יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

80%

 

לוורד

הם שמונים אחוז מהעור שלנו, צבע השיער, השומנים, הגנים, הרגשות, ההתנהגויות המעצבנות, הכשרון, חוסר היכולת ללכת לישון, הקלות שבה אנחנו לוקחים או לא לוקחים את החיים, העצבים, המחלות, התזונה, המבנה, העובדה שאנחנו אוהבים את מי שאנחנו אוהבים ושונאים את מי ששונאים, וכמו שהיינו אומרים בייעוץ הדדי, קבוצה בעלת אוריינטציה פסיכולוגית שהשתתפתי בה פעם: הם מחוללי הדפוסים שלנו. הדפוסים שלהם הם הדפוסים שלנו.

 

   ועכשיו לכי תנסי להרוס, לבטל, להחריב, להתעלם, להדחיק,למסמס, לשנות דפוסים שלך שהם 80 אחוז שלהם, שהיו 80 אחוז של הוריהם!

 

   בצעירותי, היה לי ברור שלא אהיה כמותם. אין מצב. היום אני צוחקת כשאני מגלה תכונה שהיא כל כך שלהם, התנהגות שהם נהגו בה. אחותי ואני ממיינות את עצמנו לפי השמונים אחוז הזה.

 

   למה הייתי מבקרת קולנוע כל כך הרבה שנים מחיי (ואהבתי כל רגע מהם)? ברור לי שמפני שאימי אהבה מאוד קולנוע, ודיברה איתי על כוכבות הוליווד הגדולות. היא רצתה לפגוש שחקנים ולראות עולם. אני הלכתי ועשיתי מזה מקצוע מלומד ומספק, ונסעתי לפסטיבלים ופגשתי שחקנים ברחבי העולם. 

 

   ולמה אני סופרת? כי אבי היה משורר מגירה בצעירותו, והתפייט על המילה הכתובה, ואהב אותה והעריך את השפה העברית. וכשהתבגר, היה כותב סדרתי של מכתבים למערכת.

 

   ולמה אחותי מתרגמת? כי אימי שחיבבה מאוד את שפות המערב, אנגלית וצרפתית, הנחילה לה את האהבה הזו.

 

   האם הם ציפו מאיתנו להיות מה שנהיינו? בכלל לא. לא בגלוי לפחות. אבא שלי דווקא רצה שנצטרף אליו לעסק התכשיטים שלו. אבל כנראה שהיה שם סב טקסט, שבו אנחנו מילאנו את כמיהתם הלא ממומשת להיות מה שהם חלמו בסתר הלב.

 

   אולי בגלל זה, משום שקיבלנו ויטמינים מצוינים בתורשה הזו שלנו, אני מסוגלת לקבל גם את הירושות העצבנות: אני עובדת במטבח מהר ומלוכלך בדיוק כמו אבא שלי. אחותי נוהגת ללכת ברחובות צדדים, כמו אימא שלי. אני, אחותי ואחי עוסקים כל היום בחישובי חישובים, רווחים והפסדים, כמו אבא שלי, ואף שגיניתי תכונה זאת שלו בנעוריי, הפכתי להיות בדיוק כזו. אני מוצאת את עצמי מחשבת האם פלוני שקנה דירה או פתח חנות עשה עסק טוב או לא, וכדומה.

 

   עד היום אני לא מסוגלת לקנות בסופר פחות משש חבילות ענק של נייר טואלט, כפי שהוריי נהגו לעשות. הם היו קונים ומאכסנים בבוידם, אני קונה ומאכסנת במחסן. לא מסוגלת לשנות את ההרגל המטורף הזה. זה הזכיר לי קטע סטנד אפ של אלן דג"נרס, שמספרת על הוריה שמביאים לה צנצנת ענק של מיונז, אולי שני גלונים, ומה היא תעשה עם שני גלונים מיונז, מה? אבל זה היה במבצע, אז גם היא מתחילה לקנות שני גלוני מיונז לטובת החיסכון הקדוש.

 

  יש לי כל כך הרבה תכונות מעצבנות שהן קופי-פייסט שלהם, שהיום אני פשוט צוחקת על הכול ומקבלת שזהו זה, אני שמונים אחוז הוריי, שום דבר לא יעזור. חשבתי בנעוריי שאני ייחודית ומקורית? באים הגיל והתובנות וצוחקים לי בפרצוף.

 

  כשאני מתעוררת היום מכל רחש קטן, אני יודעת שאני כאימי, שנתי קלה כציפור, כלום לא יעזור. כשאני בוחנת את עורי ורואה היום, בגילי, גידולי עור קטנטנים שאני חייבת ללכת לרופא עור כדי לשרוף אותם, אני יודעת מאיפה זה הגיע. גם סף הרגישות הנמוך שלי, זה שאני לוקחת כל דבר ללב, מתרגשת מהכול, מתעצבנת מהכול, בוכה הרבה – הכול ממנה, מאימי. ומשום מה, אני מקבלת את כל זה בהשלמה. אני כבר לא כועסת שאני קופי-פייסט שלהם. ואם אני שומעת אותם בתוכי, אני יודעת שזה מפני שהטמעתי אותם כל כך חזק, שאין דרך אחרת.

 

   אבי מת מזמן. אמי בין החיים למתים. לפעמים אני חושבת עליהם באהבה ובחיוך, לפעמים בעצבים וכעס ושבבי שנאה וחלומות לא נעימים. אבל הם חלק כה משמעותי ממני, שאין שום דרך להרוג אותם. להרוג אותם, יהיה להרוג את עצמי.

