חאת חאאאאאאאת, זהו פוסט ניסיון.
התכנסנו כאן כולנו, בערב מיוחד וחגיגי זה, בלה בלה בלההההההההההההההה.
***
וראשונה נעלה אל הבמה את הגברת הקשישה , הגברת-באדרת, האמא של כולנו,
ישישה נכבדת, (קידה, נישוק על יד, פינוי הבמה, מחיאות כפיים מאופקות):
ירושלים.
(סדרן מוליך אותה כלאחר כבוד אל הבמה, עוזר במדרגות).
לה 70 שמות והרבה גדרות ולא מעט חומות ואפילו מוארות,
ומי אנחנו ומה אנחנו לעומתה ולעומת מה שהיא מסמלת, והצביון וההיסטוריה ושלושת'לפים,
וכמה נלחמו עליה וכמה נקברו בה, וכמה שחפרו בה, וכמה פיצצו בה, וכמה שיירות עברו בה,
וכמה מלחמות, וכמה לוויות שפוקקות את כל המעברים, וכמה ביקורי נשיאים,
וכמה ימי זכרון ממלכתיים, וכמה מלכים וממלכות וטוענים לכתר ובעלי הון ודירקטוריונים ועצרות
והפגנות ונכים ואמהות, בשחור ובכחול ובירוק ובאדום ובצהוב לימון ובחום אדמה ובזרחני ובכסוף
ובכל צבעי הקשת הגאים, נפדה אותך, בת מלך, קריה נאמנה.
ומה יכול להיות נשי יותר מירושלים המכילה כל כך.
ירושלים הסובלנית לכשעצמה שבין ומחוץ חומותיה עוברים ונחבטים כל קיצוניי הקיצונים,
ובה מקום לכוווווווולם, כל עוד יש להם על מה לצעוק ומה לריב, כל עוד יומם אינו הרגל,
והם לוחמים בה קיומם.
העיר הכי לא ישראלית בארץ ישראל, העיר הכי זרה וגלותית ונוצרית ומוסלמית ומורמונית
וארמנית ורוסית ותורכית וגרוזינית שיש, והכי מיוחדת, אבל הכי עושה כאב ראש שבעולם.
***
ושנייה נעלה אל הבמה גברת צעירה יותר, פחות כבודה, פחות היסטורית, יותר בשר ודם,
למעשה זניחה לחלוטין, כמעט אינה קיימת במניין אלפי שנים.
גם היא נשית ומכילה וביישנית, וההבדל בינה לבין העיר מלבד היות זו בחורה והיות ההיא
קריה, הבדל עצום ורב כל כך עד כי כמעט ולא ניתן להעלות ביחד באותו משפט,
לא כל שכן ביחד על אותה במה, בלא חלילה לעורר כל מהומה.
(גם ככה לא חסר כאן מה להתייסר ועל מה להתמרמר).
לכן נגמור עם הפסקא ונוציא להפסקה לפני שהארוע יתפוצץ הקהל יתסוס והדברים יוצאו מהקשרם.
***
ואולי בכל זאת, יש בשתי ישויות נשיות אלו, על אף השוני המגוחך שלא ניתן להביאו לידי מצב
של ישיבה לצד שולחן, מבט בעיניים ושיחה כמו שתי בנות אדם אינטיליגנטיות,
גם משהו מן המשותף,
או אולי, לכל הפחות, יש להן מה להגיד זו לזו,
איזה משהו לפתור זו עם זו, ככה כמה מילים, הברות לזרוק לחלל האויר, לבדוק
תגובה,
אפילו בדיקה קלה של איכות הקליטה, שהליפסטיק לא לכלך את השיניים, או אפילו מן ניסוי מיקרופונים כזה קל שבקלים,
ככה לפני הופעה כשהסדרן עוד מתרוצץ,
והשמלה כבר נמדדת והשתייה נלגמת,
אפילו מן "חאת חאאאאאאאת" כזה קטן משותף,
ככה יחד לתוך אותו מיקרופון,
גם זו תהיה התחלה.
טובה אפילו, משחררת,
נותנת תקווה ולו הקלושה ביותר אם לא לדו שיח ממש, לפחות למן סמול-טוק שיש
בו יותר מעצם הנימוס של שתי נשים שנקלעו יחד לאותה מסיבת קוקטייל.
כי לכאן הן לא באו להתנצח, אלא לגשר, קצת אולי לדבר, יותר ללגום, ובעיקר:
בתקופה שבה זה נעשה מלה ממש גסה:
להשתדל לעשות חיים.
כן, אמרתי חיים.
ח"ח. או יותר נכון חת חאאאאאאתתתת !!!! בתור גם תל-אביבית לשעבר וגם ירושלמית לשעבר אני כל כך מזדהה עם התיאורים והרעיון להפגיש את שתי הערים. נעשים היום מאמצים להפגיש פלשתינאים וישראלים, מוסלמים ויהודים, נשים וגברים – בוא נראה מי יהיה באמת אמיץ להפגיש תל-אביבים עם ירושלמים.אולי אפשר לכונן את המפגש בקיבוץ צרעה – איפה שאני גרה כיום – מקום בו שתי הערים ירגישו נח לפחות לצחוק ביחד על הפריפריות ההזויות.
היי אלונה.
מעניין הפירוש שלך לפוסט.
מעניין אם עוד אנשים קראו את זה כך.
הכוונה היתה למשהו אחר,
אבל ידוע שמרגע שיצרת "יצירה",
כל אחד רשאי לראות בה משהו אחר, מנטיות ליבו.
ברוח הדברים, מעניין אם גברת ירושלים היתה מסכימה לצאת לבלות עם גברת תל אביב, או איך היה מסתיים אקט של תיקון ליפסטיק משותף מול מראה בשרותים.
:))
בתור חיפאי שהפך לירושלמי ל-14 שנה והפך לתל אביבי בחמש שנים האחרונות, אני מציע לערוך את המפגש בין הפרוצה לנזירה בחיפה, מכורתי. חיפה, עיר שמכילה את ההסטוריה של הקיום המשותף ללא כל הכובד הירושלמי המעיק ואת הקיום החילוני המוחצן ללא כל הפריצות האפאתית וההדוניסטית התל אביב, עשויה לתת לשתיהן אספקלריה טובה לבחינת זהותן המוקצנת. שהרי שתיהן קיצוניות בדרכן. חיפה היא עיר הביניים. היא רוצה לחיות. בשלום. לא סתם ערביי ישראל אוהבים אותה והפכו אותה למרכזם. היא מקבלת את באיה. אין סלקציה בכניסה למועדון.
היי, מיכה, לא מדובר בפרוצה….
רק בבחורה ששמה ליפסטיק לפעמים….
גדול איך שהבנתם כל אחד את הפוסט, מעניין.
ולגבי חיפה: אני הכי מסכימה איתך בעולם, חיפה מושלמת מבחינתי והייתי עוברת אליה אתמול,
אם לא היתה קצת רחוקה לי משאר המכרים.
אוף עם המיקומים במדינה הזאת :))
היי רונית, קראתי, מרותקת. גם אני ראיתי בפני בצבעים חזקים ומהנים מפגש בין ירושלימית ותל-אביבה.
אז מה היתה כוונתך?
אני חושבת שמדובר בבחורה תושבת העיר הקדושה והלא פשוטה, שרוצה לחיות בשלום עם (ולא רק ב) העיר שלה, שיש לה רגשות אמביוולנטיים כלפיה. ומי זאת אותה בחורה…?
אוהווו, תודה.
קלטת בדיוק.
לא שיערתי שאפשר להבין זאת אחרת…
רונית,
תודה! קטע נהדר! ממש הצחקת אותי! (בתור ירושלמית…)
תכתבי עוד!
תודה, סילב :))
איזה אנשים אנחנו פוגשים ביומיום? הם מעצבים לנו דעות מבלי שנחוש , דעות שאיננו יודעים אם הן קדומות או נאורות כמו פנאטים. פאנאטים יכולים להיות נודיסטים והומוסקסואלים, ואחמדיניג"דים ועם שוֹפר, אפילו פרופסור לנאורות יכול להתברר כפאנאט.
ירושלים אוהבת פאנאטים. היא מתה עליהם. במיוחד פאנאטים שמצביעים על הזולת וצורחים: יא חתיכת פאנאט!!!!!
זה הדבר הכי נכון בחיים שלמדתי
בקורס לסובלנות…שהעברתי לעצמי. נאום יוסף עוזר.