בננות - בלוגים / / עוד יום כיפור עבר על כוחותינו בתל אביב
הבלוג של מיכה שמחון
  • מיכה שמחון

    רחוב השומר 15 חיפה   אחוזה, חיפה נוה שאנן, חיפה בי"ס בארי בי"ס עירוני ג' השומר הצעיר נוער הליכוד נח"ל מלחמת לבנון מר"צ גשור אירופה אוסטרליה ניו זילנד תאילנד  יפן ישראל ירושלים אוניברסיטה אגי הרבה הונגריה תעודת הוראה גימנסיה רחביה מ.א. סוציולוגיה ואנתרופולוגיה יוליה קצת רוסיה בי"ס לצילום מוסררה הודו פלורנטין, תל אביב בי"ס לצילום מוסררה בי"ס גבעת גונן בקטמונים ירושלים סיגלית יד אליהו מכללת ספיר בי"ס לצילום גיאוגרפי  תלמה ילין ובאמצע התחתנתי התגרשתי התחתנתי לתמיד ועכשיו אבא טרי לאימרי מלמד באוניברסיטה העברית תעודת הוראה בסוציולוגיה ופסיכולוגיה מלמד במכון הטכנולוגי בחולון ועכשיו אבא טרי לעלמא

עוד יום כיפור עבר על כוחותינו בתל אביב

 

 

כבר דיברתי כאן בפוסט חשבון_נפש_או_יום_הכיפורים_שלי על החג, אבל עכשיו מכיוון אחר.

זמן חשבון נפש, מה?
אז מה היה לנו כאן? 
 
בטלויזיה סרטים על המלחמה ההיא – השריטה שלנו, הקולקטיבית – מלחמת יום הכיפורים
השריטה שלי, מלחמת לבנון הראשונהנותרה בי כמו רסיס. מסרבת להיעלם, להיאלם. כשהייתי בלבנון, חטפתי רסיס קטן, לא חשוב. אולי אפילו באימון של כוחותינו. ורסיס, שלא כמו פצע אחר, הוא לא הולך לשום מקום. הוא מתחפר פנימה. מגליד ונפתח, נעטה ונפרם. וכך היא המלחמה. היא חופרת פנימה לתוכך ויושבת איתך עד קצה כל הדורות. והסרטים של בני דורי – "בופור" ועכשיו "וואלס עם באשיר", הם מחטטים לך בצלקת, והצלקת מגירה זכרונות. רעל נמסך בחיים. כשאתה נמצא במקום בו מותך מחייך אליך, אתה עוצם עינים חזק. מקווה שמותך ילך ממך. והנה הסרטים האלה מביאים את מותך אליך. בנינוחות הכסא בקולנוע, אתה מתרפק על הסיוט. יוצא החוצה, מפרפר, מנסה להסביר לפציפיסטית שלי, מה זו מלחמה. והעינים אינן מבינות. לוקחים אנשים רגילים, סתם גברים, ותובעים מהם להיות גיבורים. אני לא גיבור. אני רק רציתי לצאת מלבנון בשלום. אני רק רציתי לעצום את העינים ולשכוח את המראות. ואני, מצבי טוב. בשלב הלוחמה עצמה הייתי בטירונות. רק אחר כך ביליתי את שאר שלוש השנים בין אימון בארץ ללבנון.
יושב במוצבים ומקווה להגיע הביתה בסוף. ומה לא ירד עלנו. טילי אר פי ג"י, מרגמות, קטיושות וכמובן יריות רגילות של כדורי מוות ארוזים בקפידה ב-5.56 מ"מ של עופרת מסתובבת. אה כן, וגם היה מג"ד מילואים שנכנס לשדה מוקשים שאנחנו היטמנו. הוא, סליחה על ההומור הנורא, התחלק לשלושה חלקים כמו כל דבר בצה"ל. ואני לא בטוח שאמרתי את זה אי פעם למישהו, אבל המג"ד שלי, הסדיר, נכנס פנימה לשדה המוקשים שבו כדי להביא משם את הראש של המג"ד שנשאר שם. 
אחרי שנתיים כשהגעתי לראשונה לגדוד המילואים שלי, גליתי לתדהמתי, שהגדוד שלי הוא הגדוד של המג"ד המת. גורל. אולי.
אני באמת לא מבין איך יצאתי מזה בחיים. הלא מתו אנשים לידי, אמיצים ממני. ודווקא אני נבחרתי לחיות. בעולם בעלי החיים כבר הייתי מת, משאיר לזכרי האלפא את המקום הראוי להם להזדווג, להשאיר גזע. 
אז יצאתי מלבנון והיום, בטלויזיה, ראיתי איך זה נראה ברמת הגולן, כשהייתי בן עשר, בסרט של איל חלפון לפי ספרו של חיים סבתו – תיאום כוונות. הכל אותו דבר. צבא מבולגן יוצא לקרב. אנשים מתים בגלל הבלאגן וה- יהיה בסדר.
ואני מסתכל על אימרי הקטן שלי. תום תחום בפנים של ילד. עינים גדולות מחפשות סיבה לחייך. ומוצאות סיבה בכל דבר. עינים סקרניות. שואלות. אני מתבונן בו, במתיקות הגדולה הזו האצורה בגוף קטן ושואל את עצמי ומה יהא עימו? גם הוא יהיה גיבור בעל כורחו? מי רוצה את זה, בכלל? 
אולי הפציפיסטית צודקת.
אולי עכשיו כשאמריקה קורסת לה ונופלת לחיק החמים של קודמותיה, מיוון ורומי ועד בריטניה, שעליה השמש כבר שקעה, אולי עכשיו, ישראל תיאלץ לעשות שלום. ארה"ב תיאלץ לעסוק בבעיותיה הפנימיות וישראל תצטרך לדאוג לעצמה. ואולי בלי התמיכה האמריקאית ישראל תצטרך להכיר בכמה עובדות חיים. כמו למשל, ש"לחיות זה עדיף מלמות", גם אם המחיר הוא מדינה מצומצמת יותר, קטנה יותר, כמו למשל שאי אפשר לכבוש עם לנצח. מתישהו יגיע המרד. הוא הגיע ב1988 ולא צלח עדיין, אבל זה לא יהיה לעד. אם בריה"מ נפלה וגרורתיה כבושותיה התפרקו, אז מי אנחנו שנחזיק. 
אני מקווה שאימרי לא יאלץ לראות דברים שראיתי, אבל לעולם לא אהיה תמים מספיק כהורי להבטיח לו את זה. אולי דווקא עכשיו כשמראות מלחמת יום הכיפורים ומלחמת לבנון מהדהדות מתוך חשבון הנפש של הצום, אולי דווקא עכשיו הוא הזמן לצאת מכאן אל האור של החירות לחיות.

 

 

8 תגובות

  1. הי מיכה
    אף אחד לא הגיב, מוזר לא?
    בעלי העיר אותי הבוקר בהודעה שבעקבות ,תיאום כוונות" מסתבר שוב ששום דבר לא השתנה.
    נו, ואת זה הרי אנו יודעים משירות מילואים אחד למשנהו…גם כן דרך להתעורר.

    לגבי המלחמה – מה יש לומר? אם אדם יוצא חי בגופו (בנפשו קשה לי להאמין שמישהו יוצא שלם לגמרי) עליו להודות ולמצות את החיים.

    אין אב או אם בינינו שהמחשבה הנוראה על גורל הילדים לא מלווה אותו. עם השנים וההבנה שהם באמת גדלים החרדה עולה עוד יותר.ואף אחד לא רוצה את זה.

    המסקנות שלי כמובן שונות משלך – חיילים נועדו להגן על אוכלוסיה אזרחית ואנו חיים במציאות שרחוקה מאוטופית שלום כרחוק כדור הארץ מהשמש.
    חשיפת הקו הירוק לשלטונו ההומאני של המחמאס (או אבו מאזן שמשום-מה נתפס כאיזה ביטניק – למרות שהוא וארגונו אחראים ללא מעט אזרחים מפוייחים אצלנו)שרואה בך, בי ובמתיישבי בית-אל את אותו הכובש הציוני, הכלב הכופר, השטן הקטן בן בריתו של השטן הגדול (ארה"ב) – לא ממש תקרב את השלום.
    לתפיסתי היא רק תקרב את האלימות למרכזי האוכלוסיה.ואין כאן כל קשר לכיבוש (שיש לו רעות חולות משלו, ודאי. שאלת הבחירה ברע לעומת הרע יותר).

    ובכן מה הפתרון? – אין פתרון. פשוט כך. וצריך לבחור בין הרע לרע פחות, מתוך אמונה כי זה מקומנו – אם אין את זה אז אין על מה להתווכח בכלל.
    ולעניין הפתרון – הייתי שמחה לדעת מה הגבול ולא כשאלה קנטרנית. היינו – האם ישנו מטר רבוע של אדמה שמותר יהיה לנו לחיות בו, למרות שהוא שטח כבוש (אם חברון ובית לחם הם שטח כבוש ישובים ציוניים לא כל שכן, כך לפי ההגיון הפשוט שגם החמאס הבין מזמן)- האם נניח לרכז אותנו באיזור השרון יהיה בסדר? זו נשמעת שאלה קנטרנית אך היא שאלה רצינית מאוד, שהרי בכל זאת כולנו רוצים לחיות היכנשהוא ויש מבינינו שאפילו מעזים לרצות לחיות באיזשהו שטח של א"י.זו שאלה רצינית משום שבספרי הלימוד הפלסתינאים, בנאומים, בהטפות במסגדים וכד" אין הבדל עקרוני או אחר בינך לבין תושבי יצהר ולכן שאלת הגבול היא קריטית.
    מעולם גם לא היה – אני עדה איך ניסו כמה מזרחנים לטפטף את נאום "בני קורייש" ואת תכני הלימוד לתקשורת ונדחו במשך חודשים ארוכים. בסוף זה התפרסם אבל הרי היינו מוכרחים לתת צ"אנס, כי אם נהיה בעזה יהיה הרבה יותר גרוע, ויש להם אינטרס לשמור על השלום, ואם הם רק חיעזו לפגוע בנו נראה להם מה זה,כידוע לכל נוסע אוטובוס בירושלים.

    לא התכוונתי להכנס איתך לוויכוח והנה נסחפתי…

    ולעניין ארה"ב:
    קפיטליזם זה דת. כמו הכיבוש שהוא המשחית הגדול והתנערות ממנו תביא את הגאולה, או לחלופין – כמו א"י השלמה או היהדות האורתודוכסית בזרמים מרכזיים שלה – ועם דתיים לא מתווכחים.

    כבר היום ראיתי מאמר לפיו הקפיטליזם לא טעה – הוא פשוט התבגר…צחקתי אבל הייתי צריכה לבכות.

    ולעניין ארה"ב, נו באמת, אין תרבות?
    טוני מוריסון
    סילביה פלאת"
    וודי אלן
    רוברט אלטמן

    ככה בשליפה – מה הם לדעתך?
    שבת שלום
    מיכל

    • יש עוד – –

      אליזבת בראונינג
      טים ברטון ( הענק!)
      סקורסזה
      טרנטינו
      פול אוסטר (הגאון)
      סיינפלד

      ועוד ועוד…

      למה להכליל.

      הפרצוף שלנו, הישראלים, לא טוב יותר בעיניי העולם – בהמות, חוצפנים, גסי רוח, חסרי תרבות ועוד ועוד…

      • אנחנו הכובשים – אין לנו אלא להלין על עצמנו. איך עם שאין לו גבול מדיני יכול שיהיה לו גבול ביחסים שבין אדם לחברו? אנחנו חסרי גבול. גבול של כבוד, גבול של נימוס, גבול של סקרנות וחטטנות. חוסר התרבות שלנו הוא חוסר הגבול. הילדים שלנו לומדים להשפיל מבוגרים מהם במחסומים, לתת לנשים הרות להפיל את ולדותיהם, לתת למדממים להשקות בדמם את האדמה עליה איננו יושבים בדין, עד מותם. אחר כך הם באים הביתה ומתיחסים ככה אחד לשני. האלימות נכנסת הביתה. לחברה שלנו למשפחות שלנו לבתי הספר. היא חודרת ומזהמת הכל בטינופת חוסר הגבול. אנחנו יכולים להתנאות בסופרים ובאנשי ההיטק שלנו, אבל הם לא מורים על תרבותנו, אלא על יחידים שלמרות ההתבהמות הכללית מצליחים.

    • הי מיכל
      תראי לגבי הגבול. ככל שנתמהמה הוא יתקרב אלינו. אם בשנות השבעים חוסין היה מוכן להתפשר על חלק מהשטחים – הארכיונים נפתחים ואנחנו יודעים מה שראשי הממשלה שלנו הסתירו מעימנו ביהירותם וזחיחותם – אז היום אנחנו נצטרך להחזיר כנראה את הכל פלוס איזו זכות שיבה כחרב הפיפיות. אם נמתין עוד נאמר עשרים שנה, נשלם בגליל. לא מאמינה, חכי וראי. אנחנו מאבדים את ערביי ישראל. השטחים נכנסים פנימה. בקצב הזה גבולות החלוקה יקבעו מחדש בתוך ישראל. לא אנחנו קובעים את ההסטוריה. ההסטוריה קובעת אותנו. יש כוחות חזקים מאיתנו והם יקבעו ועכשיו כשארה"ב נחלשת, הם יקבעו לטובת מי שיש לו יותר כוח. כוח פוליטי. וזה בקרוב לא יהיה ישראל, לדאבוני. אז אולי כדאי עכשיו להתעשת. אברהם אבינו קורא לנו לבחור בדרך המתונה. צריך להיפרד מיהושע. נגמר הכיבוש. הגיע זמן ישיבת האוהלים.
      לגבי התרבות האמריקאית, כבר תיקנתי את הטקסט שלי, אבל כן, יש תרבות אמריקאית, שגם עליה אמר לאחרונה יו"ר ועדת הנובל שהספרות האמריקאית פחות חשובה מזו האירופאית ושהיא מוגבלת וצרת אופקים. אז מי אני ש…
      ולענין הקאפיטאליזם – שייפול כבר שייפול. רווינו מהשטרסלרים.

      • לא טענתי שלא כדאי להתעשת – טענתי שכדי להתעשת צריך שני צדדים שיש להם כוונה כלשהיא להתעשת וזה לא בנמצא.
        המלחמה מחלחלת אלינו כי זהו האיזור וזו תרבותו וזו אמונתו – וגבול לא יעזור כאן – הוא מעולם לא עזר והיו כאן שנים (שמשום מה מוצגות באיזה אור רומנטי) שהיה כאן גבול ולא היה מי-יודע-מה.
        ועדיין שאלת הגבול היא שאלה – אם אחד טוען שצריך לזרוק את כל הציונים לים והשני טוען שצריך להיות גבול היכנשהוא מדובר בשיח של חירשים-עיוורים ואלמים גם יחד.

        לגבי היעדר הגבול וההתבהמות –
        חיים של 120 שנה של מלחמה הם לא חיים נורמאליים והאלימות , המתח והחרדה נותנים את אותותיהם – זה לא בגלל המחסומים – המחסומים הם עוד ביטוי להתבהמות.
        כלומר – הטיעון שלי הוא מהופך – משום שאין חינוך, אין גבולות ויש אסקפיזם והתפרקות ערכית – יש גם התנהגות שכזו במחסומים.
        ילדים שאבא ואימא מרשים להם לצפות בפיגועים כשהם משחקים על השטיח – למה הם יגדלו? וגם כשאבא ואימא לא מרשים, הם מגלים להפתעתם שהילדים נלחמים במחבלים ומקל מטאטא בידם.

        לתוך המציאות הנוראה הזו הוספנו כמה תבלינים אמריקאים של "הילד במרכז", של היעדר חינוך לתרבות, של נהנתנות גסה ובהמית והנה התוצאה – מיטב החינוך הישראלי עומד במחסומים ומפעיל את הכוח שלו כפי שהפעיל החל מהיוולדו.
        תוסיף את כל ילדי העוני שיכולים להוציא תסכולים (מוצדקים, התסכוים רק לא המוצא)ומה יצא?

        זו לא כל התמונה – ובניגוד אליך אני חושבת שכדי להלחם בבהמיות לא די לומר "זה בגלל הכיבוש" – זה איננו נכון וזה מציג מצגת שווא לפיה ברגע שנגרש את אחרון תושבי מעלה אדומים מביתו יתחילו חיילי ישראל להיות ילדים טובים ירושלים, להפגין למען ניצולי שואה ולטפל בכלבים עזובים.

        ולגבי ספרות אירופה – כמו בכל עולם דקאדנטי גם באירופה רוב הסופרים הטובים הם או זקנים או מהגרים, כך שלאירופה יש מעט מאוד מה לומר.

        • ועוד משהו-
          אברהם אבינו הוא אצלך סמל למתינות?
          עקידת יצחק – את ה יודע…
          אם כוונתך ל"אנשים אחים אנחנו" ולמריבת הרועים הרי ששם הארץ ריקה – ועל זה מתבסס טיעונו.

  2. החיים בצל המלחמה, ואני חושבת הרבה איך התמזל מזלי ונולדתי אישה ולא ראיתי את אותם המראות, גם אני קיוויתי לגבי בני שלא יאלצו ושגיתי, הצעיר עכשיו לפני גיוס, מה אפשר לעשות?

    • הי חני
      לך לא נותר אלא לקוות ולדאוג, חוששני. לי יש עוד קצת יותר מ17 שנה עד שאהיה במצבך, אבל אין לי ספק שהמצב לא ישתנה לטובה עד אז. רק לרעה.

© כל הזכויות שמורות למיכה שמחון