בננות - בלוגים / / השקר הקדמון- טקסט ליום הכיפורים
סהרורית
  • נאוה סמל

    ילידת יפו. בעלת תואר שני בתולדות האמנות מאוניברסיטת תל-אביב. פרסמה חמישה-עשר ספרים וארבעה מחזות. במרכז יצירתה עומדים גיבורים ילידי הארץ המתמודדים עם הזהות הישראלית ועם צלקות העבר.   ספרה כובע זכוכית שפורסם לראשונה בשנת 1985, היה הספר הישראלי הראשון אשר עסק בדור השני - בניהם של ניצולי השואה, וזכה בפרס משואה - המכון ללימודי השואה בשנת 1988. עוד מספריה: ראלי מסע מטרה; אשה על הנייר - שהיה מועמד לפרס ספר השנה לנוער בגרמניה 2004; גרשונה שונה - על החיים במשפחה של ניצולי שואה בתל אביב שזכה בפרס  National Jewish Book Awardבארצות הברית ב- 1990; לעוף מכאן על ניצול שואה מתוניסיה המלמד נערה ישראלית שיעורים בהישרדות, שנבחר כעשרת מספרי השנה הטובים לנוער בגרמניה לשנת 1995. אופרה על הספר נמצאת בהכנה – בהלחנת אלה מילך-שריף. מי גנב את ההצגה שזכה בפרס הספר המאוייר מטעם מוזיאון ישראל ובציון לשבח ב"פרס זאב" ואף עובד לסדרת טלוויזיה בערוץ 2; ישן הוא ער במקום אחר והאומץ לפחד - שני קבצי שירה לילדים.   הרומן צחוק של עכברוש שעוסק בזיכרון השואה כפי שהוא מועבר בשרשרת הדורות, ראה אור בשנת 2001 בהוצאת  ידיעות אחרונות. הספר זכה לשבחי הביקורת ואף הפך לרב-מכר ובאחרונה הפך לאופרה מצליחה בהלחנת אלה מילך-שריף ובביצוע התזמורת הקאמרית הישראלית. האופרה מוצגת בימים אלה בתיאטרון הקאמרי של תל אביב והסופרת והמלחינה זכו במשותף ב"פרס רוזנבלום לאמנויות הבמה" של עיריית תל אביב לשנת 2005. האופרה הוצגה במאי 2006 על במת התיאטרון העירוני של וורשה – פולין והוזמנה להופעות בדרום אפריקה במאי 2007. הספר יראה אור בגרמניה ב 2007.   יצירותיה של נאוה סמל תורגמו וראו אור גם באיטליה, רומניה, הולנד, ספרד, צ'כיה, בריטניה, תורכיה, אלבניה וסין.   בשנת 1999 השתתפה נאוה סמל בכתיבת התסריט לסרט התיעודי לומר קדיש וללכת על שואת יהודי טרנסניסטריה, בהפקת הטלוויזיה החינוכית הישראלית.   המחזה הילד מאחורי העיניים, סיפורה של אם לילד חריג, הוצג על הבמה בישראל במשך אחת-עשרה עונות, ייצג את ישראל בתחרות פרס איטליה 1987, שודר על ידי ה BBC לונדון, רדיו ספרד, בלגיה, צרפת, אירלנד, רומניה, גרמניה ורדיו אוסטריה, שם זכה בפרס דרמת הרדיו הטובה ביותר לשנת 1996. על הבמה הועלה המחזה ברומא, ניו יורק, לוס אנג'לס, פראג ובפסטיבל התיאטרון סיביו שברומניה. בימים אלה מוצג המחזה בתיאטרון רשיצה ברומניה, בתיאטרון הלאומי של תורכיה באנקרה, ובתיאטרון העירוני של לודז' - פולין. הפקה חדשה בישראל בשפה הערבית, עם השחקנית-זמרת אמל מורכוס, עלתה בהצגת בכורה באפריל 2005.   נאוה סמל זכתה בפרס היצירה של ראש הממשלה לשנת 1996 ובפרס "סופרות מאגן הים בתיכון" בצרפת 1994. ספרה החדש אישראל ראה אור בהוצאת ידיעות אחרונות וזכה לשבחי הביקורת. סרט תיעודי בעקבות הספר נמצא בהכנה. ספרה האחרון לצעירים איך מתחילים אהבה ראה אור בהוצאת ידיעות אחרונות. יראה אור באיטליה 2007.   נאוה סמל משתפת פעולה עם המלחינה אלה מילך-שריף גם באני רוצה להיכנס לספר בראשית - מחזור שירי תנ"ך שבוצע בידי המקהלה הקאמרית רמת- גן בפסטיבל אבו-גוש 2005 ובתיאטרון צוותא.   בין תרגומיה לתיאטרון: הניצול, משיח, כשהיא רוקדת (תיאטרון חיפה), זינגר (תיאטרון באר שבע), ילדה של כולם (בית ליסין), נערות הזהב (בית צבי), רכבת הצלה (תיאטרון אורנה פורת לילדים ונוער), רוז (תיאטרון הקאמרי).    נשואה ואם לשלושה. מתגוררת בתל אביב.  

השקר הקדמון- טקסט ליום הכיפורים

גמר חתימה טובה לכולכם וצום קל!
הטקסט פורסם אתמול בעיתון "העיר".

כשאומרים "על חטא שחטאנו בכחש ובכזב" בתפילת וידוי ביום הכיפורים, אני דופקת על הלב במלוא ההתכוונות. החטא הקדמון שלי רבץ בתוכי עשרות שנים, ולא יועילו כל ההצדקות והתירוצים שהמבוגרים הם שהפילו עלי את התיק. בסופו של דבר, זו הייתה הבחירה שלי והאחריות עלי. 
שיקרתי לחבר הכי טוב שהיה לי אז בעולם, נקרא לו לצורך העניין "אריק". הוריו היו החברים הכי טובים של הוריי. יחד עברו את המלחמה. יחד שרדו. יחד עלו לישראל באוניית מעפילים מיתולוגית. אני זוכרת איך באותו בוקר טולטלתי מהמיטה, ואבא ואמא – קודרים ונפוחים מבכי – הודיעו לי שאבא של אריק מת בלילה בשנתו. אפילו לא הספקתי לשאול איך ולמה, ומה זה בדיוק "למות בשינה" (שנים אחר כך פחדתי להירדם), מפני שההלווייה דחקה והכי דחוף היה לבשר לי שאריק עומד להגיע בכל רגע והוא יגור איתי במשך ימי ה"שבעה", כשלי אסור לגלות לו את האמת. נשבעתי לשמור את המוות הזה בסוד ולהעמיד פנים שאביו נסע לטיול. 
הפרס שלי היה ששוחררתי מבית הספר וזכיתי בחופש גדול בלתי צפוי באמצע שנת הלימודים. 
זה היה שבוע קסום. שני ילדים בהשגחתה של סבתא ישישה, בתל אביב שכולה מגרשי חול ופיגומים, ואני גררתי את אריק לטיולים ולמשחקים על גדות הירקון, שם בזבזנו את מעט דמי הכיס שלי בשיט על הסירה שהובילה לחוף רידינג ובחזרה. בכל תחנה ב"אוטובוס השט" ירדנו, רובצים שעות בין האקליפטוסים וסבך ה"בוסים" שצמחו פרא על הירקון שהיה אז כל כך צלול עד שהשמיים השתקפו בו. אריק היה טרזן ואני ג"יין, ועוד הפלגתי בשקרים על אבא שלו שמטייל עכשיו בג"ונגל דומה באפריקה ואפילו נפגש ברגע זה ממש, עם לובנגולו מלך זולו. יהיו מי שיפטרו אותי מהחטא, ויטילו את מלוא האשמה על המבוגרים, אבל אני אף פעם לא נטרתי ולא באתי חשבון, אולי מפני שבחושיה המחודדים של ילדת דור שני הבנתי שמדובר בשורדי שואה, ושהמוות – שמציפורניו נדמה היה שנחלצו סוף סוף – נחת עליהם שוב בהפתעה, ודווקא ברגע המשוקם – שברירי של חייהם. זו הייתה הדרך שלהם לשרוד, לחסוך מאיתנו צער, ולעכב קצת את ידיעת המוות. לתת לאריק עוד כמה ימי חסד. 
מוות היה "הס מלהזכיר" באותם ימים רחוקים, טרום הפסיכולוגיה וה"בטיפול". טאבו מוחלט. לא דובר בו עם ילדים ובנוכחות ילדים, וממילא אני עצמי לא ממש הבנתי מה פירוש "אבא של אריק מת", ומכיוון שזה קרה בשינה, סידרתי לעצמי בראש שהוא בטח עוד מעט יקום. ובכלל, שקרים ומוות כבר היו מחוברים אצלי, מפני ששנתיים קודם, כשנפטר סבא במרפסת ביתנו, אני עצמי הוגליתי בבוקר ההלוייה אל השכנים, מה שגורם לאחי הבכור לטעון עד היום בעקשנות שאני בעצם לא יודעת שסבא מת…

זה היה שבוע בלתי נשכח, דווקא מפני שהכיל חירות מוחלטת. פרקנו עול, עשינו רק מה שרצינו מחוץ לשליטת המבוגרים, ורק אחרי שחלחלה הבגרות, החל המצפון לנהום מבפנים, מעיק עוד יותר מפני שהייתי נזכרת ב"שבעה" ההיא בתערובת סותרת של אימה ואושר. אריק ואני מעולם לא דיברנו על אותו ג"ונגל מנותק ולא ביקשתי סליחה על השקר ההוא, ובסופו של דבר התרחקנו, לא בגלל השקר, אלא מפני שהחיים עצמם מרחיקים.
אלא שחטא אצל סופרים הוא מחצב קשיח, רובץ במכרה ומתסיס את האורגניזם הסיפורי, עד שהוא מתפוצץ בלי אתראה, רסיסי מצרר בתוך טקסט נכתב.
לפני שש שנים פורסם "הולך על הירח" סיפור לבני הנעורים ששלף כמו עקירת שן את הזיכרון המחליד, והכחש והכזב נחשפו. בטקסט ביקשתי מאריק מחילה.
אריק – כיום פסיכיאטר נודע באחד מבתי החולים בארץ – זיהה את עצמו ויצר קשר.
אחרי ארבעה עשורים, עמדתי מולו פנים אל פנים וביקשתי סליחה. הוא כבר חצה מזמן את הגיל שבו מת אבא שלו וגם לי יש ילדים בוגרים בהרבה מהילדה שהייתי אז. סוף סוף העזתי לשאול אותו האם כעס עלי בדיעבד, וקיוויתי שלא יגיד שנשארתי חרוטה אצלו כבוגדת אולטימטיבית, או שבגלל השקרים שלי בחר במקצוע הטיפולי.
אריק אמר: "ידעתי כל הזמן את האמת".
כך הסתבר שאפילו את החטא הקדמון שלי לא הצלחתי לבצע כהלכה.
וכשנפרדנו, הוא אמר: "את יודעת, כל השבוע ההוא התפללתי שרק תמשיכי לשקר."

9 תגובות

  1. לי עברון-ועקנין

    טקסט מקסים ומרגש 🙂

  2. סיפור מקסים. ממש הצלחתי לדמיין את עצמי איתכם במסע "השקרים" התמים הזה. נהנתי מאוד.

  3. איזה יופי, נאווה. ריגשת אותי. הולכת לחפש אחר החטא הקדמון שלי. נראה לי שישנם רבים כאלה.

  4. כל-כך יפה!אהבתי הכל, אבל דימוי החטא כמחצב קשיח המתנפץ בכתיבה -נפלא בעיני.

    • אסתי יקרה. את תמיד מרגשת אותי, גם בכתיבתך שלך וגם בתגובות. מועדים לשמחה מכל הלב ושנת כתיבה מלאת השראה לך.

© כל הזכויות שמורות לנאוה סמל