בננות - בלוגים / / תכירו, אבא שלי
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

תכירו, אבא שלי

 

 

אני רוצה להכיר לכם את אבא שלי, אהבת חיי הגדולה. חוץ מזה שהוא אהב אותי כל כך, ואני אהבתי אותו בחזרה עד בלי די, הוא היה באמת איש מיוחד. יוצא דופן, רב מעללים, וסתירות קצת משונות באופיו.

 

   אבי היה "סלף מייד מן" אמיתי. מילדות קשה בשכונת נחלת ציון בירושלים, בה פירנס כבר מגיל 13 את אימו ושני אחיו, אחרי מות אביו, הוא הפך למלך התכשיטים המלאכותיים של ישראל בשנות השבעים. בעצם, הוא זה שהביא את כל תחום התכשיטים המלאכותיים לארץ. כל מה שיש בארץ היום: "חרוז כזה", "חרוזית", "פנאי לי" ואחרים, הם בעצם ילדיו ונכדיו הרוחניים. הם למדו ממנו את העסק.

 

  כבר בשנות הארבעים פתח אבי "גלנטריה" בירושלים, במרכז המסחרי, וסחר עם כל ערביי הארצות הסמוכות. אחרי פרוץ מלחמת השחרור הוא עבר עם אימי ואחותי הגדולה לתל אביב, והתחיל את העסקים האמיתיים: תכשיטים מלאכותיים. עוד בשנות החמישים, כשאיש לא חלם כאן על חו"ל, הוא הפליג (באונייה, בחיי, תמיד פחד ממטוסים) לאירופה, שם שהה חודשים ארוכים, בעיקר באיטליה ובגרמניה, כדי לבסס את עסקיו ולרכוש סחורות.

 

   כעבור כמה חודשים הגיעו הסחורות במכולות של צי הסוחר של "צים", מה שהפך את אבי ל"אקספורטר אימפורטר"" מהראשונים בארץ. כאן הוא מכר לקמעונאים, שבאו לרכוש חרוזים ופריטים נוספים כדי לעשות מהם שרשראות ועגילים זולים לקונותיהן. בהפוך, הוא ייצא סחורה ישראלית, כמו חרוזי חברון, לאירופה.

 

   כבר בראשית שנות השישים הפך אבי ליצואן מצטיין, ואפילו קיבל על כך אות מספיר ז"ל, שהיה אז שר המסחר והתעשייה. יש לי את התמונה, מ"יריד המזרח" בגני התערוכה (היה פעם דבר כזה. זוכרים את סמל הגמל המעופף של התערוכה?) בתמונה הוא לוחץ לספיר את היד, על פניו קורת רוח בלתי מצויה, שהייתה כה מפתיעה יחסית לפניו הסובלות והטרודות ברוב הזמן.

 

   ואז באה מלחמת ששת הימים, המצב הכלכלי השתפר ללא הכר, כולם רצו לקנות תכשיטים מלאכותיים, וגם אבי, כמו כל העצמאיים, עשה את הבוחטה הגדולה שלו. שנות השבעים כבר היו מרופדות בהרבה כסף, והחיים התחילו לחייך אלינו בגדול.

 

   ולמרות כל זאת, אבי נשאר אותו ציון ישראל, דור ראשון בארץ להורים ילידי פרס, שהיה קונה אוכל זול בשוק של מחנה יהודה ומבשל לאימו ולאחיו הקטנים. למרות שעשה הון לא קטן, הצליח בעסקים, קנה מספר דירות בצפון תל אביב, ורכש לעצמו את חותמת ההצלחה, אבי המשיך לצחצח ולתקן את נעליו בעצמו, את הירקות והפירות קנה לבד בשוק הכרמל, וסחב עד הבית בשקי יוטה שאימי תפרה, ואפילו המשיך לנסוע באוטובוס.

 

   הוא בישל בעצמו לשבת, את האוכל הנפלא שלו. הוא כיבס את בגדיו במו ידיו, אם אימי שכחה לעשות מכונה כביסה. הוא תפר כפתורים בחולצותיו, כי לא רצה להטריד את אימי. הכול עשה במו ידיו. צבע, תיקן, הדביק, קנה, הכין. איש אשכולות ללא ספק.

 

   וזו המורשת שהוא השאיר לי. אני אוהבת לעשות הכול לבדי. לא אוהבת שמשרתים אותי, ולא מוכנה לקנות "עבודה שחורה" בכסף. כך גדלתי, שכל מה שאתה יכול לעשות לבדך, תעשה. אל תצפה שאחרים ינקו אחריך תמורת כסף. ולא שלאבי לא היה כסף לשלם עבור שירותים כאלה, הרי היה לו בשפע, אבל הוא פשוט לא רצה בזה. ולא מקמצנות, כי אם מערכים. הוא האמין שאסור לו לאדם לגרום לאדם אחר לשרת אותו. ואני שמחה שהוא העניק לי מורשת כה יקרת ערך.

 

    אבי היה דוגמה חיה לאדם שהתעשר ועלה בסולם החברתי, שלא הסתאב כתוצאה מהשפע שאפף אותו. הוא נשאר עניו כמו תמיד, והמשיך לעשות את כל מה שעשה כאיש עני. הוא שילם לעובדיו בעסק משכורות הוגנות, ואפילו היה נותן להם מהסנדוויצ"ים שהכין לעצמו, אם במקרה שכחו להביא מהבית. כן, גם את הסנדוויצ"ים הוא היה מכין לעצמו בבוקר, למרות שהיה יכול להרשות לעצמו מסעדה בכל יום. הוא העריך את תורת ההסתפקות במועט. תמיד סיפר לנו על רבי עקיבא שהתפרנס רק מחרובים.

 

   את הכסף הוא חסך כדי לקנות את הדירות הכי טובות בצפון תל אביב, לנו, הילדים, לאפשר לנו חינוך גבוה, ואת כל התנאים שלא היו לו כילד ונער. טיולים לחו"ל לא היו בראש שלו, ומלבד נסיעות העסקים שהיה חייב בהם, הוא ואימי לא שאפו בכלל לכל הקטע מנקר העיניים של דור "הג"ט סט" של שנות השישים-שבעים-שמונים.

 

     וזה לא שראיתי אותו במשקפיים ורודים ומעוותים, כי תמיד הבחנתי גם בחסרונותיו. אבל את אופיו החזק, את יכולתו לא להיסחף אחר החומרנות, על אף שהרוויח הרבה כסף, את זה שלא שינה את עורו והפך ל"מתעשר חדש" גס ומגעיל – את כל אלה אני רואה נכוחה. כך הוא היה, ואין הרבה אנשים כמוהו שעומדים בשינוי הדרמטי ולא הופכים למדכאים, מקרבנים ומנצלים.

    

    אז לא, לא היו לנו בבית היקר בצפון תל אביב אנשים שישרתו אותנו, הכול עשינו לבד, ואני ממשיכה בכך עד היום. אין לי עוזרת, ועד כמה שזה תלוי בי גם לא תהיה. אני סוחבת את הקניות מהסופר לבד, כי דוחה אותי להעביד רוסים או ערבים מסכנים ששוברים את הגב, ומקבלים על זה 20 ₪ לשעה כעובדי קבלן וגרושים מגוחכים בתור טיפ. אני תופרת לבד כשאני צריכה. כאב לי נורא כשהשנה היינו צריכים להעסיק עובדת זרה כדי לטפל באימי החולה, וחורה לי היום כשאני רואה את האתיופיות והרוסיות המסכנות מנקות לה את הישבן, תמורת שכר רעב, כשכל ההון-תועפות שאנו משלמים עבורה הולך כולו למנהלי בית האבות.

 

    תגידו שאני יפת נפש, שאני נאיבית, שאלה הם הזמנים, שאני קשוחה עם עצמי ועם הזולת, שאי אפשר בלי שירותים אישיים, שהרוב משלמים יפה עבור השירותים האלה (באמת????? כאשר תשלמו 80 ש"ח לשעה לעוזרת שלכם, כפי שאתם מקבלים במקצועות הצווארון הלבן, אז נדבר שוב), שגם אתם עבדתם בצעירותכם בניקיון (אבל לכם היה למה לשאוף, נכון? לא נשארתם מנקי בתים כל החיים?), ש"כל עבודה מכבדת את בעליה" (נכון, אבל באיזה שכר?), שאתם נותנים ככה פרנסה לאנשים מסכנים (באמת??? ומי יצר את כל "העולם השלישי" הזה לנוחותנו, אם לא אנחנו?) – אבל שום דבר לא יעזור לנו גבירותיי ורבותיי. 

    תגידו את זה לעצמכם עד מחר, תנסו להרפות את שריר האשמה בכל מיני יוגות נמלצות ותכשירים לריכוך המצפון. זה לא יעזור. אנחנו הפכנו לאומה של מנצלים, מדכאים ומקרבנים: ערבים, אתיופים, רוסים, עובדים זרים, מה שבא.

 

 

18 תגובות

  1. מסכימה איתך, עם כל מלה.

    ואביך נשמע שהיה אדם יוצא דופן ומקסים. הוא הוריש לכן כנראה לא מעט מדרכיו.

    יש משהו דומה באבי, יבדל"א,
    בא ממקום פשוט יחסית, בוודאי כלכלית, וכמה שהוא בדרגה יותר בכירה (מקצועית, לא כלכלית), ככה הוא נשאר עממי וטוב לב ולא חושב את עצמו.

    רק עם משהו בטקסט אני פחות מסכימה איתך: בדר"כ להרוויח טוב, על אחת כמה וכמה שבארץ, מאד מאד קשה,
    בטח בתור שכיר.
    ומשכורות סבירות מצריכות שנים על שנים של לימודים והשתלמויות ועבודה של המון שעות ביום. תראי מה קורה בהייטק, שמשם אני באה.

    מי שמנקה בתים למשל, עם כל הכבוד, לא נזקק להראות שום תעודה. הם מרוויחים לפחות 40 שקל לפי מה שאני יודעת (אני אישית בחיים לא הייתי מעסיקה מנקים בביתי),
    וזה בהחלט פותר בעיה להרבה מאד אנשים שאחרת היו מגיעים לחרפת רעב.

    העוזר של אמא שלי הוא דוגמא לזה.

    אני תולה את האחריות למצב הזה של "עולם שלישי",
    במדינה עצמה ובמוסדותיה החברתיים,
    בפרט משרד הרווחה,
    ולא באנשים פרטיים, שזה לא תפקידם.

    אנשים פרטיים יש מטבעם טובים ורעים, נדיבים וקמצנים, אכפתיים ואגואיסטיים,
    אבל ממדינה כן אפשר וצריך לצפות שתטפל בבעיה של מעמדות, שתטפל בבעיה של חרפת רעב, של חוליים קשים וכיוצ"ב.

    וכן, אני מאמינה שגם נכון שפרצוף השלטון הוא כפרצוף המדינה הוא כפרצוף של סך כל אזרחיה, בוודאי בדמוקרטיה.

    • זה שהפכנו למדינה קפיטליסטית כמו אמריקה מאוד חורה לי. אחרי הכול, אני מעדיפה את הימים ההם של הסמי סוציאליזם שהיה כאן. כשכולם עשו הכול ולא נזקקו למשרתים.

      • גם אני הייתי מעדיפה את שנות ה 70, אפילו ה 80, על פני מה שהיום.

        הדור הולך ופוחת, אבל בכל העולם.

        המצב העולמי מתדרדר, וזה ידוע.
        זה גם מתאים לכל התחזיות ה"רוחניות" לגבי מה שיקרה בעולם.

        אני רוצה להאמין שעם הרע הזה, מתגבר גם מספר האנשים שמתעורר לנוכח מה שקורה, ורוצה לשנות, וגם מתחיל לעשות כמה צעדים בפועל.

        עזרה לזולת היא דוגמא אחת.
        ואפשר גם בקטן, כמו שחווינו אפילו כאן בבלוגייה עם אנג"ל שלנו.

        • גם אני חושבת שככל שהרע יתעצם יפלוש גם הטוב.
          כל קיצוניות מתפוצצת בסוף.
          אני רק מתפללת יהיו הרבה רחמיים כשזה יקרה.
          אין לי מושג מי זה אנג"ל אבל אם יש עוד יוזמות אשמח לקחת בהן חלק.

          • אביטל
            אנג"ל עדיין זקוק לעזרה.
            יש רשימות אצל יעל,רונית בר לביא ואנוכי . אני עדיין שולחת לו כל חודש 100 ש"ח כי כל כספו מעוקל . מטפלים בו יותר היום ,אבל עד שלא ייסתדר בעבודה וייקבל טיפול מסודר , מצבו קשה.

  2. היי יעל
    את כותבת כל כך יפה על אבא שלך, הוא ממש נעשה לי מוחשי, איש נמרץ, דוגמא לכולם.
    מוצא חן בעיניי שאמרת הוא אהב אותי, זה לא מובן מאליו שאבא יאהב בת.
    ההמשך שסיפרת על עצמך זה מעצים את אבא שלך, הגישה שלך לחיים, כל כך נטועה בשורשים של מי את ומאין באת.
    אם היה לנו אומץ היינו עושות בבלוג- ספר האבא-
    זה נושא מרתק.
    להתראות טובה

    • מיכל ברגמן

      יעל אני אוהבת את הכתיבה העסיסית ומלאת החיים והרגש שלך. אני ממש רואה אותו מול עיני.
      יש משהו ירושלמי מאוד בלהתעשר ולהיות צנוע וללכת עם סלים לקניות.
      אני מודה שבחלק אחר של הדברים אני פחות מסכימה.
      עוזרות בית הועסקו כאן עוד בימי המעברות הזכורות לרע. מאז הפכנו לקפיטליסטים דורסנים ומגעילים. בכך אין ספק. אלוהים זה הגי"פ והוילה היא נביאו. יש משהו גס ואלים בהתעשרות הזו.וזחוח, הו כמה שזחוח.
      אינני יודעת אם זה קשור ישירות לעוזרות הבית – הרי גם את הגבינה שלך מכין פועל קשה יום וגם את הלחם. אז היכן הגבול.
      אני לא מסתדרת בלי עוזרת. מודה. למרות שאני אוהבת לנקות מדי פעם עושה את זה גם כשאנ פחות אוהבת.
      בכל אופן נשבענו לעצמנו לעולם לא לשכוח כמה קשה היה בשנים שאוטובוסים התפוצצו פה, קיצצו לנו משכורות צנועות גם כך , והיו לנו שני תיוקות – אחד חולה למדי.
      ולא שכחנו. ואנחנו לא מקדשים את הקניין. משהו מרוח הצניעות והענוה שכתבת עליה באמת חסר לי מאוד. משהו מדרך הארץ שהיתה לאנשים של פעם.

  3. היי יעל

    אני מסכימה איתך לגבי "המשרתים" המסכנים שמרווחים גרושים על עבודה לא נעימה וכנראה גם יחס מזלזל ומעורר קבס.

    ריגשה אותי מאוד הכתיבה על אביך שעמל בעבודה אך קיבל תמורה מכובדת. את תיאור האהבה שלך כלפיו, ואהבתו לגבי המשפחה שלו – עמדו לי דמעות בעיניים. איש אשכולות, חרוץ, אוהב. מהווה דוגמא לכל האנושות כולה.

  4. גם השם הפרטי ושם המשפחה שלו יצא שמבטאים אהבת מולדת.
    מסכים עם כל מה שכתבת וגם זה מהלב ולא רק מהראש. חבל שאין פה כוח פוליטי סוציאליסטי אמיתי.

  5. יעל יקרה,
    כתיבתך החיה, החושנית, מאפשרת לראות את האבא שלך ואת החרוזים שלו ולהריח את ניחוח השנים ההן, השנים התמימות או, יש טוענים תמימות לכאורה. אני מסכימה איתך שכולנו חוטאים, שנוצרה כאן מדינה קפיטליסטית ונצלנית שאינה רואה באחר אדם, אלא נותן שירותים נחות ושמאומה לא יכול להרפות את שריר האשמה, מפני שכולנו שותפים לניצול הזה בדרך ישירה או עקיפה. אכן, עוזרות בית היו תמיד, אלא שבילדותי, היה מיעוט סנובי שהעז להשתמש בשירותים הללו, בד"כ עוזרת ממוצא מזרחי. היום הן רוסיות ועובדות זרות, אלא שהבעיה אינה רק זו אלא שכר המינימום המשולם לשעה לכל מי שעובד בעבודות "כלליות". עשרים-עשרים ואחת ש"ח לשעה, במקרה הטוב עשרים וחמישה שקלים לשעה, כך שעוזרת שמרויחה כ 40 ש"ח לשעה, ניצבת בראש הרשימה…

    • יעל, הכתעבה שלך חיה, אפשר לחוש לטעום לראות ,
      בענין עוזרות הבית לפעמים זה המקצוע היחיד שהן יכולות לעבוד בו, בעיקר אם הן אינן יודעות קרוא וכתוב, וזו האפשרות היחידה שלהן להשיג עצמאות כלכלית, או תחושת ערך לקיום שלהן, הבעיה אינה בהעסקתן אלא ביחס של החברה אליהן,. אם מתייחסים אליהן בכבוד, בהערכה ומשלמים כראוי, אז מצבן לא נורא, הכל ענין של יחס, כל עבודה מכבדת את בעליה ככה לימדו אותי בבית, ככה אני גם חושבת ומקווה שגם מרגישה.

  6. הגעגועים מטפטפים מבין אצבעותייך. לא רבים מוקירים את אבותיהם מבלי להאשימם בעוולות ילדות. אשרייך שאת גאה להיות בתו.

  7. היה נעים להכיר את אבא הלך — פוסט נהדר. וגם מסכימה עם האמרה בסוף, אם הסתייגות מסויימת…. נדבר כבר. א.

  8. אני מזדהה עם האהבה לאבא.
    מקסים ושובה לב.

  9. איזה כיף להתרפק על זכרון כזה . ואיזה בנות לתפארת.

  10. תודה לכולם.

    טובה, הרעיון שלך מרחף בעצמותיי כבר שנה. ניסיתי להזיז אותו ברשימות ולא קרה כלום. אולי כאן. אני אעלה על זה פוסט, אולי יהיה שיתוף פעולה.

  11. דפנה שחורי

    יעל כל כך כיף למי שהיה/ יש אבא אהוב כל כך
    אני תמיד מחפשת אחר האבא הזה

    אצלי זה הפוך: אמא שלי

  12. דפנה שחורי

    מדויק וחזק. כמו שאומרים בלי טיפת ציניות:כל מילה בסלע

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל