בננות - בלוגים / / הערביוּת היא הבעיה
המתהווה בע"מ
  • אורה ניזר

    נולדתי בתל- אביב יפו, בתאריך הכי סוציאליסטי שאפשר ה 1 במאי, ומאז אני לא מצליחה להשתחרר ממנו ויש לי מחוייבות לאזרחי כל העולם. גדלתי בתל אביב – שחרזדה שכזאת שמחזיקה לך את העפעפיים פקוחות, ואת האזניים צלויות ומכריחה אותך לאכול את המישמַש שהיא מגישה לך בצלחת, ואתה מתענג על הטעם , רעש הלעיסה, הריח והצבע, ונישאר רעב. ובכל זאת עברתי לפריפריה, זה היה לפני הרבה הרבה שנים אבל הקשר לא נותק . מאז למדתי בלי הפסקה, יעוץ חינוכי ותולדות עם ישראל בבר אילן, מינהל החינוך באוניברסיטה אחרת, ועוד רבע תואר בסיפרות באוניברסיטת תל אביב, ועוד ועוד כהנה וכהנה, וכמובן שהייתי מורה, וליפני כן גננת, מאבחנת ומטפלת בילדים עם לקויי למידה, וגם אוטיסטים ופסיכוטים בבי"ח פסיכיאטרי, ועוד ... וכתבתי בעיקר שירה. ספר שירי "משחקים בחצר הפנימי" יצא לאור בשנת 2010 בהוצאת הליקון. שירי פורסמו בכתבי העת לשירה: "הליקון", "שבו" וב"מטעם". כמו כן באתרי אינארנט לשירה

הערביוּת היא הבעיה

 

 

הערביוּת היא הבעיה
 
"המהפכות בעולם הערבי לא יביאו לדמוקרטיה", הצהירו כמה מן המומחים, או כאלה שתופסים את עצמם מומחים גדולים למזרח התיכון, כאילו היו פסיכולוגים של העולם הערבי, כאילו הם נביאים או קוראים בקפה. לא הם לא גזענים כשהם אומרים שלערבים, ולא חשוב אם הם מוסלמים או נוצרים, אין ברפרטואר הנפשי תפיסת עצמי דמוקרטית כמו שיש את זה אצל האירופאים הנוצרים והיהודים הנולדים מאות בשנים עם הגן הדמוקרטי.
וכל המומחים האלה אינם גזענים, חס ושלום,   הם פשוט יודעים את זה מתוך עובדות הסטוריות ומתוך מדעי האנתרופולוגיה והביולוגיה.  

הוכחה:

אירופה "תמיד" היתה דמוקרטית. לא היתה תקופת ימי הביניים, הכנסיה הנוצרית לא היתה מושחתת, לא השתיתה דיקטטורה בעולם הנוצרי והלא הנוצרי כשיצאה למסעי הצלב,  ולא המציאה את האינקוויזיציה.
באירופה בכלל לא היו ימי ביניים, ולא היו מלכים אבסולוטים,   לא היו מעמדות, שם השיוויון החירות והאחווה וזכויות האדם נישמרו בקפדנות אלפי שנים. באירופה לא היתה המהפכה הצרפתית, ולא אביב העמים, כי לא היה צורך. הדמוקרטיה שראשיתה בימי הפוליס ביוון נימשכת כמו חוט השני או חוט אריאדנה לאורך כל ההסטוריה עד ימינו זה כבר ארבעת אלפי שנים.
אירופה מאז ומעולם היתה דמוקרטית ובתהליך דמוקרטי עלה היטלר לשלטון ובאופן דמוקרטי הוחלט בגרמניה על כיבוש פולין צ'כוסלובקיה צרפת הולנד שבדיה ורוסיה ו…. ובאופן דמוקרטי הוחלט על הפיתרון הסופי, ןבשם טוהר הגזע הושמדו היהודים ועמים אחרים, ותשושי נפש נכים וכיו"ב ועוד…..
 
כל מזרח אירופה מאז ומעולם היתה דמוקרטית ולא היתה מהפכה ברומניה, וגם כיום פוטין ושות' מקפידים על ניהול מדינה דמוקרטית הם לא מוסלמים ודם ערבי לא זורם בגופם.
 
מכאן נובע:

 שרק הערבים בגלל הערביות שלהם, והג'יהד מימי הנביא מוחמד, לא יכולים להקים מדינה דמוקרטית. הם לא התפתחו מאז .
האיסלם לא תרם כלום לעולם , לא היתה שירה ערבית, ועולם מתמטי שלם ממש לא התקיים, לא אמנות לא פילוסופיה לא סיפרות, לא מוסיקה, לא היתה תרבות שלטון ששיתפה את העולם היהודי בחייה .וגם היום כל זה לא קיים בעולם הערבי שזה מכבר חדל לחשוב, להרגיש ואיבד את העולם התבוני שלו. זה עולם החי על חרבו הדיקטטורית. ככה הם הערבים.
זו אינה תפיסה גזענית של המומחים הישראלים כמו " אלי שקד שהיה שגריר במצרים, או דר' גיא בכור, פשוט חסר לערבים את הגן האחד , ושמו דמוקרטיה. וזו עובדה, אכסיומה. 

 מ.ש.ל.

 

 

10 תגובות

  1. מירי פליישר

    אורה כל מילה בסלע!
    אני מעריצה את המהפכנים במצרים. מקווה שיצליחו!
    גם לנו לא תזיק מהפכה למיגור השחיתות ו…הגזענות.

    מצטערת שלא פגשתי אותך אצל איריס, ובטח על שלא הגעתי להשקה שלך. עכשיו סוףסוף יוצאת מהבית לארועים.

    • הי מירי, בדי עבד שמעתי שהיית בהשקה, אין דבר, עוד ניפגש, ואני שמחה שאת יוצאת לנשום לחיות. לא ידעתי שנימנעת מכך עד כה, מאחלת לך בריאות שלמה.וכן רצונו של העם המצרי כבודו, הוא מבקש לעצמו את זכויות היסוד שהוא זכאי להם, והוא בדרכו יגיע למחוז חפצו.נראה לי חוצפה להתערב בחיי עם, כל עם והקצב שלו , שום דמוקרטיה לא צמחה ברגע, והמצרים והטוניסאים ואולי עוד עמים עוברים תהליך שינוי, וזה טוב ומאחלת להם שהשינוי יעשה ללא שפיכות דמים.

  2. דבריים משכנעים בעליל. דמוקרטיה היא מילה שיש למלא אותה בתוכן, בערכים, ביחס אנושי. ומי אמר שכל "הדמוקרטים" הם אכן כאלה? נביט במראה ונראה… מלבד זאת, עצם כמיהת העם המצרי לדמוקרטיה – עם שלם – מלמדת יותר מכל היסטוריון ופרשן כי הכמיהה הזאת קיימת בנפש האדם ללא הבדל דת גזע ומין. ועוד דבר, כשאני שומעת את המרואינים מן הרחוב המצרי אני משתוממת מן ה"אירופאיות" שלהם ומשתוממת על עצמי שאני בכלל משתוממת. למה? כי זה אומר ששטיפת המוח במשך עשרות שנים לגבי "טבעם" המולד של הערבים הצליחה!

    • נכון ענת, משהו מהתפיסה של האוריינטליזם כפי שהציג אותו אדוארד סעיד מוכח בעליל מפיהם של מנהיגי העולם והפרשנים הישראלים.
      וכדאי לקרוא גם את "מבוא השמש" של ז'קלין כהנא, כדי להבין עוד כמה דברים, גם על החברה הישראלית.מאחלת למצרים מהפכה רכה.

  3. אורה, אני לא חושב שזה מה שהם אומרים. יש לזה סיבה אחרת.
    מוקרטיה דורשת חינוך, חקיקה ומוסדות. דמוקרטיה אינה רק שלטון הרוב אלא חופש הפרט, חופש הדיבור, חופש ההתאגדות, חופש העיסוק, שוויון זכויות ושיוויון הזדמנויות.
    דמוקרטיה לא יכולה להיווצר יש מאין. זהו תהליך שקל לבלום אותו או לחבל בו, וזה בדיוק מה שעשו נאצר, סאדאת ומובארק. והם יצרו ואקום אזרחי מסוכן.
    כמו שהשח באיראן בלם התארגנויות של המעמד הבינוני מנע בניית תשתית של מוסדות דמוקרטיים, וכך כשנפל ה"דמוקרטיה" האירנית שנבנתה על חורבות משטרו היא בעצם דיקטטורה של הייאתולות, כך גם עשה מובארק במצרים, ואת הוואקום שיצר ממלאים בינתיים רק האחרים המוסלמים (65% בעדם).
    לכן סביר שהבחירות הדמוקרטיות הראשונות שייערכו במצריים תהיינה גם האחרונות.
    ליבי לסטודנטים, למעמד הבינוני, לאינטלקטואלים ולמדינאים שנרתמו למערכה על החופש – למרבית הצער סביר שהפרשנים המערביים די צודקים, ולא בגלל דיעות קדומות.
    ד

    • אני מסכימה שכדי להגיע לדמוקרטיה דרוש תהליך, גם אירופה עברה תהליך ארוך עד שהגיעה לדמוקרטיה, ובמזרח אירופה עדין הדמוקרטיה אינה מושלמת, אבל לומר שהדמוקרטיה היא בסיס אימננטי בתרבות האירופית ולעולם לא תהיה בתרבות הערבית נישמע לי מופרך ומגוחך, ורק ימים יגידו אם בסופו של תהליך, תהיה או לא תהיה דמוקרטיה לפחות בחלק ממדינות ערב. אגב באינדונזיה יש דמוקרטיה, והיא מדינה מוסלמית. באירן שהיא מוסלמית ואינה ערבית מלכתחילה חומייני היה צפוי לעלות והרי הוא ברח לצרפת…. והעם האירני לא צפה שהוא יחסום להם את הפיות. ואגב הוא עלה בתמיכת המערב. כך שלדעתי מוטב שהצדקנים במערב ידומו לעת הזאת ויאפשרו לעם המצרי לבנות את עצמו בדרכו.

  4. לבנה מושון

    אורה, כל המושחתים שמנית אותם, ואף אחד לא שוכח את עברם, עשו צעד או שניים, התקדמו, השתפרו. ומי נשאר מאחור?

    • לבנה יקירה רוסיה עושה צעד לפנים שניים לאחור, וכדי להגיע לדמוקרטיה דרוש זמן, תהליך של הבנית החיים, החשיבה, המוסדות החינוך, לאט לאט הם יגיעו, הכל ענין של זמן. אף אחד לא נולד עם המניפסט הדמוקרטי בעורקיו, הכל ענין של חינוך, וחינוך דורש זמן.

  5. איריס אליה כהן

    כמו שמירי כתבה, כל מילה בסלע, אורה יקרה וחכמה, היטבת לכתוב. וזה מתקשר לשיחה קשה מאד שהייתה לי עם חברת נפש ממוצא מרוקאי, לגבי זה שהעמדות האלה עוד מבוססות עצמן בתוך השיח הפוליטי והאתני במרחב הישראלי. זה לא יאומן. לפעמים אני חושבת שזה חלף מן העולם, ובאים סיפורים כמו אלה שסיפרה לי חברתי, ומכים בעוצמה בתמימות שלי, ואפילו בתקווה שלי, שיום אחד עוד נהיה מקום מתוקן.

    ותודה, יקרה, שבאת לחגוג עימי, אוהבת אותך מאד על התמיכה והפירגון לאורך כל הדרך.

    • הי איריס, הערב שלך היה מיוחד, נהנתי, הקטעים שקראת עם אמנון פישר היו מבין הטובים לקריאה, החברות שלך היו מפתיעות, שהוציאו מן הארכיון מכתב שכנראה מאד מאפיין אותך. היתה הרבה אהבה ושמחה אמיתית האויר. נהדר.
      ובאשר לתיוגים בלי זה כנראה אי אפשר, אבל לפחות צריך להיות מודעים לתיוגשאנחנו עושים כדי שיהייה אפשר לשנות אותו ולא לאמץ החום את הגזענות.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאורה ניזר