בננות - בלוגים / / אשרי המאמין (לגיורא)
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

אשרי המאמין (לגיורא)

 

גיורא לשם זרק כפפה בפוסט הקודם שלי, ומבקש שנבדיל בין דתיים ליראי שמיים. אז אני כותבת לך גיורא ידידי הותיק, את דעתי.

גיורא, בוודאי יפתיע אותך מה שאספר לך, למרות, ואולי בגלל שאנחנו מכירים 25 שנים, ואת הצד הזה בוודאי לא הכרת בי.

 

אני אדם שמאמין באלוהים, למרות שבאורח חיי אני חיה כאחד החילוניים. ובעיניי כל הדתיים, בכל הדתות כולן, הם עובדי אלילים מהסוג הגרוע ביותר. וכשאתה עובד אלילים, אינך ירא שמיים.

 

היהדות הדתית של היום, עם כל האלילות "בבות" שלה, עם הבדלנות המשוועת, משולה בעיני לאלילות שבגללה גורש עם ישראל מדי פעם לגולה.

 

בין יתר עיסוקי המשונים, אני גם עורכת חומר שקשור ליהדות, ובו אני קוראת כל הזמן טקסטים שעוסקים בפרשנות על האלילות שבני ישראל נפלו אליה פעם אחר פעם. ובכל פעם אני המומה מהקלות שבה בני ישראל חזרו כל הזמן לעגל הזהב. רק מסב המנהיג את פניו, והם בצ'יק עסוקים בעשיית פסל ומסכה.

 

והנה, אנחנו מאה שנה ומשהו בארץ, שישים ואחת שנות מדינה יהודית, וכבר יש כאן אלילות פאגנית מבעיתה, ברמה שגורמת לי לחשוב שאו-טו-טו אנחנו שוב בגלות, כי כמה אלוהים יכול לסבול.

 

עבודת האלילים של היהדות הדתית על רוב פלגיה מתחילה בבבות, ממשיכה באותה בדלנות נוראית ואנטי ציונית שהיא זו שגורמת לפילוג האמיתי בעם (ולא לקבל את חוקי המדינה, זו בדלנות נוראית), ומסתיימת בעמדת העליונות הדתית על החילונים. בקיצור, כל הדברים שמוליכים לשנאת חינם בעם, שגם לה חלק בכך שאלוהים מקיא אותנו מכאן מדי פעם.

 

בעיני, אם אתה מאמין באלוהים ואוהב את אלוהים, אתה תאהב את השונה ממך כמו שאתה אוהב את עצמך. ולפיכך, לא תנסה לגרום לו להפוך למאמין, כי כל עבודת מיסיון היא ההפך מ"אהבת לרעך כמוך".

 

אני אישה מאמינה כבר הרבה שנים. אני אוהבת את אלוהים, לפעמים אני רבה איתו, לפעמים אנחנו "שוֹלֶם", לפעמים אני כועסת עליו, וברוב הזמן אני כמהה לחזור לחיקו הגן עֵדֶני המגונן.

 

אבל כאישה מאמינה אני לעולם, אבל לעולם, לא אנסה לעשות לאדם שאינו מאמין באלוהים שטיפת מוח שיאמין, אני לא אלחץ עליו שיאמין, לא אנסה לפתות אותו שיאמין, לא אנסה לגרום לו לעבור לצד שלי, ובעצם, אני אפילו לא אדבר איתו על כך. למעשה, אני אמשיך לכבד את דרכו להיות שונה ממני. אמונתי באלוהים מספיק חזקה (כך אני מקווה) כדי לא להזדקק לכך שכולם יאמינו כמוני.

 

מובן שהייתי שמחה שכולם יאמינו באלוהים ויאהבו אותו, אבל בגלל שהכלל "מה ששנוא עליך אל תעשה לרעך", הוא בעיני מצווה חשובה מאוד, אני לא אנסה לכפות את ערכיי על הלא מאמין, בין השאר משום שאני מאמינה שדרך האמונה היא כנראה באמת למעטים. לא כל אחד יכול לבוא בא, לא כל אחד רוצה לבוא בא, ולא כל אחד צריך.

 

וזה לא משום שאני ליברלית גדולה. אבל זה בפירוש בגלל שאני מאמינה שאחת המצוות הגדולות ביותר אחרי "ואהבת את ה' אלוהיך", היא "ואהבת לרעך כמוך", ומפני שאני לא רוצה לעשות למישהו משהו ששנוא עלי – למשל שינסו לכפות עלי משהו בדרך זו או אחרת, בין אם בכוח או ובין אם ב"דרכי נועם" – אני נמנעת מלהשמיע את דעותיי הרליגיוזיות בפני הלא מאמינים. ושוב, לא מתוך ליברליזם גדול, אלא סתם מתוך סובלנות. וסובלות, כך אני מאמינה, היא-היא אהבת הזולת האמיתית. 

 

לכן לא פעם מתגנב ללבי החשש שבין הדתיים והחרדים מכל הסוגים יש מעט מאוד מאמינים של ממש, יראי שמיים כמו שקורא להם גיורא ידידי. כי מי שמאמין באלוהים ואוהב אותו, גם מכבד את הזולת ואוהב אותו, וזה הדבר האחרון שאפשר לומר על דתיים בכל דת ובכל עם: יהודים, נוצרים, מוסלמים ואחרים.

 

ומאחר שרוב הדתות שאנחנו מכירים נגועות בביריונות – אז תעשו אתם את החיבור המתבקש. 

 

16 תגובות

  1. יעל ישראל

    מפני שאני מאמינה באלוהים, אני פשטנית וילדותית? אם כך, אשריי. בברית החדשה נאמר שהאמונה היא כנראה רק למי שלבו ילד.

    • לא, הדרך בה את "מנתחת" דברים, הכל או לא כלום, הקצנות וילדותיות. הרגשה שאין כובד ראש, שהכתיבה אמוציונלית וקפריזית משהו. תוהה על דמותך. ויש פערים גדולים בין זה לבין כתיבתך כסופרת.

      • יעל ישראל

        אריק, זו כתיבה לבלוג, היא אחרת מכתיבת רצנזיות לביקורת שאני כותבת, ובוודאי ששונה מכתיבה ספרותית. זו כתיבה שמטרתה לגעת מיידית בדברים, והגעתי אליה בשלוש וחצי שנות בלוגריות. נוכחתי לדעת שככתיבה שהיא "בגובה העניים" היא הכתיבה היעילה והנוגעת ביותר לדיאלוג בבלוג.
        יש מקום בעולם למאמרים ולמסות, יש מקום לפרוזה, ויש מקום, בעיקר ברשת, לרשימות יותר "קלילות", אמוציונלית" כמו שאתה קורא להן (למרות שתאמין לי, זה הדבר שהכי רחוק מאמוציוליות או אימפולסיביות, כי לכתוב ככה למדתי רק אחרי 30 שנות כתיבה "רצינית"), כתיבה שהיא בגדר דיאלוג. אני מנסה לכתוב כמו שהייתי מדברת אליך וט נפגשנו, ותאמין לי, מניסיון, זה לא קל להגיע לסוג כתובה הזה. רק אחרי שכותבים שנים גבוה, מבינים שניתן לכתוב ישיר, מהיר, ללא "כובד ראש" כדברייך.
        ואגב, האם יעניין אותם לדעת שאני מלמדת את זה, את הכתיבה לרשת? שהצלחתי לפצח את הסוד שלה, עד שאני מלמדת אותה? וששנתיים לימדתי אותה בחוג לכתיבה בקמרה אובסקורה? אז אולי אתה קצת מיושן ותקןע כאן, אה?

        • יעל ישראל

          והנה רשימה של מישהי מהדה מרקר,"אמוציולית", "אימפולסיבית"
          והיא גם היתה דתיה בעברה, וכמה שהיא צודקת.

          http://cafe.themarker.com/view.php?t=1129091

          תקראו בבקשה.

          • יעל ישראל

            עוד דבר לי אליך אריק,
            כבר מראשית ימי ב"רשימות" התנפלו עלי על הגישה ה"הצעקנית" שלי. אבל כל מה שאני כותבת בבלוגים שלי הוא מחושב, ויש לו מטרה, והמטרה היא לגעת ומהר וביעילות. ואם אני אומרת הדברים ב"פשטנות" לכאורה, גם לזה יש סיבה. כשרוצים להעביר מסרים מהירים, בכיכר העיר (הבלוגיות), זו הדרך. ואין בזה שום פחיתות כבוד. להפך, זה עובד מצוין. מניסיון. ואני אפילו אסביר בהזדמנות בפוסט כיצד למדתי איך לנצל את הרשת ככותבת, מיתוג אישי, וכו', עוד לפני שמישהו הבין בזה.

            • יעל ישראל

              ועוד דבר לאריק,
              הרטוריקה בכתיבה לבלוג שונה לגמרי מכתיבת מסות ופרוזה. גם קהל היעד שונה. גם הזמן שיש לקורא שונה, וכך גם הזמן של הכותב. אני מנסה להסביר את זה לתלמידי, אבל זה קשה, כי רוב האנשים עדיין לא מבינים מה זה בכלל רשת, ואיך להשתמש ולהפיק משהו טוב ויעיל מתכניה, שאכן, הם שונים מאיך שהיינו בעבר, איך שכתבנו בעבר, לטוב ולרע. אני מנסה לראות את הטוב ולהפיק מזה משהו מדויק ויעיל בשביל המסרים שלי.

        • גיורא לשם

          יעל,
          כתיבה היא עניין מדוייק או מרושל.
          כל השאר אינו שייך לעניין.
          אם הכתיבה אמורה לבדר, אל לה לעסוק בדברים רציניים.
          אם הכתיבה אמורה להיות רצינית, אל לה להתחשב ב"ז'אנר".

  2. דבריך על אהבת הזולת שנחנת בה.
    בהחלט עשית מה ששנוא עליך לחבריך,לא אהבת לרעך כמוך.
    כי האהבה היא לכל יהודי גם אם רצח.
    אנו מאמינים שלכולם נשמה גבוהה וזה רק לכלוך.
    לכן באמת התחילי מעצמך במקום להטיף לאחרים.

    הכי קל ולאורך כל ההיסטוריה מנהיגים הסתירו את המחדלים שלהם על ידי שיסוי קבוצות מיעוט וזה מה שעשית.

    זאת הייתה אנטישמיות במיטבה.
    ואז את מטיפה.

    הייתי מקבלת את זה יותר מגיורא, אם כבר.
    שאינו אוהב את אלוהים לטענתו.

    מציעה לך לעסוק בחסד, ואת אכן עושה זאת במישורים אחרים של חייך ולא בהסתה שמביאה להמון תשומת לב ומחפה על ריק.

    אם כי אני מאמינה שמאחורי כל זה מסתתר המון פחד ואת טובת לב בזכות מידותיך האחרות.
    לא בזכות הפוסט האחרון שהיה מחפיר.

    • ועבירות על חוק לשון הרע? וכל המלבין פני חברו? כשלת.
      את מצטיינת בהטפות מוסר לאחרים

      • אחר כך חשבתי על זה.
        אתה צודק.
        אני מבקשת כאן ברבים סליחה מיעל אם פגעתי בה.
        לא רציתי.
        אשמח אם תגובתי כאן תמחק.
        אם כי על הנושא בכללותו הגבתי בפוסט משלי.

    • גיורא לשם

      לאביטל, ובמידה מסויימת ליעל.
      אין זה נכון שאינני אוהב אלוהים.
      השקפת עולמי מורכבת יותר. עולמי חסר אלוהים, אך אני מכבד בהחלט את אלוהיו של כל ירא שמיים.
      יתר על כן, מכיוון שעולמי חסר אלוה, האחריות לכל מעשה או מחדל מוטלת עלי, ורק עלי!
      זאת עמדה קיומית קשוחה שאין בה שכר ועונש מידי שמיים אלא תוצאות של מעשי ידיך ויחסיך עם בני אדם ועם עולם החומר.
      אוסיף ואחמיר בעניין הזה.
      אדם ירא שמיים מאמין בגאולה ובחיי העולם הבא, ולי אין בעייה עם זה.
      אדם חסר אלוהים, כמוני, חייב לדעת שמעשים ומחדלים שלו או של אחרים טומנים בחובם טרגדיה שהיא תוצאת מעשיו ומחדליו עלי אדמות, ולא מעשה ידיה של השגחה עליונה.

      • גיורא לשם

        צר לי שאני נזקק להגדרות מאוד קשיחות בעניין יראת שמיים ואי-יראת שמיים.
        לצערי, מרבית הדיונים שאינם מחמירים בהבחנות הללו גולשים לפופוליזם שאינו הולם את נכבדותו של הנושא.
        בין השאר, הנושא הזה אינו טפל לשאלה מהי תרבות יהודית-עברית (או עברית-יהודית), מהו אורח החיים הישראלי ומהם פניה של הספרות העברית בדור האחרון.
        וסֶרֶךְ-עודף: שאלת היחסים בין דת למדינה לא נפתרה אצלנו והיא פצע שותת דם.

  3. כל מה שכתבת גיורא מורכב מידי לחשיבה האינטרנטית.
    מדהים שאתה מאמין שיכול להתנהל דיון רציני בבית וירטואלי שנושא את דגל ה"שפה החדשה": פשוטה תמציתית ורצוי שגם תמתג את דוברה באותו מחיר, וגא להקנות אותה לדור הצעיר כמורה.
    וחזרנו לדיון על התרבות, יש דת בלי המשגה? אפשר לדבר על דת בלי המשגות מילוליות? יש דת בלי תרבות? ובלי עבר?

    • גיורא לשם

      צר לי, בכל פעם שאתבטא אנהג בכבוד בסוגייה הנדונה ואינני חושב שקיים דבר נחות כ"חשיבה אינטרנטית".
      חשיבה נחותה מתקיימת בכל מקום שבו אין עניין בחשיבה רצינית.

      • גיורא לשם

        למרבה הצער, הדת היהודית חדלה להיות דת שיש בה יצירה תרבותית.
        לכל היותר, בדורות האחרונים היא פוסקת הלכות זעירות ובלתי חשובות, וכל מה שמכונה בפינו "תרבות יהודית דתית או חרדית", אינו אלא פולקלור, ולעתים אף פולקלור זר וגלותי.
        הדת היהודית חדלה ליצור יצירות תרבות של ממש זה מאות בשנים, וכל מה שנותר לה כעת הוא הישענות על נכסי עבר.

  4. סופרת טובה כנראה? צא ובדוק וגבש את טעמך האישי. היא לא סופרת טובה. ממש לא

© כל הזכויות שמורות ל