בננות - בלוגים / / דרך אחת למות בעבור היופי — בתגובה לשיר של אמילי דיקינסון
נעמי טפלוב
  • נעמי טפלוב

    אני מתפרנסת מקליגרפיה ואיור כתובות וכתבי יד אחרים, (ראו אתר למטה, אם מעניין אתכם. לא למטרות פרסומת ), אבל למדתי ספרות השוואתית באוניברסיטת ת"א ובברקלי, ואני ממשיכה לקרוא וללמוד שירה בשפות אחדות. הכיף שלי זה לכתוב על שירים וספורים שאני אוהבת במיוחד.   www.ketubotbynaomi.com

דרך אחת למות בעבור היופי — בתגובה לשיר של אמילי דיקינסון

 

דרך אחת למות בעבור היופי – בתגובה לשיר של אמילי דיקינסון

 

 

 

 

I died for Beauty — but was scarce

Adjusted in the Tomb

When One who died for Truth, was lain

In an adjoining Room —

 

He questioned softly "Why I failed"?

"For Beauty", I replied —

"And I — for Truth — Themself are One —

We Brethern, are", He said —

 

And so, as Kinsmen, met a Night —

We talked between the Rooms —

Until the Moss had reached our lips —

And covered up –our names —

 

Emily Dickinson

1862

 

 

היום, סוף סוף, גיליתי למה היא התכוונה כשכתבה " מתי בעבור היופי". או, אולי, נאמר, גיליתי דרך אחת למות בעבור היופי…

נסעתי בדרכי הביתה מברקלי בדרך גיילי, זה הרחוב שבמורד ההר מעל לקמפוס, בצדו המזרחי, העטור משני צדדיו אקליפטוסים כבדים ועצי אורן, ולאורך כל הדרך, בצד מערב, בחללי הרקיע הגאומטריים שבין בנייני האוניברסיטה הגבוהים, לכודה בכנפיהם של עצים כהים ונשאים, השמש השוקעת בערה, להבה, התיזה מטרות של זהב וכתם ואש, כאילו זאוס עצמו נתפש בשעת מעשה עם דנאה…  וכשהגעתי לשדירת קליירמונט — חזית המלון הענק, הלבן, העשוי כעין תחרה, וכל הבתים שלידו —  קירות, גגות וחלונות — היו שטופים אור ורוד, והשמים מעליהם היו גם הם ורודים, והיה זה יופי שקט, ורך, ועדין, אבל מרחוק, במערב, היתה שריפה!!!  מטרות של זיקוקין דינור וזהב מותך מתפרצים, מתפוצצים, מזנקים, נתכים, ורציתי כל כך לראות את זה — שוב ושוב הסבתי את ראשי כלפי מערב, ומכוניות התחילו לעקוף אותי, אבל לא יכולתי לעצור בעדי — שוב ושוב הסבתי את ראשי לאחור, מותחת את צווארי, מתאמצת לגנוב כמה מבטים אחרונים — עד שהגעתי לראש הגבעה, ומשם, במורד התלול, מטה, מטה, אל הכביש המהיר, בכוון גשר הבטון המתנשא מעליו, ופתאום, בעוד אני מאיצה עוד ועוד, נאלצת להשתלב עם התנועה הסוחפת שעל הכביש המהיר, וראשי עדיין מתאמץ להסתובב לאחור, טסה יותר ויותר ויותר מהר בכוון הגשר שמעל הכביש — פתאום עלתה לנגד עיני תמונה ובה אני מתרוממת באויר ועפה ישר אל תוך קיר הבטון של הגשר בשעה שאני מנסה לתפוש מבט אחרון של אותם מתכים, אותם מסכים, אותם מפלים של אש וזהב הבוערים במערב, ואני מתרסקת במרכבה מכונפת של שברים וחתיכות…

ולאחר מכן מישהו מפטיר, "אה, כן, היא מתה בעבור היופי…"             

 

 

 

 

 

24 תגובות

  1. יעל גלוברמן

    כמה יפה.

  2. חזק וכתוב יפיפה. איכשהו הרגשתי דמיון (אחרת לגמרי בצבעים) או דו שיח עם הפוסט האחרון, הנהדר, של יקיר.
    איריס

  3. איזה חיבור! – ממש לא סיבה למות, אבל ממחיש לגמרי את השיר והדיבור שלך אתו.

  4. משה יצחקי

    מת על היופי הזה
    רק מטאפורה:)

  5. "צוּמוּד" יפה בין השיר לחוויה הפרטית.

  6. הפרשנות שלך כל כך יפה, זה מה שנקרא בקפלים של החיים, ראיתי את משמעות היופי…
    אני מציאה לך ולי בואי נחיה למען היופי…
    להתראות טובה

  7. סבינה מסג

    מצויין, הפתעת אותי. חשבתי מה כבר אםשר לומר על נושא כזה… והנה החווייה העזה והתאור המדוייק.

    זה מעורר בי רצון לספר לך חווייה של חבר טוב. צייר שעושה הרבה מאד את הדרך בין תל אביב וטבריה… והנה פעם בזמן נסיעה, היה ברדיו הבולרו של ראוול… והוא מתחיל להתרגש, עוצר את האוטו כדי להקשיב, ולא להסתכן בתאונה… ואז משהו בתוכו אומר: עכשו, עם זה ,הייתי מוכן למות"

  8. יעל ישראל

    איזה יופי נעמי. ראיתי דרך עינייך את היופי הזה.

    • תודה רבה לכל המגיבים. איזו הרגשה של קהילה וחמימות!
      סבינה, מעניין הסיפור על החבר הצייר שלך, שהרגיש משהו כל כך דומה בזמן נסיעה, אם כי בקשר למוסיקה. אולי יש משהו בנהיגה שמחדד את התחושות ( היפנוטי)?.. אגב, גם אני — לא בדיוק ציירת, אבל מתפרנסת מציור.

      • נעמי,
        ברצוני להצטרף למברכים אותך לרגל פרסומי קטעים כאלה.
        זאת גם למען שתראי שאכן ביקרתי כאן.
        גילוי נאות: אני אוהב את Derrida ואת הדקונסטרוקציוניזם שלו – אבל אל נא תקפידי עמי בזאת ואל תנקטי נא בשום מידה קשה. (אני קורא לזה לא Deconstructionism אלא destructivism).
        אמילי עוסקת במה ש- Keats: Beauty is truth, truth beauty – that is all/Ye know on earth, and all you need to know.
        ב"משתה" 124 של אפלאטון דיוטומה מנתחת את היופי שהוא גם הטוב. לפיו ב Phaedrus 383 “אוהב חכמה אוהב יופי”. חכמה=אמת. הרי האמת מיסודותיה של הטוב (פיליבוס 511-513), וכו".
        אז עדין לא הבנתי, למעשה – האם אמילי רואה ביופי מות, או במות יופי. ואת – תיזהרי בכבישים!!!
        אך הנה מה שאני חוויתי ( אם מותר לי להוסיף כאן חוויה אישית בתחום):

        אֵיךְ אֲתָאֵר אֶת הָרֶגַע

        אֵיךְ אֲתָאֵר אֶת הָרֶגַע?
        נָסַעְנוּ וּמוּלֵנוּ שָׁקַע לְפֶתַע
        שֶׁמֶשׁ גְּדוֹלָה שֶׁל זָהָב וְאַרְגָּמָן.
        כְּעֵין פֶּלֶא הָיָה – וּבִן רֶגַע נֶעֱלַם.

        לֹא הִסְפַּקְתִּי לְתוֹפְסוֹ בִּקְצֵה כָּנָף.
        פָּשׁוּט, נָסַעְנוּ וְהִסְתִּירוֹ אֵיזֶה עָנָף.
        וְהִצְטַעַרְתִּי – הַאִם כָּךְ הֵם הַחַיִּים
        זוֹהֲרִים רֶגַע – וְנֶעֱלָמִים?

        אַךְ נִתַּן הָיָה הֲרֵי לְהַאֵט?
        לְנַצֵּל אֶת הָרֶגַע – וּלְהִתְבּוֹנֵן כָּעֵת,
        לָחוּשׁ בִּמְלוֹאוֹ אֶת הָאוֹר אֶת הַצֶּבַע?

        אַךְ לֹא. הַזְּמַן אָץ, עָפִים הַגַּלְגַּלִים,
        הָעֵת בָּאָה מוּלְךָ גַּלִּים גַּלִּים,
        וְנֶעֱלֶמֶת, יַחַד עִם מֵרְאוֹת הַטֶּבַע.

        עוד ניפגש.
        משה

        • המעין במעיין

          nocomment? למה?

          • נעמי היקרה,

            לשבחייך: לאתרי את נכנסת, ולאתר שלך עצמך לא.
            לגבי רילקה: מאמר מאיר עיניים ומגרה לקרוא – את רילקה, את ניטשה. האם יש לך עוד מאמרים? ניכר שהתפעמת מהנושא וכל אביזרהו (ניטשה ורילקה ועוד). בעצמי נגעתי לפני זמן מה – בהקשר כלשהו – באפוליני והדיוניסי, באקסטטי מול השקול ורציונלי, נדמה כי בקשר למשהו שכתבתי על הנביאים ( והמעיל). קראי בו. מעסיקה אותי דמות הנביא, The seer",Vates"" הגבול הדק בין השיגעון, האילומינציה הפנימית, האינספירציה ~ וראי נא שמואל א" יט כד: דמות תיריזיאס והעיוורון והclearvoyance, – The poet"s eye in fine frenzy rolling של שקספיר וכו": הנביאים באדרת שיער מתנבאים ומתגודדים עד זוב דם – כדי להעיר בעצמם את כוחות הנבואה, הראייה, או להפגין את הפיכת גבם לתענוגות הארציים – עד כדי גרימת כאב לעצמם – כדי להתמסר רק לרוןחני: פלאי ה-L.S. D והמריאוחנה Aldous Huxley: the Doors of Perception – -כולם נושאים הנוגעים זה בזה וזרקתי אותם כאן בלא סדר ומשמעת (באופן דיוניסי…). על כל פנים ידוע כי תרבות המערב מתייחסת לכל התנועות החריגות האלה ( קבלה, אינטואיציה, ניבויים מהחלום או מהקפה וכל דבר אי-רצונילי בכלל) בחשדנןת רבה.
            אני מקווה שלבסוף ייצא לך לקרוא שורות אלה (לא שהן חשובות ויש בהן באמת התייחסות לעבודתך היפה בנושא בו לא באמת התעמקתי ולא באמת אני מתמצא והיה אפשר להקדיש לו יותר מחשבה ומחקר), אבל הסתפקי נא והרחיבי מכאן.

            האם גם הכסף הגיע?

            מוקירך

            משה

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לנעמי טפלוב