמובן בתנאים שלי . בסטודיו . מבוגרים . קרמיקה וקבוצות קטנות . עכשיו לרגל היותי בת 60 אני גם לא מקבלת מי שנדמה לי שינחסס לי את החיים . ככה יוצא שכולם נחמדים וכיפים. טוב אחת שאני זוממת להנשיר אותה בהזדמנות הראשונה בלי שתרגיש כמו שכל המורים שלה לפני עשו…

  5. מי שלא יודע לעשות אמנות מלמד אמנות. ומי שלא יודע ללמד אמנות מלמד התעמלות.

    • אבל לעולם לא אשכח את המורות שלי לאמנות – את אלה אמיתי ואת זכה פרונמן (שבינתיים התגרשה ואולי שם משפחתה השתנה) ואת אלישבע רבל ואת פרידל שטרן. אם מישהי מכירה אחת מהן ויש לה את פרטיה אשמח לקבל (חוץ מפרידל שאליה יש לי קשר ישיר בחלומות…

    • מירי פליישר

      אה יוסי 🙁

  6. עדנה גור אריה

    יעל את צודקת במידה רבה, אך שימי לב יש מון כפיות טובה למורים. כשיש בכיתה 40 תלמידים קשה מד להתמקד בכל אחד ואחד מהם ואת זה המערכת אינה קולטת. אכן כשנותנים יחס של אהבה ותשומת לב, צריך רק לחכות שהקליפות ירדו ואז אלה הילדים שהכי כיף ללמד.
    אולי חבל שלא המשכת בהוראה, מורים כמוך צריכה המערכת.

    • אבל ליעל היה קשה מאוד לתת יחס אהבה אם היו לה 40 תלמידים והיא היתה צריכה ללמד איקס חומר במינימום שעות, וכל מצוקה של תלמיד היתה נתפסת מבחינתה "כהפרעה". (היא הרי אמרה שהילדה היתה טרבל מייקרית, ובכיתה תמיד יש כמה כאלה והמורה לא יודע מה לעשות איתם כי הוא לא פנוי אליהם).
      וזה לא שאני בעד מורות מנוולות או גזעניות, חלילה, ואני סבורה באמת ובתמים שכל ילד פרח, אבל הפריווליגיה של יעל היתה שהיא היתה פנויה לגלות את הילדה המסויימת הזאת, בעוד שלמורה ההיא היו כל כך הרבה ילדים שהיא בכלל לא פנויה להתייחס לצד האנושי שלהם.

  7. כל הכבוד. נדמה שהשחיקה עושה את שלה הרבה פעמים. עצוב.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל