בננות - בלוגים / / הגברים האלה, שהם כמו סם
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

הגברים האלה, שהם כמו סם

 

"אדם הוא כמו סם," אמרה לי לימים מישהי, שגם היא הייתה אי פעם חברה של אדם, אהובי ז"ל. יש גברים כאלה, שבשביל נשים מסוימות, הם כמו סם. או במילות השיר של ארקדי דוכין: "עשה לי את המוות, הרי אני מכורה." ואם כבר מזכירים את מילות השיר, אז יש גם נשים כאלה, שבשביל גברים מסוימים, הן כמו סם. וסם זה דבר ממכר. והרסני.

 

כתבתי, אני כותבת ואכתוב עוד רבות על אישויות שמועדות ליחסים סדו מזוכיסטיים. הספרות הפסיכולוגית מוצאת את הקשר לילדות בבית לא מתפקד רגשית, שתמיד החיים בו הם כמו גלגל ענק, פעם למטה, פעם למעלה. המון התרגשויות, המון כאב, המון שיאים רגשיים. כשחיים ככה, הלוא גם היחסים הרומנטיים יהיו כאלה. אי אפשר אחרת.

 

אסתכן ואומר (למרות שרבות אולי תכעסנה עלי, כולל טל רבינוביץ', שכנתנו לבלוגיה), שגם הנשים המוכות נכנסות לקטגוריה הזו. בספקטרום של "נשים קורבניות" יש את הנשים שמכורות למזיק להן בקטן, יש את אלה שבטווח האמצע, ובסוף יש את אלה שמכורות בגדול לגבר שמזיק להן, זאת אומרת, חטיבת הנשים המוכות.

 

בתור אחות לאישה שהיתה אישה מוכה בנישואיה, שולמית גלאור, שיש לה כאן בלוג מרתק, בין השאר על חיה כאישה מוכה בעבר, אני מכירה את הספקטרום הזה מכל קצותיו.

 

אני הייתי אישה המכורה לקשר לא בריא, כי זה הדבר היחיד שיכולתי להתמודד איתו לאור ילדותי בבית לא מתפקד רגשית, כשהציר היתה אחות נכת נפש. זה הדבר היחיד שמשך אותי. ולכן אמר לי אז אדם: "את איתי, כי אני משוגע." וזה נכון, בדיוק בגלל זה הייתי איתו. או במילים אחרות: בגלל החיים בביתי בילדות, זה הקשר היחיד שיכולתי ורציתי, במודע או שלא במודע, לחיות בו. ולקשר כזה, שחי בגבהים, יש גם נפילות קשות ואיומות.

 

ואילו אחותי, היא לקחה את הקשיים הנפשיים שתולדתם במשפחתנו, אל קשר הרסני בהרבה: קשר אלים פיזית ונפשית. היא התחברה עם גבר שקירבן אותה, בגלל שנמשכה לזה, כי לא הכירה משהו אחר.

 

אני יודעת שמאוד לא פי.סי. כיום למצוא באישה המוכה את הגרעין לפורענות שבה היא נמצאת. אבל אני טוענת, שאם אישה רוצה להשתקם ממעמד של קורבן ביחסים עם הגבר שלה, היא חייבת להבין שגם לה יש חלק בטנגו הסדו-מזוכיסטי. במילים אחרות: היא לא שם במקרה.

 

היא עם הגבר הזה, כי אלה היחסים האינטימיים היחידים שהיא מכירה. היא איתו, כי היא רווית רגשות אשם שספגה בבית ילדותה, והיא משתמשת בגבר כמקל החובלים שלה. אומנם, הוא התליין שמבצע את גזר דינה, אבל היא נמצאת איתו שם, כי כנראה אינה יכולה אחרת, למרבה הפלצות.

 

אחותי שולמית, בעקבות הבלוג שלה והכתבה שעשיתי איתה בזמנו ב-ynet, התחילה להתכתב עם המון נשים מוכות שפנו אליה, בתקווה שתעזור להן להיחלץ ממצבן. אבל ברגע שאחותי כותבת להן שהן חייבות לעזוב את הבעל המכה, רובן לא שבות לכתוב לה. מעטות מאוד המשיכו איתה בהתכתבות ודיווחו על ניתוק מהבעל המכה.

 

מה שאומר, שאם לא מלאה סְאַת ייסוריה של האישה המוכה, היא לא תעזוב את הקשר ההרסני. אולי היא תתאבד, כמו סילביה פלאת' ואסיה גוטמן, שתי הנשים הקורבניות של טז יוז, ואולי הן תמשכנה בקשר שמסכן את חייהן, שהורס אותן, כי הן לא יודעות משהו אחר, ולמעשה, חיים בריאים מפחידים אותן.

 

זו האמת העצובה. לכן כל עוד לא יטפלו בשני הצדדים: בבעל המתעלל ובאישה המוכה, הטנגו ההרסני ימשיך. שני הצדדים צריכים לעבור טיפול ארוך טווח, שבו אולי אולי יצליחו להינתק מתפקיד הקורבן ומקרבן.

 

אותי מעולם לא עניינו גישות הפי.סי הרווחות בחברה. אותי מעניין דבר אחד: נפש האדם. ונפש האדם היא כה מורכבת, שכל מיני פתרונות אינסטנט  ותובנות פופולריות לא עובדות עליה. לא עוזר לתלות בגבר המקרבן את כל האשם, וגם לא עוזר להאשים את האישה שמתנדבת להיות קורבן כי זה מה שהיא מכירה מהבית.

 

עד שלא תקום מערכת נפשית תומכת רצינית, שתנסה להעלות את הנשים והגברים האלה מתוך עמק הבכא שבו שוכנים יחסיהם ההרסניים, נמשיך לראות אסיה גוטמניות וסילביה פלאתיות', ונשים כמו אחותי שולמית, ונשים כמו כל הקורבנות שנרצחות כמעט שבוע בידי הבעלים.

 

16 תגובות

  1. ואולי רצית להיות האישה היחידה שתשנה את א', שתגרום לו ללכת אחריה באש ובמים, שבגלל ייחודה הוא יהפוך את עורו ויהיה לאחד מהיישוב, ואולי רצית להצליח במקום שאחרות נכשלו, כי היית צעירה, נמרצת, מלאת כוחות, נחושה ומבוייתת מטרה? יש נשים שנופלות כל כך עמוק באתגר הזה ולא יכולות להרפות ולהודות שזה לא הולך, ואחר כך נעשה מאוחר רגשית. ראי מקרה רוני חן ודודו טופז. היא הייתה בטוחה שהיא הצעירה, המצודדת ורבת הקסם, תחולל אצלו מפנה, והוא כמעט הרס את חייה, והייתה לה החוכמה להמלט בעור שיניה.

    • כן, ברור, על זה בדיוק אני מדברת. שנשים מסוימות (וגברים מסוימים), שבאו מבית לא מתפקד רגשית, שבו הם משמשים לא אחת מהורים, או מרגישים שהם צריכים להציל את ההורים או את בני המשפחה, כי ההורים לא ממש מתפקדים כהורים, מגיעים בבגרותם למערכות יחסים הרסניות עם אנשים "שזקוקים להצלה", והן מרגישות שהן צריכות להציל אותם. מובן שישנם גם גברים כאלה, שמצילים נשים.
      ברגע שבאים מבית כזה, אין שום אםוציה אחרת, למעשה. לפעמים טיפול עוזר. מניסיון, וממה שראיתי מסביב, הדפוס הנפשי כה חזק, שקשה מאוד להילחם בו. אבל תמיד שווה וכדאי להילחם בו.

      • ומפתח כאן הוא לא "להצליח איפה שאחרת לא הצליחו" כדבריך, אלא "להציל". נשים כאלה רוצות להציל. בשנות השמונים יצא ספר כזה, שנקרא "נשים שאוהבות יותר מדי", והוא דן בדיוק בזה. מאז פותחו המון תיאורות בדבר "קו-דיפנדנס", שעוסקים ביחסים מתמכרים כאלה.

        • אגב, כל מי שהוא מבית של אלכוהוליסטים, מכורים לסמים, בית אלים, בית עם מחלות נפש, ועוד, שייכים ונופלים להגדרה. אין אפס.

  2. פי סי, יעלה? POLITICALLY COMFORTABLE

    את לגמרי צודקת שדרושים שניים גם לטנגו הזה.

    ויש פה עוד אלמנט – בן הזוג המקורבן חושב שהעולם יחרב אם יעזוב. אם הוא באמת עושה את זה, הוא חופשי, אבל לזמן ממושך החופש הזה הוא כמו פוסט טראומה – לוקח זמן לראות שזהו חופש בכלל.

  3. מירי פליישר

    ניתוח יפה יעלית . עוד לא מאוחר….

    • מירינקה, לצערנו, להרבה נשים זה כבר מאוחר מאוד… הן כבר בקבר. כמו שאמרתי, כל עוד לא יטפלו גם בנשים המוכות מבחינה פסיכולוגית, לא נצא ממעגל ההרס הזה. לצערי, התובנות הללו הן בנות שלושים שנה (יש על כך תיאוריה שלמה בדבר "קו דיפנדנס",, ועדיין אף אחד לא עושה שום דבר בעניין.

  4. סילביה פלאת ניסתה להתאבד פעמים אחדות שנים לפני שהכירה את תד יוז.
    נוח מאוד להפוך אותה לאייקון של אשה קורבנית.
    היא לא ממש קורבן. בין השאר, אחת מידידותיה שאני מכיר היטב, אמרה עליה: "היא היתה בת כלבה!"
    על אסיה גוטמן אינני יודע הרבה. כדאי לשאול על אודותיה של אידה מגד.

    • סילביה פלאת הייתה נשואה טרייה כאשר בן זוגה הרים כל חצאית שנקרתה בדרכו. בוגדנותו חסרת השובעה ונעדרותו התכופה מסביבתה, רק הגדילו את הריק של האישה הצעירה האובדנית ו"התובענית", שנאבקה לבדה בגידול שני פעוטות, שנאבקה למען יצירתה ובתפיסת מקום משלה ושנאבקה בגבר נרקיסיסט מסוחרר שרק גדולתו הייתה בראש מעייניו.

    • גיורא, לרגע לא אמרתי שאני מאשימה את יוז בהתאבדות של פלאת. ברור שהיא היתה אישה המכורה ליחסים כאלה הרסניים, ובגלל זה היתה איתו. אבל אין בכך כדי להפחית מחלקו בהרסניות היחסים. ואין לכך שהיא היתה "כלבה" שום קשר לעניין. היא היתה אישה מעורערת נפשית, ומסכנה, ועל נשים כאלה עטים גברים בעייתיים נפשית, שזקוקים מצידם לקרבן נשים.

      ואם לא נטפל בשני הצדדים, לא יהיה סוף לטגנו ההרסני. זה מה שאמרתי. חבל שמרוב פחד לקרוא את דבריי לאשורן , מגיבים מסוימים נוטים לסרס את דבריי.

  5. קראתי את שני הפוסטים האחרונים שלך, יעל ואת התגובה של טל רבינוביץ' ונראה לי שהדברים שאתן מעלות אינם סותרים זה את זה.

    נקודת ההסתכלות שלך יעל, כמו שאת מעידה על כך בעצמך היא פסיכולוגית. ומספיק להגיד שאין חכמה כבעלת נסיון, שלך ושל משפחתך הקרובה.
    מצד שני מנקודת ראות משפטית חברתית, העובדה שאישה מוכה היא מה שאפשר לכנות בגסות, פד"ם (פרצוף דורש מכות)- אינה משחררת כהוא זה את הגבר המכה מאחריות מלאה למעשיו וחולשת הנפש של האישה אסור שתשמש לו כטיעון להקלה בעונש.
    ויותר מכך, חולשת הנפש של האישה המוכה, אינה משחררת את הסביבה הקרובה לארועים מאחריות לנסות ולעזור לה ולחלץ אותה ממצוקתה כאשר אין לה תעצומות נפש לעשות זאת בעצמה.
    כמו שקימת חובת 'אי עמידה על דם רעך' ויש חובת דיווח על אלימות כלפי ילדים, צריך לקבוע בחוק, או לפחות לעודד דיווח על כל מקרה של חשד לאלימות בתוך המשפחה.

    • ברור ברור. הלוא אני אומרת את זה. אבל אסור לשכוח את הצד של האישה בסיפור. לא מספיק לעשות קבוצות תמיכה לגברים מכים. חובה לטפל גם בנשים, כי אחרת הן לא ייצאו מהמעגל הזה לעולם, וימצאו גבר חדש שיענה אותן, כי מדובר בדפוס נפשי. אין ולא היתה בדברי שום קריאה לכך שמותר לחבוט בנשים וש"צריך להבין את הגבר המכה"!!!!

  6. איריס אליה

    צריך למצוא מישהו שייענה למיזמים (הטיפשיים) שלי. אבל מכון לנשים מכורות, הייתי קוראת לו. ונותנת לאמא שלי לנהל את העסק. היא הצליחה לגמול אותי.

  7. הבלוג שלך מרתק

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל