בננות - בלוגים / / סינמה פראדיסו שלי
הבלוג של עדנה שמש
  • עדנה שמש

    סופרת, מתרגמת, מבקרת ספרים בעיתון הארץ ועורכת עצמאית מחברת הספרים: אמסטל (הוצאת הקיבוץ המאוחד 2007) דיונות החול של פריז (הוצאת הקיבוץ המאוחד 2013) הוטל מלטה (הוצאת הקיבוץ המאוחד 2015) לכי, רצפי את הים (הקיבוץ המאוחד 2018) מרצה בארץ ובחו"ל Edna Shemesh is the Author of: Amstel, stories, Hakibbutz Hameuchad Publishers, 2007 The Sand Dunes of Paris, Hakibbutz Hameuchad Publishers, 2013 Hotel Malta, Hakibbutz Hameuchad Publishres, 2015 Edna Shemesh is a translator, editor and literary reviewer at Haaretz daily Gives Lectures in Israel and abroad about the influence her being second generation to holocaust survivors has had on her life and writing

סינמה פראדיסו שלי

 

 

 

 

סינמה פראדיסו שלי

 

 

פעם בשבוע אני נוסעת לבקר את אמי בקרית גת, עיירת ילדותי ונעורי. שעה ארוכה מתפתלת הרכבת בין שדות תלומים לאורכו של חבל לכיש הפורה, עד שאני מגיעה.

אני יורדת מהרכבת, הסילוֹ הגדול של בית החרושת לסוכר 'סוגת' בגבי, חולפת על פני בית המשפט החדש שקירותיו מצופים אבן ירושלמית והולכת ברגל עד 'המרכז', עוברת בדרך ליד בניין המשטרה הישן, תחנת מגן-דוד-אדום ששופצה. בדרך אני מגניבה מבט, מלטפת בעיני בצער ובגעגוע את הקירות המתקלפים של הבניין המט לנפול שבחצרו האחורית שכַן בית המלאכה לארנקים של אבי המת, חולפת על פני המגרש העצום שעליו קם לתחייה פעמיים בשבוע שוק ירקות ובגדים שעכשיו הוא חנוק מכל עבריו במכוניות חונות; חוצה את הכביש ועוברת ליד בנק הפועלים שפסיפס בסגנון בולשביקי מעטר זה יותר מארבעים שנה את חזיתו. אחר כך אני עולה במדרגות שלשמאלן הדוכן הזעיר של 'פלאפל הישועה' שפעם לא היה שני לו בטעמם ובפריכותם של הכדורים המטוגנים, מגיעה אל הרחבה העצומה שהיא לבו של 'המרכז' שם חגגנו במכנסיים כחולים ובחולצות לבנות את חג העצמאות בשירים עבריים ובריקודי מעגל, רגע לפני שזיקוקי-אש פערו בשמיים בורות של אור ואת פיותינו המשתאים.

כך אני הולכת, פעם בשבוע, בדרך אל ביתה של אמי, עולה במדרגות לצד הקניון שנבנה על חורבותיו של קולנוע 'גת', שם התוודעתי לראשונה לקיומם של קיסרים רומאיים אכזריים ולגלדיאטורים אמיצים שחירפו נפשם בקרבות לא הוגנים עם אריות שואגים. לאחר הצפייה בסרטים האלה חזרנו בדרך העפר אל השכונה שלנו כשאנחנו עוד אפופים במוראותיהם של אבירי הכיכרות הרומאיים, נלחמים זה בזה, כמוהם, בחרבות סמויות מעין. בקולנוע 'גת'  הוקסמתי גם מאין-ספור סרטים הודיים ארוכים שבהם הצטיירה תת-היבשת כממלכת-תככים משפחתיים עקובי דמע, שבה החיים דרמטיים מכל סיפור אגדה אבל מתנהלים בו-זמנית, באורח פלא, בשירים ובריקודים בלתי פוסקים.
 
בכל ביקור אני עולה במדרגות אל הכיכר של 'המרכז' שגם כיום, כעבור חיים שלמים, היא עדיין ענקית, חולפת על פני בניין העירייה הישן, ועיני מצטעפות נוכח בית-התרבות שגֶרם מדרגות חיצוני מוביל אל פנימו. פעמיים בשבוע עליתי במדרגות האלה בקפיצות ובדילוגים, בדרך לשיעור בלט אצל המורה ברוריה. היום אני יודעת שהיא היתה אישה יוצאת דופן – בדיוק כמו שחשבתי כבר אז, באינסטינקטים של ילדה קטנה חדת עין – שברוריה היא אישה חופשייה, שחיה לבדה, על פי אמות המידה שקבעה לעצמה, נוסעת ובאה על גב קטנוע רועש וצעיף אדום, ארוך, נשרך על צווארה. אלה היו השנים שבהן הייתי בטוחה שאהיה פעם רקדנית גדולה, איזו אזמרלדה מפורסמת או ג'יזל מיוסרת. כל זה היה כמובן לפני שגמרתי לצמוח – מוקדם מדי ומהר מדי – וגיליתי להוותי שנתוני הגוף שלי, קטן הממדים, אינם מתאימים לפנטזיה על מרגוט פונטֶיְין מקומית. 

וכשאני פוסעת על קו האלכסון של המרובע הענק, פתאום עולה בעיני רוחי  הפעם האחרונה שבה עליתי במדרגות של בית-התרבות, בדרך לעוד שיעור בלט של יום שני או חמישי, ומצאתי את כל הבנות שחורות הטייטץ מסתודדות בינן לבינן ונודע לי שאין שיעור, ולא יהיה שיעור, כי ברוריה מתה בתאונה בשעת נסיעה על הקטנוע המקרטע שלה, בגלל אותו צעיף מיתולוגי שלה, שהסתבך בגלגליו. אז עוד לא שמעתי אפילו את שמה של איזאדורה דאנקן. היום אני יודעת שהמוות הזה של ברוריה – אם היתה מוכרחה למות כך, בתאונה, מוות בגלל צעיף אדום, ארוך – היה יאה לה.

בדרכי, אני עוקפת את בית התרבות,  לא הרחק מהספרייה העירונית, ומגיעה אל קולנוע 'היכל העשור' ועומדת רגע נוכח השלד של בניין בית הקולנוע הזה כמו לפני אנדרטה לזיכרונות אבודים. כאן, מול  הקולנוע ההרוס למחצה, אני מרגישה שהגעתי לסינמה פראדיסו שלי. 'היכל העשור' נבנה באמצע שנות השישים, במלאת עשור לקריית גת, כפי שמעיד שמו. בימי זוהרו  אכן היה היכל חדשני ביותר במושגי הימים ההם. אליו היינו באים, מבוגרים ובני הנוער, לצפות בסרטים והצגות, תופסים תמיד שורה שלמה ומתפרעים בלי בושה, לפחות עד שהאורות כבו והסרט התחיל; כאן צפיתי לראשונה באפוס 'ד"ר ז'יוואגו' על פי בוריס פסטרנק. התאהבתי ללא תקנה בעומאר שריף מלא התשוקה ולבי יצא, לסירוגין, אל ג'רלדין צאפלין ואל ג'ולי כריסטי, בת דמותה של לארה, האהובה המיוסרת של הד"ר הקולנועי. 

בסצנת הסיום שבה לארה מוצאת את בתה האבודה חשתי לראשונה טעמו של מחנק פתאומי שרק לאחר שנים התחוור לי כרושמו של התקף חרדה לא מוסבר. וכאן, בבית הקולנוע הזה, נחבאנו בשורה הלפני אחרונה א' ואני, נתתי לו יד בחושך, הנחתי לו הוליך אותה על כתפי ולרפרף בה על שדי ולהעיר בי תשוקה חדשה; וכאן, בפתחו של בית הקולנוע הזה  השענתי את האופניים הירוקים החדשים שקיבלתי ליום הולדתי הששה-עשר ואשר עליהם עשיתי כל בוקר את הדרך לבית הספר, ובגחמה של רגע החלטתי לבחון את יושרתם של בני-אדם. השארתי את האופניים לא נעולים ליד הקופה. הייתי בטוחה שכשאצא מהסרט הם עדיין יהיו שם. כעבור שעה יצאתי החוצה, אל ערב קריר, ואמוני בבני האדם נפגם ללא תקנה. 

כבר כמה שנים טובות עומד 'היכל העשור' בשיממונו, חלונותיו מנופצים, דלתותיו עקורות וקירותיו מצד החוץ מלאים בכתובות גרפיטי – מספר את קלונו של איש אחד שגורלו שפר עליו, אבל רק לרגע קט: לפני כך וכך שנים זכה קריית-גתי אחד בלוטו. במחי אחד גרף כסף רב ושֶמע עושרו התפשט בעיירה. מיד דבקו בזוכה המאושר נשמות טובות שבמהרה נעשו לעלוקות. חלקלקות דיברו אליו, סחררו את ראשו להאמין בכוונותיהם ובעצותיהם, עד שהתפתה לעוד ועוד עסקאות מפוקפקות. בין השאר  קנה המיליונר-לרגע את  'היכל העשור'. לא חלף זמן רב וכל הונו-החדש ירד לטמיון. הוא חזר להיות עני מרוד, ממש כמו בסיפור אשת הדייג, בגלל תאוות בצע שלו ושל חבריו המדומים. כך נשאר בית הקולנוע של נעורַי בשיממונו שנים רבות, יד לכישלונו הכלכלי של אותו מיליונר לוטו אומלל.

לפני כחודשיים, לאחר ששבתי ועליתי במדרגות העולות אל כיכר הרחבה ב'מרכז' הבטתי סביב ולא האמנתי למראה עיני. בית העירייה, בית התרבות, ו'היכל העשור' היו הרוסים כלאחר הפצצה. כל השאר עמד על מכונו: בנק הפועלים, בנק לאומי, החנויות היו פתוחות, אנשים הלכו ובאו כאילו לא קרה דבר. חוץ מההרס. שאלתי אישה אחת מה קרה כאן. היא חייכה כנגד קולי המבוהל  וסיפרה לי שהבניינים נהרסו כדי לבנות במקומם  חדשים, ושהחורבות הושארו בשביל הג"א שמתאמן בהם בפינוי נפגעים מהריסות. הבנתי. העיניים ראו מה שראו, אבל הלב מיאן לעכל את המראה.

השבוע נסעתי לבקר את אמי, לאחל לה שנה טובה. הרכבת התפתלה, כדרכה, בין שדות ריקים, מוכנים לזריעת הסתיו. שוב הלכתי ברגל עד הכיכר הענקית. הפעם ראיתי שההריסות ושרידי הקולנוע נעלמו כלא היו. במקומם נפרשו מלוא העין שלושה מגרשים ריקים, כורכרִיים, שעליהם, כך אמרו לי מקומיים, ייבָּנו בנייני ציבור חדשים –  עירייה, בניין לביטוח הלאומי, למס הכנסה – אך איש לא ידע לומר מה ייבָּנה במקום 'היכל העשור'. אולי בית קולנוע חדש? שאלתי. לא, אמרו לי, כבר אין כאן שום ביקוש לבתי קולנוע. אפילו את זה שהיה בקניון החדש סגרו לא מזמן. לא משתלם. מי צריך כאן בית קולנוע. מי צריך? שאלתי. איך אפשר לחיות בלי קולנוע? ונעניתי במשיכת כתף.

רגע אחד עמדתי מול המגרש הריק שעליו היה בנוי 'היכל העשור' ובאמת לא ידעתי את נפשי. בשקט עמדתי, בלי לזוז, מתאבלת על גוף חי ונושם של בניין שמוחי סירב לתפוס את היעלמו המוחלט, שאין ממנו חזרה. 

לכל אחד יש סינמה פראדיסו משלו, חשבתי,  מחוז ילדות נידח, בית נעורים אבודים שמכתליו עוד עולים קולות המולה וצחוק ופטפוטים, ומהדהדים הדים, ואם עוצמים את העיניים, עולה גם ריח טוב  של ראש שנרכן אל ראש, טעמה של נשיקה חדשה, חומו של גוף שנצמד אל צד גוף, רגע אחרי שהאורות עממו והמסך הקטיפתי האדום נפתח לימין, ונפתח לשמאל, והסרט התחיל.

 

*   *   *

 

 

 

 

 

19 תגובות

  1. מאוד מרגש ,עדנה, אכן לכל אחד סינימה פרדיסו משל עצמו וקרית גת יקרה לי מאוד 30 שנה לימדתי בבית הספר התיכון שנחשב בין הטובים בארץ בית ספר "רוגוזין, ורשימתך החזירה אותי אל המקום שכל כך אהבתי, אף שלא היה המקום שבו עברה עלי ילדותי, גם הבמאי המוכשר יליד קרית גת -רפי בוקאי ,זכרו לברכה, דיבר על היכל העשור כסינמה פרדיסו שלו. הרשימה שלך עוררה בי געגועים לעיר שבה גידלתי דור של תלמידים והיתה לי מולדת. שנה טובה עדנה

    • הי חנה,
      לא ידעתי שלימדת בבית הספר רוגוזין ועוד כל כך הרבה שנים. (מה לימדת?) אני למדתי בתיכון הזה כמובן ואף זכיתי להיות בין השתיים (השנייה היתה דבי אשל)שבירכו באנגלית את מר רוזוגין הקשיש על תרומתו, בטקס פתיחת בית הספר.
      אם כך בוודאי זכורים גם לך לטובה יעל פסח, שעד היום אני בקשר איתה, ומגי, המורה לאנגלית, וישראל זינגרוב, המנהל המיתולוגי של התיכון, והמורֶה להיסטוריה שלי זאב בוים שבתקופתי היה חתיך לא נורמאלי שנסע לכל מקום על אופנוע רועם, ניסה ללא הצלחה להנחיל לנו את משנתו הפוליטית הבית"רית ונעשה ברבות הימים לסגן שר הביטחון, אולי את זוכרת גם את נורית שמיר, המורה לערבית ואת נורית להב ורבקה צארום, המורות המדהימות לספרות. האמת היא שרבקה צארום אבדה לי ברבות הימים – מעניין אם את אכן מכירה אותה ויודעת מה עלה בגורלה. אני מתה לתת לה עותק של 'אמסטל' שלי – צארום היתה הראשונה שהאמינה בכתיבתי ואני חבה לה זאת. את עדיין גרה בקריית גת?
      שנה טובה גם לך מקרב לב,
      עדנה

      • .ב.
        כמובן הכרתי את רפי בוקאי אם כי לא כקולנוען אלא כילד, וגם את הוריו, וכמובן ראיתי את סרטו המדהים אוונטי פופולו.
        רפי מת צעיר מדי. ציפה לו עתיד גדול כקולנוען.

        • עדנה, הגעתי לקרית גת מרחובות באמצע שנות העשרים שלי מטופלת בשתי בנות (שני ילדי הנוספים נולדו שם)בשנת 1977 .לא הכרתי את המורות שציינת, אבל הן היו המורות של חברתי הטובה אתי תלמי(את בטח מכירה אותה) הייתי מורה לספרות ומנהלת פדגוגית של התיכון לאחר עזיבתה של יעל פסח המיתולוגית. הכרתי גם את מגי כמובן. אני מתגוררת כבר שנתיים בראשון לציון לאחר פרישה מוקדמת מההוראה לצורך לימודים וכתיבה. שמחתי לדעת שיש מישהי מבננות שיש לי איתה מכנה משותף מלבד היצירה, שנה טובה שתהיה לך עדנה היקרה ובביקורך הבא בקרית גת אנא חבקי אותה למעני.

          • מצחיק חנה, אני עשיתי מסלול הפוך – אם כי עם כמה וכמה תחנות בדרך – אני גרה כיום ברחובות…

            אז הבנתי שאת בעצם גרת ממש עד לפני שנתיים בקרית גת… אז את באמת הבנת לעומק כל מילה שכתבתי כאן על העיר האבודה הזאת.

            ולא, את אתי תלמי אני לא זוכרת ממש, אם כי השם מצלצל מוכר. אולי אני טועה. אשמח לקבל את מספר הטלפון שלה או את כתובת המייל שלה ולנסות להתחקות בעזרתה אחר רבקה צארום.

            תודה,
            עדנה

  2. עדנה, זה כתוב יפה מאוד, ומרגש, אכן נשמע כמו בית קולנוע מיתולוגי.
    יעל

    • תמיד מרתק לחזור אחורה אל ערש החיים. הרומן שלי עם קרית גת מסתכם בשבועיים שבהם הייתי סמינריסטית בלוינסקי וכל הכתה שלנו נסעה לשבועיים עבודה מעשית בקרית גת, אני הודרכתי ע"י הגננת בגן חובה, ששמה ברכה, והיא היתה באמת משהו מיוחד. כן זה היה רע לתיפארת ללון באכסניה הזו…עד היום עולים באפי הריחות …

    • תודה יעל!

  3. היי עדנה
    סיפור יפה… או סוג של הבנה על החיים.
    החיים שחולפים והשינויים.
    הצער שאין נקודה בזמן שאפשר לחזור אליה.
    שנה טובה
    טובה

  4. כתבת מאד יפה, עדנה. כמו תסריט.
    מרגש.

    • תודה שחר-מריו ואפרופו תסריט – באחרונה ניסיתי כוחי בכתיבת תקציר לתסריט והיה מעניין מאוד לראות איך צריך להפוך את הראש מלראות מילים ללראות תמונות – לא קל בכלל.
      שנה טובה,
      עדנה

  5. זה מכעיס נורא נורא עמוק. הפוסט סחף אותי לגמרי.

  6. יפה כתבת. אכן לכל אחד את הסינמה פרדיסו שלו…שלי רחוק מאוד וכמעט שלושים שנה שלא נסעתי לשם…

    • לוסי, איפה השארת את סינמה פראדיסו שלך?
      בדרום אמריקה?

      • כן, דרום אמריקה, אורוגואי. בגוגל אני מטיילת על המפה, הולכת ברגל עד הקולנוע, שהיה ברחוב של החנות ספרים, והפיצרייה, והקפה, מעבר לפארק…

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לעדנה שמש