בננות - בלוגים / / בעלי זורק אותי מהבית
סיפור מהחיים
  • שולמית גלאור

    אני מתרגמת מאנגלית לעברית.  עובדת במקצוע זה 25  שנים.  עובדת עם הוצאות לאור ולקוחות פרטיים מהארץ ומחוץ להארץ.  במשך  15 שנים עבדתי בעריכת תרגום התנ"ך לעשרים דיאלקטיים הודיים, עבור חברת WBTC מטקסס.  גרתי בהודו בחיפוש אחר גורו במשך 4 שנים (בין 1977-1980), ושבתי ארצה במפח נפש. בסופו של דבר מצאתי את מה שחיפשתי במקום אחר לגמרי. אחת לשנה אני נוסעת להודו כדי לעבוד על פרוייקט התרגום של התנ"ך. מעת לעת כותבת סיפורים. סיפוריי פורסמו ב"זמן תל אביב".  נשים יקרות,  על דפי הבלוג הזה, אפתח את כל הנושא של נשים מוכות, כמי שהיתה בעברה אישה מוכה בעצמה. למזלי, יצאתי מזה ושיקמתי את חיי.     אני אחלוק אתכן את הכאב שלי, ואפתח "מקלט" לנשים מוכות, המיועד לאלו מכן הנמצאות במקום השפל והנמוך ביותר שניתן לרדת אליו בזוגיות, או לאלו שנמצאות בדרך לשם. נדון יחדיו בדרכים שבאמצעותן ניתן אולי להימנע מן הכאב והסבל המיותר הזה, ובעיקר, לא להגיע לסכנת חיים.     אקשיב לכן, אנסה לתמוך בכן ולייעץ לכן מתוך הניסיון שלי. אשמח לקבל פידבק, ואשתדל לענות על כל תגובה. אשמח אם תתרמו מניסיונכן, ותסייעו לנשים שיבקשו כאן מקלט.

בעלי זורק אותי מהבית

 

 

פרק 4: בעלי זורק אותי מהבית

 

האלימות וההתעללות מצד בעלי הסלימה במהירות. בתוך זמן קצר מפתיחת העסק שלנו, החל "מסע ההגליות", כך קראתי ללילות שבהם בעלי היה זורק אותי מהבית.

 

    לפעמים, ממש אאוט אוף דה בלו, הוא היה מתפרץ עלי בלי סיבה, גורר אותי בכוח אל הדלת, דוחף אותי החוצה, נועל אותי בחוץ, וצורח: "שלא תעזי לחזור!"

 

   בפעם הראשונה שזה קרה, ישבתי כל הלילה בחדר המדרגות, בוכה ורועדת מקור. מדי פעם צילצלתי בדלת והוא לא פתח לי. פחדתי והתביישתי ללכת לשכנים, אז חיכיתי עד הבוקר. אז הוא פתח את הדלת, והכניס אותי פנימה בלא אומר ודברים.

 

    בפעמים הבאות שהוא זרק אותו מהבית, כשלא יכולתי לשאת עוד את הקור, בישיבה על מדרגות השיש, יצאתי לרחוב. לילות שלמים הסתובבתי ברחובות, קפואה מקור, בלי מעיל, בלי מטריה, נחנקת מכאב ומדמעות.

 

    מדי פעם הייתה עוצרת לידי מכונית, והנהג היה צועק: "כמה?" אבל כנראה הבין מהדמעות ומהכאב שניבט בפני שאני לא מה שהוא חושב.  אבל איש לא שאל אם אני זקוקה לעזרה.

 

      יכולתי לגשת לבית אחי שגר בסמוך, אבל התביישתי נוראות. יכולתי לצעוד עד בית הוריי. זה לא היה לוקח לי יותר מחצי שעה. אבל התביישתי וחששתי לגלות להם את האמת.

 

     לילות שלמים ביליתי כך ברחובות. לפעמים, כשחזרתי בבוקר, הוא היה מתנצל, נשבע בדמעות שלא יעשה זאת שוב. לעיתים היה שותק, והיינו ממשיכים את חיינו כאילו כלום לא קרה.

 

   באחת ההגליות האלה, נכנסתי מהחלון אל דירת מכרה, שידעתי שאינה בבית. כלבה קישקש בזנבו בשמחה, וכך ישבנו מחובקים כל הלילה בכורסה המרופטת של הכלב. הרגשתי מושפלת עד עפר. כמו גנבת עלובה. כמו מסיגת גבול. עלובה ובודדה יותר מהכלב המסכן הזה.

 

   בפעם אחרת, בקיץ, ישבתי כל הלילה על ספסל בגן ציבורי, מתפללת שאיש לא יטריד אותי. אני מאמינה שרק בנס ניצלתי מאנשים רעים בכל אותם לילות מבעיתים.

 

    בימים, גם אחרי שלא ישנתי כל הלילה, בעלי דרש שאקדם את העסק שלנו. וכך, עייפה ומושפלת, כיתתי רגליי בשעות היום ועסקתי במשא ומתן עם בעלי עסקים. אני סבורה, שחלק מהסלמת האלימות שארעה באותם ימים, הייתה קשורה הדוקות לתחרותיות שנוצרה ביני ובינו בשל העסק. רבים מהלקוחות העדיפו לעבוד רק איתי, והתחלתי להרוויח יותר כסף ממנו. הוא ניסה להכתיב לי איך אנהג עם לקוחות וכמה אגבה מהם, ואני סירבתי בכל תוקף ונהגתי כראות עיני. על כך נענשתי לעיתים במכות אכזריות ובאותן הגליות לילה.

 

     במשך השנים, כשניסיתי לברר לעצמי למה בעצם לא ברחתי לבית הורי, או מצאתי מחסה בבית אחי, וסיימתי את פרשת ההתעללות הזו אחת ולתמיד, הבנתי שהבושה שלי לא הייתה רק מפני תגובת הזולת: משפחתי וחבריי, אלא בעצם מפני עצמי. התביישתי מפני עצמי על שהגעתי לשפל המדרגה, על שהנחתי לגבר נבזה לנהוג בי כך. על שהקטנתי וצימצמתי את עצמי ואת אישיותי כל כך, והפכתי אסקופה נדרסת של אדם אחר. גם לא יכולתי להודות בפני עצמי שנישואיי הם כישלון מוחץ.

 

    לו ברחתי לצמיתות לבית הוריי, הם היו מקבלים אותי בזרועות פתוחות, מנחמות ואוהבות, כפי שאכן קרה כאשר ברחתי סוף סוף כעבור כמה שנים.

 

    אבל באותה עת, לא הייתי מסוגלת לספר לאיש, אפילו לא למשפחתי, על הזוגיות המחורבנת שלי, לעמוד בפני גירושים ולהישאר לבדי, שכן הייתי מאוד תלויה בבעלי.

 

   רק לימים, הצלחתי לנתח את סיבותיה של התלות החולנית שהיתה לי בו.

 

 

בפרק הבא: יהלומים בפאתי בומבי

 

    

 

 

 

   

 

 

   

 

    

 

 

5 תגובות

  1. רונית בר-לביא

    אני עוקבת אחרי הסיפור שלך בתדהמה.

    קשה בכלל לקלוט איך יכול אדם להגיע למצב כזה, במיוחד בסיפור כמו שאת מתארת.

    זה כמו לחיות ביקום מקביל, אני מניחה.

    מסיפורים רבים של נשים שעברו דברים דומים ראיתי, כי "טכנית" ועקרונית, הן יכלו לברוח או לספר, ולצאת ממעגל האימה לכאורה ברגע,
    אולם מה שתקע אותן במצב הוא שיתוק וחוסר הערכה עצמית ופחד מזעזעים,
    כלומר מצב נפשי מאד מאד קשה, שהוא מה שגרם לפחד להתלונן או לברוח.

    שמחה שנגמר, ומסוקרנת כבר לשמוע את הסוף הקצת יותר טוב… ואיך עושים את זה.

  2. שולמית יקרה,

    כל הכבוד לך על אומץ הלב והכנות בחשיפת סיפורך חייך הקשה!
    אני עוקבת בעצב ובכאב אחר הפרקים שאת מפרסמת
    ושוב כל הכבוד לך שאת משתפת אותנו בסיפורך האישי
    זה כל כך חשוב לדבר על זה למען אותן נשים שעדיין מסתתרות באימה,בושה ופחד,
    בכתיבתך הגלויה את עושה עבודת קודש אמיתית.
    מקווה שהיום חייך טובים יותר.
    שולחת לך חיבוק גדול ומאחלת לך רק טוב.

  3. מיכה שמחון

    הכתיבה שלך כל כך חושפנית שקיויתי שזה רק סיפור, כאילו אפשר כך בקלות כזו למחות את ההסטוריה האינסופית של נשים מוכות ע"י הפיכת מקרה אחד ספציפי לסיפור ותו לא. ועדיין הזדעזעתי לראות שזה אמיתי. בתור גבר, אני מחזק את ידייך במהלך שאת עושה כאן. זה חשוב להוציא את האשה המוכה מהמקלט אל האור. אתן לא אשמות ואסור שתרגישו כאילו נפל בכן מום. בעל המום הוא המכה. הגיעה הזמן שהחברה תשנה את יחסה ותצביע על המקרבנים ולא על הקורבנות. הן באלימות במשפחה והן באונס. הקרבן אינו צריך להיות זה המוכתם. הוא הטהור והדופי צריך להיות מוטל על המכה. אני איתך בכל ליבי.

  4. מצטרפת לקודמי. כל הכבוד!

  5. כתיבת עוצרת נשימה וסיפור מזעזע. תודה על החשיפה. רואים שזה מהלב.

© כל הזכויות שמורות לשולמית גלאור