בננות - בלוגים / / שירי תמיר – השיר האחרון
קרא
  • מרדכי גלדמן

    מרדכי גלדמן הוא יליד מינכן (1946), בנם של פליטי שואה מפולין, שעלו לישראל ב 1949. למד באוניברסיטה בר-אילן ספרות עולם (לתואר ראשון) ופסיכולוגיה קלינית (לתואר שני). עוסק בפסיכותרפיה בגישה אקלקטית, שבסיסה פסיכואנליטי. ספרי שיריו:" זמן הים וזמן היבשה" ( הוצאת שוקן, 1970); "ציפור" (הוצאת סימן קריאה, 1975); "חלון" ( הוצאת סימן קריאה, 1980); "66-83, שירים" ( הוצאת סימן קריאה, 1983); "מילאנו" ( הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1988); "עין" (הוצאת סימן קריאה, הספרייה החדשה, 1993); "ספר שאל" (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1997); "זמן" - פואמה מלווה בתחריטיו של משה גרשוני ( הראל מדפיסים, 1997). "שירי האבל" עם הדפסי משי של פסח סלבוסקי (הראל מדפיסים, 2000)."הו קירי יקירי" (הוצאת קשב לשירה, 2000) "שיר הלב" (הקיבוץ המאוחד 2004 ). ספרי עיון: "מראה אפלה" (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1995) "ספרות ופסיכואנליזה" ( הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1998) "אוכל אש, שותה אש"(הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2002) "העצמי האמיתי ועצמי האמת" (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2006) "ויהי במראת הכסף" (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2007). מפרסם דרך קבע בעיתונים ובמגזינים("שיחות", "אלפיים", "שבו") מסות ומאמרים המתייחסים לאומנויות ולפסיכואנליזה. שימש כמבקר האמנות של "הארץ". שיריו תורגמו לשפות רבות: אנגלית, צרפתית, גרמנית, איטלקית, יוונית, פולנית, קרואטית, סינית, רוסית, ערבית. פרסים: פרס חומסקי לשירה (1983), פרס ראש הממשלה (1996), פרס ברנר (1998), פרס עמיחי (2005)פרס ביאליק למפעל חיים בשירה (2010). ייצג את ישראל כמשורר בביאנלה לשירה בליאז', בלגיה (1995) וב"עונת התרבות הישראלית בצרפת" (1998). אצר תערוכות :"מפלס פרטי" (ציור, פיסול, מיצב, צילום) גלריה שרה קונפורטי, 1992; "ייחוד" ( ציור פיגורטיווי), אגודת הציירים ת"א, 1994; "חולון-בת ים (6 צלמים), אגודת הציירים ת"א, 1999. ציוריה של הלן ברמן, אגודת הציירים 2003. תערוכת יחיד לפסח סלבוסקי, ביתן האמנים 2005."גן עצמאות – גן פתוח", ביתן האמנים 2007 הציג בתערוכות קבוצתיות: "משולש ידידותי" עם פסח סלבוסקי ומיה כהן לוי (ציורים ותצלומים), גלריית בי"ס לאמנות קלישר (1998); "מותי א'", (תצלומים) עם גדי דגון, גלריה פאר (1998) . "על גדות הירקון", (תצלומים) מוזיאון תל אביב לאמנות, 2005. הוראה והרצאות: סדנאות רבות לכתיבת שירה; סמינריון למ"א על ספרות ופסיכואנליזה באוניברסיטת באר- שבע (2003); סדרת הרצאות במכון ואן ליר על שקספיר כפסיכואנליטיקן (2004) ועל הרוחני בחיי יום יום מפרספקטיבה פסיכואנאליטית (2005).

שירי תמיר – השיר האחרון

 

 

זהו השיר החותם את ספרו של דניאל כסיף "שירי תמיר"(הקיבוץ המאוחד, 2007) והאחרון במקבץ שהבאתי כאן.

כלום יכולתי, תמיר

 

 

וכלום יכולתי, תמיר

שלא להיכנע

לפיתויים הזדוניים שהעירו את תשוקתי

לתכסיסיך שנועדו לעורר את קנאתי ותשוקתי כאחת ?

בְּעיקול מִדְבָּרי נווד נתקל בנווד

אך אחיזתנו הקנתה ממשות

לכל הזמן כולו

כי בין פגישותינו המתנתי לפגישותינו

בקומי בבוקר ידעתי אל מה

ומידי שוכבי על מיטתי בלילה

בְּךָ הרהרתי

                עד שטבעתי בחלומות

כמעט שכחתי מי הייתי ומי לא

מה הישגתי ומה החמצתי

מה חסרתי ומה אני חָסֵר והולך

רוב פנַיי נעלמו כְּלֺא היו

ועמם גולגולת המת

הייתי לאיש אחד, מאוּחד בכיסופים

ותשוקתי גאתָה עזה וגועשת

כתשוקת בחורים פראיים

ולא היה בה שום פיחות ולא יהיה

על-זמנית הפכה, כאיתן טבע –

באשלייתי מצאתי את המוחלט

 

וכלום יכולתי, תמיר

שלא להיכנע לתכסיסיך

כאשר לבי היהודי, הישועי, הבודהיסטי

ידע שאין לך דבר להציעו

לבד מהפיתוי

לבד מאותו נוגָה רקפתי מושחת

של נער-תמיד המתרוצץ אחר חושקיו ?

כלום יכולתי למנוע ממך

לגנוב אותי

לגבור עליי

להפוך שליטו האדְנוּתי של לבי ?

כי בלא עורמת הפיתוי

היה נפער עלינו הריק שֶלְךָ

ריק גדול ונורא מִשֶלי

ריק שמעולם לא נִמְלָא

ריקותו של המפסיד מראש

ריקותו של המסרב והשונא

ואהבָתי, כל אהבָתי

אהבה גדולה מכל שידעתי

היתה נחוצה לנו

כדי להשכיח ממך ואף ממני

כי מאחרי הצורה המצודדת בה התכנסתָ

לא נסתרת שום ישות אחרת

ובוודאי לא ישות המוארת

ולוא גם באורו העכור של השָחַר

 

ותקווה בי כי אהבתי אליך

תציב בלבך מִקדַש קטן

בו מחזור השירים שכתבתי אודותיה

יהיה כְּכַד המלא אהבה עד גדותיו

ממנו תשְתֶה עוד ועוד

כאשר יֵעוֺר בך הצמא האכזר

המחסור המְכוׂנֶן, הגרעיני

עד שתשגשג לבסוף

אל ישותך הטמירה

אל צורתך העצורה

 

האפשר כי אהבתי הנסערת כלפיך

נבעה בעיקר מצורתך העתידית ?

 

אחרי פרידתנו

הענקתי לך בחלומי ארבע מתנות

שלוש מֶהן לא ידעתי מָהן

והרביעית היתָה מַשְכִּית מזכֶרֶת:

שני ריבועים מזהב טהור

שסגורה ביניהם תמונתנו

פָנים אל פָנים

ובינינו עיגול שחור

כנקודה או חור –

הנה מתנתי לפניך.

 

 

 

 

 

 

 

 

10 תגובות

  1. מירי פליישר

    נפלא

  2. שיר שדורש מאמץ מחשבתי וגם טכני כיוון שהוא אינו מנוקד וגם הפונט אינו ידידותי במיוחד לעיניים. אין לי ספק שפונט מאיר עיניים יחד עם ניקוד יספקו חווית קריאה טובה יותר.

  3. יפה. יש פה שימוש בהמון דימויים ואני אפילו מוצאת בו משהו קצת נוצרי… השילוש הקדוש של שניהם עם הנקודה השחורה….

    החלום ושברו.
    מוזר לחשוב שהוא באמת אהב אותו
    אבל לא אהב אותו כי אם ישות שהיה נדמה לו שהוא היא. אבל זאת הייתה אהבה גדולה, אבל זאת לא הייתה אהבה בכלל. והמשחק בין שני הקטבים האלה הוא המתח של השירים מבחינתי.

    כך אני רואה את זה. אבל זה קצה קרחון.

    • מרדכי גלדמן

      היי שירה. עד השיר האחרון יש עוד המון שירים – ביניהם קבוצה גדולה של שירים שנכתבו כסמסים – המבהירים את ריבוי פניה של ההתאהבות הזאת. על משקל המשפט הנדוש כבר :להיות ולא להיות" אפשר לומר :"היה ולא היה".

      • מרדכי גלדמן

        צריך כמובן להיות:להיות או לא להיות. הסיבות לטעות היו יכולות לאכלס מאמר רחב יריעה על המלט. אבל
        זה לא שייך לכאן והמצע צר.

  4. מקסים.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות למרדכי גלדמן