בננות - בלוגים / / הגלויה האחרונה
הבלוג של עדנה שמש
  • עדנה שמש

    סופרת, מתרגמת, מבקרת ספרים בעיתון הארץ ועורכת עצמאית מחברת הספרים: אמסטל (הוצאת הקיבוץ המאוחד 2007) דיונות החול של פריז (הוצאת הקיבוץ המאוחד 2013) הוטל מלטה (הוצאת הקיבוץ המאוחד 2015) לכי, רצפי את הים (הקיבוץ המאוחד 2018) מרצה בארץ ובחו"ל Edna Shemesh is the Author of: Amstel, stories, Hakibbutz Hameuchad Publishers, 2007 The Sand Dunes of Paris, Hakibbutz Hameuchad Publishers, 2013 Hotel Malta, Hakibbutz Hameuchad Publishres, 2015 Edna Shemesh is a translator, editor and literary reviewer at Haaretz daily Gives Lectures in Israel and abroad about the influence her being second generation to holocaust survivors has had on her life and writing

הגלויה האחרונה

 

 

הגלויה האחרונה הוא שמו של סרט חדש שעושה כעת את צעדיו הראשונים – מוצג בסינמטקים בעיקר – ועוד לא יצא אל בתי הקולנע. אתמול הזדמן לי לראות אותו בהקרנה מצומצמת (לא יותר מעשרים איש) בספריית בית מיכל ברחובות.
לא כל כך ידעתי על מה הסרט.  נעניתי להזמנתה של מנהלת הספרייה שאמרה שאני מוכרחה לראות. אז באתי ואני רוצה לספר לכם, על קצה המזלג, על חוויה מתקנת ממש שעברתי במהלך הצפייה הסרט, והיתה לי הרגשה שכך גם שאר הצופים.
יוצר הסרט הוא איש גבוה וצנום בשם סילבן ביגלאייזן, יליד בלגיה, בן לאימא ניצולת שואה ששתקה כל חייה וגררה אל השתיקה הזאת גם את שלושת בניה שחשו תמיד מצולקים בקורותיה העצובים והקשים.
לא אספר כאן על מה שקורה בסרט, גם כי זה לא כל כך פר, אבל גם כי הסרט מינורי מאוד ולא הרבה מתרחש בו, אבל הוא כל כך נוגע ללב שדומני שכל הצופים אתמול בערב שמחו על החושך שבחדר שאיפשר לדמעות לזלוג באין מפריע.
ביגלאייזן שואל את אמו בתחילת הסרט:
"למה הסכמת לעשות את הסרט הזה?" ואמו עונה לו בצרפתית (כל הסרט מדבר צרפתית): "כי חשבתי שככה יהיה לי בן." כלומר, עד אז והיא כבר בת 87, וגם סילבאן כבר לא ילד קטן, לא היה לה בן ולבן לא היה אימא. ובסרט שניהם עוברים תהליך כן ואמיתי שמאפשר לשניהם חיים חדשים – לפחות נפשיים –  וכל אחד, בעיקר סילבאן, הבן, – קונה לו את חירותו מחדש.

לאחר שהסרט והשיחה המרתקת שהיתה בסופו עם יוצר הסרט הסתיימו, עוד הייתי אפופה במה שראיתי ובמה ששמעתי ומצאתי שאני מתחברת לסיפור הפותח את הספר שלי – "אמסטֶל" – שבו יש סיטואציה טעונה מאוד בין אם לבן, אם כי  פיקטיבית ולא אוטוביוגרפית כמו אצל סילבן, וגם שם השואה נמצאת ברקע והיה לי מעניין להשוות.
בקיצור, סרט כן ואמיתי כמו הגלויה האחרונה לא ראיתי מזמן. מקווה שייצא לכם לראות אותו. גם היוצר שלו הוא דמות  מסקרנת בעליל, באשר הוא משתמש במדיה הקולנועית גם לשם טיפול תראפי – כדי לשבור קשרי שתיקה מהסוג שהוא עצמו חווה כל חייו.

 

 

6 תגובות

  1. תודה רבה. מכחה לראות.

  2. ידוע מה שם אימו ושם הוריה? והאם היא קשורה לביגלאייזן מנירנברג?

    תודה רבה

    • שלום תהילה,
      האמת היא שאין לי פרטים אישיים על יוצר הסרט – את רשמי על הסרט כתבתי לאחר צפייה בו ובעקבות מפגש עם הבמאי ויוצר הסרט, לאחר ההקרנה.
      את מוזמנת כמובן לחפש אותו דרך האינטרנט – למיטב ידיעתי הוא חולק את זמנו בין בלגיה לישראל. הוא בוודאי יוכל לענות לשאלתך.
      בהצלחה רבה,
      עדנה

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לעדנה שמש