בננות - בלוגים / / נשים סובלות ושותקות, סובלות ושותקות
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

נשים סובלות ושותקות, סובלות ושותקות

לאחרונה ראיתי סרט דוקומנטרי משובח בשם "גוֹלֶה סַנגָם" (פרח האבן), של במאית צעירה בשם שרית חיימיאן, שמרוב פחד להתחתן בגלל גלריית הנשים הסובלות שבמשפחתה הפרסית המורחבת, הלכה לראיין אותן כדי לפגוש את הפחד פנים אל פנים.

 

ואין פלא שגם בה, בחורה בת 30, מקנן הפחד. הלוא אם נשים שמבוגרות ממנה בשלושים שנה בסך הכול מספרות סיפורי אימה מחיי הנישואים, מדוע שתרצה להתחתן? מי אמר שדברים דומים לא יקרו גם לה? האם אנחנו כבר באמת רחוקות מרחק שנות אור מאמותינו המדוכאות? ומה עם לא? מי ערב לנו?

 

בסרט רואים בעיקר שתי נשים בנות שישים פלוס. האחת נישאה לגבר בגיל 15, כי הובטחה לו בינקותה. האישה הזו, בעלת חוכמת ושמחת החיים, אומרת שהיה קשה, קשה מאוד לחיות עם בעלה, אבל לא מפרטת. ובכל זאת היא לוחצת על שרית הבמאית, הלוא היא נכדתה, להתחתן. 

 

האישה השנייה מפרטת מסכת ייסורים איומה עם הבעל הראשון, ואחר כך גם עם הבעל השני, שאליו חזרה בשנית אחרי הגירושים. היכה אותה, התעלל בה, השפיל אותה, והיא? חזרה אליו כמו בובל'ה.

 

אחת הסצינות החזקות והמבעיתות בסרט קשורה אליה. אחרי שחלה בהלצהיימר היא שמה אותו בבית אבות גריאטרי, ולמרות המרורות שהאכיל אותה כל ימיה, היא מבקרת אותו מדי יום ומנסה לנחם אותו, לומר לו דברי אהבה. ומה הוא עושה? מקלל אותה, נובח עליה בתמורה, מסלק את כף ידה המלטפת. עדיין הוא עושה את זה, אפילו כשהוא כבר שכיב מרע, והלוא בסך הכול ניסתה לסעוד אותו, לעודד אותו.

 

אחר כך באה סצינה נוספת בבית האבות, מקץ שנה, כשמצבו המנטלי מידרדר והוא כבר דמנטי לגמרי. הוא לא מזהה אותה, את אשתו. ודווקא אז הוא שמח עליה כאילו היתה מחזרת צעירה. הוא שואל אותה מי היא, ומלטף אותה כלטף כלה צעירה ונחשקת. הוא ממש מחזר אחריה כאילו היא איזו חברה חדשה שלו. כמה שונה יחסו אליה עתה, כשהוא חושב שהיא אישה זרה שהוא צריך להרשים ולחזר אחריה בגילו הקשיש. כמה זה שונה מן היחס הגס והבהמי שהתייחס אליה כשעדיין זכר שהיא אשתו.

 

ובכל זאת, הנשים האלה ממליצות לבמאית להתחתן. בכל פה הן ממליצות. תסבלי, אבל שלא תעזי לא להתחתן. אדרבא, תסבלי כמו שאנחנו סבלנו. בעצם, שלא תעזי לא לסבול כמונו… כאילו שזו חובה קדושה לסבול.

 

ואלו לא נשים רפות שכל או בהמיות שממליצות לבמאית הצעירה על גזר הדין ללא חנינה, אלו נשים חכמות, רגישות, ובכל זאת הן מקבלות את מצבן כאילו היה גזרה משמיים. "אל תדברי כשהבעל שלך כועס. פשוט תשתקי, תמיד תשתקי." הן מייעצות לה. "זה מה שאישה צריכה לעשות כדי לשמור על שלום בית."

 

ואני חשבתי על כל הנשים האלה, שמבוגרות ממני בסך הכול בעשור פלוס, שמתנהגות וחושבות יותר גרוע מסבתי הפרסייה, שלו חיה היום הייתה בת 115 שנים. גם היא הייתה אישה מוכה, שבעלה השפיל אותה והתעלל בה, ועוד לנוכח עיניו של אבי, אבל למזלה מת בצעירותו מצהבת, והיא לא נישאה בשנית. אולי זה היה הצעד החכם שלה. היא כל כך פחדה מנישואיי אימה ופחד שכאלה, שהעדיפה לחיות בגפה. אולי זה היה הכוח שגילתה, שנשים שחיות היום וצעירות ממנה ביותר מיובל שנים מפחדות לגלות בתוכן.

 

וכמובן, כשראיתי את המשפחות הפרסיות האלה, לא יכולתי שלא לחשוב על החצי הפרסי שלי, ואיזה מזל שאבי לא היה גבר כזה. הוא ראה מה עשה אביו והחליט שהוא יהיה ההפך ממנו, וגם עמד בזה.

 

ואיזה מזל שלא נאלצתי לחיות את חיי כמו הנשים האלה שהן כמעט בנות גילי, וגם לא לעמוד בלחץ הנוראי שהבמאית בת ה-30 עומדת כיום, בשנת 2009, ש"תתחתני כבר, נו, תתחתני!", כי הוריי נתנו לי חופש מוחלט לחיות את חיי כראות עיני. ובא לי לצעוק לעולם: איזה מזל היה לי!! איך חמקתי בפוקס מגורל דומה…

 

 

19 תגובות

  1. היי יעל
    נכון מאוד
    מאוד
    ההבנה כמה הורינו נפלאים מחממת את הלב.
    אביך איש מיוחד מכל הדברים שסיפרת,היו לו חושים.
    להתראות טובה

  2. סרט מבעית וחזק מאוד.
    ודווקא לבמאית היו הורים אוהבים, וכמ חבל שלא ראתה את זה – היא מוקפת בזוועות כאלה.
    רק היה שם עוד זוג שחגג חתונת כסף – דווקא זוג מזן אחר, למרות כל הקושי.

  3. מירי פליישר

    כל החלטה שבאה מרצון מבורכת
    אכן צריך כוח לעמוד כנגד הלחץ החברתי עד היום!

  4. זה לא רק אצל הפרסים.
    אצלם כבר התמתנו.
    אך ביתי למדה עם בנות מעדה אחרת, לא אומר איזו, כי אז אהפוך לגזענית, והבנות מקסימות וגם המשפחות, אבל לא ייאמן, כמעט מאלצים אותן להנשא.

    לחץ מאד חזק מופעל עליהן, מסוף השמינית, ולאחריה למצוא את הבחור ומהר.
    אחת מחברותיה של ביתי בכתה באחד המפגשים המשותפים, כי סירבה להתארס עם בן- משפחה רחוק שבהתחלה חיבבה אך כמו כל מתבגרת, ירד לה ממנו.

    עלי לציין, לא מדובר במשפחות חרדיות,יש זיקה חזקה למסורת, וכיבוד הורים, אך פחות מידי נדונה השאלה אם לשאול את פי הנערה. ורוב הבנות מקסימות, חמימות, וצנועות ומה לא.
    רק העניין הזה, מאד הפריע לי וצרם, לכן אני מגיבה כאן.

    איני נגד נישואין בגיל הצעיר, ההפך, אך איני חושבת שיש לכפות בני- זוג.
    זה נורא.

  5. באירן כמעט שלא ניתן לאשה לחיות בגפה.
    מי ייתן לה עבודה? מי לא יחשוד בה בניאוף?
    החברה האירנית, ובמיוחד האיסלמית האדוקה, מקיאה מתוכה אשה גרושה, ועל אחת כמה וכמה אשה רווקה שרואים בה סכנה לחיים מתוקנים, כפי שהאייתולות מגדירים אותם.
    אולם במה שונה כל-כך החברה האירנית מן החברה החרדית שלנו?

    • נראה לי שבשביל זה צריך לחיות שם.
      החרדים זאת חברה בהתקדמות, אני שם.

      האירנים חברה בנסיגה.

      החרדים בחלקם, מאד נפתחים לעולם,ויש השפעות, האירנים לא.
      כמובן שתתוכח איתי.
      אך אני חיה כאן ורואה את הכל.
      את הטפטופים, מה גם שיחי הזוגיות שם, באירן, שונים לחלוטין.

      וגם זה אני אומרת מתוך מפגשים עם נשים ולא מתוך קריאה בעיתון או האזנה לשיחות אקרעיות.

      אתה רואה כאן גברים עם עגות שרצים לקניות ועושים הכל בבית, זה לא משהו שתראה באירן.

