בננות - בלוגים / / למה אני פמיניסטית
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

למה אני פמיניסטית

 

 

השבוע שוב ראיתי, בפעם החמישית או השישית לדעתי, את הדרמה הקומית "הבחור של שולי" (בו מופיעה אסתי ירושלמי המדהימה בתפקיד חייה). אני שואלת את עצמי מדוע אני נמשכת כל כך לדרמה הזו. האם בגלל השחזור המובהק לשנות השבעים, האם בגלל הליהוק הגאוני והמשחק המשובח, האם בשל התסריט המצוין, או מה?

 

והאמת, השבוע הבנתי למה הסרט הזה מרנין ומבעית את ליבי בו זמנית. בעיקר הבנתי למה הוא מבעית אותי כל כך. הרי זו יכולה הייתה להיות אני, הדמות שמגלמת אסתי ירושלמי, או הדמות של אחותה בסרט. הרי גם אותי יכלו לחתן ככה בעל כורחי, עם איזה גומבה מגעיל, בטקס אירוסין בו טובחים כבש. גם אותי יכלו לשלוח כצאן לטבח אל מיטת הנישואים בגיל בוסר, עם איזה אהבל הנחות ממני.

 

הרי גם לי יכול היה להיות אבא מגעיל כזה, כמו הגברים בסרט, אחיה ודודה הבהמיים של הגיבורה, שהיה כופה עלי כל מיני דברים בניגוד לרצוני, שהיה מדכא אותי, שהיה הופך אותי למשרתת. וחשבתי לי, איזה מזל גדול נפל בחלקי שהיה לי אבא כמו אבי.

 

אני מהרהרת בכך רבות בשנים האחרונות. כשאבי עוד חי, אני חושבת שאיכשהו זה היה מובן מאליו בעיניי שיש לי אבא כזה, שהוא אבי ולא אחר. היום אני יותר ויותר מבינה כמה זה לא מובן מאליו. גם לא מובן מאליו שאביך אוהב אותך, שלא לדבר על לכבד אותך.

 

אבי הרי היה גבר מזרחי די שמרן, שנולד וחי בעידן אחר, ולמרות זאת גידל אותנו הבנות כמו מלכות, ובכל מעשיו עבורנו הבהיר שהכול מגיע לנו. הוא נתן לי תחושה שאני חכמה, מוצלחת וראויה לעשות ולהשיג הכול.  וזה לא מובן מאליו, לפי סיפורים של נשים אחרות על אבותיהן.

 

בשנה שעברה הוזמנתי לדבר בסימפוזיון פמיניסטי לרגל יום האישה באוניברסיטה, ואחת השאלות של ד"ר רוני הלפרין אלינו, כמה סופרות, הייתה "למה את פמיניסטית?"

 

בפעם הראשונה בחיי התנסחו המילים על שפתי: "אני פמיניסטית בגלל אבא שלי". אם היה לי אבא אחר, מדכא, משפיל, לבטח לא הייתי מסוגלת לפתח הוויה פמיניסטית בגיל כה צעיר.

 

אמצע שנות השבעים, אני נערה רכה בשנים, וכבר פמיניסטית, אפילו לפני שקראתי את מעט הספרים בנושא שראו אז אור בעברית. כבר אז הייתי פמיניסטית כי זה מה שאבי החדיר בי, שאני שווה מיליונים, שאיני פחותה מאיש, ובוודאי שלא מגברים. ולא רק בגלל אהבתו, אלא גם בשל התנהגותו אלינו. מעולם לא כפה עלינו דבר, מעולם לא חשב שהוא יודע מה טוב בעבורנו הבנות. אפילו את אורח חייו הדתי לא כפה עלינו כשבגרנו קצת ועמדנו על דעתנו.

 

תמיד אחותי ואני צוחקות ואומרות, מה היה קורה לו הוא גידל אותנו כמו שאחותו הדתייה גידלה את בנותיה, לו כפה עלינו בתי ספר דתיים, ואורח חיים דתי, ונישואים בגיל צעיר עם איזה פרסי זקן ומגעיל, כפי שקרה לבנות דודתי בירושלים. איזה חיים היו לנו אז, ירחם השם!

 

אבל אבי לא כפה עלינו דבר מאורח חייו, והעניק לנו את היכולת הנפשית להגשים את עצמנו, אני בדרכי הספרותית והאומנותית, ואחותי בחיפושיה הרוחניים. (בוודאי יהיה כאן מי שיתמה לגבי בעלה המכה של אחותי, אבל זה קשור לדעתי לא ליחס אבינו אלינו, אלא לכך שאחותי הייתה ילדת סנדוויץ', "הילדה הטובה" ומשכינת השלום במשפחה, ומכך כנראה התפתח בה הצד הזה שהוביל אותה לבעלה המתעלל.) אבל בגדול, וגם בקטן, אבינו גידל אותנו כמו נסיכות. היינו עולם ומלואו בשבילו.

 

מדוע בכל זאת, כלפי אימי הוא התנהג בבעלתנות מסוימת ואסר עליה לעבוד? היום אני סבורה שזה לא היה משוביניזם גברי דווקא, אלא מפני שהאמין שילדיו זכאים לטוב ביותר, וזה אומר גם אם בבית, כי אנחנו הילדים היינו הדבר החשוב ביותר בחייו. מעבר לכך, הוא עשה הכול גם בעבור אימי: קנה, בישל, ניקה, טיפל, דברים שגברים אחרים בני דורו, בשנות החמישים והשישים, ואפילו אשכנזים "נאורים", לא חלמו לעשות.

 

יותר ויותר אני מבינה היום איזה אבא היה לי, וכמה אני חבה לו הכול, ושוב, כמה לא מובן מאליו הוא שזכיתי באב כזה. אחותי ואני קצת נהרסות היום מזה שבימי חייו לא הערכנו אותו על כל מעשיו ואהבתו כלפינו, ולקחנו את זה באמת כמובן מאליו. הוא ידע שאנחנו אוהבות אותו מאוד, ושבמובנים רבים הוא "גבר חיינו", אבל לא הודינו לו מעולם על כל מה שעשה למענינו, קיבלנו את זה בפשטות כאילו הכול מגיע לנו. גרפנו את אהבתו במין טבעיות, בלי להודות לו אפילו.

 

אני נזכרת כיצד היה קורא לי למטבח שאבוא לאכול משהו טעים שהכין לי, באיזו טבעיות הייתי מבערת את הקערה, ואפילו לא אומרת תודה. כאילו היה משרת שלי. איזו כפיות טובה של ילדים. וכיצד קיבלנו ממנו דירות, ובזנו לזה, לא הבנו ולא הערכנו כמה עשה למענינו.

 

ולא, אני לא רואה אותו כטלית שכולה תכלת. אני תמיד נזכרת גם בהתנהלותו הכושלת והלא אחראית בעניין אחותי הסכיזופרנית, אבל גם כאן אני תמיד מנסה להבין אותו. אומנם הקריב אותנו למענה, הרס את ילדותנו ונערותינו כי נאלצנו לחיות בבית מטורף, ומצד שני, גם היא הייתה בתו, גם אותה אהב, גם לה היה מחויב. כאב אוהב ומרעיף, ייתכן שלא יכול היה להקריב את הילדה הזו ולזרוק אותה למוסד. אז אנחנו שילמנו מחיר, אבל הוא כנראה לא יכול היה אחרת.

 

ומחשבה נוספת: ייתכן שסבל מרגשות אשם קשים מאוד על כך – כי לא פעם ולא פעמיים כולנו ביקשנו ממנו להוציא אותה מהבית כי אנחנו סובלים – ואולי גם בשל רגשות האשם עשה כל כך הרבה למענינו, כדי לפצות אותנו.

 

היום, עוד כמה שנים סוגרת חמישים, אני חושבת יותר ויותר על אבי, ועל כך שהוא עמוד התווך בחיי אפילו היום, שנים אחרי מותו. וכן, אני יודעת גם שמשמעותו הענקית בחיי הפכה אותו ל"גבר חיי", וקצת קשה לגברים אחרים להתחרות עם אבא כזה, גבר כזה. וגם מודעת לכך שכאשר בגרתי חיפשתי בבלי דעת מעין המשך או העתק שלו, ומצאתי אותו רק פעם אחת באדם אהובי, שמת באמצע חייו.

 

וכן, אני יודעת שאב כזה, כל כך ענק, כל כך גדול מהחיים, שחי בתוכי כמו אנדרטה, משבש בין השאר את הקשרים עם המין השני. ובכל זאת אני מודה לאלוהים שהיה לי אבא כזה. בלעדיו לא רק שלא הייתי מי שאני, גם לא הייתי מכירה בערכי כאישה, וקרוב לוודאי שלא הייתי פמיניסטית.

 

 

 

 

19 תגובות

  1. עדנה גור אריה

    כל כך קל לי להזדהות עם מה שאת כותבת ובכל זאת אצל כל אחד זה שונה.

  2. את כותבת נפלא על דברים מרתקים, וכל טפח שאת חושפת מסיפורי המשפחה רק מעורר יותר עניין.

  3. יעל, ריגשת אותי מאוד !
    :))

  4. נוגע ללב. בת מזל את יעל.
    אולי גם אני נהייתי פמיניטית בגלל אבי, אולי.
    אולי בגלל שהיה חוטף התקפי זעם ומרביץ לי ולאחיותי מכות רצח על דברים פעוטים? אולי כי התייחס לאמי כמו אל סמרטוט רצפה? אולי.
    אני רק יודעת שחוסר צדק מדליק לי פיוז, ולהיות פמיניסטית זה לעמוד על כבודי הבסיסי ושיתנהגו כלפי בצדק.
    אני גם יודעת שברחוב או במיניבוס כשנוהגים בחוסר צדק במישהו, אני מיד מתערבת.

    • אולי אני אעלה כאן שיר על אבי, על העיוורון, על חוסר היכולת לראות, גם אותי. אני אחפש אותו לכבודך יעלולה.
      אז אולי תביני עד כמה בת מזל את.
      ואגב, אם את לא מוצאת בן זוג ראוי כי כולם חיוורים יחסית לאביך, תארי לך מה אני מחפשת, בדמות הפצע.. אוי וואיי.. זה גם יכול להסביר מדוע אני בורחת מגברים, אז איך שתינו הגענו למצב דומה כששתינו היינו במצב הפוך, משהו בהסבר הפסיכולוגי לא עובד, למוטי גלדמן פתרונים.. אולי.

    • מירי פליישר

      יעלה
      כל כך הרבה אהבה ממנו אלייך ממך אליו . לא חשובות הסיבות יש תוצאות.
      בנות לתפארת.והוא-נזכר לטוב ובאהבה!
      אגב
      את בעיני פמיניטית לא מרירה . איך בכלל אפשר לא להיות פמיניסטית מכל סוג שהוא? הפמיניזם שינה את העולם .
      אני אגב מן הסוג הקצת יותר מריר בגלל אבא מדכא.

  5. אני כל כך מקנאה בך יעל.

    זה כל כך כיף שיש אבא כזה שתומך ואוהב, בלי שום קשר לפמיניזם או לא.

    בקשר לעובדה שאימך נשארה בבית-אני לא חושבת שזה קשור. לאחרונה חשבתי שגם אני ארצה להישאר עם ילדיי בבית (כשיהיו לי בעזרת השם) ואני כן מחשיבה את עצמי פמיניסטית.

    בכל מקרה, ממש נהנתי לקרוא את מה שכתבת. זה חימם לי את הלב.

    שירי

  6. יעלה (אפשר?)
    את אמיצה מאד. נוגע במעמקים ופותח צוהר אל עולמך. כתוב נפלא. מדהים כל פעם מחדש, שככל שננסה להשתחרר מההחתמות, הן לופתות אותנו יותר.

  7. אני גם מבין בעקיפין שבימים אלו יש לך יום הולדת?
    כתוב מהלב ומעורר הזדהות.
    אני בתור אבא לא רוצה שיודו לי הילדים שלי, רק שיהיו מאושרים וישרים ומפיקים מעצמם את המירב.
    גם אבא שלך רצה את זה לדעתי.
    הוא אכן היה אישיות לפי מה שאת מספרת.

  8. טקסט מרגש ואמיץ מאד.

  9. הטקסטים הספרותיים העוצמתיים ביותר שלך תמיד נובעים מאותו מקום – חיי הרגש של הבית; חוויות החיים המכוננות ביותר.

    • אסתי ג. חיים

      היופי והכנות שלך נוגעים ללב. אמנם איש לא היה מאלך אותי להתחתן ככה ולא טובח כבש לכבוד זה, אבל היו דברים אחרים. את זוכרת במפגש ההוא באוניברסיטה ביום האשה? כן, גם אבא שלי הוא סיבה חשובה לפמיניזם שלי.

  10. אשריך שזכית באב כזה.
    הקטע הטוב באבי הוא דווקא הדתי והרע , הוא כל השאר.

    וכעסי עליו הוא בין היתר זה שמנע ממני להמשיך בחינוך הדתי שבו הייתי מאושרת ולא ההפך , כך שאני חושבת שהכי חשוב זה הבנאדם שעומד מאחורי ההשקפות.

  11. יעלה יקרה מפז, תודה על אביך.
    אצלי זה היה בהפוכה, שהרי גם אני פמיניסטית. זה ברור.
    ולראייה – אמא שלי:
    http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?blogID=92&itemID=4721#post4721
    חג שמח ונשיקות רבות, יוסי המתגעגע (כרגיל)

    • חבריי היקרים מכל, תודה ענקית!! התברכתי ממילותיכם!!!

      אסתי, בטח אני זוכרת שגם את אמרת אז אצל רוני שאת פמיניסטית בזכות אביך.

      ויוסי, איזה פמיניסטית מתוקה אתה. נשיקות.

      ויודית, את צודקת כל אחת נהיית פמיניסטית ממשהו אחר, אצלי זה בא מהחיזוק של אבי, מכך שנתן לי כל כך הרבה מקום.

      איצקןביץ, אכן כן, באמצע חודש מאי אחגוג יום הולדת. אתה כמה ימים אחרי, אני זוכרת.

      ומשה, בטח שאפשר יעלה. בשמחה.

      ותודה שוב לכל הידידים המגיבים!! תודה תןדה.

  12. הרטטת את לבי.

  13. התרגשתי מאוד,יעל
    זה מקסים, ואת באמת בת מזל

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל