בננות - בלוגים / / שושלת הנשים הדפוקות
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

שושלת הנשים הדפוקות

 

לנטלי ברוך, לאה איני, אמיר אור, אסתי ג.חיים, אליענה אלמוג, אפרת מישורי ולבנה מושון, באהבה

 

כאשר אימי נאלצה להינשא בגיל 19 בנישואי שידוך, אי שם בשנות הארבעים של המאה העשרים, היא עשתה זאת בלית ברירה. אלה היו החיים אז, אלה היו המנהגים. היא עצמה דווקא הצטיינה מאוד בלימודיה ושאפה בסתר ליבה לקריירה אקדמית בתחום מדעי הרוח, אבל בית עני ומתעלל והורים לא מתפקדים גרמו לה לרצות לברוח באמצעות נישואים. אנחנו, הילדים, היינו פרק המשך טבעי שעליו לא ערערו באותם ימים, וממילא, גם כמעט בלתי אפשרי היה לערער עליו בשל אמצעי המניעה הלא יעילים של אותם ימים. על כן אימי, שאולי יכלה להיות אקדמאית מצליחה או אשת קריירה נוצצת לו נולדה שלושים שנה מאוחר יותר, נאלצה לחיות כעקרת בית ולהביא לעולם ילדים; ילדים שאינני בטוחה בכלל שהיו באים לעולם לו חיה בימינו.

 

אימי נולדה בתורכיה לבית אמיד. אביה היה בעל מפעל לממתקים באיסטנבול. את שנות ילדותה הרכות היא זוכרת באהבה, כי אביה אהב אותה. אומנם אמה לא הייתה אם מצטיינת, וסבלה מדיכאון שגרם לה לשכב רוב הזמן בחוסר אונים, אבל היו לה מטפלות מוסלמיות לאימי, וכנראה שהילדות המוקדמת הייתה סבירה. כך היא מספרת לפחות. אולי יש בזה מין הרומנטיזציה לילדותה, בעיקר מפני שכאשר הייתה בת 8, אביה החליט לעלות לפלסטינה בעקבות אחיו, שלחץ עליו לעשות עלייה.

 

הם הגיעו לירושלים בשנת 1932, לביתו של הדוד האמיד ברחביה, שהיה פקיד בכיר בבנק אנגלו-פלסטינה. בתורכיה סבי חיסל את המפעל המשגשג שלו, וכאן נתן לדודי את הכסף שהביאו עימם, כדי שישקיע אותו. הוא ניסה לעבוד במקצועו גם בארץ, אבל לא הצליח בכך. הוא פנה ל"עלית", אז מפעל קטן לממתקים,  כי רצה לתרום להם מהידע שלו על ייצור ממתקים, אבל הם לא רצו אותו כי הוא היה "פרענק". המפעל הקטן שסבי הקים כאן לא הצליח, וכך המשפחה גרה בעצם בדירת גג דולפת מעל דירתו המרווחת של הדוד, אותו פקיד בכיר בבנק.

 

ילדותה ונערותה של אימי עברו עליה בבית עני, עם אם לא מתפקדת, אב עצבני שבשל הירידה מנכסיו נעשה אלים, ודודים מרושעים מהספרים של דיקנס. היא הצטיינה מאוד בלימודיה באליאנס ואחר כך בקולג' האנגלי לבנות של מיס לנדאו, אבל החיים בבית היו קשים. חוץ מהעוני, המכות שקיבלה לפעמים מאביה, העובדה שנאלצה לטפל באחיה הקטן ולבשל ולנקות במקום אמה החולנית, היא גם סבלה מהתעללות מינית מאותו דוד. לולא לחץ אותו דוד על אביה שיעלו לארץ, ייתכן שחייה היו קלים וטובים יותר.

 

היא נישאה בחופזה לאבי בגיל 19, רק כדי לברוח מהבית המתעלל. למזלה, היא בחרה באיש טוב ולא ברשע מטורף כמו אביה ודודה. היום ברור לי, שזה הדבר הכי טוב שהיא יכלה לעשות למען עצמה. תמיד מפתיע אותי שנערה עם עבר מתעלל כזה, ידעה באיזה שהוא מקום הישרדותי בתוכה, שהגבר הזה "יציל" אותה וגם יהיה אבא טוב לילדיה. הרי זה אינו מובן מאליו בכלל. על פי רוב, נשים מבית מתעלל נישאות לגברים מתעללים וממשיכות את מעגל האימה.

 

עם ילדות ונעורים כאלה, עם אם קרה ולא מתפקדת, לא פלא שאמי הייתה נצר המשך לדור של נשים מדוכאות ודכאוניות, כמו אמה לפניה ואנחנו בנותיה אחריה. ברור שמילדות כזו לא תוכל להגיח אם בעלת כישורי הורות ראויים. ואת האמת, גם נישואיה לא יכלו לעזור לה בכך, למרות שאבי היה הרבה יותר בריא בנפשו ממנה. אמנם אבי גונן עליה, מעולם לא הרביץ לה או התעלל בה, והיה אב ומפרנס למופת. אבל גם לאבי היו פאקים באופיו הטוב באופן כללי. לגבינו הבנות הוא היה תמיד רך כמו ג'לי, ונתן לנו לעשות ככל העולה על רוחנו, אבל את אימי הוא הגביל: הוא סירב שתצא לעבוד כי סבר שהיא צריכה להיות איתנו הילדים, והחליט את רוב ההחלטות החשובות בבית.

 

האם יצא משהו מזה שאימי הייתה איתנו בבית? האמת שלא. אני זוכרת את אימי בילדותי שוכבת רוב הזמן על הספה בדיכאון ובאפיסת כוחות כתוצאה ממחלות נשיות שונות. היא תמיד הייתה עצבנית ונרגנת, ותמיד ראו עליה שהיא מעדיפה שלא נטריד אותה בקיומנו. היא לא התייחסה כלל אלי, אל אחותי שולמית ואל אחי, מחוסר כוח, ומכך שאת מעט כוחה היא השקיעה ביחסי הסימביוזה האיומים עם אחותנו הגדולה, חולת הנפש.

 

אינני זוכרת שום פעילות איתה, שום דבר נעים, רך, בין אם ובת. יש לי רק זיכרון נעים אחד ממנה. חג פורים אחד, אני בת תשע למיטב זיכרוני. למרבה הפלא אימי הייתה במצב רוח טוב. אני חזרתי מחגיגת פורים בבית הספר, ואימא הייתה במטבח, מרדדת בצק לאוזני המן ומכינה קורביאל, שזו מין עוגה מיוחדת לפורים שמכינה יהדות תורכיה.

 

כמה התרגשתי מזה שהיא הייתה נינוחה, פיזמה שיר, נתנה לי להשתתף בהכנת אוזני האמן ושאלה אותי שאלות על החגיגה. אני חושבת שהייתי נותנת את כל חיי עבור עוד כמה רגעים כאלה איתה.

 

אימי היא אישה קרה, נכה נפשית. אינני יודעת בדיוק את האבחנה שלה, אולי היא אישיות גבולית, אולי גרוע מזה. כאשר הלכתי לפני 26 שנים למכון רודי לטיפול, וד"ר דוד רודי המיתולוגי ערך לי ראיון כניסה, הוא ישר הצביע על יחסי הסימביוזה של אימי לאחותי הגדולה. עם כל הביקורת עליו, רודי היה מאבחן מעולה, בעל אינטואיציות רבות. כיום יש המפקפקים בכך שסכיוזפרניה היא תולדה של סימביוזה בין ילד להורה הביולוגי שלו, אבל אני יודעת שלפחות אצלנו זה נכון. עד היום אני רואה את היחסים האיומים ביניהן, שתי נשים קשישות, בת 82 ו-60 בהתאמה. עד היום אני רואה כיצד אמי מתעללת נפשית באחותי הגדולה, שנשאה עבור כולנו את נטל האם החולה בנפשה.

 

אחותי הגדולה הייתה והיא עדיין פח הזבל של אמי. היא הכבשה השחורה של המשפחה. לנו, לי ולאחותי, ברור שאלמלא אחותי, אמי הייתה מנסה לעשות סימביוזה איתנו, ואז מה היה עולה בגורלנו. במובן מסוים, אנחנו יודעות שהעובדה שהיא לא אהבה אותנו ולא התייחסה אלינו הצילה אותנו ממחלת נפש. אבל מבעיות נפשיות היא לא הצילה אותנו. גם אני וגם אחותי שולמית ממשיכות את שושלת הנשים הדכאוניות והחרדתיות של משפחתנו.

 

ולמרות זאת, למרות שאנו יודעות כי ניצלנו בנס ממחלה קשה, הכאב על היעדר האם בחיינו הוא עדיין ללא נשוא. הייתה לנו אימא, אבל היא לא ראתה אותנו בכלל, ובוודאי שלא יכלה לאהוב אותנו. היא פשוט לא הייתה מסוגלת לזה. פשוט כך. גם לו רצתה, לא הייתה יכולה להיות אם סבירה. לפני כמה זמן כתבתי פוסט על הטיפול שלי, וכיצד שנות הטיפול, עם המטפלת הנהדרת שלי, היו השנים הטובות ביותר בחיי. אלה היו השנים היחידות שבהן לא רציתי למות. לבנה מושון העירה שאולי זה קרה פשוט בגלל שהפסיכולוגית שלי שימשה עבורי בתור אם מחליפה. והאמת, מאז שהיא כתבת את זה, הבנתי שהיא צודקת. נכון שהטיפול היה מצוין, והמירורינג עבד היטב, אבל האמת שהוא הצליח, בעיקר כי סוף סוף הייתה לי "גוד אינף מאדר", ולו רק לשש שנים בחיי.

 

כמה קשה, אוי כמה קשה לחיות לא אהבת אם. אבות טובים יכולים לשקם, לאהוב, לטפל, אבל דבר לא ימלא את מקום האם החסרה, "הרעה". כמו כל מיני תיאורטיקנים (ויניקוט, קוהוט), גם אני מאמינה שכוחה של האם על הילד הוא אינסופי, ואימהות מחורבנת הורסת לנצח. שהאם היא המסד והטפחות והבית כולו. כשאם אינה מתפקדת, פגועה בנפשה, קרה, לא אוהבת או מתעללת, המחיר שנשלם כילדיה יהיה כבד מנשוא. נעבור טיפולים, ניקח כדורים, כלום לא יעזור, לא באמת. החור בלב חי וקיים. וכאשר רובנו ממשיכים הלאה את השושלת, אנו מנציחים על פי רוב את הפגמים הנוראיים. אין כאן הנחות. קשה מאוד לתקן את מה שרקוב. 

 

 

 

 

22 תגובות

  1. יעל,
    אלוהים ישמור מה שיש בתיקים האלה…
    התיקון היחידי שאנחנו יכולים לנסות לתקן הוא אכן בנפשנו ובילדינו. וגם בזה הנצחונות הם בנקודות, לא בנוק-אאוט.
    מהמקום של הורה שנושא לבדו באחריות ובתיקון, אני רק יכול לומר שילד הוא מין מראה די אלסטית, שאמנם לא רק את נשקפת בה, אבל את יכולה לנסות ליישר לו אותה, אפילו את מה שאחרים עיוותו.
    מה אפשר לעשות? להביט קדימה, לראות כמה כן הצלחנו לתקן. מה שנשפך -נשפך. נקודת הכוח שלנו היא כאן ועכשיו.

    • מיכל ברגמן

      אני מסכימה איתך יעל שיש חסרים שלעולם ישארו חסרים. אפשר וצריך לתקן אבל גם לדעת את גבולות התיקון.
      בזמן האחרון יש לי הרושם שאני צורבת את בני הגדול בחיבוק דב שישאיר חותם לא טוב. אני עומדת מול עצמי, כאילו מודעת לכל, ובכל זאת כואב עד כמה אי אפשר להימנע מזה גם כשרוצים ומשתדלים.
      אני רואה מולי את המבוגר שהוא יהיה ואת מה שיטיח בי ואלו בדיוק המילים שאני מטיחה בעצמי כבר עכשיו. אז נכון שהמודעות עוזרת, אבל זו נחמה קטנה למדי.
      האם ישנו ריפוי? האם קיים תיקון? לא לגמרי. פה ושם בודאי.

  2. יעל, אני שומעת בך יתמות אינסופית, רעב מטורף לאם, חור כואב שאין לו מזור.ככל שהשנים עוברות, נראה שהחור גדל, וככל שהסביבה במעגל השני והשלישי מחבקת אותך – כמעט חונקת אותך באהדה – את מגששת כמו תינוק זועם אחר פטמת האם הנעלמת. חוקרי מוח בגישה מודרנית טוענים שמדובר בחיפוש של המוח אחר האהבה, מזון הרגש הבסיסי שהאם אמורה לספק, סם חיים, ובהעדרו האדם בקריז כל ימיו. אין תחליף מתדון לאם.

  3. יעל , מאד מענין מה שאת מספרת על סימביוזה. אני חמקתי מסמביוזה עם אימי ואיבדתי את אהבתה . אחותי נלכדה בה וזכתה בה.
    היא בחורה מאד מוצלחת וסוחבת עליה בעיות שלא נועדו לה במקור.לעומתי שנולדתי עם בעיות קשב, קורדינאציה ומה לא שמלכתחילה הקשו עלי את החיים . אבל אחותי פשוט נולדה מוצלחת .
    אבל אני בטוחה שכך אימי יודעת לאהוב. קשה לגדול בלי אהבת אם בריאה , אני
    חשה שהפן התוקפני שבי שייך לצד הלא נאהב .

    את צריכה להסתכל על הרווחים שהמצב הזה העניק לך . לי הוא העניק חיפוש אובססיבי אחרי אמת וחוסר יכולת לחיות בתוך מציאות שקרית. ובטח שגם לך הכאב העניק כח.
    אנחנו מקבלות מבחנים שאנחנו צריכות להאמין שבכוחינו לעמוד בהם ושמהלימון תצא לימונדה.את תורמת משהו אחר בכאב שלך ובאמת שלך מה שאין למי שגדל על פינוק ומרמלדה . העריכי את זה .
    ולסיכום גם אימי רצתה לממש את עצמה יותר מלגדל אותנו וב"ה אני שמחה שהמימוש שלה הגיע. אני יודעת שבדרכה היא כן אהבה ואוהבת אך בטוח שלא זאת האהבה שאאחל לזולת.
    צריך להמשיך הלאה!

  4. רשימה נוגעת, יפיפיה ואמיצה.

  5. אפרת מישורי

    הי יעל, ברוך בואך למשפחה הגדולה. מבחינתי, תמיד היית שם וחלקנו בינינו אי אילו הזדהויות ספרותיות, גם אם לא ידעתי את הפרטים הבונים את הוריאציה הפרטית שלך. זו אכן שושלת מפוארת ולא שזה מנחם או לוקח משהו מן המשא שלך – אבל פעמים רבות אני חושבת לעצמי מה היינו עושים בלי השירה והספרות שהן עדות מודפסת לפיתול המכאיב הזה שמסרב ליישר קו עם החיים כהוראות שימוש. באהבה אפרת

  6. יעל,חזקי ואמצי.

  7. יעל, את בחורה מדהימה באומץ ויושרה. קשה לחזור לשגרה לאחר קריאה של עדות חייך שנמצאת במסמך שכזה. אין כאן מקום להתפלספות כמו שניסיתי בפוסט הקודם. ברוב טיפשוטי רציתי להקל על ליבך אך זה ממש לא מתאים ובלתי אפשרי… זה קשה וכואב מה שאת מתארת.

  8. יעל,
    ממעמקים – אבל את כבר גם מעליהם. העובדה שמשכת את עצמך מזה בציצית ראשך אל היצירה, היא הפלא האמיתי.

    ובכלל, הצד המואר של העניין הוא המקום שאליו הייתי רוצה להסב את הראש עד כמה שאפשר. מזל שאנחנו אנשים שמסוגלים גם לפעול, להפוך מתוצאה של מציאות לגורם של מציאות. לפעמים אני חושב שככל שהתהום עמוקה יותר גם המעוף מתוק יותר.

    צריך באמת להתייחס לקשר (ולמרחק) בין השיגעון להשראה. אעלה משהו בעקבות בקרוב.

  9. יעל, נשמה צדיקה, דמעותי לא מפסיקות לזלוג.
    תודה שהקדשת לי ולאחרות/ים את הפוסט, חששתי לרגע שאולי שאלתי שאלות חודרניות מדי, אבל גם תארתי לעצמי שאימך עברה התעללות מינית ועוד התעללויות כאלו ואחרות והכאב זועק לשמיים.
    אני מאמינה שאנחנו מתחילים לחיות כשהורינו מתים, עם כל הצער שבדבר. השיר שלי "אמא" (שכבר התפרסם לפני זמן מה) מוקדש לך. אני חושבת שכדאי להקים קבוצת תמיכה לנשים חסרות אם.
    אוהבת

  10. יעל יקרה, שוב אני נפעמת מהכנות האינסופית שלך.
    ומעבר לזה, עם כל הכאב בדברים שאת מתארת, יש לי תחושה שדווקא בכתיבה הזו את עושה מעין סוף למה שאת קוראת לו שושלת הנשים הדפוקות, שכאן, באמצעות הכתיבה את אומרת "לא עוד" ומורדת בתורשה הזו שנכפתה עלייך, וזה בעיני, הכי אמיץ שיכול להיות.

  11. הנה אני מכיר אותך יותר ויותר, והדבר דורש להכיל הרבה מאוד כאב ופסימיות. ייתכן שאת קצת פסימית מדי. למזלו של הקורא איכותם הרגישה והחכמה של הטקסטים שלך קצת מקילה עליו.

  12. יעל,
    רק עכשיו קראתי את שני הפוסטים האחרונים, שיחד יוצרים תמונה מרגשת ואמיתית וכנה ומדויקת. אני מסכים אתך לכל האורך לגבי העובדה שאהבת הורים לילדיהם אינה בהכרח דבר אוטומטי, והלחץ החברתי שהופך אותה לאוטומטית עלול למוטט ולמחוץ. בעיני יש איזשהו נס בזה שיש משפחות שבכלל מתפקדות. אולי זו גישה פסימית נורא, ואולי פסיכולוגיסטית, אבל אני די מאמין בה.

  13. יעל יקרה,

    תודה על כך שאת כה מפוכחת, מעמיקה ונועזת בדברייך.

  14. תודה לכל הקוראים והמגיבים. חשוב שהדברים ייאמרו, וחשוב מכך שיקשיבו להם.

  15. יעל,

    התרגשתי מאוד. המילים נכתבו באומץ ובכזו כנות מרגשת. חיזקת אותי. קצת קשה לי לכתוב בשפת ה SMS הזו מילות שבח אך מכל מקום, יש בי הרבה הזדהות. רק עכשיו אני נזכרת ששמעתי אותך מדברת על זה ביום האישה (לפני שנה או שנתיים) ברחבת הדשא מול בניין גילמן באוניברסיטת תל אביב.

    ושוב,
    התרגשתי.
    גלית

  16. יחי, יחי, יחי!… מרגש מאוד, ועם המון סיפורים שבתוך הסיפורים. תודה רבה

    • יעל, לא יודעת למה אבל המשפט שעולה אצלי בעקבות הפוסט המכאיב שלך ברוח אנלוגית הוא= בראשית ברא אלוהים את השמים והארץ והארץ היתה תוהו ובוהו וחושך על פני תהום, ומן התהום רוח אלוהים עלתה ויצרה את האור – ויאמר אלוהים יהי אור ויהי אור.
      כנראה שמתוך הכאב יוצרים אמנות,

  17. יקירה
    טפלי בעצמך במקום לחפש אשמים. אמא שלך אישה חולה שלא קיבלה טיפול. אולי בגלל בושה, אולי בגלל חוסר הבנה. ואת כבוגרת במקום להטיח בה האשמות. היית צריכה לפנות למוסדות על מנת לטפל בבעיהץ
    ומה עשית במקום? חיפשת…חיפשת..וחיפשת..ובוודאי עדיין מחפשת.
    וזאת מדוע? מפני שעדיין אינך מבינה.
    יש לך אמא חולה, יש לך אחות חולה…
    תצילי אותם ואת עצמך במקום לחיות במקום של האוממלות והמסכנות.

    כשאני הבנתי את זה במשפחתי. לקחתי יוזמה פניתי לרשויות. וברוך השם כולנו עברנו טיפול, והים אנחנומשפחה מאושרת עם בעלים ונכדים.
    עשי מעשה במקום להתלונן.

    באהבה
    ממני אליך
    מיטל

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל