בננות - בלוגים / / ביטוח לאומי וחופשת הלידה לגברים
הבלוג של מיכה שמחון
  • מיכה שמחון

    רחוב השומר 15 חיפה   אחוזה, חיפה נוה שאנן, חיפה בי"ס בארי בי"ס עירוני ג' השומר הצעיר נוער הליכוד נח"ל מלחמת לבנון מר"צ גשור אירופה אוסטרליה ניו זילנד תאילנד  יפן ישראל ירושלים אוניברסיטה אגי הרבה הונגריה תעודת הוראה גימנסיה רחביה מ.א. סוציולוגיה ואנתרופולוגיה יוליה קצת רוסיה בי"ס לצילום מוסררה הודו פלורנטין, תל אביב בי"ס לצילום מוסררה בי"ס גבעת גונן בקטמונים ירושלים סיגלית יד אליהו מכללת ספיר בי"ס לצילום גיאוגרפי  תלמה ילין ובאמצע התחתנתי התגרשתי התחתנתי לתמיד ועכשיו אבא טרי לאימרי מלמד באוניברסיטה העברית תעודת הוראה בסוציולוגיה ופסיכולוגיה מלמד במכון הטכנולוגי בחולון ועכשיו אבא טרי לעלמא

ביטוח לאומי וחופשת הלידה לגברים

 
 
לפי החוק בישראל חופשת הלידה היא 14 שבועות. דהיינו שלושה חודשים וחצי. האשה חייבת להיות זו שיוצאת למחצית הראשונה של החופשה ואילו הגבר יכול, אם ירצה לקחת את המחצית השניה בתנאי שהאשה תחזור לעבודה או לחלופין תיקח חל"ת – חופשה ללא תשלום. המדינה לא משלמת לשני בני הזוג בו זמנית. או או. או האשה או הגבר. 
לפני כמה שנים הביטוח הלאומי ניסה לבטל את החוק בתואנה שרק מעט גברים ניצלו את הזכות השמורה להם. (מאז נחקק ועד לרגע ההוא – יותר משש שנים ניצלו את זכותם רק כאלף גברים. אני מעריך שעד היום זה לא הגיע ליותר מ2,500 גברים).
לדעתי ההיפך הגמור הוא הנכון. מיעוט הגברים שניצל את הזכות נובע מכך שהביטוח הלאומי הסתיר אותו מהגברים. למה? כי לביטוח הלאומי אין שום אינטרס שגברים ייקחו את מחצית החופשה. הסטטיסטיקה מורה על כך שגברים מרוויחים 20%-30% יותר מנשים, כלומר שלביטוח הלאומי יעלה 20%-30% יותר על אותו ילד, אם הגבר ייקח את חופשת הלידה. (מדובר רק על שבעה שבועות, שכן לאישה שמורה זכות ההתאוששות הפיזית בשבעה השבועות הראשונים.) והרי ידוע שהביטוח הלאומי מסיים כל שנה בעודף תקציבי, למרות המנגנון המנופח והבלתי יעיל בעליל שלו. הוא גובה כספים, שאמורים להיות כספי ביטוח , אבל בעת הצורך הוא משחרר אותם ממש כמו חברת ביטוח פרטית. בקמצנות, איטיות וסרבול בירוקראטי. 
לבסוף, הכנסת הכריעה שמאחר שמספר כה מועט של גברים ניצל את הזכות, הרי שאין צורך לבטל את החוק ואפשר להותירו בעינו כדי שהמעטים שירצו יוכלו. כלומר שלפי ההיגיון הזה אם היו 10,000 גברים שמנצלים את החוק הוא היה מבוטל. שהרי רק בזכות מיעוט המשתמשים בו הוא נותר בעינו. ההיגיון הזה הוא שמסביר היטב מדוע  אין שום טעם לפרסמו. המטרה היא לקיים את החוק בתנאי שלא ישתמשו בו. כך יוכלו לנפנף בחוק מתקדם, חברתי, אירופאי ובו זמנית לא לשלם עליו את המחיר שהוא אמור לעלות. (ואולי להמשיך להימנע מלהשוות את השכר הממוצע לנשים, לזה של הגברים, סוף סוף!)
ממש באותו האופן קיים חוק, שנותן לסטודנטים, שפוטרו ממקום עבודתם, זכות לקבל דמי אבטלה בדיוק כמו כל עובד אחר במשק. ועתה לכו ובדקו כמה סטודנטים יודעים שהם זכאים לכך. אין שום אינטרס ליידעם. זה ייעלה למשק הרבה כסף. הביטוח הלאומי מתנהג בדיוק כמו חברת ביטוח פרטית. הוא נהנה לאסוף כסף ומנסה להתחמק בכל תואנה מלשלם אותו. כשהייתי באוניברסיטה גיליתי לחברי המתרגלים שאנחנו זכאים לדמי אבטלה וגררתי את כולם איתי ללשכה לחתום. למותר לציין שאף אחד מהם לא ידע את זכותו זו.
 
 

7 תגובות

  1. רונית בר-לביא

    באמת הכותרות שזכורות לי היו מהניסיון אז לבטל את החוק, אני זוכרת כמה בעבודה שלי הסתלבטו על החוק הזה.

    לא הייתי בטוחה שהחליטו להשאירו, אבל נשמע הגיוני במדינה שלנו שהשאירו אותו בדיוק בגלל הזניחות של השימוש בו,
    ובעיקר: ההסתרה הנרחבת של קיומו.

    בעניין ביטוח לאומי עצמו, הגוף הכי מושחת ומסואב כאן, זה לא רק שהוא משחרר כספים באיטיות, קמצנות וביורוקרטיה, זה שאין כספים, לא תקבל את מה שמגיע לך לעולם, אלא אם כן:
    אתה עקשן בצורה יוצאת דופן + אינטיליגנט בצורה יוצאת דופן + בעל כוחות ואנרגיה יוצאת דופן למלחמה חוזרת ונשנית בהם, מקבץ של תכונות שלרוב האנשים שנזקקים לחסדיהם ממש אין בנמצא.

    בבניין ציון ננוחם.

    ותיהנה לך.

    • תודה על התגובה.
      אני מעדיף באופן מוזר את מס הכנסה על ביטוח לאומי. הם מתנהגים בהוגנות רבה יותר. כך נראה לי.

      • רונית בר-לביא

        לחלוטין.

        מס הכנסה הוגנים.

        אני עשיתי בעצמי תיאום מס וקיבלתי את מלוא ההחזר, בלי רואה חשבון וכלום.

        ביטוח לאומי זה מלכוד 22 אבל של חמורים גדולים.

        אני שומעת את אותו דבר מכולם, שמס הכנסה הוגנים בהרבה מביטוח לאומי.

        תראה על מה שאנחנו מדברים ב 3 בלילה…. פסיכים.

  2. בטח שאינני באה להגן על במוסד לב"ל אבל במקרה הזה שמעתי שלא רק שמעט גברים ניצלו את הזכות אלא גם רובם ניצלו אותה לרעה — למשל, בפועל עבדו וכו". זה גם מאד ייתכן לדעתי בחברה המוסרית ויפה כל כך שלנו. בכל מקרה, ארגוני הנשים הצליחו בכך שהוא לא בוטל רק הוסיפו לו תנאים כדי למנוע את הניצול האמור ועדיין מעט מאד גברים מנצלים אותו כפי שאמרת

    • הי אומי
      זה נכון שאנשים מנצלים מה שהם יכולים. אבל השאלה היא מדוע המוסד שנועד להגן על זכויותינו החברתיות מנצל אותנו ומונע מאיתנו מידע על מה שאנחנו זכאים וזאת בכדי להותיר יותר כסף בקופתו? זה לא מוסרי.

  3. שלום שלום! האמת שאני כותבת על מנת לציין שממש לא מפתיע אותי שיצאת לחופשת לידה (בניגוד לאלה ששאלו בפליאה "מ"זתומרת..?" ). מבורך ומקסים, מה גם שבעיניי זו חובה ואחריות שווה גם של הגבר…ובכלל, זה כל כך מתאים לך מיכה, לחלוק באהבה את הטיפול בבנך יחד עם סיגלית. תהנה, בטוח שתהנה. אני לא אמא אבל אני זוכרת שעות של התבוננות באחיינית שלי (כיום בת שנתיים) ואז הבנתי – זה הדבר הכי מדהים. שוכחים הכל, כאילו אין לנו מה לעשות באותו רגע חוץ מלבהות בתינוק הזה… כל דקה איתם זו חוויה שונה ומיוחדת. ודרך אגב: ממש בקיצור, ביטוח לאומי – זוועה! שתהיה לך חופשה נעימה וחג שמח!

    • הי אפרת
      תודה על התגובה. אכן אני מתבונן בפלא הבריאה שעות ברצף ולא משתעמם לרגע. כמו תמונת נוף שמשתנה לה לאיטה לנגד עיניך. כמו לשבת בכסא נוח למול פיורד. שלוות עולמים.

© כל הזכויות שמורות למיכה שמחון