בננות - בלוגים / / לגמר חתימה טובה
יהדות, יצירה, אדם
  • מוטי לקסמן

    קורא חושב, יוצר על יהדות ועל בני אנוש שנוצרו בצלם אלוהים. בעל שני תארי מוסמך: סוציולוגיה, מקרא.

לגמר חתימה טובה

אָדָם לְאָדָם,

תפילה ליום הכיפורים / מוטי לקסמן, תשרי תשע"ו.

<>

"הנה, הכל באמת התחיל מסיפור הבריאה. יש אלוהים". [א]

אֵלִי, אֵלִי

בשמך נאמר,
"וְיֵדַע כָּל פָּעוּל,

כִּי אַתָּה פְּעַלְתּו,

וְיָבִין כָּל יְצוּר,

כִּי אַתָּה יְצַרְתּוֹ". [ב]

אַתָּה

אַתָּה

אַתָּה

"עֲנֵנִי ה' כִּי טוֹב חַסְדֶּךָ כְּרֹב רַחֲמֶיךָ פְּנֵה אֵלָי". [ג]

"עֲנֵנִי", האומנם,

"כָּל יְצוּר"?

<>

גם ישי שליסל, "אַתָּה יְצַרְתּוֹ"?

הרי הוא עַט "להגן" עליך

בעזרת פגיון רצחני,

עם הסבר,

"צריך לדעת שמי שצועד

במצעד הגאווה

בירושלים

נלחם נגד הקדוש ברוך הוא" [יא]

האם שירה בנקי ז"ל,

נלחמה נגד מישהו

או נגד משהו???

<>

כך "מגנים" עליך,

מאות, אלפי

שטופי אמונה,

בכל הדתות ובכל האמונות!

האין אלה בבחינת

"אִישׁ בַּעַר לֹא יֵדָע

וּכְסִיל לֹא יָבִין אֶת זֹאת". [ד]

ובכלל,

אַתָּה,

אַתָּה

להגנה זקוק?

<>

אני?

רק, אָדָם!

"מָה אֱנוֹשׁ כִּי יִזְכֶּה וְכִי יִצְדַּק יְלוּד אִשָּׁה". [ה]

האומנם?

הרי,

"זָכָר וּנְקֵבָה בְּרָאָם

וַיִּקְרָא אֶת שְׁמָם

אָדָם". [ו]

אַתְּ אָדָם,

אַתָּה אָדָם,

אני אָדָם.

<>

נבראתי בְּצֶלֶם אֱלֹהִים, כך כתוב. [ז]

איני מֵעָפָר

איני עָפָר

יש בי רוח

יש בי נִשְׁמַת חַיִּים

לא מִן הָאֲדָמָה,

נוצרתי,

לא מִן הָאֲדָמָה,

באתי.

ילד "הָיִיתִי לְאָבִי,

רַךְ וְיָחִיד לִפְנֵי אִמִּי". [ח]

שינדעלע ושמואל

ילדו,

הולידו

אותי

באהבה רבה,

לַחַיִּים.

<>

אני

אָדָם!

רק שפת אָדָם אדע,

רק לשון אָדָם

אני דובר.

ואומר,

אַשְׁרֵי הָאָדָם המאמין,

אשרי המאמין. [ט]

אמת.

<>

כל מאמין?

כל אמונה?

לא.

באמונה

יש להיזהר,

מאוד להיזהר,

"יֵצֶר לֵב הָאָדָם רַע מִנְּעֻרָיו", [י]

"שָׂטָן מִלְּפָנֵינוּ

גם מֵאַחֲרֵינוּ". [יא]

זהירות, לא ליפול

לאמונה

ב"אֵל קַנָּא פֹּקֵד עֲוֹן". [יב]

לא להיות סוּמָא לאדם

מִנְהִיָיה אחר

"אֱלֹהֶיךָ אֵשׁ אֹכְלָה". [יג]

בעיוורון חשוך.

אמונה באלוהים כזה

מביאה לכיוון אחד

של "חֹשְׁבֵי אָוֶן וּפֹעֲלֵי רָע עַל מִשְׁכְּבוֹתָם". [יד]

באלוהים כזה,

אין קיום לאדם.

<>

כאדם

"תִגְעַר בְּשָׂטָן לְבַל יַשְׂטִינֵנִי", [טו] ותזכור

"לְהַעֲבִיר גִּלּוּלִים מִן הָאָרֶץ", [טז]

כדי לְתַקֵּן עוֹלָם.

רק כך

אפשר, לְתַקֵּן עוֹלָם!

 

לפקוח עיניים ולב

לאמונה זכה

בה "כל הרשעה כלה כעשן תכלה

כי תעביר ממשלת זדון מן הארץ". [יז]

מי?

את, אתה, אני

איך?

"אַשְׁרֵי הָאִישׁ אֲשֶׁר

לֹא הָלַךְ בַּעֲצַת רְשָׁעִים

וּבְדֶרֶךְ חַטָּאִים לֹא עָמָד

וּבְמוֹשַׁב לֵצִים לֹא יָשָׁב". [יח]

אתם ייעור אדם,

"שַׂחֲקִי כִּי בָאָדָם אַאֲמִין,
כִּי עוֹדֶנִּי מַאֲמִין בָּךְ". [יט]

 

"אֵלִי, אֵלִי
שֶׁלֹּא יִגָּמֵר לְעוֹלָם
תְּפִלַּת הָאָדָם". [כ]

 

זו התפילה האנושית הראויה.

ביום הכיפורים,

בכל יום

מלב כל אדם.

<><><>

הבהרות ומראה מקום

א. אהוד עזריאל, אתר http://judaism.walla.co.il/item/2731108 20/03/2015.

ב. מתפילות ראש השנה ויום הכיפורים

ג. תהלים סט, יז.

ד. תהלים צב, ז.

ה. איוב טו, יד.

ו. בראשית ה, ב.

ז. "וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם" (בראשית א, כז).

ח. משלי ד, ג.

ט. לפרופסור אביעזר חשוב להדגיש כי ההתאמה המושלמת בין תיאור הבריאה כפי שהוא מופיע בספר בראשית לבין תיאור הבריאה על ידי המדענים אינה מוכיחה שהתורה נכתבה באצבע אלוקים, ובוודאי שאינה מוכיחה את קיום האלוקים. "עניינים אלו שייכים לתחום האמונה" (אהוד עזריאל, אתר http://judaism.walla.co.il/item/2731108 20/03/2015).

י. בראשית ח, כא.

יא. ברכת השכיבנו בתפילה.

יב. שמות כ, ה.

יג. דברים ד, כד.

יד. מיכה ב, א.

טו. מתפילות יום הכיפורים.

טז. מתפילת עלינו לשבח.

יז. מחזור ראש השנה.

יח. תהלים א, א.

יט. שאול טשרניחובסקי, אני מאמין.

כ. חנה סנש, הליכה לקיסריה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות למוטי לקסמן