בננות - בלוגים / / הרהורים באהבה
קרא
  • מרדכי גלדמן

    מרדכי גלדמן הוא יליד מינכן (1946), בנם של פליטי שואה מפולין, שעלו לישראל ב 1949. למד באוניברסיטה בר-אילן ספרות עולם (לתואר ראשון) ופסיכולוגיה קלינית (לתואר שני). עוסק בפסיכותרפיה בגישה אקלקטית, שבסיסה פסיכואנליטי. ספרי שיריו:" זמן הים וזמן היבשה" ( הוצאת שוקן, 1970); "ציפור" (הוצאת סימן קריאה, 1975); "חלון" ( הוצאת סימן קריאה, 1980); "66-83, שירים" ( הוצאת סימן קריאה, 1983); "מילאנו" ( הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1988); "עין" (הוצאת סימן קריאה, הספרייה החדשה, 1993); "ספר שאל" (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1997); "זמן" - פואמה מלווה בתחריטיו של משה גרשוני ( הראל מדפיסים, 1997). "שירי האבל" עם הדפסי משי של פסח סלבוסקי (הראל מדפיסים, 2000)."הו קירי יקירי" (הוצאת קשב לשירה, 2000) "שיר הלב" (הקיבוץ המאוחד 2004 ). ספרי עיון: "מראה אפלה" (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1995) "ספרות ופסיכואנליזה" ( הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1998) "אוכל אש, שותה אש"(הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2002) "העצמי האמיתי ועצמי האמת" (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2006) "ויהי במראת הכסף" (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2007). מפרסם דרך קבע בעיתונים ובמגזינים("שיחות", "אלפיים", "שבו") מסות ומאמרים המתייחסים לאומנויות ולפסיכואנליזה. שימש כמבקר האמנות של "הארץ". שיריו תורגמו לשפות רבות: אנגלית, צרפתית, גרמנית, איטלקית, יוונית, פולנית, קרואטית, סינית, רוסית, ערבית. פרסים: פרס חומסקי לשירה (1983), פרס ראש הממשלה (1996), פרס ברנר (1998), פרס עמיחי (2005)פרס ביאליק למפעל חיים בשירה (2010). ייצג את ישראל כמשורר בביאנלה לשירה בליאז', בלגיה (1995) וב"עונת התרבות הישראלית בצרפת" (1998). אצר תערוכות :"מפלס פרטי" (ציור, פיסול, מיצב, צילום) גלריה שרה קונפורטי, 1992; "ייחוד" ( ציור פיגורטיווי), אגודת הציירים ת"א, 1994; "חולון-בת ים (6 צלמים), אגודת הציירים ת"א, 1999. ציוריה של הלן ברמן, אגודת הציירים 2003. תערוכת יחיד לפסח סלבוסקי, ביתן האמנים 2005."גן עצמאות – גן פתוח", ביתן האמנים 2007 הציג בתערוכות קבוצתיות: "משולש ידידותי" עם פסח סלבוסקי ומיה כהן לוי (ציורים ותצלומים), גלריית בי"ס לאמנות קלישר (1998); "מותי א'", (תצלומים) עם גדי דגון, גלריה פאר (1998) . "על גדות הירקון", (תצלומים) מוזיאון תל אביב לאמנות, 2005. הוראה והרצאות: סדנאות רבות לכתיבת שירה; סמינריון למ"א על ספרות ופסיכואנליזה באוניברסיטת באר- שבע (2003); סדרת הרצאות במכון ואן ליר על שקספיר כפסיכואנליטיקן (2004) ועל הרוחני בחיי יום יום מפרספקטיבה פסיכואנאליטית (2005).

הרהורים באהבה

אהבה מרצון לא מתשוקה*

על האהבה לפי אריך פרום

 

 

ייתכן שאהבה היא הנושא המדובר ביותר במציאות האנושית, ולא הכסף, האוכל או מזג-האוויר. עוסקים בה שירים, סיפורים, אופרות, סרטים, פזמונים, ציורים ומופעי מחול, ואלה לא יימנו מרוב. אנשים רבים מקדישים לה מחשבות מדי יום ביומו. כולם רוצים, רוב הזמן, להיות אהובים, אך מעטים יחסית מוטרדים מיכולתם לאהוב – מיכולתם הלקויה או החסירה. אֶרִיך פְרוֹם, שספרו אמנות האהבה הופיע בתחילת העשור בתרגום חדש לעברית (פרום, 2001), הצביע על הפער הכמותי הזה וייחד את עיקר ספרו ליכולתנו לאהוב. זוג הנאהבים הערום המתנוסס על עטיפת הספר בגרסתו העברית הוא הטעיה פיתויית זדונית , שוודאי הייתה מקוממת את המחבר. מי שנתקל בציור העטיפה בלי שידע דבר על-אודות הספר עלול לחשוב כי זהו סוג מעודכן של  קמה-סוטרה, המלמד תנוחות להגברת תענוג המשגל. ולא-היא. הספר מתבונן ביכולת לאהוב כאמנות יצירתית נלמדת, ממש ככל שאר האמנויות, וניתן לראותו כפירוש מורכב ונרחב של המשפט שהלל הזקן תלה בו את התורה כולה, "ואהבת לרעך כמוך".

            פרום ממשיך בספרו את הגותם של אפלטון ושל הלל, של בודהא, ישוע  ופאולוס; הוא ממזג למקשה אחת הוגים מערביים ומזרחיים, ובזה הוא חלוץ גדול של העידן החדש. הסינרגיה  שהוא מציע היא מעמיקה ורציונאלית. הוא מונחה על ידי יומרה גדולה, ובעצם לגיטימית בתכלית, ליצור דת הומאניסטית-סינקְרֶטיסְטית, אשר תבוא בעיקר במקומן של הדתות המונותיאיסטיות. מתוך כך הוא כולל בספרו גם דיון מעניין ומעמיק למדי – בפרק שכותרתו נוגעת לאהבת האל – במושג האל המונותיאיסטי, ובזיקותיו של המאמין כלפי אל זה.

            פרום ער מאוד למשמעות המועצמת של הדיון באהבה בעידן של קפיטליזם קַנייני-תקשורתי, אשר הופך את האדם, בסמוי ובגלוי, לסחורה ולא רק לְקַנְיָן. בינתיים עוד הורע המצב לעומת זה שהסתמן בתקופה שבה נֶהֱגָה ונכתב הספר. תקשורת ההמונים עשתה שימוש נפרץ בפיתוייהם של דימויים ארוטיים לשם האצת הצריכה. תשוקתו של בן זמננו מגורָה באופן מתמיד ומדלגת בין מושאי קניין שונים ומשונים, ובכללם אנשים (כוכבי קולנוע, מנחים של תוכניות-טלוויזיה, אלילי זמר, דוגמנים, ידוענים, וכיוצא באלה). כלכלת-התשוקה הפוסט-מודרניסטית מעודדת זרימה חופשית ממושא למושא, מתוך התרשמות זריזה מדימוייהם של המושאים, וללא השתהות שתאפשר הכרות ממשית וזיקה מעמיקה. כך בממד החפצים וכך גם בממד הבין-אישי. עתידנים מנבאים כרכים עצומים מאוכלסי רווקים, הומוסקסואלים ואחרים, שישתמשו זה בזה לצרכים מיניים חפוזים, יסתפקו בהתאהבויות עיוורות וקצרות-מועד, וימיתו יחדיו את האהבה ואת המשפחה.

            לפי השקפתי, נוכל להבין  במלאות את גישתו של פרום כלפי האהבה אם נשווה אותה לגישתו של אפלטון, כפי שזו מנוסחת בפיו של סוקרטס בדיאלוג המשתה (גם יצירה זאת זכתה באותה שנה לנוסח עברי חדש [אפלטון, 2001]). כזכור, אפלטון ראה את המציאות שבה אנו מתנסים באורח יומיומי כממד שבו מתרחש דרך קבע מעין חיקוי של צורות מושלמות ונצחיות – האידאות. טיבן של האידאות האפלטוניות מוקשה: לא ברור אם הן צורות אידיאליות קונקרטיות או מופשטות, או שמא אינן אלא מושגים שאפלטון העניק להם מעמד מטאפיסי. מכל מקום, ברור שאפלטון מבקש תמיד אחר המהות או התשתית של העניינים שהוא חוקר. מתוך גישה זאת, האהבה היא בעיניו השתוקקות אשר תכליתה להוליד בתוך היפה, כדי להשיג הֶתְמֵד נצחי. המשגל, בעיני אפלטון, אינו אלא גילומה בבשר של  המגמה המהותית אשר פועלת ברוחנו ומושכת אותנו לדבוק ביופי המושלם ובטוב העליון. הוא מתאר גם מעין תהליך שבו מתגלה התשוקה המהותית הזו באמצעות עלייה מדורגת, שלב אחר שלב, מגוף יפה אחד  ועד ליפה העליון, הטוב העליון, המושלם והנצחי.

            והנה פרום, ממש כמו אפלטון, מבקש אחר מהותה של האהבה, אחר אותה מהות טהורה אשר מתממשת, אם כי באופן חלקי ובמידה זו או אחרת של עכירות, בכל סוגי האהבות. את המהות הזאת מוצא פרום במשאלה להתגבר על חוויית הנפרדוּת – חוויה שהיא טבעית והכרחית לכל קיום אנושי בוגר – כדי להגיע לאיחוד עם זולת. פרום יכול היה לומר שאנו מבקשים להתאחד עם הטוב והיפה, או עם "האובייקט הטוב", אם לנקוט מטבע-לשון פסיכואנליטי. אך לדידו, מהות האהבה כרוכה דווקא בוויתור על ההשתוקקות האפלטונית ליפה ולטוב. ההשתוקקות שמציע פרום מבקשת להתאחד לא עם אידאה מושלמת ונצחית, אלא עם הזולת האנושי באשר הוא אנושי. השתוקקות זו מוליכה רבים מאיתנו לאיחוד בדרך של מגע מיני, מתוך התפעלות מיופי גופני או נפשי, אך בעיני פרום תכליתה המהותית של האהבה היא רחבה יותר, ואינה תלויה בהכרח במשיכה הגנטית-ייצרית שלנו אל היפה. מן הפרספקטיבה של פרום, ההשתוקקות שמתאר אפלטון אל היפה העליון אינה אלא צורה של נרקיסיות – האוהב המשתוקק אל היפה האידאי מבקש בזולת את היופי שהוא עצמו חסר. בסופו של חשבון אין זו אלא משאלה נרקיסית לשלמוּת.  כנגד האהבה האפלטונית הזו מציע פרום אהבה הומאניסטית לאדם באשר הוא אדם, ובה הוא רואה את צורתו המהותית והנעלה של האיחוד.

            בגילוייה הטבעיים של האהבה – באהבה המינית, באהבת הורים לילדיהם, באהבת אחים – מצויים, על-פי פרום, גרעיניה של האהבה האידיאלית. גם מהלך-מחשבה זה מקרב את פרום לאפלטון: כמותו סבור גם הוא כי האהבות "הטבעיות" נחותות בהשוואה לאהבה האידיאלית, המהותית. בעיניו תמיד נגועות האהבות "הטבעיות" הללו במידה גדולה של נרקיסיות ונצלנות. במקרים הפחות גרועים מעדיפים האוהבים את יקיריהם כאילו היו חלקים של עצמם – הם אוהבים בהם את עצמם; במקרים אחרים האהבה אינה אלא נצלנות גסה, מוסווית היטב. נצלנות כזאת מצויה, למרבה הצער, אפילו בזיקת ההורים לילדיהם. אך דווקא מתוך אבחנות אלה, אשר נובעות מתבנית חשיבה אפלטונית, מתקדם פרום צעד נוסף אל מעבר לאפלטון: הוא משחרר את האהבה האידיאלית מן התשוקה ומעמיד במקומה את הרצון.

            בעיני פרום, האהבה הנכונה אינה משהו שקורה לך כשאתה נתקל במושא הנאות – בילדיך, או ב"כּוּסִית" מסחררת – אלא היא נובעת מגיוס של הרצון לשם השקעה מכוונת, אמפתית ויצירתית בצרכי נפשו של הזולת. מתוך כך מחייב פרום את מוסד השידוכין, הנהוג בכמה חברות דתיות. כאשר האהבה מיוסדת על תשוקה היא אנוכית, ותלויה בתעתועים ובדמיונות, שמטבעם להכזיב. אך כשהיא נובעת מגיוסו של הרצון, כלומר מהחלטה מודעת להתייחס באמפתיה לאדם אחר ולאהוב אותו, דווקא אז יש סיכוי שגם מים רבים לא יכבוה. את הרצון הזה ניתן לגייס כלפי כל אחד או אחת – גם כלפי נערה אשר ראית אותה לפני נישואיכם רק לרגע קל. ופרום אף מציע שאכן נשתדל לאהוב כך את כל בני האדם.

            האהבה שפרום מדבר עליה קרובה לזו שמתחייבים לה נזירים נוצרים ובודהיסטים, ושורשיה מצויים גם אצל חכמי התלמוד וגדולי החסידוּת. עם זאת, נראה לי שפרום למד עליה בעיקר מעבודתו בקליניקה הפסיכותרפויטית. מגמת פעילותו של הפסיכותרפיסט מחייבת אותו למצוא בעצמו מידה של אהבה כלפי כל אחד ממטופליו. עם הזמן הוא יהיה יותר ויותר מסוגל לכך. האהבה הטיפולית נובעת מהשקעה יצירתית רצונית וממוקדת במטופל, הרבה יותר מאשר מן התשוקה לכספו או מתשוקות אחרות. יותר מכך: כל תשוקה עלולה לסקל את האהבה הנאותה כלפי המטופל. אהבתו של הפסיכותרפיסט כרוכה  תמיד ב"ידיעה". בעברית מציינת הידיעה גם את ההתמזגות המינית, מפני שזו אמורה לחולל קרבה נפשית והכרות אינטימית. אך דווקא אהבתו הלא-מינית של המטפל היא אשר כרוכה תמיד בידיעתו את המטופל, בעוד שהמשתוקק לזולת על-פי תשוקתו הטבעית והמינית מסרב לעתים קרובות לדעת אותו, ומעדיף לעטוף אותו באשליות ובדימויים. מספר האנשים שאינם מכירים די-הצורך את שותפם המיני, אשר עמו הם מעבירים את מרבית חייהם, הוא עצום ורב.

            האם גם מי שאינו עוסק  בפסיכותרפיה כזאת או אחרת עשוי להיות שותף להצעתו של  פרום? ייתכן. מורים רוחניים רבים, בדיסציפלינות שונות שהתגבשו ברוח העידן החדש, מטיפים כיום לאהבה מכוּונת כמו זו  שדיבר עליה פרום. אך אצל פרום מצטיירת האהבה כפעילות אשר תובעת לא רק חיוביות מתקתקה וחיבוקים דביקים, אלא עבודה נפשית קשה, ואפילו קשה מאוד. לא בכדי הוא השווה את פיתוחה של היכולת לאהוב ללימוד אמנות, אשר תובע מיקוד רב והתמסרות כמעט מוחלטת כדי להגיע להישג ממשי.

            מכל מקום, גם אם לא נקבל את הצעתו של פרום להעניק מאהבתנו לכל בני האדם, הרי שנוכל להשתמש בהצעותיו כדי לפתח את יכולתנו לאהוב מתוך רצון מגובש – בהתכוונות, במיקוד ומתוך עמדה של אחריות – לפחות  את אלה שלבנו חפץ ביקרם.

 

 

מראי מקום

אריך פרום, 2001. אמנות האהבה. עברית: דפנה לוי. תל אביב: הוצאת מחברות לספרות.

אפלטון, 2001. המשתה. עברית: מרגלית פינקלברג. תל אביב: חרגול הוצאה לאור.

* מתוך ספרי "העצמי האמיתי ועצמי האמת" בהוצאת הקיבוץ המאוד.

9 תגובות

  1. מיכל ברגמן

    מעניין.
    האם אפשר לשחרר את האהבה לחלוטין מהאגואיסטיות? הרי טבענו האגואיסטי זקוק לאהבה ולולא הוא אינני בטוחה שהיינו מסוגלים לאהוב.
    המודעות להיות של האהבה לימוד תובעני היא "ה"נקודה לענ"ד. לימוד שהוא מעבר לאגואיזם ומעבר למיתוסים המתקתקים שנקשרו לרגש הזה (שגם הם חלק מהעניין ואולי איזשהוא שלב שצריך לעבור, רק לא להיתקע בו?).
    הדברים של פרום רלוואנטים כ"כ בעידן של אהבה צרכנית: ולנטיין וט"ו באב מיתרגמים לשוקולדים וברית נישואין נפרטת לשאלה האם להגיע לחופה עם שופרות או עם יונים או גם וגם.
    יש לי חלום שפעם יעסקו בזה בתיכונים.
    כולם אומרים לי שזה לא מציאותי, כי הזמן מוקדש לבחינות הבגרות.
    כמה חבל.

    • מרדכי גלדמן

      מיכל.הבודהיסטים משתדלים לאהוב שלא מתוך תשוקה. הם רואים בתשוקה את מקורו העיקרי של הסבל האנושי וגם כזיהום המעכיר את צלילותה של התודעה.תודה על הקריאה המעמיקה.

      • מיכל ברגמן

        אולי בגלל זה אני לא בודהיסטית. בעיני אין רגש שצריך לוותר עליו, אלא לרקום אותם יחד לאיזו ריקמה פחות או יותר מאוזנת ולפעמים קצת לצאת מהכלים המאוזנים.
        אם אנחנו מעל לתשוקה או לכל ביטוי אנושי אחר – אנחנו מוותרים על חלק מהאנושיות שלנו שגם לשלילי ולמסוכן צריך שיהיה בה מקום (גם מקום בפינה בצל הוא מקום).

        • מרדכי גלדמן

          הבודהיסט איננו נטול רגש. אבל הוא מעדיף שהרגשות הדומיננטיים שבו יהיו של חמלה ואהבה. אם מתבוננים בתוצאותיה הרסניות של התשוקה מתחשק באמת להתגבר עליה וגם לעזור לאחרים לא ליפול במלכודת האשליות שהיא מייצרת. קשה לאדם מערבי בן זמננו לחשוב על חיים מרוסני תתשוקה כשכל המערכת סביב מגרה בכל דרך את התשוקות ומשתמשת בהם להאצת הקניינות. אבל הבודהיזם כמו כל שיטה מוסדרת, כמו כל דת, אינו יכול לשמש את מי שמבקש את המפגש הייחודי שלו עם נפשו. על עצמי אני יכול להעיד שהתשוקה הולידה מנפשי כמה מהיפים שבשיריי. לא מזמן,אגב, נתקלתי בספר שירי אהבה של גבר צעיר לגבר מבוגר -"שירי תמיר" של דניאל כסיף בהוצאת הקיבוץ המאוחד -ובעיניי אלה שירים יפים במיוחד, שבלי השתוקקות עזה לא היו נוצרים. בודהיסט לא היה כותב אותם אבל משורר מיסטיקן-דתי כרומי הסופי היה כותב אולי משהו כזה.

  2. מרדכי, אני כל כך אוהב את הראיה הבהירה המנסה לברר, ולחפש את נקיון רגש " האהבה ".
    מסכים עם כל מילה שכתבת והצעת כאן.
    הלא האשמה, המחברת כל אחד/אחת מאיתנו אל כיוונו , אף אל סיגנון אהבתו שיותאם לזמנו, היא חוזק חברתי שדנה את האהבה ואת יופי מימושה וכמיהתה אל הנבואה העצובה שפרום מדבר עליה " כרכים מלאים ברווקים וכו… "
    לא בכדי החברה מלמדת אותנו איך לאהוב, לא משחררת אדם לפתח זאת. מה שמפסל את העצמי האוהב ( למיכל בעל מידה ברורה, ואין אחרת ) כל הדרך לאותה נבואה.

    לאהוב כהצעת פרום, יכולה להיות התאבדות רגש האהבה במקרה הרע, או דיבור בשפה לא ברורה במקרה הטוב בה כול האוהבים מדברים את המידה המורשית ( את התשוקה את האמצעים שמחברים אוהב למושאו ) יש לכך לגיטימציה מלאה, ולאהבה על פי פרום, את זכות " הווירדיות " המיידית שלה היא זוכה.

    לכן אני כל כך אוהב את הדברים, הם נדירים במקומותינו, ובזמנינו.

    • מרדכי גלדמן

      תודה על העיון בדבריי. אפשר לנסח את בעיית האהבה באופן אחר: האם אנחנו אוהבים אובייקט או סובייקט. האם אפשר שאותו אדם יהיה גם אובייקט וגם סובייקט. האם בהכרח התשוקה לזולת כאובייקט, אינה אלא תוכנית זדונית לא-מודעת להכחיד את הסובייקטיביות שלו, כדי שיהלום לחלוטין את צרכינו, כמו שאמו של העולל מתאימה את עצמה לצרכיו של העולל.

    • מרדכי גלדמן

      זורי. בינתיים עיינתי בבלוג שלך. אהבתי מאוד את האופן בו אתה מציג את עצמך.

  3. לאנשים שאוהבים מסאזים ארוכים-כל המסאזים מצוינים כמתנה ולחיים טובים יותר.
    100%מסאז הוקם ומתופעל ע"י מטפל פרטי לתת מגוון מסאזים ברמה,בתנאים ובמיקצעיות הנידרשים והיחס אישי.
    *פינוקים וחויה בסדנאות מסאז זוגי-לפנק ולהתפנק לתת ולקבל להרגיש ולהתרגש
    כמתנה,יום נישואים,יום הולדת ולחיזוק ושידוג הקשר הזוגי-לתקשר דרך הידיים ומגע מתוך מודעות,נתינה ואהבה.הסדנאות אישיות פרטיות כך שהתוכן והזמן ניתנים להתאמה אישית(סדנאות במסאז מעשי).לקחת אחריות על החיים ולשפר אותם באופן מידי עדין ואפקטיבי.הסדנאות מפגש חד פעמי של כ 3.5-4 שעות מתאים לכל אישה וגבר.
    *למסיבות וארועים.
    *מסאזים בלילות ירח בטבע.
    *מסאזים אישיים.
    *מסאזים חוייתיים.
    *מסאזים זוגיים בשיתוף בן הזוג.
    *מסאזים ב 4 ידיים.
    *מסאזים לצמיחה אישית ופתיחות הגוף והנפש.
    מטפל ואומן במסאז(s.m) ב- 7 טכניקות רפואיות וכלליות.לאיזון ושחרור הגוף,לרענון,כיף,הנאה ופינוק.
    http://www.vipmassage.co.il ‪‪‪‪‪‪‪‪‪‪‪‪‪‪‪‪‪‪‪‪‪‪‪0522958156 ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    סדנא לזוגות אוהבים וחוייתיים.
    "אין כל דרך להגיע לאושר.האושר עצמו הוא הדרך.
    האושר אינו יעד כי אם מסע.
    האושר לא יגיע מחר כי אם היום.
    האושר אינו תלוי בדבר הוא החלטה."
    הצתרפו למסע וחויה יחודי שילווה אותכם לכל אורך הדרך.
    *מקום כפרי במרכז עם פרטיות מלאה.לאור נרות,מוזיקה חרישית,קטורת,שמנים חמים במסאז ארוך וקסום.
    **חינם לצלצל בפעמון המשאלות,קערה טיבטית לפתיחת חסימות וגונג הסליחות.
    לעצור,להתבונן,להבין,לקבל וליצור.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות למרדכי גלדמן