בננות - בלוגים / / תקנתם של העצמי והיצירתיות
קרא
  • מרדכי גלדמן

    מרדכי גלדמן הוא יליד מינכן (1946), בנם של פליטי שואה מפולין, שעלו לישראל ב 1949. למד באוניברסיטה בר-אילן ספרות עולם (לתואר ראשון) ופסיכולוגיה קלינית (לתואר שני). עוסק בפסיכותרפיה בגישה אקלקטית, שבסיסה פסיכואנליטי. ספרי שיריו:" זמן הים וזמן היבשה" ( הוצאת שוקן, 1970); "ציפור" (הוצאת סימן קריאה, 1975); "חלון" ( הוצאת סימן קריאה, 1980); "66-83, שירים" ( הוצאת סימן קריאה, 1983); "מילאנו" ( הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1988); "עין" (הוצאת סימן קריאה, הספרייה החדשה, 1993); "ספר שאל" (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1997); "זמן" - פואמה מלווה בתחריטיו של משה גרשוני ( הראל מדפיסים, 1997). "שירי האבל" עם הדפסי משי של פסח סלבוסקי (הראל מדפיסים, 2000)."הו קירי יקירי" (הוצאת קשב לשירה, 2000) "שיר הלב" (הקיבוץ המאוחד 2004 ). ספרי עיון: "מראה אפלה" (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1995) "ספרות ופסיכואנליזה" ( הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1998) "אוכל אש, שותה אש"(הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2002) "העצמי האמיתי ועצמי האמת" (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2006) "ויהי במראת הכסף" (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2007). מפרסם דרך קבע בעיתונים ובמגזינים("שיחות", "אלפיים", "שבו") מסות ומאמרים המתייחסים לאומנויות ולפסיכואנליזה. שימש כמבקר האמנות של "הארץ". שיריו תורגמו לשפות רבות: אנגלית, צרפתית, גרמנית, איטלקית, יוונית, פולנית, קרואטית, סינית, רוסית, ערבית. פרסים: פרס חומסקי לשירה (1983), פרס ראש הממשלה (1996), פרס ברנר (1998), פרס עמיחי (2005)פרס ביאליק למפעל חיים בשירה (2010). ייצג את ישראל כמשורר בביאנלה לשירה בליאז', בלגיה (1995) וב"עונת התרבות הישראלית בצרפת" (1998). אצר תערוכות :"מפלס פרטי" (ציור, פיסול, מיצב, צילום) גלריה שרה קונפורטי, 1992; "ייחוד" ( ציור פיגורטיווי), אגודת הציירים ת"א, 1994; "חולון-בת ים (6 צלמים), אגודת הציירים ת"א, 1999. ציוריה של הלן ברמן, אגודת הציירים 2003. תערוכת יחיד לפסח סלבוסקי, ביתן האמנים 2005."גן עצמאות – גן פתוח", ביתן האמנים 2007 הציג בתערוכות קבוצתיות: "משולש ידידותי" עם פסח סלבוסקי ומיה כהן לוי (ציורים ותצלומים), גלריית בי"ס לאמנות קלישר (1998); "מותי א'", (תצלומים) עם גדי דגון, גלריה פאר (1998) . "על גדות הירקון", (תצלומים) מוזיאון תל אביב לאמנות, 2005. הוראה והרצאות: סדנאות רבות לכתיבת שירה; סמינריון למ"א על ספרות ופסיכואנליזה באוניברסיטת באר- שבע (2003); סדרת הרצאות במכון ואן ליר על שקספיר כפסיכואנליטיקן (2004) ועל הרוחני בחיי יום יום מפרספקטיבה פסיכואנאליטית (2005).

תקנתם של העצמי והיצירתיות

 

תקנתם של העצמי והיצירתיות

 

 

חווית העצמי של אחת המטופלות שלי היתה פגועה במיוחד. כשהגיעה אליי תיארה את העצמי שלה בדימוי  קודר וכואב מאוד: עובר מת בצנצנת פורמלין.  היא הבינה דימוי זה  כהעדר כל יכולת ליצירה עצמית. כבר מלאו לה 60 ולמרות שעשתה בחייה לא מעט – תפשה את עצמה כמי שלא עשתה דבר. היא לא מימשה את כשרונותיה ולא יצרה את חייה בחירות סבירה. תחת זאת רק הסתגלה במאמצים לדרישות המציאות, לאוטומטים של ההתקיימות. היא חשבה שהולם אותה להיות סופרת ואומנית פלאסטית, אבל התקשתה מאוד ליצור דבר זה או אחר בשני התחומים. שיחותינו ניסו לסייע בידיה בעיקר בתחום היצירה המילולית, מכיוון שהיתה בקיאה מאד בספרות והרבתה לקרא.

 

הקושי הראשוני במימוש רצונה לכתוב נבע מאי יכולתה לפנות את עצמה  מעיסוקיה היומיומיים הרבים כדי להתכנס ולהתרכז. היומיום עבר עליה במילוין של משימות רבות שלקחה על עצמה ושתמיד נראה היה כי היא עומדת לטבוע בהן. משימות אלה היו בעיקרן צרכיהם של בני משפחתה – הוריה הקשישים בבית האבות, בעלה, בניה ונכדיה. נראה היה שכל עול המשפחה נופל עליה בלי שהיא מתגוננת מפניו. להפך, היא השתמשה בעיסוק בצרכיהם של כולם כדי להימלט מעצמה. כשהצעתי לה להתחיל בהתכנסות בינה לבין עצמה בעזרת מדיטציה, טענה שבעלה יתנגד לכך שתסתגר בחדר שדלתו נעולה, ולא תהיה זמינה לו אפילו לזמן מה. אבל עד מהרה התברר כי הבעל העריץ והתובעני עונה לצרכיה הנפשיים למרות תלונותיה כלפיו. הקשר ביניהם קיבל צורה של חיבוק דוב סימביוטי. בעלה התייחס אליה בלי הפוגה בדרכים רבות ומגוונות, והדבר הלם את צרכיה בקשר הדוק במיוחד  – בכך שתהיה כל עולמו של זולת כלשהו.

 

אחרי דיונים ממושכים נוצרה דיפרנציאציה סבירה בינה לבעלה, והתברר מקור הצורך שלה להיות מעין אמא תרזה במשרה מלאה לכל בני משפחתה וגם לנזקקים אחרים שנקרו על דרכה. התברר כי הצורך הכפייתי שלה לטפל בזולת נובע מאשמה כבידה מודעת ולא מודעת כלפי אמא. בילדותה של המטופלת אושפזה אמה לתקופות ארוכות במוסדות פסיכיאטריים והמטופלת ראתה את עצמה כאחראית להתקפי החולי הנפשי בהם לקתה. מכך השתרשה אצלה הנטייה לקחת על עצמה אחריות יתירה לצרכיהם של אחרים ולהתמסר לשלומם ולרווחתם בלי להותיר שום זמן לצרכיה.

 

בעקבות שיחותנו היא הצליחה לפנות לעצמה זמן. בפנאי שהעניקה לעצמה היא חזרה למלאכת התרגום בה כבר עסקה בעבר והתחילה בכתיבתם של שני סיפורים שאני הייתי הנמען הראשי שלהם. בתרגום התקדמה והלכה ואף קשרה קשר עם הוצאה לפרסומו. ואילו הסיפורים התמהמהו והלכו והמשכנו לשוחח על המחסומים ליצירתיותה. בין השאר גם חשבנו על הסיבה לכך שקל לה יחסית לתרגם. תרגום הוא מלאכה יצירתית מאוד אבל היא נשענת על נקודת הראות של הסופר שאת יצירתו היא מתרגמת. העצמי האמיתי הוא נקודת ראות סובייקטיבית, פרטית, וזהו הדבר שנחבל אצלה. לכתוב טקסט משל עצמה פירושו היה לדבר כסובייקט ראוי ובעיני עצמה היא הייתה סובייקט פסול והרסני. תפיסה עצמית זאת חוזקה על ידי האם גם על ידי ביקורת נוקבת ומעליבה מאוד שהיתה מטיחה בה מילדותה עד בגרותה. יתר על כן , כינון עצמה כנקודת ראות פירושו הלא מודע היה מאבק מסוכן בנקודת הראות של אמה, התקפה על אם שהייתה בעיניה חזקה מאוד וחלשה מאוד בו בזמן.

 

דיונים אלה הביאו לכך שלדבריה הסיפורים נכתבו והלכו אף שעד כה טרם הגישה לי אותם. והנה בעוד אנו משוחחים על יצירתיותה הספרותית התרחש אירוע מעניין מאוד הנוגע ליכולתה ליצור בתחום הפלאסטי.

 

היא בקרה עם ידידה שחיפשה דירה  בשכונת מגוריה, אצל קשישה שהציעה את ביתה למכירה. הביקור לא הביא לתוצאה המיוחלת, אך במהלכו התברר כי הקשישה היא ציירת והדבר הותיר את רישומו על המטופלת. כחודשיים אחרי הביקור  הוציאו הרבה מתכולתו של הבית לתוך מכולה גדולה, ובלב המטופלת  התעורר חשש שבעלת הבית הלכה לעולמה. אחרי היסוסים מסוימים הא נכנסה לתוך המכולה וחקרה  את המצאי שבבטנה. נגלו לה שם שלושה בדים לציור, שעל אחד מהם היה ציור שמן שלא הושלם. היא לקחה לעצמה  בדים אלה מתוך החלטה נחושה לצייר עליהם, ואף התכוונה להשלים את הציור הלא גמור. נראה היה שעיבוד חרדותיה של המטופלת מפני הרסנותה כלפי אמה, איפשר לה להגיב על מות הציירת לא בתחושה של אשמה משתקת כי אם בפעולת תיקון: היא תמשיך כביכול את מפעלה. העדר האם הפך מסיבה לאבל מרפה ידיים למנוע ליצירה. מות האם הפך לרגע הלידה של הבת, ולא היה עוד צורך שהבת תמות יחד אתה באורח סמלי כלשהו. המטופלת הזאת חוותה את עצמה כמתה , כעובר מת, מפני שנשאה בתוכה אם מתה. כל אישפוז של האם היה בעצם מעין מוות  של האם, שהמית משהו בנפשה של הילדה.

 

למרבית הפליאה סיפורה של המטופלת דומה להפליא לסיפורה של רות קז'ר, שהביאה הפסיכואנליטיקאית הבריטית הנודעת מלאני קליין  במאמרה " מצבי חרדה ילדותיים" מ- 1929.  היא דנה במאמר בחרדות של ילדים קטנים מפני הסאדיזם הגולמני הפועל בדמיונם. לדעתה החרדה מהרס האם על ידי מתקפה של דמיונות סאדיסטיים היא המקור לחרדה העמוקה ביותר של ילדים. בדמיונם, מתקפה זאת עלולה להביא לאבדן האם או לנקמה אכזרית מצדה, שתי תוצאות שהן מפחידות בשווה.הדחקת  הדמיונות ההרסניים והדמיונות על תוצאותיהם עלולה ליצור בנפש אזור ריק – אזור האם הנעדרת או המתה.  אזור כזה היה בנפשה של רות קז'ר.

 

רות קז'ר היתה מתלוננת עוד ועוד על חור ריק המצוי בנפשה. היא לא מצאה לה מנוח  למרות שהייתה מוקפת מותרות מסוגים שונים. בין המותרות האלה היו הרבה ציורים נהדרים שצייר אחי בעלה, שהיו תלויים על קירות ביתה היפה והמושקע. אחד מהציורים האלה ניתן לה בהשאלה בלבד, ויום אחד בא הצייר ולקח אותו כשהוא מותיר על הקיר חלל ריק. רות קז'ר זיהתה את החלל הזה  עם החלל הריק פנימי שהעכיר את חייה. אך אחרי תקופה קצרה של אבל על העדרו של הציור החליטה להפתעת בעלה, לצייר בעצמה בחלל שעל הקיר. היא רכשה אותם צבעים שאחי בעלה נהג להשתמש בהם, וציירה על הקיר את הזמרת הכושית ג'וזפין בייקר, יושבת ערומה על ספה כשהיא מתבוננת בכד. כד הוא בעיקרו ובהכרח בלתי נמנע מיכלו של חלל ריק. אחי בעלה,הצייר, לא האמין למראה עיניו: לדעתו רק צייר מיומן יכול היה לצייר ציור כזה. מכאן ואילך הפכה רות קז'ר לציירת טובה מאוד. מסתבר, שברגע מסוים של הבשלה נפשית יכלה רות קז'ר להשתמש בהעדר האם, שהיה בתוכה מעין חור, כמנוע  ליצירה עצמית ולציור. דבר דומה קרה בעצם  למטופלת שלי בעקבות שיחותינו. האם המתה ההרוסה וההורסת שנשאה בתוכה כל חייה, הפכה לפתע מקור ליצירה. התאפשר לה להתגבר על העדרה ועל השנאה כלפיה על ידי תיקון עצמי באמצעות היצירה ולא רק על ידי התמסרות משתעבדת לצרכי הזולת. כך גם, כמדומה, מכינה עצמה מטופלת למותה הממשי והסופי הקרב של אמה.  למרות כל שגעונותיה כבר עברה אשה זאת את גיל ה-90, וכעת קצה מתקרב והולך בבית אבות סיעודי מפואר.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

45 תגובות

  1. מוטי, המאמר המאתגר הזה שלף אותי כרגע מנבכי תמונות של עולם הרבה פחות אנליטי.
    הסיטואציה המשפחתית הזכירה לי (סליחה שאני קצת בתוך עצמי) את "השליט" מתוך "בבית הגדול" –
    http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?blogID=182&itemID=3935#post3935
    וגם תהיתי מה היו אומרים כאן אילו כתבה המטופלת שלך שיר על עובר מת בצנצנת פורמלין.
    ועוד תהיות – לגבי שיטת ההסבר הפסיכולוגית, שלוקחת רק את ההיסטוריה הרגשית הגלויה כנתון. בנקודת המבט שלי ייתכן שהאשה הזו באמת הייתה עובר שנפל או היה לה אחד כזה. וזה לא בהכרח בסתירה לאובדנים אחרים – (כי מה מעורר בנו זכרונות ודימויים כאלה ולא אחרים בזמן נתון?)

  2. מוטי, "עובר מת בצנצנת פורמלין" איזו הגדרת "אני" מחרידה. תהליך הריפוי מרתק. אני סקרנית לדעת מה הייתה עונה לאחר התהליך שעברה איתך- מי היא עכשו…

    • מוטי גלדמן

      תמי, לצערי אינני יכול להרחיב כי קיבלתי את אישורה של המטופלת רק ביחס לחומר שבפוסט.

  3. מירי פליישר

    כתוב נפלא . בהיר נהיר ובגובה העיניים.כנראה גם הנפש .
    תודה

  4. ועכשיו, קצת יותר בריחוק, קראתי שוב.
    מרתקת אותי היצירה הבוקעת מנקודת הפצע. במקום שבו הקושי שם הכוח. גם בכתיבה.
    מעורר הרבה מחשבה.

    • מוטי גלדמן

      אמיר, לאקאן אגב, מתייחס לסיפור של מלאני קליין על רות קז"אר לא במסגרת דיון ביצירה מתוך פצע , אלא בדיון על יצירה מתוך האין. אבל בעצם חוויית האין היא הפצע הגדול מכולם.

      • יעל ישראל

        מה לגבי יצירה מתוך צורך בשליטה בעולם, בגלל שבאת מבית ועולם דיס פנקשנל לגמרי?

      • בעיניי היצירה באה מתוך האין במובן החיובי – זוהי "בריאת משנה" כפי שכינה אותה טולקין. היצירה היא סוג של שפיעה – א פ י ל ו כשהכוח המניע בא ממטען של כאב.
        מה שלפעמים לא מוצא חן בעיני בפסיכולוגיה הוא הרדוקציה להסבר שהינו לא פעם צר בהרבה מהמוסבר. גם ביחס לאמנות וגם ביחס לחיים.

        • מוטי גלדמן

          אמיר, כפי שכבר אמרתי לך הפסיכולוגיה הפסיכואנליטית התחדשה מאוד.אסור לשפוט אותה לפי עברה או לפי ניסוחים של הוגים ירודים.

  5. יעל ישראל

    מרתק.

    וסתם בלי קשר, ב"שידה ושידות", רחל איתן כותבת הפוך, שמרוב שהיא הולכת ומתיילדת, סביר שתסיים את חייה כעובר בבקבוק שמפניה. אני נושאת איתי את הדימוי הזה עד היום.

    • מוטי גלדמן

      יעל, מקסים אותי הרעיון לספר למטופלת את הדימוי של עובר בבקבוק שמפניה. המחשבה שלי חזרה מהדימוי הזה לעובר שלה, ואמרתי לעצמי שצריך היה להתייחס אליו גם כאל פתק בבקבוק.

      • יעל ישראל

        כן, זה כמו עם יונג והפרפר היפה שהוא לכד ביד, והראה למטופלת שחלמה על סיכת פרפר.

        עובר בבקבוק שמפניה זה דימוי מזהיר, תוסס, יצירתי מאוד.

  6. יוסי וקסמן

    מוטי יקירי, גם אני עברתי חוויה כזו. משאמי מתה עלי כשהייתי כבן שלושים, הפסקתי לצייר והתחלתי לכתוב. החור התמלא. להלן קטע מהרומן השני שלי, "אל נא תאמר לי שלום", בו אני מגלה את אמי מחדש, מתקן אותה ומתקן את עצמי.

    http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?blogID=92&itemID=698#post698

    מצפה לתגובתך. היא חשובה לי! יוסי.

    • יעל ישראל

      נו, יוסקה, אולי כשאימא שלי כבר תמות (אני מייחלת לכך רק מפני שהיא סובלת כל כך. אל תזדעזעו), אני אחזור לצייר? לא ציירתי כבר 24 שנים, מאז המדרשה.

      • יעל ישראל

        אפרופו כל מה שנאמר כאן, וגם נזכרתי שוב בד"ר רודי, שבאותו אינטייק מיתולוגי, אמר לי שאני יוצרת כדי לברוא לי עולם אלטרנטיבי, כדי לשלוט בו.

        • מוטי גלדמן

          יעל, זה אולי אפילו נכון במידה מסוימת.אבל רודי היה בעל הבנה מוגבלת מאוד בתהליכי יצירה. בתקופת העבודה שלי במסגרת הזאת חדלתי מכל יצירה, למרות שכשהיגעתי אליה כבר התפרסם ספר שיריי הראשון.

          • יעל ישראל

            זה בטח היה בגלל נוכחותו הרומסת.
            ראיתי לאחרונה סרט דוקוטמנטרי על פשנל המפיק, בתו אמרה שכל האנשים מסביבו נאלצו להתנהג כמו נמלה.

            יש אנשים כאלה, שתופסים בכוח כל כל הרבה מקום באגו תובעני, שהם מחלישים את מי שמסביבם.

            נראה לי שכזה היה רודי. כך אני התרשמתי ממנו. שהוא רוצה קידות מהמטופלים. למרות שפגשתי בו רק פעם אחת.

            וחברה שלי, שגם טופלה אצלו, בכל פעם היתה צריכה לפרוץ בסדרת הלל, איזה פסיכולוג טוב הוא, וכמה הוא מיטיב להבין את הבעיה שלה.

          • יעל ישראל

            וגם, אין ספק שאם עד היום, 26 שנים אחרי הפגישה הזו, אני זוכרת אותה כמו אתמול, כנראה שהוא באמת היה מרשים באיזה אופן יוצא דופן, רודי.

          • מוטי גלדמן

            יעל, הוא היה כריזמטי אבל עיוור מאוד וגם מעוור.במובנים רבים הוא היה בן זונה אמיתי. להערכתי הוא מבלה כעת את רוב זמנו בתופת בקלחת רותחת של וויסקי גרוע. אפילו לא במצרף.

          • יעל ישראל

            בהחלט.

    • מוטי גלדמן

      יוסיניו, אני אקרא את הקישור אח"כ ואגיב.

    • מוטי גלדמן

      יוסי, בינתיים קראתי את הקטע על יהלומה. אפשר היה להוסיף לה עוד שם
      "חלומה". הקטע רווי חלומות ודמיונות
      מעין רקמה של שאר נפש.

  7. ריתק אותי לגמרי.
    מעניין מרדכי איך היית מגיב לטענה שיצא לי לשמוע פעם, הגורסת כי פסיכולוגיה היא אויב השירה. לא שאני מסכים עם זה, אבל אפשר לראות מהי נקודת המוצא ממנה מועלית הטענה.

    • מוטי גלדמן

      אודי, אתה לא מתאר לך כמה אני בתוך הפסיכולוגיה ואני כותב דווקא בגלל זה , בין השאר כמובן, לא רע בכלל. אם המטפל מבין את המנוע של היצירה ועוזר למטופל לקיים אותו ייווצרו בו שפע של השראה ויצירה.

      • יעל ישראל

        אבל במאבק בין השירה לפסיכולוגיה, השירה מנצחת. היא היתה פה ראשונה. הכול מתחיל ממנה.

        ואגב, אני זוכרת שפחדתי כמה שנים ללכת לטיפול, שמא דחף היצירה שלי יינזק. איזה הבלים. דווקא בעקבות הטיפול משהו נפתח וחודד עוד יותר. המחשבה התבהרה. וכשעזבתי אחרי 6 שנים, כתבתי במהירות הבזק את הרומן השני שלי, וזה בטוח בא בגלל הטיפול.

        • מוטי גלדמן

          אני בטוח בזה יעל. כמו שאחרי טיפול טוב אפשר להנות יותר מסקס גם היצירתיות מתעצמת ולעתים בצורה מעוררת השתאות.

        • אני יכול לראות איך הטענה הזו רלוונטית לתחילת המאה ה-20, היכן שהפסיכואנליזה נכנסה לתוך אדמת בור שרק הסימבוליקה האמנותית דרכה בה עד אז.
          פתאום הסברים הכרוכים ב"קסם" האמנותי מאבדים לכאורה מתוקפם והופכים לרובד נוסף במבנה הפסיכולוגי של הבנת הנפש.

          אבל גם היום, בחשיבת יתר וניתוח יתר יש משהו מקבע. Paralysis by analysis קוראים לזה.

          אצלך מן הסתם זה לא עבר ככה

          • (עבר ככה = עבד ככה)

          • מוטי גלדמן

            אודי, עד לפני כחמש עשרה שנה הפסיכואנליזה הייתה דעתנית בצורה מסוכנת ועסוקה מאוד בהסתרת קוצר ידה ואיוולתה.

          • יעל ישראל

            היצירה קודם אודי, הניתוח בא אחר כך.

        • מוטי גלדמן

          יעל מעניין הניסוח שלך בעניין השירה המנצחת. לדעתי פסיכולוג טוב חייב לפעול מרוח השירה. רוח השירה היא הבסיס לראייה , לחוויית הזולת בלי דפוסים נתונים מראש וגם לדיבור חי ויצירתי ואותנטי.

  8. מעניין ומאלף וגם כתוב מרתק.

  9. היי
    היום שמעתי מורה לפסנתר אומר: אין לדעת אם אני מורה טוב או שפגשתי תלמיד מוכשר.
    אבל אם כל תלמיד אני עושה תחרות מי אוהב יותר… את מוצרט או היידן ודרך האהבה אנחנו מתקדמים בחומר.
    כניראה שגם עשיתם משהו עם אהבה גדולה וקבלה שהיתה בחדר.
    להתראות טובה

  10. כמה אפשר לבלבל את המוח, תגיד לי.

  11. מעניין לעבור אצלך טיפול. אני אומרת את זה בתור אחת שבהחלט מוצאת את תחום הפסיכולוגיה כגורם מעכב, בדומה למה שכתב אודי, ועל אף שלקחתי לתשומת ליבי את מה שכתבת על התקדמותה בשנים האחרונות, עמדתי חריפה יותר- מן היסוד, ועדיין, באותה מידה, יש בי סקרנות בלתי נשלטת לעבור את המסע הזה לנבכי נפשי, אני לא נעדרת סיבות מוצקות לרצות בכך, ונדמה לי, מניסיון מועט, שזה תלוי במטפל, שידע, אבל אולי אני בכלל עושה רומנטיזציה לכל העניין. ונדמה לי גם או שאני טועה, שאתה לא אוהב שיחות על פסיכולוגיה מחוץ לשעות העבודה? חוץ מזה שמעתי על זרם חדש (כך מתארים זאת-זרם?) שטוען כי האני ניבנה מן החוץ, כלומר, מתגובת הסביבה אליו, אולי תוכל להפנות אותי אם ידוע לך (אני מניחה שאני לוקה מאוד בהבהרת עצמי, גם ככה התגובה ארוכה מדי ולא מכילה פרטים מסעירים כדי להצדיק אותה, סלח לי מראש, אבל אתה בטח רגיל לזה)

    • מוטי גלדמן

      היי שלי, תסתכלי עליי – מהעיסוק בפסיכואנליזה משך שנים רבות, נולדה בי נביעה גדולה של יצירה רב תחומית. הזרם שאת מחפשת, שיש לי איתו ויכוח חריף בספרי "העצמי האמיתי ועצמי האמת" במאמר הנקרא כך, הוא הזרם ההתייחסותי. ספרו המפורסם של סטיבן מיטצ"ל, אביר ההתייחסותיים, "פחד ותקווה בפסיכואנליזה" תורגם לעברית
      ויצא "בתולעת ספרים".ספר מעניין מאוד
      שזכה לתפוצה עצומה, בין פסיכולוגים בעיקר.

      • אבל! אתה מיוחד!
        תודה. רשמתי לי כחובה, להשלמת התמונה, לקרוא גם את המאמר שלך.

        • מוטי גלדמן

          שלי, לכשתקראי את המאמר אנא תגידי לי מה חשבת בעקבותיו.

          • בוודאי- אני אפילו חשה חובה למהר ולומר כי קטונתי.
            העניין שלי ברעיון נובע מכך שעוד הרבה לפני ששמעתי עליו הרהרתי על כך בעצמי וניסיתי לדון בו, ומכאן הסקרנות לראות מה מחקר מובנה בידי אנשי מקצוע העלה, לחיוב ולשלילה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות למרדכי גלדמן