בננות - בלוגים / / איפה את עכשיו, ורד?
הבלוג של עדנה שמש
  • עדנה שמש

    סופרת, מתרגמת, מבקרת ספרים בעיתון הארץ ועורכת עצמאית מחברת הספרים: אמסטל (הוצאת הקיבוץ המאוחד 2007) דיונות החול של פריז (הוצאת הקיבוץ המאוחד 2013) הוטל מלטה (הוצאת הקיבוץ המאוחד 2015) לכי, רצפי את הים (הקיבוץ המאוחד 2018) מרצה בארץ ובחו"ל Edna Shemesh is the Author of: Amstel, stories, Hakibbutz Hameuchad Publishers, 2007 The Sand Dunes of Paris, Hakibbutz Hameuchad Publishers, 2013 Hotel Malta, Hakibbutz Hameuchad Publishres, 2015 Edna Shemesh is a translator, editor and literary reviewer at Haaretz daily Gives Lectures in Israel and abroad about the influence her being second generation to holocaust survivors has had on her life and writing

איפה את עכשיו, ורד?

 

 

 

 

 

 

 


 את ורד פגשתי פעם אחת ויחידה, כמה אירוני, בגן הוורדים בירושלים, לפני כחודשיים. יצאתי ממפגש ספרותי בכנסת (ח"כים ושרים קוראים קטעי פרוזה בפני סופרים…) ובעודי 'אפופה ספרות' לקחה אותי דמותה של ורד למקום אחר לגמרי. נכנסתי לגן הוורדים כי חיכיתי למישהו, ושוטטתי בו, וראיתי בחורה לבושה בחולצה סגולה ובחצאית ורודה עומדת בלי לזוז. 

מרחוק חשבתי שאני רואה פסל, כשהתקרבתי ראיתי שזו בחורה השקועה במֶה שנראה כמדיטציה עמוקה. אני לא זזה בלי המצלמה בדרך-כלל והחלטתי לצלם אותה. היה משהו שונה, מאוד אקספרסיבי בעמידה שלה, זו לא היתה 'סתם' בחורה שבאה דווקא לכאן להתמזג עם הטבע. היה בה, בעמידה שלה, משהו כואב מאוד וזה צעק את עצמו בלי מילים.

גם משפקחה את עיניה והבחינה בי שאני מצלמת אותה, הבחורה לא אמרה דבר, רק אחזה בבטנה והתקפלה לשתיים, ועמדה כך, מקופלת, שערותיה הבהירות שמוטות מטה, כאילו קיבלה מכה חזקה בבטן. רק אז הבטתי סביב וראיתי שהיא עומדת ליד בית-בד (פשוטו כמשמעו, עשוי סדינים לבנים) שעליו כתבה את מחאותיה. כבר 10 ימים אני שובתת שביתת רעב, קראתי.

אחר כך דיברתי איתה. היא סיפרה לי ששמה ורד לב, שהיא עברה גילוי עריות, שאמה שתקה כל השנים, שחוק ההתיישנות מונע ממנה לתבוע את אביה, שהיא שובתת שביתת רעב, שאם לא תצליח למצות עם מְענהּ את הדין היא תשים קץ לחייה. שוחחנו קצת ואני אמרתי לה מה שיכולתי לומר -שמאבקה חשוב, אבל שֶאל לו להסתיים בדרך אלימה, בוודאי לא כלפי עצמה, כי בכך לא יהיה פיתרון. 

לפני שהלכתי בא גבר שראה אותנו, וכרע, והתעסק עם איזו קופסת פלסטיק, והקשיב. לבסוף הייתי צריכה ללכת. אחר כך נסעתי מכאן, ועכשיו שחזרתי פתחתי קובץ תמונות ושוב נחשפתי לוורוד העז של בגדיה של ורד לב, לתנוחות גופה המדבֵּר את כאבו-כאבהּ, בשפה משלו. אומרים שתמונה אחת שווה אלף מילים, ויש משהו בקלישאה הזאת. הנה כמה תמונות של ורד. חשוב לי לציין שהיא לא התנגדה שאצלם אותה וגם לא התנגדה שאפרסם את התמונות.

אין לי מושג מה קרה מאז עם ורד לב. האם ניצחה במאבקה? האם הפסידה בו? 


 

(C) כל הזכויות על הצילומים שמורות לעדנה שמש

 

 

 

 

9 תגובות

  1. וזה בסדר לחשוף אותה בתמונה ושם מלא עם דיבור על הבעיות שלה?

    • כן, היא סיפרה לי שעשו עליה סרט שהוקרן בטלוויזיה, (ראיתי אותו) כך ממילא פורסם כל מה שקרה לה ואני לא חושפת כאן שום דבר לראשונה.

    • שרון שלי ברעם

      אין לה לורד במה להתבייש, מי שצריך להתבייש הוא זה שפגע בה. תודה לורד שמסתובבת גלוית פנים ובעלת שם ופה ותודה לך עדנה שנתת לנו כאן במטע אפשרות להכיר אותה.

  2. את מצלמת מתוך עיניים של סופרת תמונות שהן ספור ,עדנה , ספור כאוב
    אוהבת את תצלומיך
    חנה

    • תודה רבה חנה,
      מאוד מעניין אותי מה שכתבת כאן. זה מפתיע אותי ומרגש – ועל כך, תודה. אף פעם לא חשבתי שגם בתור צלמת אני מביטה בעולם בעיניים של סופרת, אני ממש צריכה לחשוב על זה…

  3. מירי פליישר

    עדנה אני חושבת שנתת לה במה חשובה שהיא חפצה בה. היא הרי רוצה לתבוע ואיננה יכולה.
    נראה בררת היטב את שאלת החסיון והאישור לצלם.
    והצילומים מרגשים אבל…גם המלים!
    אני חושבת שאת גם דואגת לה לפי השאלה של הפוסט. באמת מעורר דאגה

  4. הי עדנה, בעקבות הפוסט שלך עם התמונות הורודות לסיפור לא ורוד בכלל, חיפשתי את שמה באינטרנט כדי למצוא לך תשובה לגבי מה עלה בגורלה, ומצאתי המון מידע מהסיפור שלה כשהיא שבתה רעב אבל עצוב באמת שאף אחד לא זכר אותה מספיק בשביל לבדוק מה עלה בגורלה אחרי שהיא סיימה להיות אייטם תקשורתי.
    יפה מאוד ליבך בעיניי וכי לא שכחת אותה ואני מקווה שסוף הסיפור לפחות יהיה ורוד.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לעדנה שמש