  

 

 

18 תגובות

  1. עף אחד לא יכול להתחרות איתך באיך את מניחה את המעיים שלך על השולחן, מחזירה למקום וממשיכה הלאה.

  2. היי יעל, זה נכון, ומה עם ה20 הנותרים, זה גם הם… ואני… ביחד ואח שלי, וסבתא שלי , והבסביבה שלי, כששאולים אותי למי אני דומה, אני???
    להתראות טובה

  3. איציק אביב

    כתוב מהבטן והלב, ואמין מבחינתך, אבל האמת זה לא תמיד נכון לגבי כולם.

  4. מיכל ברגמן

    כתוב יפהפה ונכון מאוד.
    זו יכולה להיות התחלה של ספר נפלא.
    אני חושבת שגם במה שאני מאוד שונה מהם זה בגלל שהם הם ואני רוצה להיות הפוך.
    יש דברים ששנאתי כשהייתי צעירה יותר – למשל התכונה לא להיות נחמד לכל אחד אלא רק למי שמעריכים/אוהבים/קשורים.
    והנה אני מוצאת את עצמי בדיוק במקום הזה ואפילו עוד יותר קיצוני.
    שנאתי שהם הביטו על קרית אונו ההולכת ונהיית נובו רישית במבט של זלזול אינטלקטואלי כזה. מתנשא. והנה אני מביטה על אלוהי היאפים והגי"פים במודיעין בדיוק באותו המבט.
    וגם ה-80 אחוז זה פאזל והחלקים מתחברים עם עוד 20 אחוז וגם זה עם זה באופן אחר. אותו פאזל רק בהרכבה אחרת ולכן זה כ"כ שונה וגם דומה.

  5. רונן א. קידר

    אני בשלב שבו מתחילים להבין את מה שסיפרת.
    לפני כמה שנים הייתי אצל קוראת בכף היד, שיש לה גם הכשרה פסיכולוגית. היא ציינה רשימה של תכונות שראתה אצלי, ואז שאלה אלה מהן באו מאבא ואלה מאמא. ואיכשהו כולן, עד אחת, היו משותפות גם להורים.

  6. אני מוכנה ששמונים אחוז ממני יהיה מהחלקים האותנטיים של ההורים שלי, ולא מהדפוסים הרעים שלהם. הייתי עושה את ההפרדה בצורה אחרת: לא רק מה אני ומה הם אלא מה אותנטי ולא אותנטי. יש לי הרגשה שאת תהיי סקפטית לגבי המילה הזו, אבל בשבילי אותנטיות היא דבר ברור ומוחשי. את האהבה אני לוקחת מאמא שלי, את החרדה אני מחזירה לה… (לדוגמה).

    • והנה שיר שאני אוהבת, של טל אזרד, באותו עניין. הוא נקרא "אם תקחו":

      אִם תִּקְּחוּ אוֹתִי מִמֶּנִּי
      לֹא יִשָּׁאֵר הַרְבֵּה,
      תִּשָּׁאֵר רַק אִמִּי.
      אֲבָל אִם אֶת עַצְמִי תִּקְּחוּ
      יִשָּׁאֵר כֹּה רַב.

  7. רונית בר-לביא

    כן, וזה קשה כל כך, הנוכחות שלהם בתוכנו, בחלומותינו, בעצמותינו …

    מצד שני, אנחנו עשויים גם 70% מים.

    האם זה אומר שאנחנו עצמנו ברובנו מים ?
    כל אחד מאיתנו, על שטויותיו, תסבוכיו, אהבותיו, שערו וגופו, בסה"כ אוקיינוס מים קטן בלב סערה.

  8. מה שמפחיד אותי, זה שיש לי בת מתבגרת ולצערי אני רואה בה חלק ממני ולאו דווקא החלק הטוב. עכשיו היא כבר בת 17 זאת אומרת אני לא יודעת איך משנים לה את זה? ילדים קולטים כפי שכתבת גם מסרים תת מודעים ואת המשברים שלנו שאנחנו מנסים להסתיר. מצד שני אולי דרך ההתמודדות צומחים. ובשביל זה באנו לכאן.

    • איצקוביץ" ושירה,

      מוטי גלדמן פותח ספה לכל מי שמעוניין…. איציק אמרת שלא חרשת טיפול. זה הזמן.

      לי, מסכימה איתך לגבי חלקים אותצנטיים או לא. אני חוששת שאנחנו גם את החלקים הלא אוטנטיים יורשים. וגם, קשה לדעת מה אותנטי ומה לא, קשה לבדןק את זה.

  9. להרגיש ולהתנהג 80 אחוז כמו ההורים, זה להיות איתם לחיי העולים. סיפור מרגש מאוד.

  10. עדנה גור אריה

    אני כבר בשלב שאני רואה אצל הילדים שלי את ה-80% שלנו ההורים. תארי לך מה אני מרגישה כשאני מגלה חלק מה-80% אצל הנכדים?
    כשאנחנו צעירים אנחנו מבטיחים לעצמנו שנהיה שונים מהורינו. וחלק מייסורי ההתבגרות שלנו הם המאמצים להיות שונים. בגיל מסויים אנחנו מתחילים להשלים עם מי שאנחנו ואז אנחנו רואים כמה אנחנו דומים להורינו. וה-20% הנותרים אלה הם הבחירה שלנו מה שמיחד אותנו.

  11. אנחנו — אני ואחיותי — נוהגים לומר שכולנו מורכבים מאותם חומרים, רק במידות שונות. מזדהה מאד. אומי.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל