בננות - בלוגים / / מיכה מחכה לסין או נמאס לי מאמריקה (ארהב)
הבלוג של מיכה שמחון
  • מיכה שמחון

    רחוב השומר 15 חיפה   אחוזה, חיפה נוה שאנן, חיפה בי"ס בארי בי"ס עירוני ג' השומר הצעיר נוער הליכוד נח"ל מלחמת לבנון מר"צ גשור אירופה אוסטרליה ניו זילנד תאילנד  יפן ישראל ירושלים אוניברסיטה אגי הרבה הונגריה תעודת הוראה גימנסיה רחביה מ.א. סוציולוגיה ואנתרופולוגיה יוליה קצת רוסיה בי"ס לצילום מוסררה הודו פלורנטין, תל אביב בי"ס לצילום מוסררה בי"ס גבעת גונן בקטמונים ירושלים סיגלית יד אליהו מכללת ספיר בי"ס לצילום גיאוגרפי  תלמה ילין ובאמצע התחתנתי התגרשתי התחתנתי לתמיד ועכשיו אבא טרי לאימרי מלמד באוניברסיטה העברית תעודת הוראה בסוציולוגיה ופסיכולוגיה מלמד במכון הטכנולוגי בחולון ועכשיו אבא טרי לעלמא

מיכה מחכה לסין או נמאס לי מאמריקה (ארהב)

 

 

אני מחכה לסינים. זה נשמע מוזר, אולי, אבל ממש נמאס לי מהאמריקאים האלה ומהדרך שבה הם מנהלים את העולם. האמריקאים טוענים, ויש לי תחושה שהם אפילו מאמינים בזה, שהם נלחמים למען עולם טוב יותר ודמוקראטי יותר ושהם רוצים שלום עולמי, אבל אם תקחו שיפוד ותתקעו אותו בעיני כל הסערות בעולם הזה: בכל הסכסוכים והמלחמות והמאבקים וארגוני הטרור, ואחר כך תסתכלו על היד המחזיקה את השיפוד, היא תהיה ידה הארוכה של ארה"ב. כשאני מסתכל על הסכסוך הישראלי – ערבי אני חושש שמי שמלבה אותו היא ארה"ב. ככל שהסכסוך יימשך ויעמיק, כך משקלה של ארה"ב בו יגדל. גם ההשפעה שלה ועמדתה בעיני העולם וגם הכלכלה שלה. הנשיא האמריקאי קלוין קולידג' אמר בשנות העשרים כי העסק של ארה"ב הוא עסקים ובאנגלית: The business of America is business. המשפט בד"כ מציין הכרזת בטחון בחוסנה הכלכלי של ארה"ב. אני רואה בו משהו אחר לגמרי. בעיני הוא מציין את העליונות של האינטרס הכלכלי האמריקאי על פני כל שאר האינטרסים של בני שאר העמים. כלומר יש כאן הצהרה מפורשת לפיה מה שמענין את האמריקאים  הוא העסקים שלהם. השאר לא מענין אותם. ולכן אם נרצה להבין מה הם עשו באפגניסטן או עושים בכווית או בוחשים בו בישראל או דוחפים אליו בכל מקום אחר מאפריקה ועד המזרח הקרוב, מרוסיה ועד המזרח הרחוק, הרי שהתשובה תימצא בעסקים. האמריקאים, דומה,  מייצרים איזורי סכסוך בכדי להפיץ דרכם נשק קונבנציונאלי להשמדה המונית. כך נולד הטאליבן, כך נולדה אל קעידה ובאותו הגיון מטופש וציני נולד החמאס (ע"י ישראל) והחיזבאללה. למי שלא יודע החמאס נולדה אחרי שמונה חודשים של אינטיפאדה ראשונה מתוך ארגון שנקרא המוג'מע, שקיבל תקציב מישראל. למרבה האירוניה, עד שישראל הבינה את זה היא גם תקצבה את החמאס. אחר כך הפסיקה. השיעים בלבנון היו בני בריתה של ישראל במלחמת לבנון הראשונה, בה היה לי העונג המפוקפק להשתתף כחייל סדיר, רק אחרי שישראל לא הראתה סימני עזיבה של לבנון הוקם החיזבאללה והפך לאויב הגדול ביותר של ישראל. בדיוק באותו אופן קמו ומומנו אל קעידה והטאליבן ע"י ארה"ב עצמה. יש לי תחושה שהכלל הקובע שמה שגדול יותר טוב יותר מסביר לא רק את ההגיון המקדונלדי של: להגדיל, ולא רק את שיעורי השמנת היתר obesity בארה"ב, אלא גם את הגודל של הסכסוכים שארה"ב מעורבת בהם. היא מגדילה אותם למידה האמריקאית. BIG IN AMERICA.
אני אפילו לא סובל את האופן שבו האומה השתלטנית הזו השתלטה על המושג: אמריקה. ממתי תושבי ארה"ב זכאים כך להלאים לעצמם את התואר: אמריקאים. הרי אמריקאים הם גם קנדים וגם תושבי מרכז ודרום אמריקה. תחשבו לרגע שגרמניה היתה מלאימה את התואר: אירופאים. כולנו היינו נדרכים ונחרדים, שמא הרייך הרביעי הגיע. אז למה אמריקה לא מחרידה אותנו? כי היא סיממה אותנו בסם של האומה הדמוקראטית שוחרת השלום. שוחרת שלום, אני חושב שקצת מגוחך לקרוא לה היום, אחרי נהרות הדם שהטפשות הטקסאנית שופכת בעיראק וטיפשויות אחרות שפכו בויטנאם או בקוריאה או התוצאות של הטיפשויות האלה שפכו בקמבודיה. גם החרם המטופש על קובה, שמוטט את כלכלתה בתור עונש על הפיכתה למדינה קומוניסטית מורה על יחסה המדהים של ארה"ב לריבונתן של מדינות אחרות. אני רוצה לדבר גם על הפסאודו דמוקראטיות של ארה"ב. ממתי ארה"ב דמוקראטית? נסו להקים בארה"ב מפלגה קומוניסטית ותראו מה קורה לקווי הטלפון שלכם. ובכלל אולי כדאי שתרדו למטעי הסוכר של חברות המשקאות הקלים ותראו באילו תנאים עובדים שם פועלי הסוכר "האפריקאים אמריקאים" בחסות הכלכלה של העשירים מבית החרושת הקפיטאליסטי של ארה"ב שדומה שלא מיצה עדין את געגועיו לימי העבדות העליזים. אולי תלכו לבתי המעמד הכלכלי הנמוך בארה"ב ותראו למי מהם יש ביטוח בריאות. ליותר מחמישים מיליון אמריקאים אין ביטוח בריאות כלל. אין להם כסף לשלם על גבס לרגל שבורה והיא מתאחה מאליה. עקומה. עקומה כמו השיטה הקפיטליסטית הנפלאה הזו. ממש שוויון אחווה וחירות. ממתי דמוקראטיה היא תנועה מתמדת בין שתי מפלגות שמייצגות האחת את פפסי קולה והשניה את קוקה קולה? 
אז אני מחכה לסינים. לפחות אצלם אתה מקבל מה שאתה רואה. What you see is what you get.
אם כבר אין דמוקראטיה, לפחות שלא יספרו לי שיש. אני מעדיף לא לחיות בסיפור אורווליאני. ובכלל שמתם לב שמי שמדבר הכי הרבה על דמוקראטיה הוא מי שאין לו אותה? בתקופה הסובייטית הארורה, למדינות מזרח אירופה קראו תמיד בשמות שהיה בהם הרפובליקה הדמוקראטית של X. תגידו לי למה צרפת או אנגליה או שבדיה לא קוראות לעצמן הרפובליקה הדמוקראטית של X? פשוט בגלל שזה ברור שהן דמוקראטיות. השאר צריכות לספר את זה לעצמן כל יום, כדי לעשות כאילו. ארה"ב צריכה לספר לעולם כל יום שהיא נלחמת למען השכנת (= השלטה בכוח) הדמוקראטיה בעולם, כדי שהעולם לא יעצור לרגע וישאל: האמנם? דמוקראטיה? ארה"ב?

 

 

28 תגובות

  1. רונית בר-לביא

    חזק ביותר,
    הרעיון והכתיבה.

  2. ניסחת יפה את התנגדותך לארצות הברית של אמריקה (זה שמם)אבל מה הקשר בין הניתוח שלך לבין מסקנתך שאתה
    מחכה לסינים? השלטון בסין הוא השריד האחרון לרפובליקות העממיות שביקרת כל כך בחריפות. ילדים מועסקים בו בתנאי עבדות,אלפי אנשים מוצאים בו להורג ללא משפט, הוא צובר הון עתק מהצפת השוק העולמי בסחורות זולות, מעתיק ללא בושה ומבלי לקבל רשות מאיש כל דבר, החל בתוכנות וכלה בפסי ייצור של מכוניות, ומכין את היום שבו יפעיל את הכח הרב שהוא צובר להשתלט על העולם, ואז תכתוב את פרק ב" של הבלוג, "למה טעיתי שחיכיתי לסינים…"

    • מוטי יקירי
      קודם כל לגבי שמה של ארה"ב: היא ארצות הברית של אמריקה ולא אמריקה של ארצות הברית. מעט צניעות לא תזיק וגם פחות נטיות השתלטות. כשבני ארה"ב קוראים לעצמם אמריקאים, איזה שם הם משאירים לדרום ולמרכז אמריקאים ולקנדים? בנים חורגים לאמריקה?
      לגבי שאר הטענות שלך, אמריקה היא ראשונת המעסיקות בסדנאות יזע במדינות "העולם השלישי" (שלישי למי? בפוסט קרוב), היא אחת האחראיות לכך שיש עולם שלישי ושילדים מועסקים בו בתנאי עבדות. רבות דובר על בתי החרושת האמריקאים באסיה ובדרום אמריקה, שמייצרים בזול את מה שאמריקה תמכור ביוקר, מה שישאיר אותה בראש המדינות העשירות בעולם. מעבר לכך טייל לך מעט בביתך וערוך רשימה של כל הדברים המיוצרים בסין וחשב כמה כסף חסכת כתוצאה מכך. עכשיו תחשוב עוד פעם מי משתף פעולה עם השחיתות המוסרית של השלטון הסיני ולמה? ואל תדאג, גם אצלי בבית הרשימה תהיה ארוכה. ארוכה אף יותר. עכשיו תראה לי מישהו שמעדיף לקנות משהו יקר כשהוא יכול לקנות זול.
      והדבר האחרון, בשום נקודה לאורך הפוסט לא טענתי או אפילו רמזתי לכך שהסינים הם שעתוק של אמא תרזה. הם משטר לא דמוקראטי, רודני, נצלני ובעל נטיות השתלטות על העולם. אבל האין ארה"ב כך בדיוק? לא בדיוק. ארה"ב גם מחרחרת מלחמה בכל מקום שבו ידה מגעת. היא הרגה יותר אנשים מסין. הדבר שעומד לזכותה של סין הוא העובדה שהיא אינה מדברת בשני קולות. היא לרגע לא מתיימרת להיות הדמוקראטיה הגדולה בעולם. ואגב הדמוקראטיה הגדולה בעולם אינה ארה"ב, אלא הודו. אבל זה ייכנס לפוסט שיעסוק בעולם השלישי, הראשון וזה שביניהם.

  3. הניתוח שלך מיכה מסקרן וכתוב יפה אבל מופרך בלא מעט מובנים – לאו דווקא בגלל העובדות אלא בגלל הפרשנות.

    אציין שכל אימפריה נתונה לביקורת. זו בדרך כלל הולכת ומתחזקת לא כשהיא נעשית חזקה אלא דווקא כשהיא הולכת ונחלשת. הטענה שארה"ב היא היד שמחזיקה את השיפוד היא טענה של אנשים שלא מודעים לכך שהשיפוד הזה הוא הקצה של מערך אידיאולוגי שאתה יכול להתווכח איתו אבל אין אימפריה שיכולה בלעדיו.
    ארה"ב היא בצדק "שוטר העולם", במיוחד לאחר שהבריון ההוליוודי שלה, קראו לו רייגן, הצליח בכוח תכנית מופרכת עם רה"ת SDS (או בהוליוודית "מלחמת הכוכבים") לסיים פחות או יותר את המלחמה הקרה. פרטים בארכיונים.

    ארה"ב עושה היום את העבודה המלוכלכת, תרתי משמע, גם בשביל הרבה עמים ואיזורים קטנים ומסוכסכים. אני לא טוען שהיו מתים פחות בלעדיה – מה שבטוח שהיו חיים הרבה פחות טוב בעולם שבלעדיה. יותר עמים ויותר אנשים היו סובלים מעריצות.

    בלי קשר, האומה האמריקנית סובלת ממה שנראה כקריסה של התרבות הפוסט-מודרניסטית שהיא יצרה וטיפחה לעצמה – מנהיגים פחות ופחות חכמים שמנהלים מדיניות חוץ (וגם פנים) כושלת, ונכון ציינת שאינטרסים גדולים מנהלים גם אותם, שטחיות מובנית כמעט בכל תחום והשמנה למימדים מפלצתיים – שגם זו תופעה תרבותית ופיזיולוגית מקבילה ולא לחינם.. כשאתה מתרגל להגדיל אז גם השגיאות מקבלות מימדים של מעצמה.

    אבל מכאן ועד לאהדה שאתה מגלה לבהירות וה-WYSIWYG הסינית צריכה להיות רחוקה הדרך. הרי לוגיקה כזו יכולה לתמוך למשל במנהיג ישראלי "חזק" שלפחות איתו "אתה מקבל מה שאתה רואה".. ליברמן כבר מתכונן..

    הניתוח שלך מעורר אהדה אבל הוא סובל משורשים מרכסיסטיים שאני אוהד מאד אבל נראים קצת לא רלוונטיים לעולם של היום ולפחות לא לדיון הזה. הרי הסינים עצמם מצליחים רק בשל העובדה שלצד השלטון העריץ והאלים שלהם הם אימצו את הקפיטליזם האמריקני וכאן אפשר בהחלט להגיד שלפחות עם הכלכלה האמריקאית "אתה מקבל מה שאתה רואה"..

    בקיצור, החיים מסובכים.. הפוסט שלך מסקרן אבל לא ממש מחזיק מים (גם בירה זה טוב..), כי אפילו את כל הגרילה שאתה מגייס לדיון יצרו לא המנהיגים הטפשים של אמריקה (כן, אמריקה – זה כמו שאם תגור בבניין של שלום חנוך אתה תגור "בבניין של שלום חנוך" ואגב הוא לדעתי מלך הרוק הישראלי ולא סחרוף.. עברתי על עוד פוסטים מרתקים שלך..) – אלא המנהיגים הפנטיים שמוכרים לעמים מדוכאים אשליות דתיות ושולטים בחייהם דרך מותם.

    אתה תוצר מבורך של דמוקרטיה ראוייה אבל דומני ששנינו לא מכירים משטרים אחרים. העולם הרבה יותר מורכב ממדינה הקטנה שאנחנו ואמריקה, נרצה או לא, היא העולם היום – לטוב ולרע.

    יתכן, אגב, שהסינים הם העתיד אבל אני לא בטוח שנאהב לחיות בעולם כזה..

    היה כיף אצלך.

    • הי נדב
      טוב לדעת שאתה מבקר. יש לי כצפוי כמה השגות על ההשגות שלך: האחת היא שפרשנות אינה יכולה להיות מופרכת, שכן היא תלוית מבט ומבט אינו יכול להיות מופרך. הוא כמובן יכול להיות מנוגד למבטך ואת זה אנחנו יודעים כבר מכמה שיחות קודמות. העובדות לבדן עלולות להיות מופרכות. מעבר לכך, אני מסכים איתך שמידת הביקורת על אימפריות מתרבות ככל ששקיעתן מואצת. ומאחר שברור שארה"ב שוקעת, הרי אני מדרבן אותה לסיים עם זה מבלי להחריב את העולם שעוד נשאר.
      לגבי מלחמת הכוכבים הרייגנית, איני מצליח לחשוב על בדיחה מסוכנת ממנה לעולם. איני מסכים עם הקביעה כי היא זו שסיימה את המלחמה הקרה. הידלדלות התקציב בבריה"מ היא זו שסיימה את המלחמה הקרה. לגבי הWYSIWYG הרי שאני מסכים עם הרבה פוליטיקאים מהשמאל שמעדיפים את הבהירות הליברמנית על הטשטוש והעמימות האולמרטית והקדימאית בכלל. מדברים שלום ודופקים את הפלסטינים על הדרך. לגבי שלום וברי, אני חושב שאין טוב מהם לייצג את ההבדל המהותי בינינו: שלום חנוך הוא כור ההיתוך שהותיר לעצמו זהות אשכנזית קיבוצניקית מבודדת – ארץ ישראל הישנה והטובה והבלתי מזרחית בעליל. ואילו ברי סחרוף הוא זה שהזכיר ומזכיר לישראל את העובדה המצערת לדידם של כמה שיש כאן מספר לא קטן ולא מבוטל של מזרחיים. הוא עושה רוק מזרחי שאין ישראלי ממנו. למעשה מינימאל קומפקט הצליחה באירופה דוקא בגלל זה. בגלל המזרחיות שלה. ולגבי המזרחיות והערביות אני יודע שיש לנו שפה משותפת.
      תבוא לבקר. אוהב להתווכח איתך על כוס קפה.

      • אמיר פרג'ון

        הי מיכה.. תתחדש על הבלוג.
        אני רוצה להגיב לך. כודם כל בזה שכל הכבוד. צריך להעלות דברים. דיבורים. זה חשוב. ובאמת יש אמירות מקוממות ( לעולם שלנו לא חסר) כמו שקוראים לאמריקה אמריקה , למרות האמריקות המוקדמות שהיו הרבה יותר מפותחות ( מצד שני , הם הביאו את השם. אם היו קוראים לזה קצלטנאנגו , למשל , לא היו מדברים על ארה"ב.) באותה מידה אפשר להתרעם על כך שלישראל קוראים ישראל. ישראל זה לא שם של מקום , אלא של עם, וגם זה במקרה של הקלות עצמיות. שינוי השם גורר משמעויות מרחיכות לכת , שמצוכם אני מבין רק חלק קטן , וגם הוא מקומם אותי מאוד. ככה שלא צריך לחפש רחוק כדי למצוא בריונות ויהירות. זאת הגרסא שלי ל"עניי עירך קודמים".

        ובקשר לסין. האם אתה באמת מאמין , שמאחורי הרצון הסיני להצלחה עומד כוח אחר מזה של האמריקאים? האם אתה סבור שיש הבדר כלשהו מלבד הזמן שבשלטון ( שהוא באמת משחיט וממאיס) בין הנפוחים האלה והאלה? הרי סין רק מחכה לרגע שתוכל לפתוח סווט שופס על אדמת ארה"ב , או כל אדמה אחרת שמחירי הנדל"ן וכה"א בהם נמוכים. לראיה , ההסכם שת"ף שנחתם בינם לבין מדינה אפריקאית , שנותן לסין למכור הרבה טכנולוגיה ולהציף את השוק בבדים ומוצרים תעשייתיים , אשר משאירים את המקומיים בלי פרנסה ,ובתמורה היא מקבלת חוב גדול מאוד , שמשאיר עוד מדינה בכיסה. מדיניות אמריקאית במיטבה (ראה הבנק העולמי).לא רק אמריקאית. אנושית. גם לסינים יהיה את התור שלהם. זה לא ישנה הרבה.

        ובהקשר של ניכוס יבשות: אני נוסע לאירופה. לבלקן ליתר דיוק. אה , אז למה אתה לא אומר בלקן ? חשבתי כבר צרפת , או אנגליה , או ספרד. אבל הבלקנים זה הבלקן , או מקסימום " מזרח אירופה". כולם חוטאים בהכל , מיכה.

        שבוע טוב.

        • מיכה שמחון

          הי אמיר
          נחמד שאתה קורא אותי.
          תראה, לגבי ישראל, זה שם של ממלכה קדומה (ראה תנ"ך) ומכאן שלא רק עם אלא גם מקום, תרצה מדינה במושגי העולם העתיק. אני מעדיף לקרוא לשכנתה של תיאלנד, מיאנמר כשמה ולא כשם שהמציאו האנגלים: בורמה. גם לאמריקה אני מעדיף לקרוא בכל שם שילידיה היו בוחרים, ולא על שמו של אמריגו דה ספוצ"י שכבש אותה בראשונה. למה בעצם זה נראה לכולנו נורמאלי גם לכבוש יבשת שלמה וגם לכפות את השם והשפה על ילידיה. מה זה לגלות את אמריקה? הרי היבשת והאנשים התקיימו גם לפני שגילו אותם. אז מה זה לגלות? זה בעצם לספר לאירופאים שיש עמים שלמים שניתן לנצל ולעשוק ולגנוב את מחצביהם ואוצרותיהם התרבותיים. גניבה וכיבוש. בוא נקרא לילד בשמו: זה כיבוש. וכיבוש כמו שאנחנו יודעים על בשרנו ובעיקר על בשר הפלסטינים, משחית. ומכאן למסקנה המתבקשת: הסינים, כשיכבשו אותנו, וזה קרוב, יהיו למושחתים גם הם. האמת הם כבר מתרגלים שחיתות יפה גם היום.
          אני חושב שיש כאן קסנופוביה פשוטה מפני הלא מערבי. התרגלנו לחשוב על עצמנו כמערביים ולכן הכובש מהמזרח נראה לנו מסוכן יותר. הרי כולנו חיים בכיבוש. כיבוש אמריקאי. אז עכשיו נחייה בכיבוש סיני. נראה עוד מאה שנה ברטרוספקטיבה מי היה גרוע יותר. במילא, לנו הפיונים, אין אלא לקבל בהכנעה את הכיבוש. זה לא שנוכל באמת למנוע אותו. גם בוא לא נשכח, הכיבוש האמריקאי שכל כך התרגלנו אליו הוא בקושי בן 60 וצ"ופצ"יק. זה לא הרבה. העולם הסתדר בלי אמריקה מספיק זמן. אבל בזמן שאמריקה קיימת, היא אמנם הצילה אותנו מזרועות הנאצים ימ"ש, אבל האמנם ניתן לומר שהעולם טוב יותר וצודק יותר עכשיו מאשר בתחילת המאה העשרים, בתקופה שלפני הנאצים. איני יודע. זה נכון שהקולוניאליזם נגמר, אבל האמנם נגמר? עכשיו מתקיים קולוניאליזם כלכלי תרבותי אמריקאי. הרי הכפר הגלובאלי הוא כפר שנוהג לפי חוקי העיר האמריקאית. היא מכתיבה את תנאי הכניעה. היא מכתיבה מה נאכל ומה נקנה ומה נשיר ומה נראה בקולנוע ומה יהיה הטרנד הבא באמנות ומי ימכור אמנות באיזה מחיר. זה לא קולוניאליזם?
          אנחנו בעיקר יותר עשירים עכשיו. אבל האם כל העולם יותר עשיר עכשיו? ממש לא. בקושי שישית מהעולם הוא זה שמתעשר ומה קורה לשאר העולם? הם מייצרים את המוצרים הזולים של העולם המתעשר. כשהסינים יבואו, זה ישתנה. לא, לא יהיה כאן פתאום צדק, פשוט יחליפו תפקידים. וזה גם סוג של צדק. לא?

  4. אסתר שמחון

    מיכה שלום.
    יש לי רק הערה קטנה אחת בקשר לסינים.
    מאחר ואני בעלת חנות ומתוך נסיוני הסחורה מתוצרת סין הינה באיכות ירודה מאד ולא משתווה למשל לתוצרת שוויץ – שהיא אמנם אירופית
    איכותית מאד ובזה חסרונה של תוצרת סין.
    זול הוא יקר – תרתי משמע.

    אסתר שמחון.

    • מיכה שמחון

      הי מאמי
      לפי הסיפורים של אבא, הרי שבשנות הארבעים והחמישים התוצרת היפנית נחשבה לזולה ובאיכות ירודה. כיום היא שם דבר לאיכות מעולה וגם מחיריה בהתאם. תני לסינים עשר שנים, אולי עשרים ונראה מה תהיה האיכות אז. אז בעצם מה יש לנו כאן? חרדה. חרדה כלכלית פשוטה. אנחנו, במה שאנחנו מתימרים לקרוא המערב, פוחדים שסין תיקח לנו את השגשוג. תיקח לעצמה. ואז חלילה אנחנו נמצא את עצמנו במצב "לא הוגן לחלוטין" הסינים יהיו העשירים ואנחנו המורגלים בעושר נהיה העניים. זה ממש לא פייר. אנחנו כל כך רגילים להיות אלה שמרחמים על העולם ונותנים לו שאריות. למה שנתחלף? ואנחנו גם רגילים שאמריקה הורגת בשביל הדמוקראטיה (יעני) אז מה פתאום שהסינים יהיו ההורגים? הרי אמריקה הורגת את "הרעים" (כלומר אלה שהיא משכנעת אותנו שהם רעים) ואת מי הסינים יהרגו? אולי אותנו? ואולי אנחנו הרעים? המרעיבים? המנצלים? החמסנים? הצינים? המושחתים? הרצחניים? אולי למערב מגיע שמישהו ילמד אותו משהו על חטא היוהרה?

  5. הי מיכה!
    תודה על מאמר פוליטי בבלוג שלך! בסה"כ אני מסכימה עם הנאמר וגם חושבת שיש עוד דוגמאות למכביר, הן מההיסטוריה והן מעתה להוכחת טענתך. אם זאת, אני לא ששה להחליף אימפריה באימפריה ובמיוחד לא באחת כזו שתמיד ראתה עצמה ככזו (וסין ת-מ-י-ד היתה כזו וראתה עצמה עליונה על עמיה השכנים והמוסדות הפוליטים המארגנים שלהם, גם כשהם פלשו אליה וכבשו אותה וניהלו אותה, כמו נכדיו של ג"ינג"יז חאן או המנצ"ורים)
    אולי אפשר לחכות לשלב הקומונות האנרכיות במקום? שנה טובה,
    או"אלמי

    • מיכה שמחון

      הי או"
      בשום מקום לא אמרתי שאני באמת רוצה שינהלו לי כאן את העסקים עמים אחרים. סין לא נראית לי סימפתית כלל. אבל ארה"ב היא זאב במסווה של כבשה ואני מעדיף לבדוק זאבים אמיתיים. אני חושב שסין לאורך ההסטוריה הארוכה שלה ככובשת הסבה פחות נזק מאשר ארה"ב בשישים שבעים שנים שלה כאימפריה. אבל בכל מקרה המאמר מדבר בזכות ה:what you see is what you get. אצל הארה"בים הכל מראית עין. מדברים דמוקראטיה ועושים קפיטאליזם גלובאלי, שהנהנית ממנו היא ארה"ב.
      ולגבי האנרכיה, הו קרופוטקין יקירי משכבר הימים, כמה אהבתי לקרוא את כתביך בגיל ההתבגרות. אבל מצד שני הובס והלוויתן. מה אני אגיד לך, אני לא מספיק סומך כנראה על הגזע האנושי כדי שאשים מבטחי בידי האנרכיה. מהר מאד מישהו יחליט שהוא חייב לעשות סדר בבלאגן הזה. ויש לי תחושה שהסדר הזה יהיה טוטאליטארי. אז אנרכיה – לא תודה.

      • Greetings, Micha
        I agree with all you said in your posting and in your comments. Most aware people in the world see reality the way you put it, and that"s why the U.S. popularity since WWII is deteriorating greatly
        With that said, I"m voting for O"Almi"s anarchist communes, but that"s because I"m just another naive hippie (-;
        Blessings for the New Year
        Peace
        Eitan

        • תודה על התגובה.
          אני באופן תיאורטי גם בעד הקומונות האנרכיות, רק שהטבע האנושי לא כל כך בעדי… שליטה וכוח הן כנראה התכונות האנושיות ביותר. יותר מחמלה ואמפתיה.
          ועדין לו יהי…

  6. צודק על אמריקה. אבל ממש לא הייתי רוצה את סין כתחליף!!!

    • It"s really all in your mind. Even here in the U.S., in the most capitalist country in the world you can find co-operative kind of living and even kibbutz-like settlements. it"s a question of how sick and tired you are of what the system is feeding you up with and how much you"re willing to buy into that un-natural, un-human, I"d say, way of being and living.

      • אני חושב שמקור אי ההסכמה בינינו הוא זוית הראיה: אני מסתכל על העולם במקרו ואתה במיקרו. במיקרו, אתה צודק. אתה וגם אני יכולים לחיות בקומונות אנרכיות, או בכל קומונה מסוג שהוא. אבל זה עדיין לא יפתור את הבעיה העולמית של קפיטאליזם כדרך של שליטה והשתלטות על העולם ותושביו. העולם מונע ע"י כוח על היבטיו השונים וביניהם שליטה, הפצת תרבות, מניפולציות של הפרד ומשול, בריתות וחזיתות וכמובן השתלטות כלכלית וניצול.
        זה לא יכול להתנהל גלובלית על ידי קומונות אנרכיות. זה פתרון פרטי ולא גלובלי. אפילו בין שלוש התרנגולות שאני מגדל בגינתי בתל אביב יש משוואת כוח. זה ברמה של חוק פיזיקאלי, לדעתי. ולכן השאלה היא לא אם נחיה ללא אימפריה שלטת, אלא מי תהיה האימפריה הבאה? והתשובה על זה טריוויאלית. הזמן ממש קרוב. יש לי התערבות על זה שתוך 17שנה סין תהיה כאן ואני הולך להרוויח ארוחה במסעדה. סטייק ניו יורקי לזכר האימפריה שעברה…

    • אני ריאלי. סין בשערים.
      היכונו ללימודי סינית…

      • מיכה שלום
        קראתי ואני מתקשה להבין האם אתה מתאר תחזית פוליטית משלך או שמא אתה מייחל לחילופי האימפריות הללו, או ששתי המגמות שלובות אצלך זו בזו.

        אם זו קריאת כיוון זה בהחלט אפשרי, למרות ששקיעתן ןעלייתן של אימפריות הן תהליך ארוך מהצפוי בתחזית שלך.

        מה-גם שיש כאן שילוב מעניין שהוא לא אימפריה מול אימפריה כמקובל – ראה למשל את היחס המערבי (לא רק האמריקאי!) כלפי האולימפיאדה הצפויה בסין וגירושם של אלפים מביתם – האמריקאים משלבים ידיים עם הסינים וסיבותיהם האימפריאליסטיות עימם.

        ארה"ב של אמריקה היא ארץ איומה מבחינות רבות ובודאי שצבועה – בזה היא לא שונה מכל מקום אחר בעולם רק שהיא גדולה יותר וזה בולט יותר.
        בכל זאת סין מככבת בהוצאת ילדים-פושעים להורג, בסחר באיברים של אסירים, בהפלות וברציחות של תינוקות-בנות, בשיתוף פעולה עם צפון קוריאה, ברדיפה קשה של הומוסקסואלים, בעבודות כפיה ובזיהום קשה של האוויר.

        אם זו התחזית האידאולוגית שלך (ושוב – יתכן שלא , לא הבנתי עד הסוף) אני בהחלט מתחילה לרעוד.
        לא שאני מתה על ארה"ב אבל עדיין היא עדיפה מבחינות רבות.
        זה לא מושלם אבל ממתי אימפריות הן מופת של מוסריות?

        • הי מיכל ב.
          אמרתי גם בפוסט וגם בתגובות לתגובות, שאני לא מת על סין. סין היא מדינה שלא הייתי רוצה לחיות בה.
          קשה להגיד שהיא מופת למה שאני קורא הומניזם, אבל הבעיה שלי עם ארה"ב שהיא לא יותר טובה, היא פשוט מוכרת את עצמה כנעלה מוסרית.
          בארה"ב כבר מזמן לא משנה האמת או המציאות, אלא השיווק והפרסום של מה שאתה רוצה שייחשב לאמת או למציאות. אמריקה משווקת את עצמה כדמוקראטיה, מוסרית ששומרת על זכויות אדם ואחר כך היא הולכת לטבוח בעצמה באזרחים (דוגמא אחת מני רבות: עיראק) לשלוח לאחרים נשק לטבוח באזרחים חפים מפשע (דוגמאות רבות: באחת אנו חיים ואחרת למשל אפגניסטן, ניקרגואה ועוד אינסוף ממש)
          אחר כך היא הולכת להכריח אנשים לחשוב בחופשיות מה טוב להם ואיזו בחירה לעשות, בחירה שיכולה להיות רק מה שארה"ב מכתיבה להם. דמוקראטיה זה טוב, אבל רק אם חמאס לא נבחרים. וישראל העבד הנרצע מחרה מחזיקה אחריה בהבלות הזו ומתימרת לקרוא לעצמה, ארץ האפרטהייד, דמוקראטיה. ואחר כך היא פותחת סניפי סדנאות יזע בכל מדינה עניה אפשרית וכשהיא גומרת למצוץ את לשדה, היא זורקת אותה לכלבים (דפוק וזרוק – סגנון קולוניאלי) ובסוף היא מעזה להמציא תיאוריה מגוחכת (מרשל מקלוהן) שלפיה העולם נהיה כפר גלובאלי ועוד יש שוטים שמאמינים בזה. העולם הוא עיירת הפיתוח של קיבוצי העולם המערבי. מאגר של כוח עבודה זול למפעלים האיזוריים הקיבוציים, ובגרסא עכשווית שוק העבדים הפלסטיני הממתין לזכות ביום עבודה שבו ירוויח מאה שקל שיתנו לילדו קצת אוכל ולמעסיקיו רווחה כלכלית. רק שאצל ארה"ב זה בגדול: כולנו שוק העבדים הפלסטיני הממתין לחסד של האומה השתלטנית הזו. אני לתומי, לא בטוח שסין יכולה להיות גרועה יותר, ועדיין אם אני טועה ואם לא, זה לא בידיים שלי. סין בוא תבוא וכולנו נראה לטוב או לרע. אני מחכה לסין, כי היא תבוא במילא וכי נשבר לי מארה"ב.

          • בין אתוס אימפריאליסטי למציאות אימפריאליסית המרחק רב כתמיד. כבר היו דברים מעולם (ואף גרועים מאלה).

            נדמה לי שהבילבול שלי ושל כמה מגיבים נובע מכך שלא הפרדת בין כמה נושאים:
            ארה"ב היא לא מה שהיא מכריזה שהיא

            (גם סין היא לא ממש רפובליקה עממית-סוציאליסטית, מה? איכשהו הטענות האנטי-אמריקאיות המוצדקות בחלקן נוטות להחוויר את הצדדים הללו)

            אימפיה חדשה באופק – הכונו הכונו!

            עד כן שלב ההיסטוריה-ניתוח האתוס- תחזית לעתיד.

            מכאן מתחילה התסבוכת משום שלהחליף רע ברע (ולענ"ד – שוב – ברע יותר) לא מתיישב עם טענתך הראשונה כלפי ארה"ב:
            כלומר – אם טענתך כלפי ארה"ב היא מוסרית מה סין שייכת לעניין?

            אם טענתך היא מתחום מדעי המדינה הדברים מובנים. אבל הרי אתה עצמך טוען (גם אם לא מביא פירוט מרשים כפי שאתה מביא כנגד ארה"ב. והרי הנתונים על סין ידועים לא פחות) שסין אינה טובה יותר מבחינה מוסרית, מה הבשורה כאן? שנמאס מארה"ב? כי היא לא ישירה ואומרת מה שהיא באמת? ובזה סין טובה ממנה?
            וצרפת אומרת מה שהיא באמת (אפריקה, השירותים החשאיים הרבים , היחס למהגרים)? זה נאיבי.

            הנטיה להציג את הדמוקרטיה המערבית כאיזה מופת של צביעות ומולה לשים (גם אם בהסתייגות)אלטרנטיבות שידועות כלא פחות גרועות הוא ביצה טובענית בעיני.

            זכויות אדם מופרות בכל מקום ובכל זאת במקומות מסוג "סין" ההתערבות בחייו של הפרט (להבדיל ממדיניות החוץ)היא עדיין בוטה יותר.
            רוצה לנסות? בבקשה. שיהיה בהצלחה.

          • הי מיכל ב.
            א. אני באופן אישי מעדיף כמו איתן ואו"אלמי לחיות בקומונות אנרכיסטיות. בכלל חבל שדווקא קרופוטקין וטרוצקי הם אלה שהסובייטים הרגו ולא את החבר סטאלין במקומם. הם היו הרבה יותר מענינים ממנו. ועדיין זה לא יכול להיות, כפי שאמרתי כבר לאיתן, פתרון גלובאלי, אלא רק פרטני. כשזה גלובאלי, קורה מה שקרה בבריה"מ: טוטאליטריות אכזרית ומאד לא קומוניסטית, סוציאליסטית או אנרכיסטית. סתם אוליגרכיה. ולכן מזה לא תבוא הישועה.
            ב. אני לא דיברתי על הדמוקראטיה המערבית, את זה את הכנסת לענין. אני דיברתי על הפסאודו דמוקראטיה הארה"בית.
            האירופאים עושים דמוקראטיה יותר הומנית ויותר סוציאליסטית ופחות נצלנית, היום. (אני מעדיף לחשוב שעידן הקולוניאליזם האירופי הסתיים.)
            ועדיין, מושלם? לא. ניו קלדוניה והניסויים הגרעיניים הצרפתים, פוקלנד והבריטים, האבוריג"ינים ואוסטרליה, ועוד לא התחלתי לדבר על היחס למוסלמים באירופה.
            מושלם, לא. הלוואי עלינו, כן. הלוואי על ארה"ב, כן. הלוואי על סין, כן.
            אז מה אני כן אומר? שאין שום סיכוי שהאירופים, מפוכחים מתמיד, יתחילו לשלוט בעולם שוב בשלב זה. (זה יקרה בעוד 50-100 שנה, להערכתי) ועד אז: סין. נכון, סין פוגעת בזכויות אדם ללא הרף. וארה"ב לא? גוואנטמנמו, עיראק, השחורים במטעי הסוכר בדרום, סדנאות היזע באסיה, ליבוי הסכסוכים בעולם כולו, למטרות מכירת נשק והפרד ומשול. רק שארה"ב אומרת שהיא אינה פוגעת וסין אומרת שכן ומסבירה שאינה מקבלת את הגישה המערבית לכך.
            מה את מעדיפה עוינות או מניפולציה? אני מעדיף עוינות. (אני מעדיף אהבה ושלום, אבל זה לא לבחירה כאן).
            ג. סין היא חרא של מדינה עם שלטון נורא וחשוך ואכזרי. אין לי ספק בכך.
            הבעיה שלי היא עם כך שאנשים חושבים שארה"ב היא דמוקראטיה נפלאה. היא לא.
            ד. בגלל מי נהרגים יותר אנשים, בינתיים, בעולם? בגלל ארה"ב. סין, חשוכה ככל שהיא, מסבה בינתיים פחות נזק לעולם מארה"ב הנאורה כביכול.

          • נפוליאון אמר פעם על סין :
            Quand la Chine s`eveillra, le monde tremblera"`
            "סין היא דרקון בתנומתו. הניחו לו לישון. אם הוא יתעורר, הוא עוד יזעזע את העולם".

            המערב הקפיטליסטי,(ובמיוחד ארה"ב)בלהיטותו להגדיל שוק ורווח,מביא להתעוררות הענק הסיני,שתביא לשקיעת המערב.
            לא מפליא איך ארה"ב ארץ ה"חופש ו"הדמוקרטיה",עושה עסקים עם המדינה הקומוניסטית הגדולה בעולם,אבל לא עם קובה,הקומוניסטית הקטנה?
            דרך אגב,ארה"ב אינה דמוקרטיה.היא רפובליקה.

            http://www.e-mago.co.il/Editor/defense-1834.htm

            ראה תגובות 15 ,17 ,19 ,20 ,22 ,26 ,32 ,40 ,41 ,43 ,44 , המגיב: עלאם עאקל.

            http://www.neravt.com/left/invade.htm

            The hidden hand of the market will never work without a hidden fist — McDonald"s cannot flourish without McDonnell-Douglas, the designer of the F-15. And the hidden fist that keeps the world safe for Silicon Valley"s technologies is called the US Army, Air Force, Navy and Marine Corps."
            — Thomas Friedman, "A Manifesto for the Fast World", New York Times Magazine, March 28, 1999

            We have 50 percent of the world"s wealth, but only 6.3 percent of its population. . . In this situation we cannot fail to be the object of envy and resentment. Our real task in the coming period is to devise a pattern of relationships which will allow us to maintain this position of disparity. We should cease to talk about the raising of the living standards, human rights, and democratization. The day is not far off when we are going to have to deal in straight power concepts. The less we are then hampered by idealistic slogans, the better."
            — George Kennan, Director of Policy Planning of the U.S. Dept. of State, 1948

            If they turn on the radars we´re going to blow up their goddamn
            SAMs (surface-to-air missiles). They know we own their country. We
            own their airspace… We dictate the way they live and talk. And
            that´s what´s great about America right now. It´s a good thing,
            especially when there´s a lot of oil out there we need."

            — U.S. Brig. General William Looney
            Washington Post, August 30, 1999

            I believe that if we had and would keep our dirty, bloody, dollar
            soaked fingers out of the business of these [Third World] nations so
            full of depressed, exploited people, they will arrive at a solution
            of their own. And if unfortunately their revolution must be of the
            violent type because the "haves" refuse to share with the "have-
            nots" by any peaceful method, at least what they get will be their
            own, and not the American style, which they don´t want and above all
            don´t want crammed down their throats by Americans."

            — General David Sharp
            former United States Marine Commandant
            1966

            "War is just a racket. A racket is best described, I believe, as something that is not what it seems to the majority of people. Only a small inside group knows what it is about. It is conducted for the benefit of the very few at the expense of the masses.
            I believe in adequate defense at the coastline and nothing else. If a nation comes over here to fight, then we"ll fight. The trouble with America is that when the dollar only earns 6 percent over here, then it gets restless and goes overseas to get 100 percent. Then the flag follows the dollar and the soldiers follow the flag.

            I wouldn"t go to war again as I have done to protect some lousy investment of the bankers. There are only two things we should fight for. One is the defense of our homes and the other is the Bill of Rights. War for any other reason is simply a racket.

            There isn"t a trick in the racketeering bag that the military gang is blind to. It has its "finger men" to point out enemies, its "muscle men" to destroy enemies, its "brain men" to plan war preparations, and a "Big Boss" Super-Nationalistic-Capitalism.

            It may seem odd for me, a military man to adopt such a comparison. Truthfulness compels me to. I spent thirty-three years and four months in active military service as a member of this country"s most agile military force, the Marine Corps. I served in all commissioned ranks from Second Lieutenant to Major-General. And during that period, I spent most of my time being a high class muscle-man for Big Business, for Wall Street and for the Bankers. In short, I was a racketeer, a gangster for capitalism.

            I suspected I was just part of a racket at the time. Now I am sure of it. Like all the members of the military profession, I never had a thought of my own until I left the service. My mental faculties remained in suspended animation while I obeyed the orders of higher-ups. This is typical with everyone in the military service.

            I helped make Mexico, especially Tampico, safe for American oil interests in 1914. I helped make Haiti and Cuba a decent place for the National City Bank boys to collect revenues in. I helped in the raping of half a dozen Central American republics for the benefits of Wall Street. The record of racketeering is long. I helped purify Nicaragua for the international banking house of Brown Brothers in 1909-1912 (where have I heard that name before?). I brought light to the Dominican Republic for American sugar interests in 1916. In China I helped to see to it that Standard Oil went its way unmolested.

            During those years, I had, as the boys in the back room would say, a swell racket. Looking back on it, I feel that I could have given Al Capone a few hints. The best he could do was to operate his racket in three districts. I operated on three continents."

            — Excerpt from a speech delivered in 1933 by Major General Smedley Butler, USMC

          • תודה לך עלאם
            הציטוטים האלה רק הדגימו לי למה אני שונא את אמריקה. אם היו לי ספקות בכלל.

  7. מסכים איתך ב 100%. ארה"ב היא מדינה אינטרסנטית שפועלת רק מתוך אינטרסים, הם אחראים לכל המלחמות בעולם ולעוני בקובה אחרי שבודדה אותה רק בגלל שהם מדינה קומוניסטית באוד שאת סין בקומוניסטית הגדולה בעולם הם ממש לא מבודדים אלא מנצלים אותם בשביל סחורה זולה שהם מוכרים ביוקר.

    לארה"ב לא באמת אכפת מישראל או מכל מדינה אחרת. ארה"ב אימנה את הצבא העירקי בשביל שילחם באירן בשבילהם ובסוף הצבא העירקי השתמש במה זהוא למד מארה"ב בשביל להילחם בארה"ב.

    לארה"ב לא אכפת מישראל, הם עוזרים לישראל רק מתוך אינטרסים אישיים על בסיס הציטוט "The enemy of my enemy is my friend" . לארה"ב נוח שיש להם "ידידה" במזרח התיכון שקוראים לה ישראל, זה נוח להם בשביל להשיג את המטרות שלהם במזרח התיכון.

    5 ממדינות ארה"ב היו שייכים בעבר למקסיקנים: יוטה, אריזונה, טקסס, נבאדה וקליפורניה. הם כבשו מהם את המדינות האלה רק בגלל שזה יעצים את הכלכלה שלהם.

    ומה עם המקסיקנים שעובדים לא חוקי בארה"ב כל החיים שלהם וגם לא יכולים להתחתן ולקבל אזרחות כי הם נכנסו בלי בלי ביקורת? הם עובדים בטקסס, קליפורניה ואריזונה – מדינות שהיו שלהם ונלקחו מהם ע"י האמריקאים בכוח, יש להם את הזכות המלאה להיות שם ועדיין הם מנוצלים ע"י החזירים הקפיטליסטים ועובדים בתת-תנאים בגלל שהם כוח עבודה זול.

    עכשיו לפחות אובמה נבחר כנשיא ואולי זה צעד לשינוי. אובמה רוצה לחדש קשרים עם קובה ולצאת מעיראק, הוא גם רוצה לתת "דרך לאזרחות" למקסיקנים שהגיעו לארה"ב בצורה לא חוקית בגיל 3 שבועות עם ההורים שלהם שהבריחו אותם דרך הגבול והאנשים האלה סיימו תיכון וגם תואר באוניברסיטה ועדיין עובדים בביניין.

    אובמה רוצה לסדר את מערכת הבריאות האמריקאית ולעלות מס לעשירים הנצלנים (ובצדק, מגיע להם).

    הפוסט שלך נכתב אומנם לפני כשנתיים אבל הרגשתי צורך להגיב.

    דרך אגב, למה לדעתך הודו היא הדמוקרטיה הגדולה בעולם?

    • שלום בר
      שמחתי לראות שנכנסת לפוסט ישן ולדעתי, חשוב שלי. אני חושב שהוא רלוונטי גם היום, למרות שאובמה נותן תקווה, שאני מקווה בכל מאודי שהוא ימלא. הוא לדעתי קורא את המפה העולמית אחרת מקודמיו ולא מתייחס לעולם כאילו הוא שייך לארה"ב ומסור בידיה להשתעשע. אבל חובת ההוכחה עליו. לגבי הודו, אני חושב שהיא לא הדמוקראטיה הגדולה ביותר לדעתי, היא פשוט הדמוקראטיה הגדולה ביותר. זהו המשטר היחידי בעולם של אומה שמונה מיליארד בני אדם ונבחר באופן דמוקראטי.
      נכון הוא שבשבדיה הדמוקראטיה נראית טובה יותר, אבל היא גם נראית הרבה יותר יותר טובה מזו של ארה"ב. אגב גם באינדונזיה, כך קראתי לאחרונה, יש דמוקראטיה די גדולה וחדשה שמתקדמת יפה ונחזיק לה אצבעות.

  8. השפוי האחרון

    בגרמניה הייתה דיקטטורה נאצית, ברוסיה הייתה דיקטטורה קומוניסטית ובאמריקה יש דיקטטורה פמיניסטית. וכך גם בישראל.
    אם אישה תעליל עליך אונס יזרקו אותך לכלא בלי הוכחות. מספיקה תלונה וזהו. וגם אם יוכח ששיקרה לא תענש. זה בדיוק מה שקרה ברייך השלישי ובברה"מ, שם אנשים היו מעלילים חופשי אחד על השני וחפים מפשע היו נרצחים בגלל שמועות בלתי מבוססות.
    ארה"ב היא מקור הרשע בעולם. היא הראשונה שייצרה והיחידה שהשתמשה בנשק גרעיני ובכך פתחה את העידן הגרעיני שמאיים להשמיד את האנושות.

© כל הזכויות שמורות למיכה שמחון