בננות - בלוגים / / הזר המוזר ואישתו
המתהווה בע"מ
  • אורה ניזר

    נולדתי בתל- אביב יפו, בתאריך הכי סוציאליסטי שאפשר ה 1 במאי, ומאז אני לא מצליחה להשתחרר ממנו ויש לי מחוייבות לאזרחי כל העולם. גדלתי בתל אביב – שחרזדה שכזאת שמחזיקה לך את העפעפיים פקוחות, ואת האזניים צלויות ומכריחה אותך לאכול את המישמַש שהיא מגישה לך בצלחת, ואתה מתענג על הטעם , רעש הלעיסה, הריח והצבע, ונישאר רעב. ובכל זאת עברתי לפריפריה, זה היה לפני הרבה הרבה שנים אבל הקשר לא נותק . מאז למדתי בלי הפסקה, יעוץ חינוכי ותולדות עם ישראל בבר אילן, מינהל החינוך באוניברסיטה אחרת, ועוד רבע תואר בסיפרות באוניברסיטת תל אביב, ועוד ועוד כהנה וכהנה, וכמובן שהייתי מורה, וליפני כן גננת, מאבחנת ומטפלת בילדים עם לקויי למידה, וגם אוטיסטים ופסיכוטים בבי"ח פסיכיאטרי, ועוד ... וכתבתי בעיקר שירה. ספר שירי "משחקים בחצר הפנימי" יצא לאור בשנת 2010 בהוצאת הליקון. שירי פורסמו בכתבי העת לשירה: "הליקון", "שבו" וב"מטעם". כמו כן באתרי אינארנט לשירה

הזר המוזר ואישתו

 הזר, המוזר ואישתו

 
לקחו מצלמה ניסתרת הלבישו על לא יהודי, ושלחו אותו לצפת לנסות לשכור שם דירה. נכון שמצפת יצא פסק הלכה של רבנים שלא להשכיר דירות לערבים, והם גונו, תודה לאל ע"י רבנים בכירים אחרים.
אך מה שעשו רבני צפת בקולי קולות עושות ערים אחרות בשקט יחסי. בעצם לא הערים עושות אלא תושביה, בני אדם, דתיים וחילונים, חופשיים ואדוקים ושומרי מסורת.  
מה היה קורה אילו שלחו את אותו זר, גר, לרמת אביב ג', שרצתה להכריז על עצמה  כ  טריטוריה , והיפגינה כנגד הנסיון של הממסד לתקוע להם בכיכר  פסל של אמן ישראלי ממוצא מזרחי. ובמקרה או שלא במקרה שמו צדוק בן דוד ועבודותיו זכו להצלחה בינלאומית, ועבודותיו עומדות כבר שנים מול המוזאון, גם התערוכה שלו זכתה להצלחה שלא היתה כמוה בארץ,  הם טענו אז שעל גב הכיכר שלהם  מקדמים אמן מזרחי כושל.
גם במצפים בגליל אין כניסה לערבים ומי פוצה פה עליהם, הרי הם ישוב קהילתי סגור וזכותם לשמור על איכות החברים….
אבל הקצף יוצא על צפת, ועל שכונת התקווה.
מה היה קורה אם היו עושים נסיונות מצולמים בסתר,  בערים הגדולות בשכונות יפות ויוקרתיות? להשכיר דירות לאתיופים, לעובדים זרים, או לערבים. קל יותר להיטפל לפריפריה, לזרוק עליה רפש, ככה אנחנו מרגישים נחמדי נפש ונקיים.
אני זוכרת שלפני כחמש עשרה שנה רצינו למכור את הדירה שלנו בנס ציונה ובאו אלינו שכנים ובקשו – אל תמכרו לאתיופים, ולרוסים, הם יורידו לנו את ערך הדירות. היינו מופתעים, מן ההעזה הזו, החוצפה. 
מה קורה לנו? נראה ששינאת הזר, האחר, החלש  כמעט איממנטית לקיומו של האדם , אחרת לא היה צריך לעגן בחוק מימי משה רבנו, את זכויות הגר, היתום והאלמנה.  
שיאורו עינינו להבין, להשכיל ולהכיר ברגשות הדחיה שבתוכנו כדי שנצליח להאבק בהם למען ייטב לנו
.

4 תגובות

  1. על כך נאמר טול קורה מבין עיניך
    השנאה לזר מוטבעת גם בקרב יפיפי הנפש, רק שהם טורחים להסתירה באיפור ובקוסמטיקה מתוחכמת אה לה שאנל חמש.
    נראה באמת מישהו מתחזה לערבי המבקש להשכיר דירה בשכונות ובמגדלי היוקרה של תל אביב השבעה והמדושנת שאר רוח, מענין באילו אמתלות צדקניות יתחמקו ממנו, וראיתי משהו שנון וקצר על כך בטלוויזיה: איך בני הזוג מתל אביב נאנחו לרווחה כששמעו שהדיירים החדשים שלהם אינם ערבים ,רק פשוט באו לצלם בדירה החדשה מעליהם סרט בסדרה "עבודה ערבית"
    שאף אחד לא יתיפיף וגם הערבים במחילה מכבודם נוהגים כך שלא יעשו פוזה של מקופחים, מענין אם היו מקבלים אותי בזרועות פתוחות לגור איתם בשלווה ובנחת בכפר קאסם או בכפר טייבה מענין ושווה לבדוק.
    מוטב לשים הקלפים על השולחן ולעשות עבודה רוחנית פנימית בשני עברי המתרס יהודים וערבים כאחד!!!!
    אם לא יהיה קודם כל שלום בלב לא יהיה באף מקום אחר !
    דו קיום לא יוצרים במיטה ולא בסקס ולא בדיור מעורב
    תחילה צריכה להעשות מלאכת שלום עמוקה בלבבות!!!!
    ולא תמיד הש.ג מהפריפריה אשם
    זהו אמרתי

    • אורה ניזר

      נכון חנה, בכל אדם ישנו גזען קטן לפעמים הוא מתעורר, לובש תחפושת ומסכות צדקניות.

  2. אורה שלום,

    להלן פרדוקס: בכולנו טבועה אמונה קדומה, דעה קדומה, סטריאוטיפים נמצאים בנו כי כך חונכנו. יחד עם זאת, אני אשמח שתהיה לי שכנה ערביה. בגלל הרצון לשבור סטריאוטיפים. זה שלום אמיתי.

    שבוע טוב
    גלית

    • אורה ניזר

      הי גלית, הסטריאוטיפ הכרחי בחיינו כדי לזהות מרכיבים חברתיים , כדי לסמן לנו קבוצות זהות, לפעמים הסטראוטיפ חיובי , ולפעמים הוא אחיו של הגזענות.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאורה ניזר