בננות - בלוגים / / רגעים של פחד ותיעוב (3)
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

רגעים של פחד ותיעוב (3)

זאת הייתה הפעם הכי משמעותית בחיי שבה הודיתי למי שברא אותי על כך שנולדתי לאבא, שלמרות שהיה איש מזרחי לא מלומד, שנולד לעידן אחר, הוא לא ימכור אותי לגבר.

 

הייתי בת 14, והייתי באה בחופשים לחנות התכשיטים של אבא שלי. היה לו ידיד פרסי, לא ממש ידיד, יותר שכן, בעל חנות צעצועים, גם הוא גבר פרסי. הוא היה כבן ארבעים פלוס, ומשום מה חשק בי, וכדי לחזר אחרי שלח אלי דרך אבי מתנות כמו כדורים, בובות ושאר צעצועי ילדים.

 

כבר אז לא יכולתי שלא לחשוב איזה מוח עקום רוצה לקנות לעצמו ילדה בתור אישה, ועוד מביא לה צעצועים בתור מתנת חיזור. כמה עקום ומגעיל ומתועב אפשר להיות, ובכלל לא חשוב כרגע שככה הם היו רגילים בארצות המוצא שלהם, לקנות כלה-ילדה, ולהביא לה, אל אלוהי הטירוף, הסטיות והפדופילה – צעצועים במתנה!

 

מובן שאבא שלי נורא צחק כשנתן לי את "המתנות" וסיפר שהפרסי מבקש את ידי. ומובן שלא עלה על דעתו לענות לו אפילו. פתר אותו באיזה משפט בנוסח "מה אתה רוצה ממנה, היא בסך הכול ילדה קטנה". את המתנות לקח, אגב. נו, פרסים, לא יוותרו על מתנות. את המתנות אגב, נתתי לאחיינית הקטנה שלי, שמתנות כאלה התאימו לה, לא לי. יענו, לא רק אוויל ופרימטיבי היה אותו גבר, גם פדופיל למשעי – רצה להאמין שנערה בת 14 עוד משחקת בכדור ובצעצועים.

 

אני זוכרת שלמרות שידעתי שהרעיון אפילו לא יעלה על דעת אבי, לשדך אותי בגיל הזה (או לשדך אותי אי פעם, גם כשאגדל), בפנים עלתה איזו חרדה, אולי החרדה הנשית הקולקטיבית שכולנו מחוברות אליה: תחושה של בושה עמוקה שמישהו חושב שיוכל לקנות אותי, איזה זקן מגעיל ומלוכלך; תחושה של גועל מעצמי, שמישהו בכלל חושב עלי במושגים האלה.

 

 עצם הרעיון שמישהו מעלה על דעתו המבחילה שאני, ילדה בת 14, ארצה להתחתן, ועוד איתו, זקן בן ארבעים, בארץ ישראל באמצע שנות השבעים, נראה לי מפלצתי ממש. שאני, ילדה טובה צפון תל אביב שלומדת בגימנסיה הרצליה אקבל "הצעת נישואים" מבעיתה, מגעילה ומעוותת כזאת. מה זה פה, טהרן במאה התשע עשרה? צנעה? דמשק? קהיר?  

 

משום מה את אבי זה שעשע, והוא פתר את הכול בבדיחה. אבל אותי זה הבעית: עצם המחשבה שבעידן אחר אבי היה מוכר אותי לפדופיל מגעיל, וזה היה נראה לכולם מעשה רגיל ומקובל.  

 

 

28 תגובות

  1. גיורא לשם

    יעל,
    אצל חרדים שידוכים כאלה נהוגים עד עצם היום הזה. אלא מה, "עוטפים" אותם בכל מיני "ציפויים אידאולוגיים", כגון טהרת המשפחה.

    • לגיורא.
      עב"ג = עם בת גילו או עם בן גילה. ראית פעם הזמנה לחתונה של זוג חרדי צעיר? שידוכים של בן 40 לבת 14 כמו בסיפור הזה, לא קיימים כלל בעולם החרדי.
      ופדופיליה היא מחלה, שלא פוסחת על אף מגזר. ואגב, הגבר הממוצע, בבואו לגיל 50 מפנטז תמיד על צעירה ממנו ב-20 או 30 שנה, זה מאוד פופלרי בקרב חוגים מסויימים, כולל בוהמייניים, ונחשב די לבסדר. כמובן, כל עוד המבוגר הוא הגבר, ולאו דווקא האשה.
      בשורות טובות ישועות ונחמות.

  2. גיורא לא עם בנות בגיל 14 .
    ביתי קרובה ל19 ועדין לא מדוברת.

    האינפורמציה שלך מעט הזויה.
    ויעל טוב שניצלת.

    • גיורא לשם

      לאביטל,
      בעניין הזה קיימים הבדלים ניכרים בין משפחתות חרדיות לבין משפחות של חוזרים בתשובה.

      • ממש לא, גיורא היקר, בעבר באמת שדכו בנות צעירות זה היה בגולה מתוך חשש שהגויים יאלצו אותן להנשא בכפייה וכך נוצרה מסורת לא בריאה שיעל סבלה ממנה.

        אבל יש לי קשר עם חרדים ואיש מהם לא השיא את בתו בת ה14 ובטח שלא לגבר בן 40.
        החרדים מאד שמרנים.
        נשים צעירות ילכו עם גברים שמבוגרים מהם בשנה שנתיים גג.

        הפרשי השנים הן מנת חלקן של המאחרות להנשא, הגרושות ושות.

        באשר לתעשית השידוכים יש בה טוב ורע כמו בכל דבר.

        • גם הדבורים על חתונה הם בגיל הנכון.
          בקרתי בכמה חתונות חרדיות השנה והשידוך נעשה ברגע האחרון ואחרי תפילות.
          נכון שלמשודכת מלאו 21 אך מי אמר שזה רע?

          בקיצור חזור ובדוק.

  3. יעל,
    אני המומה ונגעלת מהסוטה ההוא.
    תיארת את זה לפרטי פרטים והצלחת ממש להביא אותי אל מקום ההתרחשות הזוועתית ההיא.
    ברוך ה' שניצלת. ממש כך.

    ואל גיורא:
    בציבור החרדי נהוג להשיא איש ואישה בני אותה קבוצת גיל. קרי, החל מגיל 18
    נדיר ותמוה למצוא חתנים בני 40 וכלות שהן מחצית מגילם. וגם אם בכלל ישנם- הדבר בעייתי.
    ולא. לא מחתנים נערות בגיל 14. הן עדיין נערות. ולא נשים. אין מקום להשוואה בכלל עם סיפורה של יעל ול"קנייה" של האישה בצעצועים זולים כדי לחפות על פדופילה.

    גלית

    • גיורא לשם

      לגלית,
      נא להקפיד בקריאה: כתבתי על שידוכים ולא על נישואים.
      ובכן, במשפחות חרדיות רבות מתחילים לדבר על שידוך כאשר נערה מגיעה לגיל המחזור.
      אין זה אומר שמשיאים אותה באותו הגיל, אולם הסכמות בין-משפחתיות, לעתים על-פה, מהוות בסיס לנישואין בגיל 18-17.

      • גיורא לשם, איך אתה יודע? אתה בן למשפחה חרדית שהכריחה אותך להנשא לקטינה?

        • גיורא לשם

          לרון,
          כאשר אתה גר מרבית חייך בשכונות שיש בהן חרדים לא מעטים, מקשיב לנאמר ואף מאזין לשיחות, ובין היתר לשיחות בין נערות חרדיות צעירות, אתה בהחלט יודע מה קורה.
          כאשר גרים בשכונות חילוניות "טהורות" ואין מקשיבים לשיחות, לא יודעים!

          • גיורא שלום,

            אני מצטטת אותך:
            בתגובתך הראשונה כתבת שידוכים "כאלה" משמע: גבר בן 40 פלוס שמציע צעצועים / נדוניה ילדותית להורי נערה צעירה הנמצאת מתחת לגיל הנישואין המותר בחוק.

            אם אתה מכיר מקרה אמיתי שכזה אשמח שתשתף אותנו בו.

            במחילה מכבודך, גיורא, אינני מכירה אותך אבל אתה עשית הכללה באמצעות שימוש במשפט: "אצל חרדים שידוכים כאלה נהוגים עד עצם היום הזה". המילה "כאלה" היא בעייתית והיא עושה עוול לציבור שלם. כאילו תופעה כזו היא שכיחה למדיי אצל החרדים.
            יכול להיות שהמכנה המשותף בין החוויה של יעל לבין הציבור החרדי הוא מעורבות הורית בבחירת חתן/כלה אבל בטח לא גושפנקא לפריקת יצר הפדופיליה.

            זה בטוח לא כתוב בדת משה וישראל.

            המממ…

            מעניין אני בדיוק יוצאת עכשיו לחתונה משפחתית…

            להתראות,
            גלית

            • גיורא לשם

              לגלית,
              כן, במשפחות חרדיות נוהגים עד היום להשיח בשידוכין כאשר המדוברים עדיין צעירים. אין אלה בהכרח שיחות "חוזיות". הייתי קורא להן "הבנות" או "הסכמות".
              ובהחלט, נערה פיסחת או עיוורת וכו' עשויה למצוא את עצמה משודכת לגבר מבוגר ממנה בשנים רבות.
              לא התכוונתי לומר ששידוכים מוקדמים או נישואין בהבלי גיל גדולים הם הדברים הנפוצים ביותר.
              עם זאת, התכוונתי לומר שבציבור החרדי מרבית הנערות נישאות בשידוך שהוכן מראש ורק מיעוטן נישא בבחירה חופשית מוחלטת לאחר חיזור וכו'.
              ועוד דבר: כאשר אני כותב "חרדים" אני מתכוון לחרדים; לא לדתיים, לא למסורתיים ולא לחוזרים בתשובה.
              ובאשר את, גלית, נוסעת לחתונה, אין לי אלא לברך אותך ואת הנישאים בברכת "מזל טוב".

              • גיורא, אפגיש אותך עם נשים שנשאו על פי בחירתן ואחרי מפגשים עם המשודכים.
                לעיתים נערה יוצאת להמון 'פגישות' ושידוך איין והמצב נעשה נפוץ מאד.

                באשר לחיגרות ולפיסחות , גם הן נפגשות .
                השידוך הוא אחרי פגישות וההורים יודעים אך לא מכריעים.
                ומאחר ואיני רק שומעת אלה גם מכירה צר לי על הכללותיך שאין להן קשר קלוש עם המציאות החרדית בת ימינו וקשורות לזמנים אחרים שחלפו מזמן.

                • גיורא לשם

                  או. קיי.
                  רוצים לטשטש את המציאות, אנא, טשטשו!
                  האמת היא שלא נורא איכפת לי.
                  ממילא, החברה הישראלית איבדה את פרצופה, ואין זה משנה אם היא חרדית, חוזרת בתשובה, דתית, מסורתית, חילונית.
                  זאת, בפשטות, ארץ שאיבדה את פרצופה ואת מצפנה.

                  • הנחבא אל הכלים

                    לגיורא

                    אני מרגיש כמוך לעתים קרובות. אבל אני שואל את עצמי, האם אין בתגובה זו שלך:

                    1. תגובה טיפוסית (שכמותה נמצא בכל הדורות ובכל העמים) של איש זקן המבכה ומתרפק על עבר שלא תמיד היה אידיאלי כפי שנהוג לספר. אפילו הקב"ה חטא באותה חולשה. אתה זוכר בודאי את דברי ירמיהו "זכרתי לך חסד נעוריך אהבת כלולותיך לכתך אחרי במדבר בארץ לא זרועה " ,
                    ואנחנו הרי זוכרים איך עם ישראל עשה למשה את המוות במדבר.

                    2. למרות שאני משתייך כביכול "למחנה" שלך ,אני רואה דרך השתקפות דבריך ,כמה יוהרה יש בגישה זו המנכסת לעצמה את הישראליות וקובעת מה היא הישראליות ומהי הספרות הישראלית האמיתית והטובה. מתי היא הייתה ומי האחראי להעלמה.

                    נטילת תפקיד "שומר החותם" היא מחייבת ולעתים גם פטטית.

                    אנחנו צריכים להזהר, גיורא

                    • גיורא לשם

                      כנראה שניסוחי אינם בוטים די הצורך.
                      לא זו בלבד שאינני נוטל לעצמי את תפקיד "שומר החותם" אלא אני משליך אותו לכל מאן דבעי. מעולם לא החזקתי בו ולעולם לא יהיה לי עניין להחזיק בו.
                      איש זקן? זקן. יהיר? יהיר במידה; התחלתי להבין שאינני שונא את עצמי.
                      מבכה ומתרפק על העבר? לאו דווקא. על העתיד אני בוכה!
                      על משה רבנו שמעתי, אולם כבר שכחתי את ההליכה במדבר. כל מה שנשאר מן הימים ההם הוא "עגל ההזהב".

                    • גיורא לשם

                      לנחבא אל הכלים:
                      עיקר שכחתי, אם אתה מרגיש כמוני לעתים קרובות, במה חטאתי?

                    • הנחבא אל הכלים

                      לגיורא
                      זה שאני כמוך ,לא אומר שלא חטאת ביהירות. רק מסביר שגם אני יהיר. קריאה בדבריך מבהירה לי את העניין.
                      וזה לא מוצא חן בעיני.

                    • גיורא לשם

                      לנחבא אל הכלים,
                      האמת היא שנולדתי עם גנים לא יהירים. עם השנים, בפוקחי עיני על סביבתי, הבנתי שהיהירות ניטעת בי לאיטה, לא בשל מעשי, אלא בשל מעשי האחרים.

                  • אני עם גיורא.

                    וכל זה מחריד מאוד – אז והיום. טוב שפותחים את זה. טוב שכתבת על זה יעל.

                  • גיורא אין טישטוש , יש אמת ואתה אינך אוחז בה.
                    כשאתה כן אז אני מצדיקה.
                    אך לצערי אתה דובר חצאי אמיתות מה שמוביל למציאות שקרית ומאוחר יותר לגזענות.
                    נכון אינך היחיד כאן ואתם רוב מול מיעוט אך החלטנו לא להתקפל מולכם מה לעשות.
                    כל- טוב.

                    • גיורא לשם

                      לאביטל,
                      לוּ יהי כדברך.
                      ואני לא "אתם", כי אם " אני", ומזמן אינני רוב, כי אם מיעוט.
                      אל לך להתקפל, שכן יש ערך בוויכוח.
                      באשר לחצאי אמיתות, לא אני דובר אותן, אלא המציאות עצמה.
                      מדובר במציאות מפוררת, בת גוונים רבים (שרובם אינם לטעמי עוד), וכמובן שכל ביטוי קצר (כבתגובה) מציג רק אמת חלקית, ולא שלמה.
                      באשר לאמיתות נרחבות יותר, בעלות תוקף רב יותר — להן יש מקום בספרי. עם זאת, החרות לקוראם היא חרות הפרט.

          • לפי התגובה הנזעמת שלך עושה רושם שאתה כועס נורא שאמרתי משהו נכון.
            כנראה בעברך הבטיחו לך משהו והפרו את זה
            מכאן שאתה מכיר מקרוב, משיחות?
            מה אתה בלש פרטי?

            • גיורא לשם

              לרון,
              אינני מרגיש שכעסתי עליך.
              אם אני זועם, זהו זעם כלפי החברה הישראלית לא בגלל שהבטיחה לי משהו, אלא משום שהבטיחה לעצמה דברים וזלזלה בכל הבטחותיה.
              ואת אשר אני מכיר בארץ אין להכחיש. 68 שנים מ-69 שנותי חייתי בה ואני מכיר בה כמעט כל מגזר, כל פלג, כל ישוב וכו'.
              קצר המצע מלפרט אולם די בדוגמא אחת מן הימים האחרונים.
              אין צורך להיות בלש כדי להבין, כי בתחילת השבוע האחרון ניסו, בפשטות, לרמות אותנו בתקציב המדינה, אחר-כך הפכו בזריזות את כל דפיו, ומתחת לכל זה השאירו בעינו את חוק ההסדרים שהופך לחוכא ואיטלולא את התקציב כולו.
              הלוואי ואתבדה, אולם את כל המשחקים האלה עוד נרגיש על בשרנו היטב היטב.
              אם זה אינו מכעיס אותך, אשריך וטוב לך!

  4. מחמאה מהלב:

    יש לך את הבלוג הכי שווה ברשת, ומה שאת עושה כאן מרתק וחשוב מאוד.

  5. חני ליבנה

    יעל, הסדרה הזו שלך מעלה הרבה זכרונות ושאלות ותחושה שכמעט כל אישה עוברת את רגעי הזוועה האלו, שגבר לדעתי לא יוכל להבין באמת {אותי פעם שכן בדואי, חבר של אבי רצה לקנות,{כנראה בצחוק…} גם את אבי זה הצחיק, אני הייתי מבוהלת

  6. מפחיד ומגעיל מה שעשה האיש הזה.

  7. איריס קובליו

    יעלה, תקראי את " מכורה" של פטרישיה מקורמיק. אחד הספרים המדהימים שקראתי. אופן הכתיבה. הנושא שירתק אותך. יצא בקיבוץ המאוחד השנה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל