בננות - בלוגים / / מי הרג את דודו טופז?
הבלוג של מיכה שמחון
  • מיכה שמחון

    רחוב השומר 15 חיפה   אחוזה, חיפה נוה שאנן, חיפה בי"ס בארי בי"ס עירוני ג' השומר הצעיר נוער הליכוד נח"ל מלחמת לבנון מר"צ גשור אירופה אוסטרליה ניו זילנד תאילנד  יפן ישראל ירושלים אוניברסיטה אגי הרבה הונגריה תעודת הוראה גימנסיה רחביה מ.א. סוציולוגיה ואנתרופולוגיה יוליה קצת רוסיה בי"ס לצילום מוסררה הודו פלורנטין, תל אביב בי"ס לצילום מוסררה בי"ס גבעת גונן בקטמונים ירושלים סיגלית יד אליהו מכללת ספיר בי"ס לצילום גיאוגרפי  תלמה ילין ובאמצע התחתנתי התגרשתי התחתנתי לתמיד ועכשיו אבא טרי לאימרי מלמד באוניברסיטה העברית תעודת הוראה בסוציולוגיה ופסיכולוגיה מלמד במכון הטכנולוגי בחולון ועכשיו אבא טרי לעלמא

מי הרג את דודו טופז?

 

בפתח הדברים אני חייב להודות: אף פעם לא צפיתי בתוכנית של דודו טופז ז"ל מההתחלה ועד הסוף. אף פעם לא צפיתי בתוכנית של דודו טופז ז"ל למשך יותר מעשר דקות. בכל חיי לא צפיתי ביותר משעתיים כוללות של דודו טופז ז"ל. בואו נאמר שהוא לא היה כוס התה שלי. מאחר שמדובר בכבוד המת אשתדל לא להיכנס לביקורת על הסוגה של יצירתו ואסתפק במה שידוע לכל שהיא היתה ירודה.

ועדיין איך יכול להיות שאייקון תרבותי (נחותה ככל שתהיה הסוגה שלו) שייצג בשעות השיא שלו כמחצית מצופי קופסת הטמטום, איך יכול להיות שהוא לפתע הופרש כשאריות עיכול של מזון לא ראוי אל מחוץ למערכת העיכול הטלויזיונית שלנו? מה, הסוגה שלו נתגלתה לפתע בכל מערומיה? עברנו פתאם כולנו לצפות רק בסוגות עלית של: בטיפול ודומיה? התמכרנו לריאליטי ושכחנו מה סימם אותנו לפני כן? הוא הופרש החוצה כי הוא סימן בעיות עבור קובעי תכני הזבל שמתוכם אנו צריכים לבחור מה לראות כשאנחנו רוצים לדומם את מנועי החשיבה שלנו. הוא פתח את פיו הטיפש, אך המכניס כל כך בעבר, מעט יותר מידי ועצבן כמה קבוצות משנה בתרבות שלנו (נשים, מרוקאים ואולי עוד). באופן זה הוא הפך לסיכון כלכלי. 
יש כאן מערכת משומנת מאד של אנשי כלכלה שמניעים את מה שמכונה בטעות נפוצה: כלבת השמירה של הדמוקראטיה ואני מעדיף לכנותה בקצרה מדייקת: כלבה. (במלוא מובן השלילה). התקשורת פשוט ראתה שהוא הופך להיות סיכון כלכלי ועילה לתביעות עתידיות והיא פשוט מחקה אותו. ככה ביום בהיר, לא בלי שהוא עשה הכל כדי שיהיה מגיע לו להיכלל תחת הכותרת: סיכון תביעה, נמחק דוד טופז מהמרקע.
עכשיו תראו, לי אין בעיה עם זה. אני הרי השתוממתי על שהציבור כה טיפש וצופה בזבל הנחות הזה (אופס, כהרגלי לא עמדתי בפיתוי) מבחינתי, הימחקותו ממסך הטלויזיה סימנה עתיד ורוד (שבוטל בהבל הריאליטי ושאר זבלוני הטלויזיה). אבל בעצם התקשורת עשתה מה שגברים מואשמים בו תדיר: דפוק וזרוק. היא השתמשה וזרקה את דודו טופז יחד עם האריזה של הדורקס. נכון, לא דאגתי לרגע לפנסיה שלו, אבל אתם יודעים מה זה עבור אדם שחי מאהבת והערצת הקהל שלו להיוותר ללא קהל? ללא המגע עם הקהל שלו? הוא נמחק. דודו טופז לא היה אישיות. הוא היה אישיות טלויזיונית. הוא חי על ומהמרקע. מחיקתו מהמרקע היתה שקולה למחיקתו. התקשורת חד משמעית הרגה אותו. היא נתקה אותו מבלוני החמצן שלו. והוא נקם.
כשהוא נקם עשתה התקשורת את מה שעושה כל אוליגרך כשהוא מאוים היא כמובן פנתה למשטרה, אבל בעיקר חגגה על הגופה. היא עטה על קלונו כעוף החי על המת. אז דודו טופז קיבל סוף סוף את הקשר האחרון שלו עם הקהל שלו. הוא צולם כמו האל שהכזיב. הנה פתאם הוא הפך לפגיע ולחסר ישע. הוא חיכה למישהו כמו דודו טופז שיבוא ויגאל אותו מהביבים. שיבוא ויחלק לו מתנות וכסף. ואז הקהל שלו הכזיב. אף אחד לא בא. לא היו הפגנות אהבה ותמיכה למול בית המעצר בשערי בית המשפט, לא צבאו על שעות הביקור של האסיר. הקהל שממנו חי דודו טופז זיפזפ. הוא עבר לתוכנית ריאליטי. טוב תראו כשאלוהים נכנס לכלא כנראה שהחיים כולם הם ריאליטי.

עכשיו תגידו ובצדק שהתקשורת צודקת. היא דואגת לעצמה. זה נכון. היא דואגת לעצמה וכשמי שמביא לה הרבה כסף מתחיל להניב פחות הוא מוצא אל הרחוב, ממש כמו שזונה מזדקנת נזרקת מבית הזונות. התקשורת אוהבת לצייר את עצמה כמי ששומר על ההגינות והצדק והדמוקראטיה ומגן על החלשים ומייצגם. ובכן, זה לא שדודו טופז היה חלש, אבל כשהוא נחלש, התקשורת היתה זו שנפטרה ממנו. ממש כמו בעלי מפעלים שסוגרים אותם כשהם מפסיקים להכניס. אלא שאז מגיעים העיתונאים ונלחמים לטובת הפועלים המסכנים. האם הם באמת נלחמים לטובת הפועלים? הרי גם דודו טופז היה פועל. פועל שהפסיק להכניס. פועל שקו הייצור שלו הפך לא רווחי ולכן נסגר. לא? לפי האופן שבו הוא נדפק ונזרק אני חושש לומר שהתקשורת, גם כשהיא מייצגת לכאורה את הפועלים המסכנים, גם אז אין היא באמת נלחמת למען הצדק, אלא למען הרייטינג. כשהרייטינג יפחת הפועלים מבחינתה יכולים למות מרעב בפינת הרחוב. התקשורת אינה כלבת השמירה של הדמוקראטיה היא כלבת השמירה של הרייטינג. דודו טופז נרצח טלויזיונית והוצא אל הכלבים כיוון שהפסיק להיות רווחי. זה לא שהטלוויזיה התעשתה וקלטה שהוא עושה מניפולציות איומות של רגשי הציבור ושהתוכניות שלו נחותות. לא. היא פשוט הפסיקה להרוויח ממנו. 
יש לציין כאן כמובן שדודו טופז היה אמן בניצול התקשורת לצרכיו. הוא ניווט ביד אמן – מה שמוביל אותי לחשוב שהיה הרבה יותר חכם מתוכניותיו – את התקשורת ליצירת דימוי טלויזיוני של עצמו כחצי אלוהים וכמועמד אפשרי לראשות הממשלה. ברור לי שהוא היה מודע לכללי המשחק ואז יגידו אנשי השוק החופשי – הוא ידע את כללי המשחק ולכן זה הוגן. אכן, אי אפשר להגיד שהוא קרבן מסכן ותמים. זה לא. הוא היה קרבן לא תמים של השיטה ממנה ניזון ואשר אותה ניצל עד תום, אלא שהוא לא שם לב שבשעה שהוא מנצל אותה יש מישהו שמנצל אותו. הוא היה קרבן של השיטה בה בעת שהיה אמן השיטה. התקשורת שהמליכה אותו היתה גם התקשורת שהרגה אותו ולו היה חלק פעיל בכל זה.

 

 

25 תגובות

  1. זה בדיוק גם מה שאני טוענת.
    אנחנו בכלל עבדים של התקשורת, היא מסיתה מפלגת, ממליכה ואנחנו הולכים אחריה כעיוורים. לא חושבים, תוהים, בודקים. אני כותבת על זה בלי סןף .
    הפכנו למחויבים לאליל אחד: תקשורת.
    עבודת אלילים מסוג חדש.
    ועכשיו רוצים שסלברטיז יבקרו בבתי הספר שזה ההמשך של אותו הדבר עצמו.
    היצור הדכאוני הבא כבר מתבשל באולפנים.
    למי אכפת?

  2. ת'אמת מיכה? כשיש לך נדודי שינה מציעה לך לספור כבשים אם האלטרנטיבה שלך היא מחשבות אודות דודו טופז. לא אתייחס לכל דבריך אלא לנקודות מספר.
    תאמין לי, זה נורא מתייפף גם לי להגיד שלא ראיתי אף תוכנית שלו. בשונה ממך ראיתי – אחת, מספר דקות… וזה הספיק לי לדעת שזו לא כוס התה שלי. אבל אתה, שלא ראית, מי אתה שתבוא ותבקר את הרמה שלו או של צופיו?
    אני משתדלת, לא תמיד בהצלחה, להימנע מהכללות. "ריאליטי זה לא טוב" מול "תעודה זה איכותי", וכך "כוכב נולד" מול "דרמה ישראלית / בריטית" וכיוצא בזה. בכל סוגה ניתן למצוא גם את העילית וגם את הזיבורית.

    לעצם העניין. אני, כחלק מקהל כלשהו, בין אם צפיתי או לא בתתוכניות של דודו טופז, לא מוכנה לקחת אפילו מיליגרם אחד של מחשבת אשמה הנוגעת למותו.

    לשאלה שלך: "מי הרג את דודו טופז?" יש רק תשובה אחת: "דודו טופז הרג את דודו טופז". הוא לא הרג אותו ברגע שנתלה על הברז בחדר השירותים. הוא הרג אותו הרבה קודם. כששבר את המשקפיים של שניצר כי לא אהב את הביקורת שלו………. וכוווווווולם קיבלו בהבנה…
    כשצבט / נישק / ופגע בדרכים שונות בבנות, חכמות או מטופשות ככל שתהיינה שהעריצו את האדמה שדרך עליה, וכווווווווווולם סלחו,ובאלה סלל את הדרך ללגיטימציה פנימית שנתן לעצמו כשתכנן לפגוע פיזית באנשים, מתוך מחשבת נקם וזדון, בשל צניחת הקריירה שלו.

    דודו טופז הרג את דודו טופז והרבה לפני שמישהו מאתנו שם לב. ואילו מישהו היה שם לב, היה משתנה משהו? מה פתאום. זה כדור שלג שנועד להתגלגל ל………. אבדון.

    • טובה, מי המשיך לקדם אותו למרות מעשיו?
      אני חוששת אי אפשר להתמם.

    • טובה, אדם יכול לנצל את השיטה ולהיות קורבן שלה בעת ובעונה אחת. דודו טופז, כפי שכתבתי לא היה תמים. הוא ניצל את השיטה עד תום אבל גם מת ממנה. ובינינו, אם הייתי במקומו – בן 63 ובעתידי היו 10-15 שנות מאסר, הייתי מתאבד גם.

  3. דודו טופז הרג את עצמו. אז הורידו אותו מהמסך, סו ווט? הוא לא יודע לכתוב תוכניות אחרות? לא ידע והשכיל לבוא עם רעיונות חדשים? ריאליטי חדש שהיה יכול ליצור? להתעסק בבידור נטו, לא בטלוויזיה?

    הוא היה מתוסכל שלא נותנים לו צומי, אז הוא פגע באלה שלא נתנו לא. הוא אשם בזה בלבד. הוא לא הסתגל למציאות – והמציאות סטרה לו בכוח רב על פניו. והתוצאות על חשבונו.

  4. דודו טופז נזרק בשעתו מהפריים-טיים בעיקר בשל המכרז בערוץ 2.
    בהצעה אותה הגישו להארכת זכיונם החליטו קברניטי קשת – אבי ניר ושו"ת – להוציא את דודו טופז מהחשש שזה יפגע בזכייתם. אנשי הרשות השנייה שמו דגש באותו מכרז על תכנים איכותיים וחינוכיים והזכייניות הגישו הצעות שיענו על דרישותיהם.
    גם ההסתבכויות של טופז לא סייעו לו. גם לא הקוק שהוא צרך כדי לספק לזכיינית קשת ולעצמו את אותם 40% רייטינג מפורסמים.
    דודו טופז הפך לבדיחה בקרב אנשי הטלוויזיה באותם השנים. הם נהנו לצחוק עליו ולחקות אותו. הם נהנו ממפלתו. האליטה הטלוויזיונית החדשה והצעירה שמה ללעג את עשייתו הטלווזיונית ודמותו הציבורית והאישית

    • לאנונימי – אם תיכנס לפוסט שכתבתי בשעה האחרונה: http://blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=12784&blogID=53
      תראה שמה שכתבת מחזק את דברי. התקשורת שהמליכה את טופז ונתנה לו פריים טיים נהנתה לחבוט בו כשנפל מגדולתו. ממש כמו הילדים הרעים של הכיתה שמכים את המנהיג הקודם כשמגיע מנהיג חדש לשכונה. המלך מת יחי המלך החדש.

  5. לאביטל

    להיתממות – מה זו עושה?

    אין לי כוונה לקחת על עצמי אפילו שמצון קטן של אחריות.

    לעיקרו של דבר, לא התייחסתי לחוק המוכר בעולם הבידור כי THERE'S NO BUSINESS LIKE SHOW כל עוד הקופה רושמת. דודו הכיר את החוק, שיחק בו, צבר מזומנים בכמות נכבדה ואהב את המגרש כל עוד השמש זרחה מעליו.

    בהגיע יום סגריר בחר לא רק לעצום עין מההתנהלות הטבעית אלא לשבור את אמות המוסר.

    אין בכל רמ"ח אברי שמץ של רחמים / חסד / אמפתיה / הבנה ובטח של הזדהות. אבל בגדול ובקול רם: אין עלי, או לצורך זה, על מושכי החוטים בעולם הבידור אף לא טיפת אחת קטנה של אחריות.

    ולכן, בלי כל היתממות, דודו טופז בחר להרוג את דודו טופז. סיבות פסיכולוגיות? איש לא שמני כמומחית. סיבות מוסריות? האמיני לי שידי וגם ידייך וידי כולם – נקיות.

    • טובה, אני לא צריך לספר לך על כוחו הגדול של התסכול. התסכול הוביל אותו לצעד לא רציונאלי – הרי לא היה משיג שום דבר דרך האלימות המתוכננת של מעשיו. רק נקמה קטנה. הנשק של החלשים כשהם עומדים מול מישהו חזק מהם – הם מכים ביודעם שבסופו של דבר יוכו עד זוב דם.

    • טובה אין בי שמץ של אשמה כמעט 10 שנים שאיני מחזיקה טלויזיה בבית.

      אולם כן, לדעתי היה מי שהמליך ובעט.
      כמובן שלאדם יכולת בחירה וזה בינו לבינו ויש מי שרואה.
      אולם דודו אינו היחיד, איני רוצה לנקוב בשמות, אבל כה הרבה נפלו.
      פתאום הגיעו לגיל קצת מגעיל וזנו בדרכם ובמעשיהם, רק בשל ההמלכה והזריקה.
      האם יש להמליך איש, על כי בידר, או בחורה כי שדייה גדולים ושפתייה נפוחות מסילקון.
      ומה יקרה כשהם נמאסים.
      רבים מהם מזיקים לנו, לא כמו דודו, אך כל נזק נרשם.

      דודו טופז, הוא בעיניי סמל להתתדרדרות חברתית.
      תמרור.
      אבל יש שבוחרים להתעלם.

  6. הי מיכה,

    התקשורת היא אכן אליטה כוחנית שבדרך למעלה (היא לעולם תשאף לעוד) שמחה לדרוס כל "אליטה מתחרה" במיוחד זו הצבאית השנואה עליה (וגם על האליטה האינטלקטואלית-אקדמית כמובן). כל מלחמת האליטות הזו מתנהלת בנימוקים חברתיים וערכיים לכאורה כשבעצם היא אגואיסטית לחלוטין ומזיקה מאוד מאוד.

    אבל הטענות שלך לגבי דודו טופז הן מסוג סוג ההגיון האנדרדוגי חסר אבחנה שאיני מקבל לא בתחום הזה ולא בכל תחום אחר. לא צריך לעושת הנחה לשום תוקפן ולחפש את התירוצים לאלימות שלו. תירוצים יש תמיד למכביר, אבל השאלה היא מהיכן הצורך להצדיק שוב ושוב את הרוע?

  7. בכלל, אני רואה הרבה חוסר נחת מן התקשורת. להזכירכם, התקשורת היא עגל הזהב לה בוחרים, עם הדגש על הפועל בחירה, לסגוד.

    להאשים את התקשורת בשנת 2009 זה כמו להאשים את כדור הארץ על היותו עגול. אני מסרבת כרגע להיכנס לתולדות התפתחותה של התקשורת; אני מסכימה שהתקשורת מתנהגת כמעצבת השקפות עולם ודיעות ואפילו של המציאות, אבל…. רק של אלה שבוחרים בכך.

    יש מי שמאפשר או מזמין את התקשורת לעצב את בחירותיו האמנותיות / התרבותיות / החברתיות / הפוליטיות / האופנתיות וכו' וכו'. מי שאינו מאפשר או מזמין זאת – נכון שפה ושם ישחה נגד הזרם אבל בטוח שלא יטבע.

    אני גם חושבת שקשירת מקומה של התקשורת בחברה להתנהגויותיו של דודו טופז היא מחמאה אקססיבית ביותר. אין ביניהם ולא כלום. לא זוכרת שדן שילון שהיה "מלך טלוויזיה" שקד על פעולות קטלניות עם נפילתו מגדולתו ואפשר למנות רבים ואחרים.

    מצטערת. ההפרעה של דודו טופז, תהיה אשר תהיה, היא נחלתו בלבד. על "נכונות" הבחירה שלו לא אתווכח, זו היתה הבחירה שלו, הוא זכאי לה. ולאחר שניקיתי את עצמי ואת כולנו כפרטים ממותו, בין אם אנחנו צופים בטלוויזיה ובין אם לא, אני טוענת שגם התקשורת – פטורה וזכאית מחטא המתתו.

    ובכלל, כולנו ממש נענים לשאיפות שלו לתפוס מקום בעולם העניין שלנו בעיסוק המוגזם בו. ולכן, לא אמשיך את השיח הזה.

  8. מירי פליישר

    יפה כתבת. האם תקשורת בכלל מתקשרת? לדעתי היא זיוף של קשר,זיוף עבור הרייטינג ,והרייטינג מתעתע באנשים.אנשים כמהים לאהבה וטועים לקבל את הזיופים כאמת כמו למשל….בלוגים.

    • יפה אמרת מירי וזה ממשיך לי את תגובתך הקודמת.
      אלו הרהורים שעולים גם בי.
      התקשורת האמיתית היא תוצאה של הכרות מעמיקה בלי להסגר מול מחשב או מכשיר, ואז להתמסר לקבלה בלי פחד.
      וזה קשה לרובינו.
      כי יש בנו צד שדוחה, ומתחפש לגאווה שאף היא תוצאה של חרדה.

      אבל היו כאלה שפיצחו את השיטה.

  9. כרגיל, מיכה הכתיבה שלך כל כך מדוייקת ומאוזנת לשני צידי המטבע במקרה הזה.

    אבל כשאני צופה ב"מלך הרייטינג" של דורון צברי קשה לי שלא לתפוס צד, כמזרחי, מרוקאי, אלים ושטוף שנאה (עפ"י טופז).
    אני מוצא שהאיש טבע בדייסה שהוא עצמו בישל כפי שניסחת זאת :"ביד אמן".
    האיש היה מגלומן,נרקסיסט, ואופורטוניסט שהשתמש בסיוע הטלוויזיה באופן כל כך פטרוני ובוטה באוכלוסיה ממנה סלד כל כך(מזרחים בני מעמד הפועלים,צ'חצ'חים).באופן פרדוקסלי אלה שהאלילו אותו לאחר מותו והפכו אותו ללא פחות מקדוש מעונה הם אותם צ'חצ'חים בהם השתמש בצורה כל כך בוטה ומשפילה.

  10. אני הולכת לכתוב כמה קלישאות אבל לדעתי נכונות וכדי להגיד אותם:
    1. כל אדם צריך לדעת מתי לפרוש.
    2. כל בן אדם צריך להבין שיש לו תחליף.
    3. טעם ועיניין אלו דברים משתנים כמו אופנה.
    4. כדאי תמיד להיות בפרופורציה ולדעת להיות פתוח וקשוב לסביבה.
    ולא לחשוב שאתה יודע הכי טוב- כי אתה לא!
    5. ומה לעשות- כל אמן הוא קצת או הרבה:
    – משוגע
    – קיצוני
    – בעל רגישות יתר
    – חווה בדידות
    – קורבן
    וכו'…

    אני יכולה לכתוב עוד קלישאות אבל אני שונאת קלישאות…

  11. חבל שכתבת שנשים זו קבוצת משנה. הרסת לי.

    • האמת שסוציולוגית נשים מוגדרות כקטגוריה חברתית כמו גברים או מורים או נמוכים, אבל אני מנסה לא לכתוב כאן סוציולוגית. למה זה הורס לך? כשמדברים בסוציולוגית על קבוצות משנה או על תרבויות משנה לא מתכוונים לקבוצות שחשיבותן משנית אלא לקבוצות שחולקות תרבות משותפת עם החברה הכוללת אולם יש להן מאפיינים הייחודיים רק להן ומייחדים אותן מהשאר. אני חושב שהדבר נכון לגבי שנים וגם לגבי גברים.

  12. זה הדבר הטוב ביותר שכתבת עד כה. כל הכבוד. כתיבה מעולה

© כל הזכויות שמורות למיכה שמחון