      שלא לדבר על התמימות ביחסים, היא מעריצה אותו והפוך.
      יש גם מקרים אחרים, אולם מה שהתקשורת מציירת ומה שאני רואה רחוק מאד.
      יש חרדים של מאה שערים ויש של רכסים ויש ויש.
      בטוח שתגיב.
      אך אני את ידיעותי כותבת מידי פעם בבלוגי ועל כך אנשים שרואים עצמם כמפותחים , מגיבים אלי באנונימיות, אחרי כל כתבה מקרית על העולם החרדי, אני זוכה למממטרות של שנאה גורפת ולא מובנת .ומשפך של תגובות בעוד בלוגים שונים.

      זה די קשה מאחר ואני פחות מאחוז בבלוגיה הזאת.
      אבל ניחא.
      גמר טוב ושנה מוצלחת- גיורא.

      • אביטל, את מעידה על החברה החרדית מתוך היכרות אינטימת ובלתי מתווכת, ואני מאמין לך; אך האמירות הקטגוריות שלך על אירן, אלה שאת גוזרת כנגטיב של החברה החרדית נשמעות זהות. האם את באמת יודעת להגיד את כל הדברים האלה על אירן?! או שמא האירן שאת מכירה ועליה את מכלילה היא זו שמתווכת לך דרך התקשורת, זו שלדבריך מציירת רק את צדדיה האפלים?
        חתימה טובה

    • החברה החרדית ,גיורא, אינה עשויה מקשה אחת יש ויש , ולצערי, ביטויים אפלים שכאלה מתגלים בכל שכבות האוכלוסיה -הכל תלוי באדם ובמידותיו

  6. צפיתי בסרט הוא באמת קשה ומכאיב אהבתי את השיר בפרסית שבפסקול גם הכותרת מדהימה- "פרח האבן" הפורח על אף הבטון החונק אותו כנגד כל הסיכויים ,אבל באיזה מחיר!
    רשימתך מענינת, יעל, וכתובה יפה כדרכך,
    ולגבי הנישואין- אין הפרט מלמד על הכלל,
    יש גם נישואין מוצלחים
    והכל נתון לבחירת האדם
    ואולי לא?

  7. כך היה בכל החברות המסורתיות גם בעולם המערבי, מלבד אלה שלא התבססו כלל על מוסד המשפחה.

  8. איריס קובליו

    כואב
    כתוב יפה ומשקף מציאות מוכרת

  9. אני מציע להניח לרגע לשאלת נשים וגברים בחברה האירנית, מה גם שאני יודע על אירן יותר מרובכם: אחדים מקרובי משפחתי נולדו שם ורבים מהם יצאו משם לפני שנים לא רבות.
    אבל החברה האירנית ה"סגורה" ("סגורה" אינו ביטוי שלי. אני סבור שבעורמתם הרבה האירנים "סוגרים" את מה שנוח להם ו"פותחים" את מה שנוח להם) פיתחה אוניברסיטאות בעלות רמה גבוהה ביותר במקצועות המתמטיקה, הפיזיקה, הכימיה המחשבים, הרפואה ועוד.
    האייתולות מנוולים אך הם, בפירוש, אינם מטומטמים.
    יתר על כן, כל האירנים האדוקים בדתם האיסלמית מתגייסים לצבא – וזה יותר משאפשר לומר על אדוקים אצלנו.

  10. העצה "תתחתני" מיושנת, תלויית מסורת ופשטנית. הנשים הללו לא מעזות לומר לה, "חיי בזוגיות", או: "מצאי אהבה", כי מצבים אלה זרים בתפיסה שלהן. הן רואות סרטים, קוראות אולי ספרים, יודעות שיש גברים אחרים, רק שהם לא במעגל המוכר להן. הן מניחות שהגיל הצעיר שלה הוא ערובה לחיים אחרים. אולי כן, אולי לא. את החיים צריך לנסות, אי אפשר להשקיף עליהם מרחוק.

  11. אכן פעמים רבות בחיים צריך להודות על גורלנו ועל המקום שנולדנו

  12. מזכיר קצת את הספר הדוחה והבהמי ההוא-
    "אשתו השנואה".

  13. הסרט הוקרן בטלויזיה ?
    תיאור מדכדך , יעל אוהבת את המעורבות שלך ואת יכולת ההזדהות שלך
    מן המפורסמות שנשים עצמן הן הסוכנות הנאמנות והקיצוניות ביותר של הפטריארכט

    • ריקי, הוקרן בערו 2, ברצועה מהחיים. לםעמים אותם סרטים מוקרנים שדוב בערוץ 10, כעבור איזה זמן.

  14. פוסט קשה!

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל