בננות - בלוגים / / אוכל ואהבה
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

אוכל ואהבה

 

 כבר לפני הרבה שנים הבנתי שמה שאכלנו, איך שאכלנו ואיך שהאכילו אותנו בילדות, משפיע נואשות על דפוסי האכילה שלנו בבגרות. רק לחשוב על כמות הילדים שנאלצו לדחוס לפה אוכל מגעיל שאימא שלא אוהבת לבשל בישלה עבורם (הימים שלפני האוכל המוכן, כמובן), ותבינו כמה "פגועי אוכל" חיים בינינו.

  זיכרון אוכל חמור אחד: אני, אולי בת 6 או 7, אחותי שולמית אולי בת 12 או 13. עוד מעט צריך ללכת לרופא שיניים בשביל הפלטה של אחותי, ואימא מאיצה בי לגמור את תבשיל העגבניות וביצים שהכינה. אל תטעו, זו לא הייתה שקשוקה מצוינת ומתובלת, שלמדתי לאהוב כשבגרתי. ה"שקשוקה" סטייל אימי ילידת תורכיה, הייתה תבשיל עגבניות מימי וחסר טעם לחלוטין, בו נקרשו כמה צהובים של ביצה. מגעיל זה לא מילה.

 

   ואת הגועל הזה היא הכריחה אותי לבלוע. ואני, על סף בכי, ואולי כבר בכיתי, מחיתי ומחיתי וזה לא עזר. אני חושבת שהיא גם סטרה לי, וזה מה שהביא אותי לבכי. עד היום אני לא מבינה למה היא התעקשה כל כך. בפעמים אחרות היא לא התעקשה, ואני פשוט לא אכלתי. מקסימום אם הייתי רעבה, לקחתי אחר הצהריים איזו פרוסת לחם. למה באותו יום היא עלתה עלי? הייתה עצבנית אז עלתה עלי, קרוב לוודאי. קירבנה אותי כי היה לה יום רע. אולי כאבי וסת, אולי כאב ראש, גלי חום, מי יודע, אולי אחותי הגדולה והמשוגעת שיגעה אותה יותר מהרגיל. ואני הייתי הקורבן. קורבן קל.

 

   כמובן שזה גרם לי לשנוא עוד יותר את האוכל שלה, שממילא שנאתי אותו כי היה תפל וחסר דמיון. יום ראשון אצבעות דגים, יום שני עגבניות עם ביצים, יום שלישי מרק עוף ואורז, יום רביעי פתיתים, יום חמישי סלט מיונז, וחוזר חלילה. זה כל מה שהיא ידעה להכין. אני לא מאשימה אותה שהיא שנאה את כל הפעילות המטבחית הכפייתית הזו, והרי באותם ימים לא היו לאימהות כל השניצלים בצורת דינוזאורים שרק מחממים כמה דקות במיקרו. אבל אני מאשימה אותה שהיא הכריחה אותנו לאכול את זה. עבורי, לחם עם שוקולד היה הרבה יותר טעים מהבישולים חסרי האהבה שלה.

 

   אחותי שולמית זוכרת את עצמה עומדת במרפסת ומציצה לתוך המרפסת של השכנים למטה, שם אכלו באושר שני ילדים ממה שאימם הכינה: צ"יפס מטוגנים כמו של פעם, לא ה"תפוגן" הפיכסה של היום, אלא כמו שטיגנו פעם, בלי שמן עמוק, בלי רשת ובטיח, אלא אחד אחד במחבת. אוח, ללקק את האצבעות. לצד הצ"יפס הייתה להם ערמת סלט ירקות טרי, אפונה ושניצל שחום או קציצות בשר מטוגנות.

 

     אחותי הייתה בולשת אחרי הילדים שאימם דאגה להכין להם אוכל שהם אוהבים, במקום הדייסות המביכות של אימי, שנקראו על ידה ארוחת צהריים. והכי הכי היא קינאה בכוס האורגנג"דה שכל אחד מהם קיבל ליד האוכל. אצלנו שתו רק מים, או מקסימום תרכיז מיץ פטל.

 

       תגידו, קנאות של ילדים. אבל לחשוב שהקנאה הזו ממש העבירה אותה על דעתה, כי היא הפכה כה חשובה בעיניה, סמל לתשומת הלב ואהבה שנתנה האם מהקומה הראשונה לילדיה, ישבה לידם והביטה בהם באהבה, לעומת אימי שמזגה לנו את האוכל ברטינה והלכה לשכב על הספה.

 

     אם ילדות היא כאב לב אחד גדול אצל חלק מאיתנו, האוכל הופך להיות הסמל לרגשות הקיפוח. בת אחותי זוכרת בעיקר שהיא לא קיבלה כל מיני במבות ושמונצעס אחרים שילדים אוהבים. תחושת הקיפוח שלה התלבשה על המחסור בפינוקים מסוג זה. אני זוכרת את החיים שלנו עד שהכסף נחת עלינו פתאום בהיותי בת 11, כדלים ביותר. אוכל דל, ממתקים רק בשבת,  ועוגת הדבק של אימא שלי, שהייתה לה צורה וטעם של פיתה הפוכה.

 

   ייחלנו לשישי-שבת, כי אז אבא בישל. היה קם ביום שישי בארבע בבוקר, ומבשל עד שהלך לעבודה בשמונה. כל המטעמים הפרסים שלו לכבוד שבת. זה היה היום היחיד בו אכלנו כמו שצריך, כי האוכל היה טעים. גם אבי ידע שאימי שונאת את המטבח ובישוליה לא יכבדו את השבת, לכן הכין הכול בעצמו. לפעמים, כשהכין משהו מיוחד כמו קישקע  שהכנתו מתארכת, הוא החל בהכנות כבר ביום חמישי בערב.

 

    אם נוסטלגיה זה הקצפת, טעם האוכל מן העבר הוא הדובדבן שמעל. לעולם לא אשכח את טעם מטבחו של אבא. למזלנו, הוא בישל כמעט עד שחלה בסרטן, ולכן נהנינו בתבשיליו גם כשבגרנו. כשגדלתי, לקחתי את הצד שלו, והפכתי לבשלנית נלהבת המוכנה לנסות כל דבר. אחותי שולמית הפכה כמו אימי: שונאת את המטבח על כל הקשור בו. תנו לה לבשל, היא תקדיח את התבשיל על בטוח. יש אנשים שבישול זה לא בשבילם. חבל שאימי נאלצה להקים משפחה ולהאכיל פיות שלא היה לה כוח ורצון להאכילם.

 

 

 

13 תגובות

  1. מיכל ברגמן

    אימא שלי לא הכריחה מעולם לאכול. מעולם לא. אחרי מלחמת העולם השניה אימא שלה ניסתה, בצדק כמובן, להשלים את כל בעיות תת ההתזונה, הרככת והאנמיה שהיא גדלה איתם כתינוקת וכילדה קטנה.
    מאז היא נשבעה שלעולם לא תכריח את ילדיה לאכול וקיימה את ההבטחה בכבוד.
    אני שלא אהבתי לאכול ידעתי שאם לא אוכל תישאר הצלחת במטבח ותחכה לי שאבוא ואנבור בה בידיים, כשיתחשק לי.
    האוכל באמת לא היה משהו – בלשון המעטה.
    האוכל של סבתא היה נפלא. זיכרון ילדות חזק הוא סבתא שמגיעה אלינו בשני אוטובוסים עם חבילת קמח ופירה ובשר קצוץ, נכנסת למטבח וצי"ק צ"ק מכינה הר של קרפאלעך. קשה לי לאכול היום את המאכל הנפלא הזה כי אין מה שישווה לבצק הדקיק שלה.
    גם אימא שלי ראתה במטבח איזו צרה שצריך לצלוח אותה. כשגדלנו ורווח לה והיא השיגה את הקריירה האקדמית שכה נלחמה עליה, רווח גם המטבח והיום – פשוט תענוג.
    אצלנו המטבח הוא שימחה וזה לא חכמה כ"כ גדולה. נולדו לי ילדים אכלנים. הם אוהבים אפילו לשבת ולקרוא להנאתם ספרי בישול…
    ושניצל דינוזאורים הוא זוועה פלסטיקית מלוחה ותעשייתית. איככככס. הילדים, אגב, מתים על טעם המונסודיום גלוקמט והר המלח שדחוס בכל דינוזאור מסכן.
    כן, אוכל הוא עולם ומלואו.
    אצלי קל לנחש את מי אני אוהבת לפי רמת התקרובת. את אשר יאהב יבשל.

  2. לי עברון-ועקנין

    הנושא גדול וטעון והכתיבה שלך אמיתית ונוגעת.

  3. זכרונות חייך נוגעים ללב.

    אני יכולה רק להזדהות עם הנושא, גם אצלנו היה משהו מאוד דומה לזה.

  4. הורים ואוכל זו חוויה שמלווה כל אחד. היטבת לתאר.

  5. אוחח כמה שאני אוהבת לאכול..
    גדלתי בקיבוץ ורק אלוהים יודע איך רכשתי את האהבה הזאת לאוכל, כי גם שם התפריט היה קבוע וחסר דמיון. אבל תמיד תמיד היתה מנת ה"במקום" (במילעיל) למי שלא אהב את המנה העיקרית, ואני תמיד – לא משנה מה הגישו – תמיד ביקשתי את ה"במקום".
    תמיד שמחתי לנסות מאכלים וטעמים חדשים, להבדיל מאחי שאכל רק שניצל חתוך לקוביות ולידו (בלי לגעת) צ"יפס.
    אולי רכשתי את אהבת האוכל מאבי הצרפתי שהיה מכין לנו בשבתות אומלטים מלאים כל טוב, או שולח אותי לגינה ללקט חלזונות, ואז מכין לי סנדוויץ" עם עוף וגבינה צהובה ומספר לי שזה סנדוויץ" חלזונות – מאכל צרפתי מפורסם. אמי לא ידעה לבשל אוכל ממש, אבל הכינה תמיד עוגות ועוגיות נפלאות.
    ודווקא לי נולד ילד שלא אוכל כלום…

    אני יכולה לדבר בלי סוף על אוכל. מתי תכתבי על הקשר בין (אהבת ה-)אוכל לסקס?

    • מעלה בעיה כאובה. נשים שלא רצו לבשל והיו מוכרחות. אמהות שלא רצו לגדל ילדים ובכל זאת עשו את זה. האם זה השתנה כיום ? האם אישה חייבת לרצות לבשל האם אם חייבת גם ? שאלה מביכה שעדיין לא נפתרה.

  6. זה סיפור מאוד מכמיר לב, אבל עם סוג של תקווה בסופו. לפחות לך. אני מאוד אוהבת את המטבח, אני מאוד אוהבת לבשל, זוהי הפעולה היחידה שמרגיעה אותי באמת, וללא ספק זכרונות ילדותי תמיד נמהלים בריחות המטבח ומגע הסינר של סבתא שלי. אפילו היום בבגרותי, אני מתרגשת כשאמא שלי שולחת איזה פלסטיק קטן עם תבשיל וכאילו מתנצלת כשהיא אומרת "הכנתי הרבה, נשאר קצת אז הבאתי לך".

  7. אהבתי את המשפט האחרון שלך שטורף את כל הקלפים.
    גם עבורי אוכל הוא נושא מאד טעון.

    אני זוכרת שאימי גססה מכאבי ראש אבל אוכל תמיד היה ואולי בגלל זה מרדתי בזה.

    יש לי כתב יד שלם ערוך למהדרין על הנושא הזה . אבל משום מה איש לא רוצה להוציא , למרות שהנושא טעון ולא רק אצלי כנראה.
    אני קצת עצובה מזה , יהיה טוב.

  8. את כותבת כל כך יפה ונוגע.

  9. רונית בר-לביא

    תיאור חי, והוא גורם לי משום מה לרחמים בעיקר על האמא….
    אבל ממש.

    אני יכולה להבין שגם הילדים סבלו מזה, מההטחה של דייסה דוחה על השולחן,
    אבל איכשהו מסכנה בעיניי נורא האמא ..
    והאחריות למצב הזה היתה מן הסתם של שני ההורים.
    לא פייר שכעסו רק על האמהות בעניין הזה.

    בהרבה בתים שאני מכירה דווקא האבא היה הבשלן, אפילו אז.

    ואמא שלי תמיד לא אהבה לבשל, אבל היה יוצא לה אוכל טוב.
    מזל בשבילה שהיה חדר אוכל …

  10. היטבת לכתוב

  11. צפוןגולית

    אני עד היום עושה ציפס ככה(רק בשמן זית),מה יש פטנטים אחרים?
    אז מה זה בדיוק מסעדות של "אוכל ביתי" מאיזה בית בדיוק? אוכל ביתי מבית הרוס ? או הרוס על אוכל ביתי? למה כולם אוהבים את זה? וכל כדורגלן תמיד אומר ש"רק האוכל של אמא".
    שלי בחיים לא בישלה היא עשתה "קרירה.."(ולהלן התוצאות..)

    • היי צפון, לונג טיים נו סי.
      שמחת לראותך כאן.

      אגב,
      זה תמיד מזכיר לי את ההוא, פליקס חלפון, שאמר פעם שהחא התחתן בשביל לקבל ארוחה חמה… חחחחח

      ארוחה חמה….

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל