בננות - בלוגים / / ואתמול אילן ברקוביץ הוסיף וכתב, ועדיה מהרה להעביר לי.
חיה אסתר
  • חיה אסתר

     נולדתי בירושלים ואני מתגוררת בירושלים, אוהבת את החיים, חיה את החיים, רוקדת את ההוויה, בשמחה, באהבה, בנסיקה לגבהים וצלילה לתהומות. משוררת, סופרת, ציירת ואמנית מיצב. ספרי השבעה עשר, "מראה חלום" יצא לאור השנה. שלושה מספרי תורגמו לצרפתית, סיפורי תורגמו למספר שפות. שירי פורסמו באנתולוגיות שונות. הצגתי בתערוכות יחיד רבות. השתתפתי במספר רב של תערוכות קבוצתיות. שהיתי בסיטה דז ארט בפריז חמש פעמים, שָׁם יָצַרְתִּי אהבתי רקדתי בלי גבולות בלי מעצורים. שהיתי בירינטון מנור- אוקספורד, במשך חצי שנה של שיכרון, יצירה, ואהבה.

ואתמול אילן ברקוביץ הוסיף וכתב, ועדיה מהרה להעביר לי.

ואתמול הוא הוסיף וכתב:

עוד קטע שיר מתוך הספר "תפוחי תוהו" מאת חיה אסתר

לֵדָה חֲדָשָׁה הֵחֵלָּה
גִּלִּיתִי אֶת הָאֱמֶת שֶׁבְּחֶזְיוֹנוֹת הַבָּשָׂר
אֶת הַמְּצִיאוּת שֶׁל "מִבְּשָׂרִי אֶחֱזֶה אֱלֹהַ"
חוֹגֶגֶת תְּשׁוּקוֹת לְהִתְפָּרֵעַ בְּמִלְיַארְדֵי חוּטֵי אַרְגָּמָן
מוֹשַׁחַת עַצְמִי בְּשֶׁמֶן הַמַּמָּשׁ
שָׁקַעְתִּי בַּחֲלוֹמוֹת בְּלִי רָצוֹן לְהִתְעוֹרֵר
כְּשֶׁהִתְעוֹרַרְתִּי מוֹשֶׁכֶת צִי אֳנִיּוֹת בְּקוּרֵי זָהָב שֶׁל בֹּקֶר
גִּבְעוֹת הַתַּאֲוָה הִמְלִיטוּ חֲוָיָה בְּצֶבַע דָּם

אני קצת עושה עוול עם השיר המצורף למעלה, "לדה חדשה החלה", הפותח את ספר השירים התרי-עשר של המשוררת, הציירת ואמנית המיצב, חיה אסתר (ילידת 1941, ירושלים), "תפוחי תוהו" (2013, הוצאת כרמל, עמ' 9), וזאת משום שהבאתי כאן רק את ראשיתו, את הבית הראשון שלו. השיר כולו משתרע על פני לא פחות מארבעה עמודים ו-57 טורי שירה, ומכיל בתוכו לא מעט שיאים, או בלשונה של אסתר, אורגזמות פואטיות. ובכל זאת נדמה כי יש בבית הראשון, כמו בשיר שפורסם כאן אמש, במוצאי השבת, בכדי ללמד משהו על הדרך כאן, היא דרך הבשר והתענוגות של הגוף, מהם מבקשת המשוררת להתעלות אל עולמות אלוה ולהקל בכאבים של חיי היום יום. הציטוט המופיע במהלך הבית הראשון של השיר הוא מתוך ספר איוב, פרק י"ט, פסוק כ"ו. במהלך הפרק מתאר איוב את מר גורלו מפני האל ואסונותיו שניחתו עליו אך למרות זאת הוא נותר איתן באמונתו: "ואני ידעתי גואלי חי ואחרון על-עפר יקום; ואחר עורי ניקפו-זאת ומבשרי אחזה אלוה". לשון אחר, איוב רואה דווקא באמצעות דרך הייסורים את אלוהיו. בסוף השיר הארוך של חיה אסתר, שפותח את הספר בקול תרועה רמה, היא כותבת כך: "ארוכה ומופלאה היא דרך הבשר / פשוטה היא דרך השמחה". בערך "שמחה" בחב"דפדיה (כן, יש דבר כזה) מצאתי כי השמחה בחסידות מובאת כצורך לעבוד את האלוהים מתוך שמחה. בספר תהילים, פרק ק, פסוק ב, נאמר: "עבדו את ה' בשמחה / בואו לפניו ברננה", ואמנם פסוק זה הפך לאחד המשפטים העיקריים של החסידות כולה. כדאי לשים לב בקטע המצוטט למעלה לפסוק השירי "מושחת עצמי בשמן הממש". הוא יכול היה בקלות לגלוש אל הבנאלי, אל המשפט השירי הנדוש והלא מוצלח, אך המצלול העשיר שהוא מכיל מעלה אותו במדרגות למעלה, אל מקום שחיה אסתר קוראת לו "האמת של חזיונות הבשר".

 

7 תגובות

  1. את השיר, לדה חדשה החלה, העליתי ל"בננות" בפוסט ב- 4.6.2011 חיה אסתר.

    • המשפט "מושחת עצמי בשמן הממש" הוא בעקבות חוויות גוף חזיוניות, הבאות אלי בחלומות שלי, וכמובן שבעקבות "נפש אדם חלק אלוה ממעל, ממש" וראה במדויק בתניא). חיה אסתר

  2. הרגשה נהדרת לקבל חשיפה כזאת מגורם שאת אפילו לא מכירה אותו, לא? זוהי ההתייחסות הכי אובייקטיבית שיש. אז ברכות על כך, חיה אסתר. כן ירבו!

    • נעמה יקרה. את צודקת, יש בזה טוהר כאשר הקריאה חפה מהמולת הדחיפות והפרסומות השיווקיות. והשמחה היא שמחה קיומית, כי כלנו רוצים להעניק את שקבלנו. אני מאמינה שכולנו מחוברים אל הכוחות הקוסמיים העוברים דרכנו ומעניקים לנו את היצירה, חפה מקליפות האגו. תודה. שיהיה לך יום נהדר. חיה אסתר

  3. תלמה פרויד

    ברכות, חיה-אסתר. הרווחת ביושר

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לחיה אסתר