בננות - בלוגים / / שני הג'נטלמנים של חג ההודיה
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

שני הג'נטלמנים של חג ההודיה

 

 

יש סיפור מקסים של או הנרי – הסיפור שלו שאני הכי אוהבת – על שני גברים קשישים, האחד עשיר כחוש והשני הומלס עב בשר וגרגרן. בכל חג הודיה מזמין העשיר את העני לארוחה דשנה במסעדה טובה, כחלק מהרוח הנוצרית.

 

אבל בסופו של דבר גם העשיר נופל מנכסיו, והנה מגיע חג ההודיה, ולמרות זאת הוא מזמין את ההומלס לארוחה, כמדי שנה, כדי לא לחרוג מן המנהג שמחבר ביניהם כל השנים. אבל מפני שאמצעיו הידלדלו, הפעם הג'נטלמן הקשיש מזמין ארוחה טובה רק לאורחו ההומלס, והוא מסתפק בשתיית קצת מים. ואילו ההומלס כבר אכל ארוחה דשנה לא פחות אצל עשירה אחרת, שהזמינה אותו בטובה כדי שתירשם לכבודה מצווה בשמים, אבל להומלס לא נעים לספר את זה למטיבו השנתי, אז הוא אוכל גם את הארוחה הזו עד שהוא מתפקע.

 

כעבור חמש שעות שני רופאים צעירים משוחחים במחלקה לטיפול נמרץ על שני זקנים שהובאו לבית החולים ונפטרו: הומלס זקן שאחרי שאכל שתי ארוחות התפוצץ פשוטו כמשמעו, וג'נטלמן בחליפה שחורה מהודרת אבל מהוהה, שמת מתת תזונה.

 

הסיפור של או הנרי קיבל לנגד עיני חיים מבעיתים באיזו תוכנית בריטית משונה ומורבידית, שמפגישה לשבוע בדירה אחת אדם מאוד שמן ואדם אנורקסי. בדרך כלל מדובר בגברים ששוקלים 220 קילו, מה שנקרא אוביס של ממש, ונשים ששוקלות פחות מ-40 קילו, זאת אומרת בתת משקל חולני.

 

במהלך השבוע הזה נאלץ כל צד לאכול את התפריט הסטנדרטי של הצד השני. וכך רואים גבר שמן עד אימה שנאלץ לגווע ברעב ממרק מימי וכוס יוגורט ביום, אל מול אישה עם פיגורה של ניצולת שואה, שמאביסה את עצמה בגועל ובכוח בהמבורגר בגודל של גלגל מרכבה עם פיילה מלאה בצ'יפס.

 

אני חייבת לומר שהתקשיתי להאמין למראה עיני. ולא רק בגלל שהתוכנית הזו, כמו כל תוכניות הראליטי, רק מדגישה את הטירוף האנושי של ימינו. פשוט קשה להאמין איך מקץ מאה שנה, הסיפור המדכא של או הנרי הופך למכת עולם של ממש. כבר לא קוריוז טראגי, אלא מהות אנושית שאיבדה את הצפון.

 

11 תגובות

  1. מירי פליישר

    והמנצח הוא כמובן הרייטינג ומפלצת הפרסום שכופה את עצמה על עבדיה מרצון.

    • אף פעם לא צופה ברדידוזיה

      סליחה מירי איפה בדיוק מתקיים מחנה הכפיה הזה שכופה על אנוסיו התמימים לצפות בתכניות נמוכות?

      • מירי פליישר

        מתקיים אצל אלה שכן צופים. הם קהל היעד וגם קהל השואף להגיע לקהל היעד.
        נא להוסיף לאי השתתפות מרצון (שזה לא אני,אני בעיקר מתבוננת מהצד למזלי)גם את העיתונות ובמקרה שלך גם את האינטרנט שאת/ה אמנם לא מזדהה בו אבל עדיין מגיב. בינתיים.

        • זוהי נקודת מוצא נתנשאת שבבסיסה עומד הבטחון בשיפוט שלי, ואי אמון בשיפוט של הזולת.

  2. חני ליבנה

    אצל או הנרי תמיד יש את הפספוס הזה, כשלמדנו אותו בבי"ס היה לי קשה, נפשית, אבל אני חושבת שהוא גאוני, בקשר לריאליטי, ראית את הפרסומות ל"מגודלים" או משהו כזה? זה כבר שיא השיאים, ואני דווקא אוכלת כמעט כל זבל

    • יעל ישראל

      חני, לא ראיתי. על מה מדובר?

      ואכן, או הנרי, למרות שהיום נוטים להפחית מערכו, ובמשך שנים טענו שהוא "סופר פואנטה", היה סופר חכם שהבין כל כך בנפש האדם, ומבחינה זו היה גאוני לגמרי. והוא לא התיישן בכלל. עוד נקודה חשובה לזכותו.

  3. המפגש בין ריאליטי לבין הרגלי אכילה פשוט לא יכול להיגמר טוב.

  4. יעלה, זו התפתחות מודרנית של תחרויות הזלילה המסורתיות בצד מנהגי הצום המזוכיסטיים שנקבעו בפרקטיקות דתיות מסוימות.
    החידוש הוא כמובן בחילופי התפקידים, לא באובססיה האנושית בענייני הגוף.

    • יעל ישראל

      הערה מעניינת אמיר.

      אלא שהיום זה כבר לא חלק מטקסי פולחן, אלא משהו יומיומי. התוכנית היא אולי כמו הטקס של אז, אבל במציאות זו מחלה קשה ומבהילה ממש של החברה כולה.

  5. תַּלְמָה פרויד

    צודקת, יעל. ואו הנרי כנראה היטיב להכיר את הטבע האנושי. כמו אורוול.

    • יעל ישראל

      נכון, זה כאילו שהוא חזה את זה כבר אז, את הטירוף האנושחי שהולך ומתחזק.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל